handdator

Visa fullständig version : Söker ett smart sätt att ladda LiPo på.



Kenneth E
2009-01-13, 11:34
Hej,

Jag har köpt in 4 pkt 6S 5000mAh, dessa skall kopplas så jag får 12S 10000mAh.

Finns det något smart sätt att ladda dessa på, vad har Ni för förslag, låt säga att jag inte har någon laddutrustning till detta.

Tacksam för svar jag är i akut behov av en lösning.

Hälsningar
Kenneth

Sigun
2009-01-13, 11:40
Smartaste sättet är nog att ladda dem var för sig i en 6S laddare finns gott om sådana på marknaden.
Denna laddare har fått väldigt bra betyg och kostar inte speciellt mycket heller

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792&Product_Name=iCharger_106B-plus_250W_6s_Balance/Charger

/Martin

Kenneth E
2009-01-13, 12:12
Jo, det skulle väl kunna gå, dock är det mycket tidskävande att ladda 4 paket om man skall göra det en efter en, då får jag skaffa mig flera laddare att ta med ut på fältet.

Är nog inte riktigt det jag är ute efter.
/Kenneth

McRegor
2009-01-13, 13:41
Hej,
Hittar du en laddare som tar 12S och klarar av minst 500 W laddeffekt så kan det ju gå med en laddare.
Dock är jag rätt övertygad om att det blir billigare med 4 st separat laddare - t ex den som länkades till tidigare i denna tråd. Dessutom gissar jag att du vill kunna balanseringsladda och i ditt fall kommer du ju att ha 4 st 6S-celler med en kontakt vardera så skall du ladda allt i ett paket så måste du ha en laddare som klarar denna kombination - och som dessutom måste klara minst 500 W laddeffekt. Blir nog svårlöst till vettigt pris skulle jag tro.
Gissar att du får tänka om lite. Du kan klara dig med 2 laddare men skall du få individuell "bevakning" av cellerna så måste den klara 12S och inte ens det är speciellt vanligt även om det givetvis finns några. Slutligen - att ladda en sådan ack på fältet kräver rejäla resurser avseende strömförsörjningen.....att köra från bilbatteriet är ju inte att tänka på direkt...
Hälsningar
Roger

Joacim
2009-01-18, 15:39
2st DUO laddare ex BC8-DX om du skall ladda alla samtidigt, bilbatteri går bra sålänge du nöjer dig med 2-4 laddningar, ett stort eller 2 mindre, har du 220v på fältet är de bara å köra 25A nätag, men var noga med att kolla specen, de skall klara 25A konternueligt! inte bara peak 30sek-3min.

McRegor
2009-01-18, 19:55
Hej,
Hur mycket man kan ladda m h a ett bilbatteri beror ju på några olika variabler:
* Hur stor LiPo-ack - alltså hur många celler och hur stor kapacitet i cellerna ?
* Hur mycket har man "dragit ur" cellerna ?
* Hur stort bilbatteri används ?
* Hur stor verkningsgrad har "laddnings-kedjan" - alltså laddaren i sig och själva laddprocessen i LiPo-cellerna ?
Ni har redan sett kollegan Håkans motsvarande beräkning på en mindre ack i detta inlägg i en annan tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showpost.php?p=197548&postcount=6
I detta fall vet vi att det gäller ett tämligen stort LiPo-paket - 12S10000 mAh.
Det är alltså teoretiskt kapabelt att leverera 12*3,7 = 44,4V och 10 A = 444 Wh.
Vi förutsätter vidare ett djupurladdningsbart bilbatteri på 12 V och 65 Ah - samma som Håkan använde i sitt exempel. Det kan teoretiskt leverera 12 V * 65 A = 780 Wh. Men detta är teoretiskt och verkligheten är med all sannolikhet betydligt "beskedligare".
Anta nu att LiPo-acken är mer eller mindre totalt urladdad vilket innebär att vi måste ladda den med motsvarande 444 Wh.
Anta vidare att "laddningskedjan" har en verkningsgrad på 70 % (samma som i Håkans exempel) så kommer det att innebära att vi behöver tillföra 444/0,7 = 634 Wh in i laddaren. Jämför detta med batteriets teoretiska max energiinnehåll som är 780 Wh så inser man raskt att under dessa premisser kan man inte ladda acken 2-4 ggr på detta bilbatteri utan att ladda upp det.
Dock kan vi leka lite mera med siffrorna:
Säg att vi bara dragit ur 70 % av max kapacitet i LiPo-acken - alltså 444*0,7 = 310 Wh. Då behöver vi 310/0,7 = 444 Wh tillgängligt som "inmatat" i laddaren med samma förutsättningar som tidigare. Därmed är det troligt att ett bra batteri skulle kunna klara denna uppladdning - men jag skulle nog inte bedöma att den klarar flera uppladdningar. Sen kan man också laborera med att "laddningskedjan" har högre eller lägre verkningsgrad totalt sett men den viktiga slutsatsen vi måste dra är att sådana här mycker kraftfulla LiPo-ackar behöver rejält med energi för att återladdas - betydligt mycket mera än man kanske initialt gissar sig till att behovet är.
Visst - med flera batterier så fixar man detta men hur många vill dra runt på flera stora blybatterier ?
Åter - bara mina "5 cent" men det kan vara värt att begrunda.
Hälsningar
Roger

