handdator

Visa fullständig version : Topmodel Mercury LightVersion



Snickarjävel´n
2009-01-14, 07:59
Efter att ha testat en del olika lättnings metoder för depron plan så kändes det som om det var dax att lätta på allvar.
En Mercury från Topmodel införskaffades , tillverkade mallar efter org (jag inte ville dissekera den nya kärran ) och satte kniven i depronflaket.

Tanken var att klä kärran med mylar film som skulle appliceras med hjälp av spraylim. Detta visade sig inte vara lätt alls alt ett handhavare fel av mig.
Film blev så pass skrynklig så det såg rent jävligt ut , kan iof kvitta på denna model av plan men i vilket fall som så slets filmen av igen för att ersättas av vanlig plastfolie av hushålls modell.

Det visade sig att vikt skillnaden mellan mylarfilm och folien blev 0 gram , hushållsfolien vart i jämförelse betydligt lättare att sträcka.
Limmet som användes vart biltemas sprylim vilket funkade ypperligt trots kort "öppettid" på limmet , juster möjligheten var rätt knapp.


Håll till godo med lite bilder:

Snickarjävel´n
2009-01-14, 08:11
Målet för kärran var under 110gram flygklar. Detta nåddes tyvärr inte riktigt lite pga den valda setupen.
Efter dom sista lätthålen (skillnaden kan ses om man jämför bild 1 mot bild 5) på undersidan av kroppen samt i nospartiet så stanande vågen på 113gram inkl den lite tunga DesirePower 2s250 accen.

Per P
2009-01-14, 09:52
Fränt Jonny! Intressant att vanlig plastfolie inte vägde mer än klädseln!

McRegor
2009-01-14, 10:21
Hej,
Hur stor är nettovinsten - alltså den mängd depron du avlägsnade jämfört med det du tillförde i form av lim och film ?
Behövde nu mera förstärkningar också ?
Nånstans går ju gränsen när grejorna blir alltför sköra - trots allt är man ju sällan ensam i luften vid inomhusflyget så kärrorna får ju en del törnar - förutom alla pilotmisstag..:)
Skulle man som alternativ kunna köra t ex Solite - visst, filmen är tyngre men man slipper ju spraylimmet.... Och utseendet blir säkert trevligare.
Hälsningar
Roger

Snickarjävel´n
2009-01-14, 11:56
-22gram depron bortskurit.

+2-3gram folie och lim.

19-20gram total viktbesparing.

Förstärkning?? :stupido2: Det väger ju en massa gram!! Det ända som finns i förstärkningsväg är 1mm kolpinnar som syns på bild 2 i första inlägget. Detta räcker mer än väl för tex F3P A programmet men tål säkert inte nårra närgångna klubbkompisar.
Provflygningen ägde rum i samma lokal som byggbilderna är ifrån och det gick som en dans , antagligen mest pga den låga vikten och fruktansvärt låga flyghastigheten.


Vet ej vad Solite klädseln väger men är där någon som har vikt uppgift på den så tar jag tacksamt emot den. Kan vara ett gott alternativ då man kan få lite mer "liv" i kärran.

Sigun
2009-01-14, 16:37
Kom till oss i Tingsryd Jonny så ska vi testa hållbarheten :sarcastic::sarcastic:

Snickarjävel´n
2009-01-14, 17:06
Har varit på väg dit ett antal gånger men det har alltid stupat i sista stund pga annat som kommit emellan. Nu vet jag inte om jag vågar med denna kärra men jag kanske kan ta med min pansarmystic från donuts , mer likt en stridsvagn är flygplan :viking:

Snickarjävel´n
2009-01-16, 15:28
Ytterligare lite lättad , accen har blivit avklädd samt kortade kablar resulterade i 3gram mindre vikt att dra runt.

Robert_s
2009-01-16, 16:20
ta av balanskontakten så sparar du en massa gram!:)

JohanH
2009-01-16, 19:51
Hejsan! Kul projekt!!

