handdator

Visa fullständig version : JAS 39 1:10 / Minifan / Betabyggare sökes



Sidor : 1 2 [3]

marell01
2013-04-13, 09:49
Hej marell!
Har en liten fråga vad exakt är måtten på din jas. Pluss att jag frågade dig om det går att montera in en microturbin. tubinens mått ät L 150mm, Diameter 55mm.Fick inge svar från dig förra gången. gillar din maskin hur läcker som hellst skulle gärna vilja ha en själv, kommer det några fler batcher av dom. Hoppas på svar MVH Lennart

Yo, det hade jag glömt!
L145cm , spännvidd 87cm. Det kan nog bli så att fler byggsatser kommer tillverkas. Vet inte mer just nu.

Din motor lär passa iaf, kolla bilderna nedan som jag tog precis. Där är det en 70mm fläkt monterad.

http://img.tapatalk.com/d/13/04/13/y5eda4uh.jpg

http://img.tapatalk.com/d/13/04/13/hety7y8u.jpg

De längsgående plywoodbitarna går ju att slipa/såga till så att de passar just din motor.
Mvh Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

jämtflyg
2013-04-13, 10:04
Hej igen! tack för infon har du någon film på den ,är den snäll att flyga, första modellen kommer jag att ha fläkt i men sen kanse jag konverterar 2an till turbinemodell.

MVH lennart

marell01
2013-04-13, 13:04
Film
http://vimeo.com/13175470
Mvh

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2013-05-12, 00:47
Nu så mitt herrrrrrrrrskap! JASen är medtagen från hangaren!
Idag har jag gått igenom all elektronik och bytt ut lite länkage. Jag har dragit om lite kablar och provkört fläkten. Tanken är att denna skapelse åter skall få luft under sina vingar.
Imorgon blir det bilder som berättar om fortskridandet:rolleyes:

Mvh Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

marell01
2013-05-12, 21:11
Japp, här kommer de utlovade bilderna och lite text till:worked_till_5am:

Modellen åkte upp på operationsbordet. Observera att balk 1Vänster saknas. Denna måste återlimmas då en katt varit lite närgången:banghead:
38799


Ur med hela motorpaketet så att jag skulle komma åt servot för sidorodret. Detta rodret kärvade lite då jag byggde maskinen och jag ville åtgärda det.
38798

Nytt länkage på plats. Detta blev mycket bättre och framförallt fick jag mer slag och styrka på servot. Denn förra armen på rodret var alldeles för kort.
38797

Sen gjorde jag om styrlänkaget till noshjulet. Detta har jag nog inte visat tidigare? Nu sitter det iallafall en väldigt tunn och flexibel stålvajer som länkage till den lagrade styrarmen. Frän nämnda arm går det sedan ett stag till servot som sitter framför landstället, på ovansidan. Fjädrarna ser till att hjulen är centrerade under infällning eftersom vajrarna slackar då.
38790

Huvudställen är orörda men provkörda. Servon till luckorna är PowerHD DSM44 på alla ställen.
3879338794


Kablaget fick sig en rensning. Numera sitter mottagaren bakom det högra stället. Tidigare satt den uppe vid canard-axeln men det var så bökigt med kabeldragningen. I y-klykan på luftintagen skall door-sequencers sättas fast.
38795

I det främre utrymmet sitter det två blindmuttrar fastlimmade med epoxy...
38791

... Medan jag i bakre delen hade blats att limma en brygga för muttrarna. Nu behöver jag inte tejpa fast luckan utan kan skruva den på plats. Detta kom jag på efter att jag byggt min så allaproducerade modeller har redan lösningen implementerad:lollypop:
38796

Ja, ett grått målat alu-nät... Undrar vad det kan vara till???:alberteinstein:
38792

...Jo, förr var det här bara ett hål som agerade lufthål för reglaget men jag tyckte detta blev snyggare och kamouflerade hålet rätt bra:icon_kidra: Ni kan precis skymta reglagets blå kylfläns där under.
38801


38800

3881138810
Sådärja, nu är det inte mycket kvar till nypremiären - spännande tycker jag:ridinghorse:

mvh
Marcus

marell01
2013-05-12, 21:23
Just det... Piloten vart uttråkad av att vänta. Samtidigt taxade kollegan ut i sin tvåmotoriga:aetsch:

