handdator

Visa fullständig version : Strömförsörning till mottagare?



Rc-flygare
2009-01-11, 22:53
Hej!

Har funderat lite på hur man skall fixa till strömförsörjningen på säkrast sätt i modellen. Grejorna kommer att sitta i en stor skalamodell (dubbeldäckare) med bensinmotor. Har en Futaba 6014 mottagare (2,4 GHz) till vilken jag skall använda 5 st 8 kg servon. Jag skulle vilja ha 2 st ackar (4,8 Volt) till mottagaren för att uppnå lite högre säkerhet och hade tänkt koppla in ena acken direkt till "Batt" ingången på mottagaren och den andra acken till en ledig servoutgång på mottagaren. Borde väl funka? Ackarna är helt nya MPX ackar av samma typ på 4,8V/3000mah. Vill inte använda någon "Powerbox" om jag inte är absolut tvungen. Känns som lite överkurs.

Någon som har andra tips om vettiga strömbrytare att använda mellan acke och mottagare, eller andra kopplingar som funkar bra?

Robert_s
2009-01-11, 23:44
Hej!
Här har du en rejäl strömbrytare http://dlenginesaustralia.com/dlshop/index.php?_a=viewProd&productId=101 . Har två såna i min cub, dom funkar riktigt bra och dom är rätt så billiga också 55 kr/st jämför med Futabas HD switch för 100kr/st

AM
2009-01-12, 09:20
Varför inte skippa strömbrytaren? Använd 50 Amp "Dean"-kontakter på mottagaracken. Man kan göra det på elmodeller - varför inte i en bensin/metanolmodell?
Är du listig kan du limma in en hona Deankontakt i kroppssidan och koppla den i serie med acken. När Du ska slå på strömmen byglar du kontakten med en hane Deankontakt... Sitter säkert och ger inga förluster.
http://www.airmedia.se/images/uploads/AM-Superplug-800.jpg
Mvh
Ove

MagnusStrömqvist
2009-01-12, 15:24
Det bör funka och du får 6000mAh på köpet :)

MrJet
2009-01-13, 01:37
Nja, det funkar säkert men det är ju egentligen ingen bra lösning.

Eftersom acc paketen blir paralellkopplade och det alltid finns små
spännings variationer i alla celler eller accpaket så kommer det accpaket
som har lägre pänning att dra ur det andra tills dom är på samma nivå,
så långt är det ju ingen fara eftersom det är så små variationer.
(om alla celler är friska)
Men tänk om du får kortis i en cell på det ena paketet, då kommer du få
en strömrusning mellan paketen tills spänningen är utjämnad igen.

Du vinner egentligen inget på att koppla på detta sätt, lika bra att köpa
starkare celler (mah) tycker jag.

Mvh.

McRegor
2009-01-13, 05:21
Hej,
Bara en liten fundering....
Hur ofta får ni kortis eller avbrott i en mottagarack ?
Jag flyger eldrivet till 100 % och har aldrig några ack-problem - inte under drift i vart fall. Så jag är en aning tveksam till om ni höjer säkerheten värst mycket via dubblerad strömförsörjning. Tror mera på Ove's idé att skippa strömbrytaren i så fall. Visst - OM det inträffar ett fel i mottagaracken så är det inte kul. Men sändaracken kan väl lika gärna ge upp...eller ? Hur många har dubblerade sändarackar ? Visst är det bra att försöka minimera felorsaker men ibland blir jag lite fundersam om man inte satsar pengarna på lite onödiga saker. Inget är bättre än den svagaste länken men frågan är vad som är den svagaste länken...och jag tvivlar på att det är en (välskött) mottagarack. Det känns lite som att det enklaste att åtgärda är att dubblera strömförsörjningen utan att riktigt analysera om det är ett reellt problem.
Sen har jag full förståelse om man vill säkra upp en t ex turbinkärra så mycket man kan - den är ju dels tämligen dyr, dels också mycket farlig om den blir ostyrbar. Men man behöver nog fundera på om det verkligen bara är strömförsörjningen som är den svaga länken. Jag tror t ex att vi som styr kärran är en avsevärt svagare länk..:)
Hälsningar
Roger

PS: Däremot skall man vara noga med underhållet av sina ackar. Är det NiMh-ackar så skadar det knappast att kolla kapaciteten lite då och då via laddning/urladdning med en bättre laddare. Att "bara" ladda med en långsamladdare är nog OK för cellerna men ger ingen som helst indikation om dom börjar tappa kapacitet eller någon av cellerna börjar bli sämre. Investera alltså i en s k computer-laddare och håll kolla på era batterier - det tror jag ger mera i långa loppet än att dubblera strömförsörjningen i era dyrbaraste kärror. Samt inse att ackar är förbrukningsvara - inget man köper nytt vart 10:e år och som däremellan skall förväntas fungera. Det kanske fungerade med gamla NiCd-ackar av hög kvalitet men inte idag, tyvärr.
Slutligen - förr testade man ofta nya grejor i en gammal skrutt-kärra innan det monterades i nya, fina, dyra kärran. Och det gällde även mottagarackar - en ny sådan kan mycket väl vara dålig så även nya ackar måste kollas noga och inte minst cyklas några gånger innan de ger full kapacitet (NiMh-ackar främst). Och då får man ju koll på både spänning, belastbarhet samt kapacitet.