Jag håller också på med ett liknande projekt, dock ca 20 % större än Mercuryn. Jag valde metoden att fräsa bort depronet ungeför som du lättat, ca 75 % djupt. Sedan skippade jag kolfibret och använde kevlartråd (används till knyta flugor, 1:-/m) Hela strukturen, riggad, väger innan installation 55 gram. Totalt hamnar jag nog på 100-105 gram i take-off vikt.

MVH
Johan

Snickarjävel´n
2009-01-16, 20:17
Lite viktuppgifter som jag kollat av under byggets gång:

Alla depron delar till komplett flyg: 54gram

Ovan fast utskurna lätt hål: 31gram

Komplett kropp inkl skevroder + länkage , höjdroder inkl trådstyrning , färdig kolfiber riggning och 3st D47 servo: 61gram *dock utan sidroder , se bild*

Snickarjävel´n
2009-01-16, 20:20
Hejsan! Kul projekt!!

Jag håller också på med ett liknande projekt, dock ca 20 % större än Mercuryn. Jag valde metoden att fräsa bort depronet ungeför som du lättat, ca 75 % djupt. Sedan skippade jag kolfibret och använde kevlartråd (används till knyta flugor, 1:-/m) Hela strukturen, riggad, väger innan installation 55 gram. Totalt hamnar jag nog på 100-105 gram i take-off vikt.

MVH
Johan


Hygglig vikt med tanke på storleken :)
Hur har du löst fastsättningen av tråden i kroppen??

JohanH
2009-01-17, 21:43
Fans en tråd på SMFstrax före Jul, med länk till instruktion, så jag testade detta och det verkar fungera bra.

http://www.foamyfactory.com/docs/FFM-Kevlar-Bracing-System.pdf

De plaströr som nämndes i instruktionen bytte jag till rör ifrån vanliga tops. Installerade klart allt igår, tyvärr sprang vikten ifrån mig lite när jag skulle installera allt. Hamnade på 115gr med ack. Men flyger säkert bra ändå. Har en likadan modell som väger 155 gr och den flyger sakta och bra.

/Johan

JohanH
2009-01-17, 21:57
Ganska ny på forumet, men nu lyckades jag få med några bilder.

Instruktionen i mitt föregående inlägg bygger på fribärande kropp, men jag gjorde hål längs hela sidan och stagade kroppen hela vägen. Det blir mycket vridstyvt och varken väger eller kostar nåt.. Nackdelarna gentemot kolfiber är att det slackar lite i minus grader och tål kanske inte krascher lika bra. Skall provflyga i morron kväll.

Sen får jag korrigera mig själv, den är inte 20 % större, bara 10%, men på alla 3 leder blir det ändå en del Depron yta...;-)

MVH
Johan

Lennart Olsson
2009-01-17, 23:20
Annars kan ni ju titta på denna länk.
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=181836&page=&CurrentMainTopic=11
Det är den maskinen som Carl.O vann UK-Championship med före jul.
http://www.topmodel.fr/topics-398?sid=2ch42014jbs2brofis9g4qtpk7
// Lennart

Snickarjävel´n
2009-01-18, 07:54
Ganska ny på forumet, men nu lyckades jag få med några bilder.

Instruktionen i mitt föregående inlägg bygger på fribärande kropp, men jag gjorde hål längs hela sidan och stagade kroppen hela vägen. Det blir mycket vridstyvt och varken väger eller kostar nåt.. Nackdelarna gentemot kolfiber är att det slackar lite i minus grader och tål kanske inte krascher lika bra. Skall provflyga i morron kväll.

MVH
Johan



Du ligger ju ganska lågt i vikt redan med tanke på att kärran är 20% större än en org Mercury :thumbup:
Glöm inte meddela hur den flög efter premiären.

Flög min mercury för första gången igår i sporthallen och rysligt vad den flög grannt. Helt neutral i dom flesta lägen man kan lägga ett flygplan i , det som kändes som en "broms" vart väl stallturn men även den gick fint efter lite spakvana. Annars flög den väldigt "lätt" , krävdes knappt nån kraft alls från Modex motorn och flög verkligen i gångfart.