38809388063880738808

marell01
2013-07-01, 23:06
Tjeeeena,
Idag så gjorde jag nypremiär med min Gripen.
Allt vaqr kontrollerat och justerat. Igår tyckte jag farten saknades så det blev bara taxningsövningar men idag så kom hon äntligen upp igen. TP låg på 630mm men med detta läget känns modellen väldigt framtung och jag var tvungen att trimma upp canarden i framkant ungefär 15 millimeter. Detta resulterade i en flygmaskin som inte gick speciellt fort och som kanade på alfa i planflykt. Nästa flygning skall jag pröva med 610mm, dvs TP bakflyttad 20mm. Sen skall jag byta till nya fräscha batterier oxå - de jag använde idag höll på att leda till totalhaveri!? som tur är, eller skicklighet så räddade jag henne med en buklandning. Film finns och kommer så fort jag fått den.

mvh
Marcus

marell01
2013-07-03, 17:01
Här kommer en video av sista flygningen. Tyvärr syns inte landningen men maskinen mår bra :)
http://www.youtube.com/watch?v=StVTLspIjrw

Skickat från min GT-P5110 med Tapatalk 4 Beta

andwa
2013-08-20, 10:05
Jag har suttit och dreglat länge över den här byggbloggen och önskat att man hade en byggsats...
Tycker det är ett fantastiskt fint arbete nerlagt på byggsatserna men eftersom det inte fanns fler än 20 så har jag gett mig till tåls att sitta och njuta av de byggen som utförs.

Men så en dag för ett par månader sen så hade Matsa lagt ut en annons på en orörd byggsats!!!
Som tur var så hann jag först så den ligger nu hemma och längtar efter att byggas ihop.
Ska bli så fantastiskt kul!

En liten fråga, vad är max hjuldiameter, fram och bak? och vad använder ni för någon diameter?
Kommer den att kunna starta från ett gräsfält?
Vi har tillgång till asfalt, ibland. När de "riktiga" piloterna ger oss tillträde till banan...

mvh Anders

Matsa
2013-08-21, 00:06
Hej Anders

Visst var byggsatsen välpackad :)

40mm fram och 58mm på huvudstället är väl vad som blir skalenligt kan jag tänka mig.
Det är hjul i dessa storlekar jag använder mig av och det kan bli svårt att få plats med
större om du vill ha landställsluckor.

Matsa...

andwa
2013-08-21, 05:59
Tackar!
Jo, den var välpackad, nästintill inbrottssäker :)

Ska väl dra igång bygget under hösten när stormarna börjar tjuta och regnet smattrar mot fönsterblecket.

Än så länge är det högsäsong för att flyga, så Jas'en får vila till sig lite.
Det är lika bra att ha alla prylar hemma när bygget drar igång så då kan det vara bra att vetta vad man vill putta i för något.

marell01
2013-08-21, 09:55
Matsa@ inte köpte du två???

Angående mina hjul så skall jag mäta så snart jag kommer åt modellen. Den står just nu i hangaren på fältet.
mvh
Marcus

marell01
2013-08-21, 09:56
Jag har suttit och dreglat länge över den här byggbloggen och önskat att man hade en byggsats...
Tycker det är ett fantastiskt fint arbete nerlagt på byggsatserna men eftersom det inte fanns fler än 20 så har jag gett mig till tåls att sitta och njuta av de byggen som utförs.

Men så en dag för ett par månader sen så hade Matsa lagt ut en annons på en orörd byggsats!!!
Som tur var så hann jag först så den ligger nu hemma och längtar efter att byggas ihop.
Ska bli så fantastiskt kul!

En liten fråga, vad är max hjuldiameter, fram och bak? och vad använder ni för någon diameter?
Kommer den att kunna starta från ett gräsfält?
Vi har tillgång till asfalt, ibland. När de "riktiga" piloterna ger oss tillträde till banan...

mvh Anders

Kul att du fick tag på en modell. Lägg gärna upp byggbilder i den här tråden vad det lider.
mvh
Marcus

Matsa
2013-08-21, 11:21
Hej Marcus
En byggsats av dig, sedan när jag skrev i forumet att jag skulle kunna tänka mig att bygga en till
så fick jag ett pm från en av de andra som sa sig inte ha tid att bygga sin så jag slog till på den.