Sigun
2009-01-13, 10:32
Denna switch ska med funka bra

http://www.fullkontroll.se/crrc-switch-p-3825.html?osCsid=bd760785c053aed90d48928f3f39cb3b 69kr

MrJet
2009-01-13, 12:53
Hej,
Bara en liten fundering....
Hur ofta får ni kortis eller avbrott i en mottagarack ?
Jag flyger eldrivet till 100 % och har aldrig några ack-problem - inte under drift i vart fall. Så jag är en aning tveksam till om ni höjer säkerheten värst mycket via dubblerad strömförsörjning. Tror mera på Ove's idé att skippa strömbrytaren i så fall. Visst - OM det inträffar ett fel i mottagaracken så är det inte kul. Men sändaracken kan väl lika gärna ge upp...eller ? Hur många har dubblerade sändarackar ? Visst är det bra att försöka minimera felorsaker men ibland blir jag lite fundersam om man inte satsar pengarna på lite onödiga saker. Inget är bättre än den svagaste länken men frågan är vad som är den svagaste länken...och jag tvivlar på att det är en (välskött) mottagarack. Det känns lite som att det enklaste att åtgärda är att dubblera strömförsörjningen utan att riktigt analysera om det är ett reellt problem.
Sen har jag full förståelse om man vill säkra upp en t ex turbinkärra så mycket man kan - den är ju dels tämligen dyr, dels också mycket farlig om den blir ostyrbar. Men man behöver nog fundera på om det verkligen bara är strömförsörjningen som är den svaga länken. Jag tror t ex att vi som styr kärran är en avsevärt svagare länk..:)
Hälsningar
Roger

PS: Däremot skall man vara noga med underhållet av sina ackar. Är det NiMh-ackar så skadar det knappast att kolla kapaciteten lite då och då via laddning/urladdning med en bättre laddare. Att "bara" ladda med en långsamladdare är nog OK för cellerna men ger ingen som helst indikation om dom börjar tappa kapacitet eller någon av cellerna börjar bli sämre. Investera alltså i en s k computer-laddare och håll kolla på era batterier - det tror jag ger mera i långa loppet än att dubblera strömförsörjningen i era dyrbaraste kärror. Samt inse att ackar är förbrukningsvara - inget man köper nytt vart 10:e år och som däremellan skall förväntas fungera. Det kanske fungerade med gamla NiCd-ackar av hög kvalitet men inte idag, tyvärr.
Slutligen - förr testade man ofta nya grejor i en gammal skrutt-kärra innan det monterades i nya, fina, dyra kärran. Och det gällde även mottagarackar - en ny sådan kan mycket väl vara dålig så även nya ackar måste kollas noga och inte minst cyklas några gånger innan de ger full kapacitet (NiMh-ackar främst). Och då får man ju koll på både spänning, belastbarhet samt kapacitet.


Mycket klokt sagt.... :D

Mvh

MrJet
2009-01-13, 12:58
Denna switch ska med funka bra

http://www.fullkontroll.se/crrc-switch-p-3825.html?osCsid=bd760785c053aed90d48928f3f39cb3b 69kr


Sigun. Den switchen är inte att rekommendera till kärror med lite
större strömuttag, det är faktiskt en jätteliten klen brytare som
nog endast bör användas till mindre plan. Fiffigt med lysdiod och
laddutag dock.

Mvh.

MagnusStrömqvist
2009-01-22, 10:00
Skulle någon kunna ge exempel på en "rejäl" strömbrytare för höga strömuttag, som säljs i Sverige? Gärna med ladduttag

Sigun
2009-01-22, 13:51
En sådan här kanske man skulle satsa på istället då

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6581

Den pallar väl 50 ampere så de borde klara sig, nackdelen är väl att man inte kan ladda genom det uttaget.

Dock så verkar dessa trots allt funka i större maskiner, iallafall om man får tro på recensionerna

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4309

/Martin

mds
2009-01-22, 15:08
graupner har en
Med inbyggt ladduttag, en hög kvalitetsbrytare
Rekomenderas till allt över 1,6m då man får extrent låg spänningsfall i brytar kretsen. Kabel arean är ca 1mm2 , två servokontakter kopplas till mottagaren på valfri servoingång, är den upptagen kan servot kopplas i den inbygda "Y" kontakten , den andra an användas till ackvarnaren.
OBS ! special kontakt på mottagar acken krävs. art:2988

Malfamartin
2009-05-14, 20:06
En sådan här kanske man skulle satsa på istället då

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6581

Den pallar väl 50 ampere så de borde klara sig, nackdelen är väl att man inte kan ladda genom det uttaget.

Dock så verkar dessa trots allt funka i större maskiner, iallafall om man får tro på recensionerna

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4309

/Martin

För guds skull grabbar! Är det inte bättre att räkna ut max strömförbrukning i mottagare och servon innan ni börjar rekommendera strömbrytarstorlekar.
Owe menade säkerligen inte att Deankontakten behövdes för sin kapacitet, utan för att den är grymt praktisk och dessutom billig.
http://www.fullkontroll.se/crrc-swit...48928f3f39cb3b duger naturligtvis till sökt applikation.
Det är bara att lägga ihop varje enskild komponents max strömförbrukning. Vilket egentligen aldrig heller kommer att inträffa. Ta 80% och beräkningen är klar.
Är man rädd om sin kärra så räknar man och dubblar! :-)

MVH Malfamartin