Joacim
2009-01-18, 23:34
Jag laddar större 10-15s setuper från bilbatteri på fältet, så visst funkar det, men räkna med att en Bantam/schulze håller runt 90%. Inget att släpa runt på, de står i backluckan, och som reserv har jag bilens batteri, men 9 fall av 10 kör jag bara med de uppsättningar jag har med mig redan laddade och dränerar de i regel 100%, landar jag tidigare och kanske bara utnyttjar 60-80% är det bara å toppfylla med full effekt.

McRegor
2009-01-18, 23:52
Hej Jocke,
Jo, det fungerar under de yttre fysikaliska betingelserna/begränsningarna som jag nämnt.
Men många är inte speciellt insatta i vanlig grundläggande ellära och det var därför jag drog detta exempel.
Man kan kanske tro att ett "stort" bilbatteri utan tvekan kan ladda även lite större LiPo-paket men det är inte säkert - allt beror på energin som behövs och den tillgängliga energin.
Exemplet i tråden var nog inte så vanligt eftersom de flesta elflygare ännu använder avsevärt "mindre" ackar så för de flesta fungerar ett bilbatteri av bra kvalitet.
Hur stor verkningsgraden är vet jag inte men 90 % för hela "laddningskedjan" låter en aning högt i mina öron... Men det är bara en personlig bedömning och inte det viktigaste i detta resonemang - det viktiga är att vara medveten om grundförutsättningarna för framgångsrik laddning av "stora" LiPo-ackar från "bilbatterier".
Hälsningar
Roger

Joacim
2009-01-19, 14:04
Jag menade själva laddaren. Det blir fler och fler som kör större eldrivet, jag kan se till försäljning där det nästan säljs lika många stora 3300-4500 4-6s ackar som 3s 1800-2200. Ett litet elverk är också en lösning många kör på, de klubbar som inte har 220 har fått/ får skaffa ett till elflygarna.

McRegor
2009-01-19, 14:22
Hej Jocke,
Ok - ja, laddare som fungerar finns det säkert som du visat.
Däremot kan man få problem med tillgång till rejält med ström på många fält - däribland vårt. Och att låta ett elverk stå och "puttra/vråla" (välj det som passar) för att tillfredställa dom som kör med bamse-setup:er är knappast vad vi kommer att prioritera om jag får gissa. Det är varken miljövänligt eller trevligt för ljudmiljön att ha ett sådant stående igång flera timmar. Detta blir säkert ett problem framledes allteftersom elrovorna blir vanligare i större kärror. Och därför är jag trots min övertygelse om elflygets förtjänster mycket tveksam till att använda el i de större kärrorna. Min gissning är att de som trots allt vill köra "Stor-el" också får tillse att ha laddningsutrustning med sig på de fält som saknar 230 V. Tyvärr är det idag väldigt dyrt att få tillgång till el-nätet för oss som inte redan är anslutna.
Hälsningar
Roger

Joacim
2009-01-19, 20:24
Finns klubbar som har elverk redan, ett bra sådant låter inte så möe ;) men eftersom trenden inom hobbyn idag är el oavsett vad man skall köra, bil, båt, heli, flyg och faktiskt oavsett storlek, så blir det nog ett framtida problem för klubbarna, vissa har löst de på sitt sätt, elverk tex. Jag ser det inte som något problem, bara å ta med sig bilbatteriet de gånger jag känner att jag vill ladda på fält, oavsett storlek, kan tänka mig att de som tränar inför tävling och vill stå och harva en hel dag kan se det som ett problem, men jag gillar varken eller.