Matsa...


Matsa@ inte köpte du två???

Angående mina hjul så skall jag mäta så snart jag kommer åt modellen. Den står just nu i hangaren på fältet.
mvh
Marcus

Matsa
2013-08-21, 11:23
Hallå boys :)

40 och 58mm hjul står det i senaste pdf manualen.

Matsa...

andwa
2014-01-19, 21:40
Nu har jag äntligen tänkt börja med bygget av den jag fick fatt i! Min tanke är att det ska sitta turbin i den, en kolibri T-25, den har jag redan. Oron jag har är att jag kommer få problem med TP, men det kanske är helt obefogat?
Helst skulle jag vilja sätta turbinen längst bak och slippa ett utblåsrör, vad har ni för erfarenheter av var ni lägger accen och behövde ni blya något?
Jag kommer försöka få in tank/tankar mitt på TP helst, flytta all elektronik längst fram. Kommer sätta elektriskt bromsade hjul på den och elställ.
Jag har läst igenom denna tråd åtskilliga gånger sedan lång tid tillbaka, men hittar inga bilder på hur installationen ser ut under huven, med acc installerat osv.
Är det någon mer av er som pressat i en turbin och vad tror ni om turbinplaceringen, annars får den hamna där fläkten skulle varit? Turbinen väger ca 270g.

Tanken har även slagit mig att först installera en EDF, typ Lander, känna på kärran och sedan konvertera över till turbin.

Hursomhelst så är det en fantastiskt fin byggsats! :applouse: Jag får se hur fort bygget går, är pappaledig för tillfället men det finns ju inte riktigt så mycket tid som man önskar på ett dygn...

Tacksam för kommentarer och förslag.

mvh
Anders

marell01
2014-01-19, 22:14
Tjena Anders.
Tack för berömmet men framförallt är det roligt att få se er andra som bygger maskinen. Var inte rädd för att lägga upp bilder i tråden. Det uppskattas!!!
Ang tp, jag flyger min med ett 4s 4500mAh acc. Denna har jag fått trycka in så långt bak det går på batterihyllan. Då ligger TP precis rätt. Fläkten sitter ca 25 cm från bakkant av utblåset. Nu vet jag inte vikten på fläkten så här på rak arm men den borde vara ungefär som din jet. Dvs, sätter du din enhet längre bak så kan du nog med lätthet lägga elektronik i nospartiet.
Jag ville ha all min vikt så nära centrum som möjligt för att få en kvick maskin.
Jag kan titta lite mer på min maskin och ta några bilder i veckan.
Mvh Marcus

Ålänning
2014-01-19, 22:20
Var har du fått tag på alu-nätet?

marell01
2014-01-19, 22:21
Vanligt plastic padding nät. Finns på tappen.

Ålänning
2014-01-19, 22:24
Vanligt plastic padding nät. Finns på tappen.
Tappen? =)

marell01
2014-01-19, 22:26
Bensinstation eller bildelsvaruhus... :-)

andwa
2014-01-20, 18:18
Hej Marcus!

Det vore ju toppen om du har möjlighet att lägga upp någon bild, vore kul att se hur det "ska bli" :).
Bilder ska jag försöka komma ihåg att ta... än så länge liknar den bara ett skeppsvrak med spant och köl.

mvh Anders

andwa
2014-02-01, 09:45
Nu har jag kommit en bit på bygget, men frågan är om jag ska sätta den lilla extratanken bak eller fram. Sätter jag den fram tror jag att det blir tryggare då jag kan flytta TP en del med den, ca 120g vikt. Motorn skulle jag egentligen vilja ha allra längst bak, men då är jag orolig för TP. Vad tror ni erfarna? Mer text och bilder kommer, nu ska vi tydligen åka och lördagsshoppa i storstan.
4351043511
Sonen hjälper till med utblåset...43512Canarderna förstärktes med 0,4mm plywood. 4351343514Trångt blir det hur som helst. 43515

marell01
2014-02-02, 00:42
Där du har tanken har jag mitt batteri, ett 4s4500mAh. Då är tp spot on enligt manualen. Dock skulle jag vilja ha den ännu längre bak för att inte maskinen skall kännas nostung. Sätter du motorn längre bak så kan du säkert sätta catch-tanken framför noshjulet. Ställ din maskin på angiven Tp, fyll tankarna med vatten och pröva. Det är nog det bästa råd jag kan ge.

