handdator

Visa fullständig version : JAS 39 1:10 / Minifan / Betabyggare sökes



Sidor : [1] 2 3

marell01
2009-01-19, 10:32
Hej alla,
Jag har länge hållt på med ett roligt projekt. En JAS 39 för minifan / HW609 fläkt. Detta är version 3. De förra har flugit, om än inte länge men nu har jag fulländat ritningen och konstruktionen.
Jag har tom fått de rätta spantformerna direkt från SAAB, allt för att den skall bli så lik som möjligt.
Jag kommer visa resultatet i den här byggtråden samt på rcgroups där det redan finns en tråd.
:icon_pidu:

Info:
*Skala1:10
*Spännvidd ~80cm
*Längd ~140cm
*För Minifan eller liknande 70mm fläkt, HW 609, kanske 90mm med modifikationer .
*Moving canards
*Alla delar är interlocking, som ett pussel. Hela modellen kan sättas samman innan man applicerar lim.
* Luftintagen och utblåset är lätta att modifiera för specifik fläkt.
* Designad för FLYFLY/Graupner pneumatiska ställ som är billiga och lätta.

Jag lägger in lite bilder på ritningen till att börja med. Ritningen är klar till 95%. :proud:
Om ni har synpunkter på ritningen eller byggandet så är det bara att skriva. All kritik är bra kritik:fans:

--------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT

Här lägger jag alltid upp den senaste versionen av byggbeskrivningen. Detta så att ni slipper leta efter den i tråden.
OBS, den manualen som ligger här är i Low-quality. Annars accepterar inte forumet storleken.

--------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT 2
De 19 som anmält sig och som är garanterade sin modell är dessa nedan!
PRISET FÖR MODELLEN BLIR 2000 Sek. Allt som ingår går att läsa HÄR (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/22607-JAS-39-1-10-Minifan-Betabyggare-s%C3%B6kes?p=243196&viewfull=1#post243196):stupido2:

De 19 som anmält sig och som är garanterade sin modell är dessa nedan!


Jonols
HovstaSX360
Bakerman
Hedqvist
Fot
QatHome
Seejay
Christopher
Gunnar AUX
Roffe
Zaablar
Jugg
Taffan
Peter M
BEKA
Challer
Sebbe
Günter
Mats Carlsson



Mvh

marell01
2009-01-21, 22:04
Här är en bild på canarden, plywooden som håller lagringen samt servot... Det kommer mer! Snart är det dags att börja bygga!:sarcastic:
Mvh Marcus

Snickarjävel´n
2009-01-22, 04:35
Läckert..

marell01
2009-01-26, 08:33
I helgen gjorde jag klart ritningen på insuget. Denna kommer en fellow modellflygare skära ut i "frigolit" så jag får en plugg och kan gjuta av i glasfiber. Ritningen är klar f.ö till 99%. Bara det sista finjusteringarna kvar.
Mvh Marcus

MasterMag
2009-01-26, 17:27
Jag är intresserad av en ritning! Byggbilder kommer upp när jag börjar med den issåfall givetvis.


// Magnus

marell01
2009-01-26, 23:12
Nu är alla delar klara. Det enda som skall göras är att lägga ut varje del tillsammans med övriga av samma material så det blir överskådligt när man skall skära ut allt. Material är 2,3 & 4 mm balsa samt 2 & 3mm ply. Jag hade tänkt planka den med 1.5mm balsa. Servona är på plats i vingen samt i sidorodret. Även canard-servot sitter där det är tänkt.

Alla kropps-spant är delade på en gemensam horisontell linje. Detta så att man lätt kan montera luftintagen med motor under byggets gång. Just nu är luftintagen designade för HW609 men jag skall göra ett för 70mm fläkt oxå.

