handdator

Visa fullständig version : Enya 40.



chrisvås
2009-01-09, 17:56
Hej !

En gammal klassiker i nyskick men den vägrar suga soppa på lägre varv/tomgång = dör..
Varför ?.

Palleman
2009-01-09, 19:12
Hmmm... Förgasarrengöring... lägg förgasaren i blöt i metanolsoppa med syntetolja i.. mjukar upp gammal ricin bra. blås rent med tryckluft..

är det motnål eller bleedskruv till tomgångsjusteringen? Sitter garanterat en ricinkludd i nån kanal.. kör du på ricinsoppa?

chrisvås
2009-01-09, 19:37
Bleedskruv.. Kör på synt + 5 nitro.
Motorn går fint på mellan + hög men vägrar som sagt suga sås på låg/tomgång.
Köpt beg men ser som ny ut! . Kanske läge att rena + blåsa ur förg.. Eller andra tips?

/Chris

chrisvås
2009-01-09, 19:37
Tank med nya slangar.

Palleman
2009-01-09, 20:17
Hur länge har den gått på ricinsoppa? har du kläm på det? Min gamla OS 50 började med att strula på lågvarv när jag provade med syntetolja..

Testa på ricinsoppa så tror jag det kommer gå bättre.. testa även utan nitro..

chrisvås
2009-01-10, 11:33
Motorn går bättre efter rengöring iaf. Nu är kruxet att den blää blää dör vid gas från tomgång. Ska bleed in eller ut. Har inte haft en likn motor på säkert 15 år.. Verkar dessutom inte vara inkörd alls. Går lite rått men ändå skönt ;).

AM
2009-01-10, 11:42
Den surar till sig = får för fet blanding på tomgång.
Mer luft.
Mvh
Ove

Palleman
2009-01-11, 10:41
Jepp.. skruva ut bleedskruven 1/4-1/2 varv..

Det kan också vara så att den går magert.. det ser du på avgaserna alldeles som du försöker varva upp den..

Om motorn går fett på tomgång vill det samlas soppa i vevhuset.. detta hittar upp till förbränningsrummet när du försöker varva upp den med nollrespons och blåsöliga avgaser..

Om den går magert på tomgång och vill dö när du varvar upp den så är avgaserna ofärgade.

chrisvås
2009-01-11, 12:04
Motorn går!

Efter endel micklande och blåfrusna fingrar (drar bra bakom en gammal 40:a med 11x6)
Så funkar motorn ok, dvs flygbar. Jag tror den kommer att släppa mer när den får gå några liter. Motorn kan inte ha gått mer en nån provstart tidigare.
Bleeden skruvade jag ur helt och blåste rent. Sen vart det lite på måfå tills den svarade ok.

Tack för tipsen!

Palleman
2009-01-11, 19:05
Gött!!

Det gör inget om du kör med 10x6 på den maskinen, absolut inte om den bara vart provstartad sen den var ny... det kan hända att du fr bättre dragkraft om den får varva mer.

Har kört min ASP 32 med 10x6 hittils, men fick för mig att prova med 10x5 igår och det blev en kuslig skillnad.. har en hopfällbar plåtbock med motorfäste som jag kör in/provkör mindre motorer i, förut med 10x6 så har den kunnat stå och yla på fullt spett obevakad. men med 10x5 så varvade den som en bilmotor och sprang iväg med hela plåtbocken :)