Rysligt nöjd så här långt , resten ligger i eller hos piloten att förbättra.

jocke1963
2009-01-18, 11:52
......
Flög min mercury för första gången igår i sporthallen och rysligt vad den flög grannt.


Film...? :)

Snickarjävel´n
2009-01-18, 12:26
Herr Ask filmade men om och när filmen kommer vet jag ej.

JohanH
2009-01-21, 18:05
Du ligger ju ganska lågt i vikt redan med tanke på att kärran är 20% större än en org Mercury :thumbup:
Glöm inte meddela hur den flög efter premiären.

Flög min mercury för första gången igår i sporthallen och rysligt vad den flög grannt. Helt neutral i dom flesta lägen man kan lägga ett flygplan i , det som kändes som en "broms" vart väl stallturn men även den gick fint efter lite spakvana. Annars flög den väldigt "lätt" , krävdes knappt nån kraft alls från Modex motorn och flög verkligen i gångfart.

Rysligt nöjd så här långt , resten ligger i eller hos piloten att förbättra.

Kul att du e nöjd!!!

Min variant flög så-där... troligen pga att den är lite baktung och att mitt höjdservo var för klent (2.5 grams). Men byter jag till starkare höjd och sid, så hamnar nog Tp rätt.
Iallafall märktes det att den var lättare, fick nästan gasa sig ner i vertikalerna ;-)

Dock så funkade tråd riggningen kanon. Jag kommer helt klart att fortsätta med detta på inomhusmodeller framöver, enkelt, hållbart, lätt och BILLIGT.

//Johan

Snickarjävel´n
2009-01-21, 21:35
Konstapel Ask lyckades fånga nån minuts film på mercury´n i helgen.

Håll till godo.

http://www.viddler.com/explore/hoby4/videos/1/ (http://www.viddler.com/explore/hoby4/videos/1/)

Sigun
2009-01-21, 22:31
Snyggt Jonny.. det var värst vad den flög "lätt" genom luften :) , vad får du för flygtid med 250 acken ? 5-6min ?. Man får väl pröva på ett sånt bygge till nästa år.

/Martin

jocke1963
2009-01-22, 00:23
.........
Dock så funkade tråd riggningen kanon. Jag kommer helt klart att fortsätta med detta på inomhusmodeller framöver, enkelt, hållbart, lätt och BILLIGT.

//Johan

Använder du inga kolfiberlister alls ?

jocke1963
2009-01-22, 00:33
Konstapel Ask lyckades fånga nån minuts film på mercury´n i helgen.
Håll till godo.
http://www.viddler.com/explore/hoby4/videos/1/ (http://www.viddler.com/explore/hoby4/videos/1/)

Vackert !!
Ser ju ut som att det är inspelat i slowmotion... :thumbup:

Snickarjävel´n
2009-01-22, 05:24
Snyggt Jonny.. det var värst vad den flög "lätt" genom luften :) , vad får du för flygtid med 250 acken ? 5-6min ?. Man får väl pröva på ett sånt bygge till nästa år.

/Martin


Med P.E.M 2s200mAh accen flyger jag ca 5-6min , DP 250mAh ca 7-8min.
Det är inte för sent att testa ett sånt bygge redan nu , långt att vänta tills nästa år :lollypop:

Snickarjävel´n
2009-01-22, 05:26
Vackert !!
Ser ju ut som att det är inspelat i slowmotion... :thumbup:

Yes den flyger vääääldigt långsamt vilket är super för då hinner piloten med i svängarna :sarcastic::lollypop:

JohanH
2009-01-22, 14:49
...... resten ligger i eller hos piloten att förbättra.

Snygg film...och mycket bra pilot!!

jocke1963
2009-01-24, 18:55
.....
Min variant flög så-där... troligen pga att den är lite baktung och att mitt höjdservo var för klent.....


Ingen film på flygningen ? :)
Och vad blev slutvikten ?