De "tabbar man ser gå ner från undersidan är i själva verket delar av jiggen som skall säkerställa en rak maskin vid byggandet. Dessa skärs bort efter monteringen.
Mer uppdateringar kommer.
Mvh Marcus

Krille
2009-01-27, 08:31
Vad beräknar du att priset kommer hamna på sen när den är klar? För en byggsats alltså

marell01
2009-01-27, 10:17
Jag har mest tänkt att göra ritningen och dela med mig av den:icon_pidu:. Nu har jag kommit i kontakt med diverse företag som kan skära ut alla delar med laser/cnc, då kanske jag kan ombesörja att fler modeller skärs ut till självkostnadspris. Detta är dock inte klart än. Men är ni intresserade så skriv här eller PM till mig.
Att börja sälja en short-kit modell tror jag skulle ta för mycket tid, men om intresset är stort så varför inte.
//Marcus

marell01
2009-02-15, 20:28
hmmm, väntar fortfarande på delar från laser-skärningen. Jag måste veta hur mycket lasern tar av materialet innan jag kan skicka in resten av ritningen.

Peter Lukic
2009-02-16, 00:00
Kan man modifiera ritningarna så att man får skala 1:8 kanske eller så man får plats med en 90 mm´s fläkt?

Kan tänka mig att köpa en uppsättning laserskuren byggsats om fler är intresserade. Bra jobbat, ser professionellt ut, men landningsstället ser lite klent ut. Kanske bara synvilla?!?

Hälsningar Peter i Malmö

marell01
2009-02-16, 11:20
Jag har en person som skall provbygga med 90mm fläkt. Stället är FLYFLY, de skall klara 3kg :-)

marell01
2009-11-23, 22:12
Japp, efter att ha spenderat otaliga månader med det roliga bygget av min JA 37 från MBS-models så har jag åter tagit upp mitt byggande av en 39a i 1:10.
Ritningen är nu helt klar och skall skickas till Magnus för fräsning.
Detta kan bli ett riktigt roligt projekt tror jag.
Jag bifogar några renderingsbilder från den senaste uppdateringen.
Mvh Marcus

marell01
2009-12-10, 15:19
Alla delar är klara och ritningen befinner sig nu i Magnus verkstad. Han skall fräsa ur alla delarna så jag kan sätta igång med bygget. Totalt går det åt ca 13 balsaflak och 2 plywood.
Delarna kommer förhoppningsvis i början på nästa vecka :-) Då kommer byggandet att starta och... Jag kommer dokumentera likadant som jag gjort under mitt 37 bygge.

Mvh
Marcus

Corsair
2009-12-10, 15:28
Spännade, jag väntar....

jocke1963
2009-12-10, 15:59
...Jag kommer dokumentera likadant som jag gjort under mitt 37 bygge.

Mums filibabba !! :thumbup:

Pekkala
2009-12-10, 16:54
Kommer sitta klistrad:thumbup:

K-Å
2009-12-10, 17:17
Jahapp ytterligare en dammsugare som går på el, nej turbin storlek tack!!!!!!!

Krille
2009-12-11, 16:30
När kan jag köpa en byggsats? :)

marell01
2009-12-11, 16:35
När kan jag köpa en byggsats? :)

Jag kommer förmodligen tillse att ett sk SHort-kit kommer finnas till försäljning. Vi behöver bara komma fram till hur mycket material och arbete som krävs för att sälja kitet.
Det bästa vore om vi kunde få ihop, säg 10 personer som vill ha ett kit. Då blir det det bästa priset.
//Marcus

marell01
2009-12-12, 03:19
Nu är de första prov-flaken frästa... Det ser lovande ut. Det saknas visserligen något snitt här o där men det skall fixas till.
Bifogar en bild så ni tror mig:icon_butt:

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1855

Go ´morron
//Marcus

Krille
2009-12-12, 07:52
Nu har du hela helgen på dig att bygga :)

Annars kan du ju alltid fråga chefen att du vill ha en veckas hemstudier för att studera gripens konstruktion för att få större förståelse för kärran och utveckla dig som pilot. Då kan du bygga utan att ljuga ;)

marell01
2009-12-12, 12:32
Nu har du hela helgen på dig att bygga :)

Annars kan du ju alltid fråga chefen att du vill ha en veckas hemstudier för att studera gripens konstruktion för att få större förståelse för kärran och utveckla dig som pilot. Då kan du bygga utan att ljuga ;)

Hahaha...:thumbup: Tur att jag redan flexat ut på julledigheten. Delarna på bilden ligger hos fräs-maister och kommer kanske till mig nästa vecka. Då blir det till att bygga så fingrarna glöder innan jag skall söderöver till föräldrar o vänner.