BTW, hur tycker du bygget passar så här långt? Några frågetecken eller problem som dykt upp?
Mvh Marcus

andwa
2014-02-05, 22:09
Jag har funderat och knåpat lite på ett fäste för turbinen och var den ska placeras. Ett par bilder kommer, men innan jag funderat klart så har jag inte kunnat göra så mycket mer än just funderat och klurat. Men nu har jag bestämt mig att turbinen ska fästas mellan de två sista spanten och då har jag förstärkt dem med lite 2mm plywood och gjort en förlängning av det motorfäste som finns. Jag vill kunna plocka ur turbinen om det skulle behövas så jag kommer få göra ett par små hål för att få in en insex och skruva loss den. Men det kanske kommer bli ett problem man inte behöver fundera på... vem vet.

Lite bilder har jag tagit och de kommer under helgen.

Bu när jag väl bestämt mig så har jag förlängt insugsröret en bit. Jag har ingen aning om hur mycket luft en turbin behöver, men det borde inte vara alls lika mycket som en EDF, har jag fel? Vet du Marcus vad volym in blir omvandlat när det lämnar turbinen? Eller är jag ute och cyklar?
Som sagt, det är den första turbinkärran jag har och jag har letat runt en del på nätet men hittar inget vettigt. Ska kolla på Jetsweden också om man kan få nåt svar på detta.

Allting har funkat klockrent än så länge. Plankning tycker jag är kul men krångligt, nosen är plankad på ovansidan i alla fall. Vad för lim använder ni till just plankning med större flak som spänner över flera pinnar å strån?

/Anders

jocke1963
2014-02-05, 23:13
.......Jag har ingen aning om hur mycket luft en turbin behöver, men det borde inte vara alls lika mycket som en EDF, har jag fel? Vet du Marcus vad volym in blir omvandlat när det lämnar turbinen? Eller är jag ute och cyklar?.....

Fråga Henke2 om han kan hjälpa dig, han kan det mesta om Kolibriturbinerna.....
http://www.rcflyg.se/forum/member.php/3329-henke2

marell01
2014-02-06, 00:19
Jag använder vitlim vid plankningen.

henke2
2014-02-06, 12:32
Klistrar in mitt svar från PM om fler behöver infon framöver...


Hej Henke!

Du som har testat och sett det mesta vad gäller Kolibri och installationer kanske kan ge mig en del tips.
i byggtråden
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/22607-JAS-39-1-10-Minifan-Betabyggare-s%C3%B6kes
så håller jag på med bygget och jag tänker sätta in en T25 i maskinen. Jag har aldrig pysslat med turbiner, men det ska nog lösa sig. Har tänkt att sätta turbinen längst bak, 3-4cm innanför utblåsröret i balsa, 62mm innerdiameter. Kommerdet brinna upp eller är strålen såpass rak att det inte är någon risk? TP kan komma att bli ett problem, men jag hoppas inte det.
Kommentera gärna. Tacksam för stöd och glada tillrop! :)

mvh
Anders Wallin

Hej,

Ett par saker att tänka på. En T25 ger beroende på årsmodell lite mer än 2.5kg i dragkraft. Du måste dubbla denna siffra för att jämföra mot en EDF, alltså fläkten måste ge 5.5kg för att motsvara turbinen. Nu har jag ingen aning om vad folk kör med för setup i sina 1/10 Gripen mer än 70mm EDF. Gissar att de är en 6S setup där de är på kanske 1.5kg i drag i snitt?

Du väljer en T25 som ger "5.5kg EDF dragkraft", ungefär som en vass 10S EDF setup. Det är åt skogen för mycket och kommer ge prestanda för mer än 300km/h. Så du bör verkligen tänka dig för när du bygger. Addera mycket kolfiber är mitt tips, för det kommer gå undan!

