handdator

Visa fullständig version : motorfråga.



sm3xrq
2009-01-15, 22:51
Hej hopp

jag har aldrig flugit metanol. och jag har inte en aning om vad för motor som är vad och så vidare. har ingen aning om vad alla nummer och så vidare står för...

men nu sitter jag här och funderar på att jag kanske skulle ta och prova.
i så fall skulle jag ta och bygga mej en Simple Series F4U Corsair (http://www.fullkontroll.se/simple-series-corsair-p-3271.html)

det står ju klart och tydligt där vad de tycker att man ska ha för motor i den men det säger mej ingenting när jag börjar att kolla på motorerna som de har.

HJÄLP mej snälla :)

// Ubbe

Per P
2009-01-16, 00:03
http://rcmaffian.se/oscommerce_st/catalog/product_info.php?cPath=33_39_134_136&products_id=839

Skulle funka fint!

Förresten så när det gäller motorstorlekar brukar man bara ange 2 olika siffror... de betyder samma sak, men det ena är i kubiktum o den andra i kubik-centimeter.... exempelvis en 46-motor (0,46 kubiktum) ca 7,5 kubikcentimeter...

McRegor
2009-01-16, 06:19
Hej,
Skall du börja med metanol-flyg så är det min uppfattning att du bör gå upp lite i storlek på både kärra och motor. Jag tror att du har klart bättre odds att lyckas med en kärra i den "gamla" .40-klassen - alltså motorer runt 6,5 cc. Visst kan det funka för dig med den lilla kärran men som sagt - allt blir mera okritiskt om du går upp lite i storlek. Större kärra innebär att vingbelastningen troligen blir lägre och de lite större rovorna brukar också vara enklare att få att fungera bra. Bara mina "fem cent"..:)
Hälsningar
Roger

sm3xrq
2009-01-16, 12:23
den ända anledningen till att jag i så fall skulle börja med metanot skulle vara att jag slår två flugor i en smäll.. hittills har jag bara flugit el (i ca 3 år), jag har aldrig byggt en "kit" modell. och jag skulle vilja bygga någonting, hittade den här och tyckte den såg lagom svår ut att börja med :P
men den är ju från början avsedd för metanol så jag skulle ju lika gärna kunna prova det när jag ändå håller på :P

men det är nod som du säger att det är ju svårare att ställa in en liten motor så det kanske inte är någon bra idé att börja med. Eller... så tar jag med den till fältet i sommar så får någon av "de gammla" ställa in den åt mej hehe


tack för hjälpen iaf :)

// Ubbe

McRegor
2009-01-16, 15:39
Hej,
Mitt råd är att kolla på en lite bättre byggsats - en modern, laserskuren istället för denna förhållandevis "gamla" modell. Om jag inte tar fel så har dessa "Simple Series-modeller" funnits i många år och dom har väl inte varit de bästa byggsatserna direkt. Skulle tro att risken är rätt uppenbar att maskinen kan bli tung relativt sin storlek - men det kanske någon annan byggare kan dementera eller bekräfta.
Hursomhelst önskar jag dig lycka till i "bygg-klubben". Och en bra, laserskuren modell är inte speciellt svår att sätta samman - det är väl bara klädseln som kan vara lite problematisk när man är nybörjare.
Hälsningar
Roger

jaka
2009-01-16, 17:07
Hej!
Så små modeller som Corsairen är inga lämpliga modeller för den som alldrig tidiagre flugit med förbränningsmotor.
Så små motorer som 0.8-1cc glödare är alltid lite svårare att handha än större motorer. De kräver ganska mycket nitro för att fungera bra och är ganska känsliga att ställa in och få att trottla bra.
En mycket bättre storlek är en .40 modell! Alltså ett flyplan med .40 motor (6,5cc) som har en spännvidd på mellan 130-170cm...en modell som förutom att den flyger mycket stabilare än den lilla Corsairen, också går att starta från marken.

kenneth67
2009-01-16, 17:10
Flygvikt 600gram (metanol)
Vår flygvikt med el ca 500 gram
Rek. metanolmotor: 0.49- 0.74
Rek. elmotor: Apache 20-18T (http://fullkontroll.se/product_info.php?products_id=1792)

jag undrar vilken uppgift som är fel !!
en modell med .49-.74 dvs som jag tolkar det 49-74 kan ju omöjligen väga 600 gram det måste vara typ fel eller ?? en asp 15 väger 162 gram eller är det jag som läser galet ???

Mats J
2009-01-16, 17:28
Det ska nog stå 0,049-0,074 och dom motorerna är ju lätta.

Mvh Mats J