//Marcus

marell01
2009-12-14, 17:54
Hej,
Jag har jobbat lite på manualen till 39an.
Vad tror ni opm jag gör den så här?
Hittar ni några fel så PMa mig.

Mvh
Marcus

Pekkala
2009-12-14, 19:16
Hej Marcus!
Tycker det ser riktigt bra ut, jag är imponerad av cadarbetet du gjort:thumbup:
Skulle gärna byggt din jas om jag inte haft så mycket redan, nån gång kanske

DrHanke
2009-12-14, 19:48
Ser bra ut marcus, i manualen kan du inte göra de delar du avser för varje steg i en röd färg så man tydligt ser vilken del som skall monteras. Mina rc bilar från Xray har så i sina manualer å det är så lätt att se vad man skall göra och hur, man behöver nästan ingen text då :) Lika så skriver du i texten F1-F11 bla bla, märk dem också så man ser både vilken del och dess namn på bilden till höger.

Stavning, vissa heter F1, F2, f3 f4 var konsvekvent :) alla små eller alla stora...

Annars vilket kanon jobb du har gjort! Går den att skala upp tro lite större (P-80 turbin).... :) *snälla*

Krille
2009-12-14, 20:12
Av nyfikenhet. Du skriver att de ska va 4 cells lipo. Men kan man inte köra på 5.cells lipo på 3700mAh?
Skulle va kanonå kunna ha samma ackar till yaken å jasen :)

Baua
2009-12-14, 20:56
Ser kanonbra ut, Men med den storleken, kanske man skulle upp på en 90mm fläkt, eller? hur som bra jobbat. Vad kostar ett Kit? :thumbup:

marell01
2009-12-14, 20:57
Ser bra ut marcus, i manualen kan du inte göra de delar du avser för varje steg i en röd färg så man tydligt ser vilken del som skall monteras. Mina rc bilar från Xray har så i sina manualer å det är så lätt att se vad man skall göra och hur, man behöver nästan ingen text då :) Lika så skriver du i texten F1-F11 bla bla, märk dem också så man ser både vilken del och dess namn på bilden till höger.

Stavning, vissa heter F1, F2, f3 f4 var konsvekvent :) alla små eller alla stora...

Annars vilket kanon jobb du har gjort! Går den att skala upp tro lite större (P-80 turbin).... :) *snälla*

Skall fixa de detaljer du anmärkte på. Tack
Hmmm vilken skala vill du ha den i då?

marell01
2009-12-14, 20:58
Av nyfikenhet. Du skriver att de ska va 4 cells lipo. Men kan man inte köra på 5.cells lipo på 3700mAh?
Skulle va kanonå kunna ha samma ackar till yaken å jasen :)

Klart det går att köra på 5 celler. Det och en Jetsvream 1400 motor i minifan varvar styvt 50k:icon_pidu:

marell01
2009-12-14, 20:59
Ser kanonbra ut, Men med den storleken, kanske man skulle upp på en 90mm fläkt, eller? hur som bra jobbat. Vad kostar ett Kit? :thumbup:

En 90mm går inte in... Kroppen är så liten.
Priset vet jag inte än... men snart så:sarcastic:

Danneman
2009-12-14, 21:05
Ser kanon ut!! vad räknar du med för flygvikt?? med en Hoffman Magnetics EDF 70HW- “Wild Beast" får man 2,1 kg dragkraft i en 70mm fläkt:icon_pidu:

mvh Daniel

marell01
2009-12-14, 21:14
Ser kanon ut!! vad räknar du med för flygvikt?? med en Hoffman Magnetics EDF 70HW- “Wild Beast" får man 2,1 kg dragkraft i en 70mm fläkt:icon_pidu:

mvh Daniel

Flygvikt runt 1500 gram
Jo, den motorn eller hellre deras fläkt med motor vore mumma.