Tips 2 är att montera turbinen så långt fram du kan. Tanken hamnar alltid på CG (~600-800cc) och turbinen tätt efter det med ett utloppsrör som du köper via HAB, röret är 40mm i diameter och det underlättar mycket vid utloppet. 70mm EDF modeller är egentligen för små får Kolibri turbin, dels för effektens skull och dels för utrymmet då motor med glödstift är mer än 70mm, även om själva turbinen bara är 55mm. Även om röret blir kort så bör du absolut välja röret eftersom det ger en lättare installation. Vi har provat med rör upp till 57cm utan förluster så i den aspekten är det ingen fara. Förr körde jag/vi mycket bakmonterat, men nu har jag ritat ett eget rör passande Kolibri så då blev det helt plötsligt en bättre lösning.

Tips 3 Det är en fördel att avsluta utblåset en liten bit innan för utloppskonan på flygmodellen, på så vis får du en venturiverkan som kyler modellen effektivt. Skumvåfflorna klarar sig kanonfint bara med hjälp av detta knep.

Tips 4, montera din turbin i en funjet och lär dig motorn innan du testar i din Gripen. För man kommer spilla soppa, man kommer sätta eld på någonting, man kommer göra nån varmstart etc medan man lär sig. Så börja med en modell med motorn på utsidan och sen när du är bekväm så kör du med skalamodellen.

http://imageshack.com/a/img545/1715/yfrp.jpg

marell01
2014-02-06, 12:54
Bra tips Henke2! Min maskin flög jag med en 70mm och 4s. Plats är det gott om. Man får in en 90 fläkt utan problem i enginebay...
Ska bli otroligt intressant att se maskinen med denna T25 setup. Hade jag haft råd hade jag gjort likadant själv.
/Marcus

andwa
2014-02-09, 12:27
Tack för tipsen Henke!

Snabba bra svar, tackar!. :applouse: Då får det bli en elfläkt till att börja med, då åker turbinen upp på hyllan ett tag och så får det bli konvertering när jag känner mig trygg med kärran och turbinen. Då hinner man testa lite.

/Anders

marell01
2014-02-10, 07:09
Bygg med jetmotor! Det hade jag gjort, o gasa med förnuft :-)

henke2
2014-02-10, 07:29
Bygg för jetmotor iaf :)

marell01
2014-05-21, 23:46
Absolut, bygg för jet. Blir mer likt orginalet... Eller vad säger ni?
http://img.tapatalk.com/d/14/05/22/asa5aga2.jpg

JB
2014-05-22, 11:26
Snygg selfi !!!

//
Jonas

Johnson
2014-05-22, 19:51
Vissa sitter och lider i solen på jobbet ser jag ;)

Baua
2014-05-23, 11:14
Undrar när man ska få se flygvapnet över Stockholm igen? Räknar man bort Vickans bröllop för några år sedan, så var det bra länge sedan.

Hils
Magnus

marell01
2014-05-23, 11:20
FV brukar passera Stockholm med en rote då och då för att visa sig... Du måste hålla ögon och öron öppna [emoji14][emoji6]

Matsa
2015-03-01, 16:12
Hoppsan 2 År gick utan att det hände något med min Gripen.
Men nu har det hänt lite, några bilder på vad som gjorts:

50926
Hagmans sprutspackel på roder och luckor ska det va.

50927
Jag bestämde mig för att måla allt i en vit grundfärg och
sätta ihop allt plus premiära henne så.
Eventuellt att man sätter dit någon färgglad tejp för att
kärran ska bli lättare att se.

Funkar allt som det ska så åker paintbrushen fram för färdigställning.

50928
Hela kärran grundad här.

50929
Vitmålad runt om.

Nu ska hon få torka några dagar innan alla roder och luckor ska
provas på plats.

Vapenbalkarna får komma på plats allra sist.

Matsa... (Som siktar på premiärflyg till i Maj)

marell01
2015-07-02, 08:33
Hej,
Här kommer ett litet filmklipp från gårdagens flygning. Till denna flygning har jag bytt ut fläkten till en Wemo 70 med MEGA EDF motor och 6s 3250mAh 40C accar. Nu blev det riktigt bra tryck i maskinen och fort gick den. Hann med två accar innan jag var tvungen att lämna fältet.

Hur går det för er andra som bygger? Nån som flygit?

https://youtu.be/oahqQDgjDrc

Mvh

Fluf
2015-07-02, 09:58
Absolut, bygg för jet. Blir mer likt orginalet... Eller vad säger ni?
http://img.tapatalk.com/d/14/05/22/asa5aga2.jpg
Selfie like a BOSS! ;)

Härliga byggen att hölja i denna tråden.

