handdator

Visa fullständig version : HJÄLP! 2 st servo för sidroder - JR 9X???



Alex
2009-01-10, 17:33
Hejsan!

Nu är jag snart färdig med mig GP CAP232 27%. Det som återstår är radioinstalltionen och jag reder ej ut följande:

Det är 2 x servo som är parallellkopplade till sidroder. Problemet är att jag inte får dom att synka ihop. Problem nr 2, jag hittar inte en maualen till min JR9X sändare. Jag har lyckats att få dom att jobba tillsammans men rörelsen är inte exakt likadana.

1 st servo är kopplat till rudder på mottagen och den andra är kopplad till AUX4. Om dom ej går lika kommer servona att gå sönder samt strömförbrukningen likna en kortslutning.

Har någon tips till mig?

Tack på förhand!

Mvh Alexander Denny

Vismund
2009-01-10, 17:48
om det inte går att få till det med mekanisk justering i kombination med subtrim och ändlägesjustering i radion så återstår endast programering av servona om de är Hitec, alternativt köpa en matchbox.

PS Får du båda servona att reagera på trimmen för rodret? Kan vara knepigt när man använder fria mixar DS

trapperwolf
2009-01-10, 17:49
Vänd det ena om o kör med 1 kabel

Alex
2009-01-10, 18:47
Hejsan Igen!

Trimmen på höjdroder reagerar bara på ena rodret. Nu har jag strul med både höjd & sid pga dubbla servo. Jag använder Atlas Hyperionservo, att använda matchbox kanske är nästa steg?

Mr J
2009-01-10, 18:56
Du får gå in i systemmenyn, den där du väljer modellminne.
Där går du in i [Device Select] och avaktiverar (Inh.) switchen som ligger på den kanalen du vill använda för ditt andra sidroderservo.

Därefter går du in i [Wing Type] (också den i systemmenyn)och aktiverar "Dual" på "Rudd" genom att tilldela din kanal i Mate-raden under "Rudd".
Plugga sen in ditt extraservo i kanalen som du valde som Mate (slav) till Rudd (sidroderkanalen).

Lycka till.

Mr J
2009-01-10, 19:03
Manualen kan du hämta här: http://www.macgregor.co.uk/radio/PCM9XII.pdf

jobex
2009-01-10, 23:20
Hello Alex

Om inte ovanstående tips hjälper, så är ju servona programerbara.......jag har kabel, så vill du testa det, så kan vi ta det också på måndag ihop med det andra....:-))

Mvh Johan B

Alex
2009-01-11, 08:09
Jag får tacka er för alla tips. Tyvärr blir inte allt 100% så jag lånar gärna din prog-kabel - (Johan Bengtsson)

Mvh Alex

Mr J
2009-01-11, 09:01
Trist att det inte funkar.

Jag hittade en bra artikel om sändar setup på stora aerobaticskärror, där beskrivs bland annat hur man gör med dubbla servo per roder.
Sändaren dom refererar till heter JR XP9303 vilket är det Amerikanska namnet på PCM9X II.

http://www.horizonhobby.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1429

Alex
2009-01-11, 16:52
Hejsan!

Det verkar som den enklaste lösningen är y-kabel till sid ( 2 x servo ) samt y-kabel till höjd ( 2 st servo ). Om jag väljer detta blir det inget krångel med trimmen samt rate-lägen mm.

Är det någon som ser denna lösning som ett problem? Jag är lite osäker på eventuella spännings & strömbortfall?

Jag använder 2 st graupner power-brytare som kan direktmata 4 st servon.

Vismund
2009-01-11, 17:20
Hejsan!

Det verkar som den enklaste lösningen är y-kabel till sid ( 2 x servo ) samt y-kabel till höjd ( 2 st servo ). Om jag väljer detta blir det inget krångel med trimmen samt rate-lägen mm.

Är det någon som ser denna lösning som ett problem? Jag är lite osäker på eventuella spännings & strömbortfall?

Jag använder 2 st graupner power-brytare som kan direktmata 4 st servon.

Såvida inget av servona är polvänt så kommer ett gå åt fel håll, OM inte y kabeln har inbyggd reverserare.

Robert_s
2009-01-11, 17:28
Här har du lösningen på dina problem! http://www.42-percent-products.com/servo-products.htm längst ner på sida hittar du en digital Y-kabel och servoreversera som du kan ställa mittpunkten med!

Mr J
2009-01-11, 18:24
Vad är problemet?
Sista länken jag lade in leder till en exakt bruksanvisning...

Jag förstår inte riktigt varför det haglar in förslag med olika prylar för lösa problemet när funktionen är inbyggd i sändaren från början?