Danneman
2009-12-14, 21:24
Verkar som Hoffman Magnetics lagt ner sin tillverkning av rc motorer... vill man ha en ska man nog skaffa en hos nån som har några liggandes på hyllan!! verkar ju onekligen va en grym motor:)

jonols
2009-12-14, 23:32
Hej Marcus!

Räkna med mig som intresent till ditt Shortkit. Hör av dig när du vet ca pris så får du ett definitivt svar.

Jonas i Danmark

Baua
2009-12-15, 15:37
Säljer inte HK Motorer och fläktar från Hoffmann?

Baua
2009-12-15, 15:40
Här har Ni en länk till några som gör bra grjer till EDF kärror.

http://www.highendrc.com/index_eproduct_view.php?products_id=122

:thumbup:

marell01
2009-12-16, 03:28
Vad tror ni om detta formatet på manualen istället.
Dessutom medföljer det en innehållsförteckning med bilder och namn på alla delarna. Den har jag dock inte lagt ut här än.
mvh

marell01
2009-12-17, 16:32
Tja,
Då lägger jag ut innehållsförteckningen oxå. Den innehåller bilder på alla 233 delar:dance3: Dock är bilderna inte skalamässiga så kineserna inte kan kopiera den rakt av:lollypop:

Jag har även bifogat en bild på det som skall bli pluggen till luftintagen. Denna skall passas in i modellen under byggets gång. Sedan skall den plastas så vi kan vacuum-suga delar.

Mvh Marcus

Fot
2009-12-17, 17:36
Tja,
Då lägger jag ut innehållsförteckningen oxå. Den innehåller bilder på alla 233 delar:dance3: Dock är bilderna inte skalamässiga så kineserna inte kan kopiera den rakt av:lollypop:

Jag har även bifogat en bild på det som skall bli pluggen till luftintagen. Denna skall passas in i modellen under byggets gång. Sedan skall den plastas så vi kan vacuum-suga delar.

Mvh Marcus

Tycker jag känner igen de där blåa bitarna :-)

jonols
2009-12-17, 19:07
Hej Marcus!

Lite feedback på din manual.

Jag tycker att alla pilar gör det hela lite rörigt. Jag är mer för att du sätter tex texten "F2" i en liten boll vid just F2 delen som standard och där det finns många delar som skall limmas ihop så vill jag ha en linje från "F2" till den exakta delen.
Hoppas att du var med där... :)

Bra att du färglägger enligt tidigare tips de delar som du vill beskriva - mycket tydligt = bra.

MVH
Jonas

marell01
2009-12-17, 22:41
Tycker jag känner igen de där blåa bitarna :-)

Joooo, jag vet :sarcastic:

marell01
2009-12-17, 22:44
Hej Marcus!

Lite feedback på din manual.

Jag tycker att alla pilar gör det hela lite rörigt. Jag är mer för att du sätter tex texten "F2" i en liten boll vid just F2 delen som standard och där det finns många delar som skall limmas ihop så vill jag ha en linje från "F2" till den exakta delen.
Hoppas att du var med där... :)

Bra att du färglägger enligt tidigare tips de delar som du vill beskriva - mycket tydligt = bra.

MVH
Jonas

Ok, jag är lyhörd för vad ni vill ha... Skall omarbeta manualen och visa upp en ny version här.

Jag bifogar lite bilder på några nya flak så länge. Detta är för de två första prototypsmodellerna som skall sättas samman.
Även de åtta plywoodflaken är frästa. Flak nr 1 måste dock modifieras
lite. Lätthålen lossar från flaket (om man inte håller fast dem under
fräsningen) vilket två ggr gav att bitarna kilade sig mellan flaket och
fräsmotorn.