Matsa
2015-08-09, 10:39
Lite mer har det blivit gjort.

53874 53873 53875
53876 53877 53878


Matsa...

Matsa
2015-08-12, 15:33
Blev lite missnöjd med den ljusgråa färgtonen så jag blandade i en vit matt Tamiya färgburk
i den lilla skvätt som blev över efter första målningen.

Nu ser man skillnad mellan de gråa nyanserna och det börjar ju nästan likna en Jas Gripen :crazy_pilot:

Nu funderar jag på panellinjer, men inte en hel drös utan dem som framträder bäst.


53943 53944

Matsa...

Kenneth E
2015-08-12, 16:02
När beräknar du bli klar med detaljarbetet? Lite sugen på att få se fler filmer med Jas'n.

Matsa
2015-08-12, 16:52
När beräknar du bli klar med detaljarbetet? Lite sugen på att få se fler filmer med Jas'n.

Det är en del pyssel kvar som att:
Välja acc, limma fast gångjärn och roder, kolla TP och panellinjer förstås.
Förhoppningsvis inom en Månads tid.
Premiären ska givetvis filmas :icon_pidu:

Matsa...

Kenneth E
2015-08-13, 19:37
Får man fråga vad din väger flygfärdig och har för längd och spännvidd? Min är i skala 1:8 och jag vill bara kolla så jag kommer rätt.

Matsa
2015-08-13, 20:24
Får man fråga vad din väger flygfärdig och har för längd och spännvidd? Min är i skala 1:8 och jag vill bara kolla så jag kommer rätt.

Såklart du får fråga det Kenneth :icon_pidu:

Ca. mått + / - nån halv cm:

Spännvidd 85 cm
Längd 148 cm
Vikt 2564gr utan acc, bör hamna på lite över 3Kg flygklar :crazy_pilot:

Den kommer att flygas med 6 cells acc.... ALt. 2 st seriekopplade 3 cells
vet ej ännu.

Har handlad maskeringstejp och märkpenna idag så jag kan göra
ett gäng panellinjer :1wav:

Matsa...

marell01
2015-08-19, 19:53
Snyggt Mats! Jag körde nu senast på en 6S3250mAh. Den passade perfekt i batteriutrymmet och TP vart mycket bättre.

Matsa
2015-08-20, 07:45
Snyggt Mats! Jag körde nu senast på en 6S3250mAh. Den passade perfekt i batteriutrymmet och TP vart mycket bättre.

Hur lång flygtid får du med den accen Marcus?

Matsa...

marell01
2015-08-24, 07:51
Jag flög cirka 3.5minut åt gången och hade 3.8v per cell kvar...

Matsa
2015-08-30, 10:23
Jag flög cirka 3.5minut åt gången och hade 3.8v per cell kvar...

Jag har accar som funkar till Jasen.
Det blir 2x3300 3cells Gens Ace i serie, främre accen börjar precis vid nosställshålet framtill.
Den bakre ska så långt in det går, då blir TP på det rekomenderade stället 664mm från
utblåsets bakkant.

Piloten fick hälsa på kirurgen som kapade hans ben strax över fotknölarna eftersom
att fossingarna var i vägen för den främre accen :0)

54248

Alla roder och gångjärn är nu monterade och radion är inställd.

Panellinjer är påbörjat, men det får vara så här tills premiären
är avklarad och jag vet att allt funkar.

54249 54250

Det enda som fattas är att få fast den bakre accen på ett säkert sätt.
Sedan ska hon premiäras när vädret blir bättre. förhoppningsvis till
nästa helg då vi även har ett litet minimeeting på gamla F13 Bråvalla.

Matsa...

Krille
2015-08-30, 14:31
Ska man vara petig så finns i princip inga panellinjer på 39'ans vingar å nosvingar. Här är en bild som stämmer bra med verkligheten

54255

marell01
2015-08-30, 21:32
Riktigt snyggt Matsa.
Ang TP så flyttade jag bak den till de sista flygningarna. Jag ska mäta upp vilket läge jag har för med det nya så kändes maskinen mycket bra och reaktiv och inte så nostalgi som tidigare.
Mvh

Matsa
2015-08-30, 21:50
Ska man vara petig så finns i princip inga panellinjer på 39'ans vingar å nosvingar. Här är en bild som stämmer bra med verkligheten

54255

OK, jag hittade en svartvit bild på flaxet med bild från sidan och uppifrån med diverse linjer
så jag jobbade lite efter den :sarcastic:

Matsa...

