handdator

Visa fullständig version : Konventera 4 t till bensin



mds
2009-01-13, 10:34
vilket fabrikat av 4t går smidigast och funkar best med orginal förgasaren när man konventerar till bensin? och vilket tändsystem funkar best?

Tobbe O
2009-01-13, 11:12
Ursäkta att jag bryter mig in lite i din tråd, men jag har funderat på om det är någon som provat att konverterat en YS.

Det är ju en del membran och o-ringar i dem men Aspen soppan verkar ju skona de flesta material.

Jag har en 110FZ-s som det skulle gå att prova på och Justengines har tändsystemen :)
http://www.justengines.unseen.org/acatalog/CDI_Ignitions_Systems.html#aJW2014

AmRi
2009-01-13, 11:52
Mitt spontana svar är att bensinkonvertering på en fyrtaktare av kvalite gör den sämre på alla punkter.
Ända fördelen blir då att den drar mindre och billigare soppa.
Däremot på en fyrtaktare på runt 50cc eller större kan jag se vissa fördelar med bensindrift.

peso
2009-01-13, 13:28
För ca 10 år sedan skaffade jag en YS120 med avsikt att köra på bensin. Nitron var extremt dyr på den tiden så det var lockande att slippa den. Och YS vill ju ha en del för att komma till sin rätt.
Nu blev inget för manualen varnade för att ens göra ren motordelarna med bensin. Det blev istället tändstift och metanolsoppa med 13% Aerosynth och ingen nitro. Motorn gick fantastiskt bra på den blandningen. Den trottlade faktiskt som en bilmotor. Man fick skruva in bränslenålen ca 30% i förhållande till glödstiftdrift så stänket från motorn upphörde nästan helt. En nackdelen var att motorn gick väldigt hett. Motorbroms vid dykning blev också mycket sämre. Båda nackdelarna var nog en följd av att motorn gick magrare än med glödstift. Men rikare blandning misstände den.

Stärkt av framgångarna konverterade jag även en OS120 fyrtakt. Fortfarande då med metanolsoppa. Den motorn fick jag dock aldrig att gå bra med tändstift. Jag tror att det berodde på att förgasaren inte var lika bra som på YS:en. Det fick bli vanlig metanolsoppa med nitro istället.

Jag fick en känsla av att förgasaren är viktigare när man kör med tändstift. Den måste ge bra bränsle/luftblandning över hela registret för att det skall funka bra. Åtminstone när man kör på metanol. Förmodligen samma med bensin men där saknar jag erfarenhet.

Skulle vara kul att prova med E85 i en YS. Jag tvivlar dock på att silikon-membranet skulle tåla E85.

/PO

kenneth67
2009-01-13, 15:01
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22144 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22144)
här har du en os120 konverterad till bensin tändsystem CRRC pro även en film snutt ..
ta å kolla med packo .. på maffian vet att han även flugit den nu ! ..

KenPro
2009-01-13, 16:40
Tobbe, bara vänta på YS nya dräpare. Så slipper du konvertera

Tobbe O
2009-01-13, 16:40
För ca 10 år sedan skaffade jag en YS120 med avsikt att köra på bensin. Nitron var extremt dyr på den tiden så det var lockande att slippa den. Och YS vill ju ha en del för att komma till sin rätt.
Nu blev inget för manualen varnade för att ens göra ren motordelarna med bensin. Det blev istället tändstift och metanolsoppa med 13% Aerosynth och ingen nitro. Motorn gick fantastiskt bra på den blandningen. Den trottlade faktiskt som en bilmotor. Man fick skruva in bränslenålen ca 30% i förhållande till glödstiftdrift så stänket från motorn upphörde nästan helt. En nackdelen var att motorn gick väldigt hett. Motorbroms vid dykning blev också mycket sämre. Båda nackdelarna var nog en följd av att motorn gick magrare än med glödstift. Men rikare blandning misstände den.

Stärkt av framgångarna konverterade jag även en OS120 fyrtakt. Fortfarande då med metanolsoppa. Den motorn fick jag dock aldrig att gå bra med tändstift. Jag tror att det berodde på att förgasaren inte var lika bra som på YS:en. Det fick bli vanlig metanolsoppa med nitro istället.

Jag fick en känsla av att förgasaren är viktigare när man kör med tändstift. Den måste ge bra bränsle/luftblandning över hela registret för att det skall funka bra. Åtminstone när man kör på metanol. Förmodligen samma med bensin men där saknar jag erfarenhet.

Skulle vara kul att prova med E85 i en YS. Jag tvivlar dock på att silikon-membranet skulle tåla E85.

/PO

E85 innehåller 15% 95 oktanig bensin, men frågan om inte silikon tål Aspen alkylatsoppa.
Jag tror nästan det

monch
2009-01-13, 19:40
YS kommer nu med tändsysten till deras 170DZ, fortfarande metanol bränsle. Då skall man kunna minska olje inblandning till 5%, bränsle förbukning skall enligt YS minska med 30-40%.

KenPro
2009-01-13, 20:17
O ingen nitro i soppan, lär bli en fin rackare som inte kostar skjortan att flyga runt med. O med YS generösa olje rekommendationer så kanske den går prima på 3%. YS 4-takt slår vilken 2-takt som helst, bensin eller metanol.

peso
2009-01-14, 13:27
E85 innehåller 15% 95 oktanig bensin, men frågan om inte silikon tål Aspen alkylatsoppa.
Jag tror nästan det


Nu har jag provat med en bit silikonslang i alkylatbensin. Den sväller till dubbel storlek på 12 timmar.
Alkylat i en YS är nog bara att glömma.

Tobbe O
2009-01-14, 13:29
Nu har jag provat med en bit silikonslang i alkylatbensin. Den sväller till dubbel storlek på 12 timmar.
Alkylat i en YS är nog bara att glömma.

Var det Aspen?

peso
2009-01-14, 15:01
Nej det var alkylatbensin från OK.
/PO

Tobbe O
2009-01-14, 16:35
Nej det var alkylatbensin från OK.
/PO

Nu har jag lagt en slang i Aspen, det jag vet är att Aspen har en helt annan tillverkningsprocess så vi får se

peso
2009-01-16, 17:14
Nu har jag lagt en slang i Aspen, det jag vet är att Aspen har en helt annan tillverkningsprocess så vi får se
Hej Tobbe
Hur utföll provet?
/PO

Tobbe O
2009-01-16, 19:19
Hej Tobbe
Hur utföll provet?
/PO

Jag glömde den i burken tills nu, det gick åt skogen:(