Mvh

marell01
2009-12-19, 00:28
Nu är motorn till modellen beställd. Det blev en JetScream1400 med 4000 kv. På 5 celler drar den ca 100 Amp:lollypop: Mer info om den motorn finns på rcgroups.com

Jag har lagt upp en ny version av manualen, igen, men denna gången lade jag den i det första inlägget. Då slipper man leta efter den hela tiden.
Hoppas att den faller er i smaken. Om inte så säg gärna vad ni önskar.

Mvh

Krille
2009-12-19, 08:36
Ser mycket bra ut tycker jag :)

De enda jag saknar och önskar mig är ett eget kit ;)

JohanH
2009-12-19, 19:10
Mycket, mycket snyggt Marcus!

Håller med Krille...om man bara hade TID.....så.. ;-)

marell01
2009-12-21, 01:40
Ser mycket bra ut tycker jag :)

De enda jag saknar och önskar mig är ett eget kit ;)

Inom en snar framtid kan du nog lösa den önskan:sarcastic:

jonols
2009-12-22, 16:19
Hej Marcus!
Jag har tittat på dina ändringar i instruktionsboken och det ser fanktasktikt bra ut. Nu tycker jag att det ser mer pedagogiskt och enkelt ut.

Keep up the good work!

MVH
Jonas

marell01
2009-12-27, 20:34
Igår var jag förbi hos Magnus och hämtade ett paket:thumbup: Det innehöll alla delar till två (2!) stycken modeller. Så fort jag kommer hem efter julfirandet, dvs på tisdag så sätter bygget igång. Jag tjuvstartade faktiskt lite redan idag och provmonterade jiggen:th_o:

Bifogar några bilder.

God fortsättning.

hedkvist
2009-12-27, 23:10
Ser bra ut! Vart beställer man!? :cool:

Fot
2009-12-27, 23:12
läckert!!!

MrAddee
2009-12-27, 23:20
Den här tråden kommer jag definitivt att följa med spänning. Det ser ju riktigt bra ut :thumbup: Lyckat till med bygget!

marell01
2009-12-30, 21:22
Idag så drog så äntligen byggandet igång. Jag tjuvstartade faktist redan igår kväll med att märka upp alla delar.

Jag började med att sätta ihop jiggens fyra delar samt spänna fast dessa mellan två aluminiumprofiler.

Därefter sattes spant 2 till 9 på plats. Sedan monterades det främre hjulhuset och monterades även det. Nu hade det gått 30 minuter:thumbup:

Efter hjulhuset så monterades den tvådelade radioplattan ihop och träddes in i maskinen. Här stötte jag på patrull i form av att spant nummer 7´s överdel ej tillät radioplattan att komma på plats. Det blev till att vålda med kniven. Jag kommer modifiera detta spant till produktionskärrorna.:girl_cray3:

Då ska vi se... Bygget fortsatte med spant 10, 11 och 12 samt de bakre fästena för landstället i plywood. Fortfarande har jag inte limmat en droppe!:1headbang:
Till de senare spanten använde jag jiggarna som medföljer för att tillse att modellen blir rak.

Det sista jag gjorde idag var att montera två av vingens spryglar. Det är svårt att slita sig när man börjar ett sådant här bygge så av bara farten fortsatte jag med att montera noskonen och spant #1.:lollypop:

Mitt insug som jag har haft liggande ett tag lades i modellen för att se om det passade. Det gjorde det!!!:yu:

Det var det för denna gången. 2 timmar tog det idag. Nästa byggdag blir nyårsdagen.