Matsa
2015-08-31, 10:44
Riktigt snyggt Matsa.
Ang TP så flyttade jag bak den till de sista flygningarna. Jag ska mäta upp vilket läge jag har för med det nya så kändes maskinen mycket bra och reaktiv och inte så nostalgi som tidigare.
Mvh

Det vore bussigt om du kunde kolla upp det :)

Matsa...

Krille
2015-08-31, 14:42
OK, jag hittade en svartvit bild på flaxet med bild från sidan och uppifrån med diverse linjer
så jag jobbade lite efter den :sarcastic:

Matsa...

Jo det är rätt vanligt, vet att många plastmodeller har massa linjer på sig. Troligen för att de ska se mer verkligt ut med hur många är van att se flygplan. Men idag med mycket komposit blir mycket helt slätt :)

Matsa
2015-09-02, 17:52
TP'n är nu satt på 650mm från utblåsets yttersta kant med infällda landställ.
Kan jag skylla på dig Marcus om det går åt pipsvängen på Söndag? :boxing: :sarcastic:

Matsa...

marell01
2015-09-02, 20:00
Bad står det i manualen? Hur många % är 650mm?

Matsa
2015-09-02, 20:10
Bad står det i manualen? Hur många % är 650mm?

650 finns inte med men det ligger mitt emellan 18% & 25% på Static margin.


Matsa...

marell01
2015-09-02, 20:19
Ok, jag åker ut o kollar på min imorgon. Kom hem från övning igår...

Matsa
2015-09-02, 20:25
Ok, jag åker ut o kollar på min imorgon. Kom hem från övning igår...

Bussigt :icon_pidu:
Ska man säga vart den ligger i procent så bör det bli ca 21% på static..

Matsa...

marell01
2015-09-03, 17:47
Nu har jag hämtat hem maskinen och mätt upp TP.
Förra året flög jag på 660mm. Detta gav en nostung maskin som kasade fram i luften på mycket alfa. Den var drögig men lättlandad då det bromsar mycket. I år bytte jag till ett 3250mAh, 6s batteri då jag även passade på att byta fläkt från Velocity till en Wemotech med MEGA motor. Accen passade perfekt så som jag tänkte den skulle göra då jag ritade maskinen.
TP med denna setup hamnade på 645mm och kändes väldigt bra. Plockar jag ut piloten så kommer jag ner till 640mm vilket ska prövas nästa gång.
Se bilder.
Mvh
http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/03/ee9eb8b4ee23c33bcaf6d339c7291280.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/03/b4b29d28f57e28fbc187822321a7432d.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/03/1c35c607ffa19f5edaf3d2003ab33738.jpg

http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/03/7797ec43ef75893db05ad7adab0c57c1.jpg

Matsa
2015-09-03, 23:39
Kalasbra med den infon Marcus, det uppskattas :)
Då bör min TP bli hyffsad som den är nu, 650mm till första flygningen iaf.

Nu på Söndag ska hon få flyga på Bråvalla / F13 bara det inte regnar och tokblåser förstås :lollypop:
Videokameran ska med också så jag kan få någon att filma spektaklet :crazy_pilot:

Matsa...

Matsa
2015-09-06, 18:51
Vår lilla Söndagsträff blev inställd då det har regnat i nästan 2 dygn :icon_butt:
Rapportering kommer vid första flygtillfälle, förhoppningsvis med filmsnutt.

Matsa...

Krille
2016-10-05, 06:04
Har du kvar några byggsatser?

marell01
2016-10-05, 20:23
Tyvärr inte. Men troligtvis kan MBS hjälpa dig :) Hälsa från mig bara...

Skickat från min HUAWEI GRA-L09 via Tapatalk

Krille
2016-10-06, 17:45
Får göra de :)

_Nik_
2016-10-10, 20:18
Krille....

En kompis här i Lycksele har en till salu som bara är locklyft... vill du ha kontaktuppgifter?

/Nik