För att återgå, så vill man ladda hela klabbet samtidigt, som jag ser det är 2 kraftfulla DUO laddare, alt koppla de parallelt och kör en DUO alt 2 laddare, 2 st 6s2p så att säga eller som ett 12s2p eller 2 12s, för att ladda dem som 12s krävs en Schulze NEXT alt nya Robbe/Futaban som jag ser det. Blev lite virrigt nu ;)

Kenneth E
2009-01-20, 16:09
Kul att få fram en diskussion av ämnet, tror nog att det är fler som vill svar på sådana här klurigheter.
Menar du att jag kan ladda 2 paket 6S parallelt med endast en balanserare till 6celler. Hur går det med balansen av cellerna, eller de blir automatiskt balanserade vid parallel balansering?

Finns det någon prisvärd laddare som klarar av 12S?

Hälsningar
Kenneth/Malmö

McRegor
2009-01-20, 18:03
Hej,
Kan och kan...för ett par år sedan balanseringsladdade man aldrig men det är ju inget man rekommenderar idag. Som jag ser det så bör du ha övervakning på alla celler individuellt eftersom vi oftast talar om tämligen stora/dyra paket när det är många celler.
Tänkbara 12S-laddare hittar du nog bland de som Jocke föreslagit - dom är inte många och sällan speciellt billiga..:)
Alternativt skaffar du dig 2 st 6S-laddare vilket i många fall blir billigare och t o mera flexibelt - och då har du plötsligt avsevärt många flera att välja bland.
Personligen har jag kört denna sedan i våras med mycket bra resultat - http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792&Product_Name=iCharger_106B-plus_250W_6s_Balance/Charger
Egna och andras erfarenheter är mycket goda och vågar man köpa annat än t ex Schulze så kan det vara ett bra val. Den finns även som "10-cellers" med lite högre max laddeffekt dessutom - http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6609&Product_Name=iCharger_1010B+_300W_10s_Balance/Charger
Hälsningar
Roger

knas
2009-01-21, 18:55
McRegor, först och främst får jag tacka dig (eller hakank egentligen?) för ett smidigt sätt att räkna ut antal laddningar ut ett 12V-batteri. En liten fundering bara, när vi ändå räknar på kapacitet osv, bör vi inte räkna på 80% av lipot också då? Det är väl rekommenderat att man inte laddar ur det mer än 80%, iaf gör inte jag det. Då får man ju siffrorna liiite mer på sin sida så att säga.

Nu råkar jag ha ett fritidsbatteri av märket Varta som är på 75Ah, det är altså inte ett djupurladdningsbart batteri. Frågan nu är dock hur mycket jag kan ladda ur mitt stackars Varta innan det kan/börjar ta skada? Jag har läst nåt om 80% där med. Kan det stämma?

/Andreas

McRegor
2009-01-21, 21:39
Hej Andreas,
Jag hade två exempel på hur mycket energi som behövde tillföras - dels vid 100 % urladdning av LiPo-acken, dels vid 70 %. Det sistnämnda ligger ju rätt nära ditt exempel på 80 % så utgå från mitt 70 %-exempel och lägg på 10-15 %.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med frågan om ditt blybatteri. Du kanske kan ställa frågan direkt till Varta istället - troligen får du bättre svar där än eventuella gissningar av mig...:icon_lol:
Lycka till hälsar
Roger

knas
2009-01-21, 22:19
Ja just det ja det stämmer ju, skummade igenom det du skrev lite för snabbt.

Jag har kikat runt på deras sida och i diverse blad, men inte hittat det jag sökt, så jag får väl skicka ett mail och fråga.

/A


Hej Andreas,
Jag hade två exempel på hur mycket energi som behövde tillföras - dels vid 100 % urladdning av LiPo-acken, dels vid 70 %. Det sistnämnda ligger ju rätt nära ditt exempel på 80 % så utgå från mitt 70 %-exempel och lägg på 10-15 %.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med frågan om ditt blybatteri. Du kanske kan ställa frågan direkt till Varta istället - troligen får du bättre svar där än eventuella gissningar av mig...:icon_lol:
Lycka till hälsar
Roger

Joacim
2009-01-22, 19:35
Hallo,

Tänkte på laddeffekten,
BC8DX 6s Lipo 7,2-7,5A x2 (160x2watt)
BC6-10 6s 9Amp (200watt)
902 9-9,2Amp (200watt)
Schulze Next 10.36-8 6s 10Amp. (250watt)
Robbe/ Futaba Power peak eternity, 6s 12-15Amp (315watt)