Mvh
Marcus

marell01
2009-12-30, 21:23
mer bilder...

jocke1963
2009-12-30, 22:24
Ser finfint ut ! :thumbup:

Pekkala
2009-12-30, 22:49
Ser FANTASTISKT fint ut:1headbang:

sundqvistjohan
2009-12-30, 23:57
Första gången jag ser denna tråd; fantastiskt bygge. Men jag är också intresserad av den 80-sidiga komposition som står på pianots notställ. Är det något du skrivit själv?
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1855

marell01
2009-12-31, 00:05
Första gången jag ser denna tråd; fantastiskt bygge. Men jag är också intresserad av den 80-sidiga komposition som står på pianots notställ. Är det något du skrivit själv?
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1855

Haha, nä även om jag spelade en del som ung så är det inte mitt. Jag tycker att Magnus får svara på den frågan:stupido2:
mvh

marell01
2010-01-03, 02:15
Hej byggdagboken.
Idag, eller igår skall jag nog skriva hann jag med att bygga lite till på 39an. Tyvärr glömde jag kameran så jag har bara fotat med mobilen denna gången.


Alla utom de yttersta spryglarna kom på plats.
Vingfram & bakkant kom på plats.
Resterande kroppsspant monterades.
Utblåset limmades ihop.
Fläktens fäste limmades ihop och monterades.
Skevservo-fästena monterades på plats.

Jag provmonterade även basen för fenan vilket syns på bilderna.
Hittills är det bara utblåset och fläktfästet av plywood som har limmats samman. Alla andra delar sitter på plats utan lim. Dessa kommer alla att limmas senare med tunt CA-lim.
OBS, Fläkten skall fästas underifrån mot plywooden. Inte som på bilden. Det är bara för att testa.
Hittade några småfel oxå: Jiggarna till vingarna var en millimeter för korta. samt att spant F7 måste delas på ytterligare ett ställe för att enklare få i "radioplattan". Dessa uppdateringar har jag nu infört på ritningarna inför kommande produktion.

Nog med text, här kommer bilderna. Tyvärr kan jag inte ladda upp bilder i texten längre då jag fyllt mitt konto så tills Drhanke fixat det får de ligga bifogade här längst ner.
Go´natt.

marell01
2010-01-03, 15:47
Jag har fått ganska mycket förfrågningar vad priset kommer bli och när satserna börjar säljas.
Jag kommer så snart jag sett att alla delar passar som det är tänkt att producera en mindre serie flygplan.
För att inte priserna skall skena iväg behöver vi komma upp i tio modeller. Om ni är intresserade så PMa mig. Det blir ett slags gruppköp. Jag lägger upp Nicknames på de intresserade i det första inlägget.
Kittet kommer bli alla balsadelar, plywooddelar samt insug av antingen glasfiber eller plast anpassat för 70mm fläkt.
Mvh
Marcus

marell01
2010-01-04, 00:13
Hej hej alla intresserade... Nu har DrHanke fixat så jag kan ladda upp 200 nya fräscha bilder i mitt album. Äntligen kan jag skriva byggdagboken på det sätt jag älskar. Hoppas att alla ni som läser detta i stugorna gillar vad ni får:icon_pidu:

Idag började jag med att flyga lite:stupido2: Jo det var inomhusflygning på schemat. Efter middagen åkte jag så ner till lokalen för att återuppta byggandet av modellen.
Det blev ganska mycket gjort på ett par timmar.... Väldigt många timmar enligt min sambo:girl_cray3:
Jag började med att provmontera alla delar till fenan och ryggåsen. Dessa byggs upp på en bas av två lister och två platta balsabitar, hajjar ni:th_o: Sedan trär man i ryggåsens vertikala spant samt fenans vertikala spant i tidigare nämda delar.
Då ser det ut som på bilderna nedan:

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1943

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1944

Efter det trär man dit de horisontella spryglarna på fenan. Dessa sätts dit från båda håll och limmas ihop med CA-lim i mitten. Om ni tittar riktigt noga så ser ni en skarv i mitten på alla horisontella spryglar.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1945

Längst bak på fenan sitter det lite smådelar som enkelt limmas dit. Detta för att säkerställa skalarikiktigheten...
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1946

Ytterligare en bild på fenan, fast denna gången framifrån.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1947

Några ryggåsspant.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1948

Hmmm, fotade tydligen ganska mycket på fenan idag. Fenan är för övrigt den första delen som jag limmat ihop...
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1949


När jag hade ledsnat på fenan började provmontera longeroner på nosen. Alla uttag verkade finnas där det var förväntat:thumbup:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1950

Kabinsargen monterades även den.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1951

Sargen är bara till för att hitta rätt avslut på longeronerna.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1952

Vingarnas yttersta spryglar monterades. Dock ej limmade än. Notera hålen i sprygeln. Dessa är till vapenbalkarna som senare skall monteras där.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1953

Boxen med lagerbockar till canardvingarna limmades samman. Här är det 2mm plywood som gäller. Jag CA-limmade ihop delarna efter att jag putsat delarna lite med en fil för perfekt passform. I hålen skall det sedan monteras 4x7 kullager med fläns. 4 stycken lager bör räcka för att ge axeln stabilitet.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1954

Tillsist var jag bara tvungen att provmontera fenpaketet på kärran. Visst blir den läcker:crazy_pilot:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1955

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1956


Till alla er som är intresserade av en modell. hur skulle ni vilja ha den?



Som ett shortkit, dvs bara alla spant och balsadelar samt insugskanaler.
Shortkit med insugskanaler, plankningsmaterial och lister. Det blir dyrare...
Komplett sats enligt "2" med gångjärn, pianotrådar, kullager, skruv etc... Dyrast.

Mvh Marcus

Pekkala
2010-01-04, 07:24
Jag säger det igen, det ser fantastiskt ut!:thumbup:
Önskar bara att det fanns mer tid så man kunde ta sig an en dylik pjäs

Fot
2010-01-04, 08:38
Jag säger det igen, det ser fantastiskt ut!:thumbup:
Önskar bara att det fanns mer tid så man kunde ta sig an en dylik pjäs

Håller med.. Lite sugen på att beställa ett kit för att ha till nån vinter som saknar projekt... .. ... .... ... ... ?

/M

marell01
2010-01-04, 12:04
Jag säger det igen, det ser fantastiskt ut!:thumbup:
Önskar bara att det fanns mer tid så man kunde ta sig an en dylik pjäs

Kul att du gillar bygget. Tid finns alltid, det gäller bara att hitta den:lollypop:

marell01
2010-01-04, 12:04
Håller med.. Lite sugen på att beställa ett kit för att ha till nån vinter som saknar projekt... .. ... .... ... ... ?

/M

Klart du skall ha en sats FOT!!!! Vi ska ju flyga rote på MSFI:thumbup:

marell01
2010-01-04, 12:08
Kolla vad brevbäraren kom med idag. En stark sak som tål över 100 A:aetsch:
Tyvärr verkar de vara lite svåra att få tag på just nu. Hobby-lobby har bara kvar till 90mm fläkten...

JetScream 1400: Kv 3990, 77A, 1250 Watt, 48000 varv på fyra celler i minifan!

Fot
2010-01-04, 14:47
Klart du skall ha en sats FOT!!!! Vi ska ju flyga rote på MSFI:thumbup:

Har jag några val? Fast den kommer nog inte flyga till MSFI'10 möjligen till MSFI'11.

/M

Sebbe
2010-01-04, 22:29
MUMSfillibabba vad läckert!!!!
Kan inte hålla mig tills att se video på första flygningen!


MVH Sebbe

marell01
2010-01-05, 00:20
Nu blir jag lite ledsen i ögat... Tråden har bara 3,5 i betyg o två röster... :icon_axe:
Lite mer är den väl värd:secruity:

marell01
2010-01-05, 00:41
Hej hej hallå byggdagboken:)
Idag spenderades typ all vaken tid nere i bygglokalen.
Det började som sagt med att brevbäraren kom med ett paket innehållandes min motor. Denna provmonterades i fläkten och skall provköras vad det lider. Dessutom fick jag reda på att mina accar kommit till Sverige. 2 stycken 2cell 4500 mAh DesirePower:thumbup:

På byggsidan gick det väldigt bra. Endast några mindre småfel hittades på någon detalj. Detta fixas naturligtvis till innan slutproduktionen.

Jag började med att CA-limma alla spant, vingbalkar och övriga detaljer som redan var monterade. Innan limningen kontrollerade jag så att allt var rakt o fint vilket det var.
Efter limningen monterades alla longeroner i nosen samt huvsargen. Huvsargen kommer agera kant för plankningen senare så man vet vart den skall sluta.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1963

Här ser man longeronerna där de slutar mot spant F7. Här har jag inga hål eller markeringar för listerna då det är för lite material för det. Detta kommer jag ändra på så man vet vart de skall sluta. När sedan listerna är monterade kan man, om man behöver slipa bort överflödigt material på spantet:yu:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1962

Här ser man hur listerna passerar igenom spant F6. Bilden är tagen inuti maskinen och man kan se luftdelaren som är provisoriskt monterad på utsidan för att säkerställa rätt avstånd.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1961

Även kroppen fick sig några lister monterade. Dessa är dock inte limmade än då jag väntar med detta till spantens ovandelar och luftintagen är monterade.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1960

Här ser man vänstra sidans luftdelare monterad. Återigen är den bara provmonterad. Innan den limmas skall plankningsmaterial sättas fast under kabinen.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1959

Stilstudie på listerna som slutar vid huvsargen. När dessa lister kom på plats och blev limmade så blev framkroppen riktigt styv.:dancing2:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1958

Ytterligare en bild på en list:icon_super:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1957

Nospartiet har fått riktig form nu med alla lister. Jag tycker att formen från orginalet återspeglas mycket väl. Det är nog mer tur än skicklighet vid ritandet... Notera även att första spantet F1 är av plywood.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1964

När nosens alla lister var limmade satte jag igång med kabinhuven. Även här passar alla delar ihop och låser varandra. Här valde jag dock direkt att använda CA limmet så det blir rakt o fint...
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1965

Cabinspanten kommer på plats.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1966

Här är alla cabinens spant monterade på sin basplatta. Även basplattans förstärkning syns i mitten. Allt provmonteras på modellen o tro´t eller ej... Det passar:fleng:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1967

Lister av 2x2mm balsa limmas snabbt på plats.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1968

Mer lister monterade..
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1969

Å här är hela härligheten klar för plankning.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1970

Givetvis provmonterades den igen för att få se helheten. Jag kommer använda min cabin som en plugg för att göra genomskinliga huvar av plast som skall medfölja satserna.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1971

Framifrån ser den grym ut...
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1972

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1973


http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1974

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1975

Det sista jag gjorde var att provmontera några 2x2mm kongeroner på ryggåsen. Dessa passade oxå - skall nog köpa mig en trisslott imorgon.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1976


Det var allt för ikväll. Nästa uppdatering blir nog imorgon (läs idag). Då skall jag planka utblåset och kabinen.

Sov gott
//Marcus

Bakerman
2010-01-05, 07:06
Vilken typ av Ca lim använder du? tunnt, medium!

/Bakerman

QatHome
2010-01-05, 09:09
Tar sig bra tycker jag :thumbup:

Vilka EDF/motor-alternativ kan vara vettiga till denna och vad är lämpliga ackar att köra med?

Krille
2010-01-05, 11:15
Denna tråd är som en bra serie på TV. Jag vill se mer å de vill jag göra NU! :D

marell01
2010-01-05, 11:57
Vilken typ av Ca lim använder du? tunnt, medium!

/Bakerman

Tunt istort sett överallt. Där plywood möter balsa samt om det är någon glipa använder jag medium.


Tar sig bra tycker jag :thumbup:

Vilka EDF/motor-alternativ kan vara vettiga till denna och vad är lämpliga ackar att köra med?

Jag skall sätta ihop en liten guide med lämpliga motorer och accar. Lämpliga fläktar är HET, Wemotech och VM400 mkII.


Denna tråd är som en bra serie på TV. Jag vill se mer å de vill jag göra NU! :D

Jag hinner aldrig se på TV så jag vet inte vad du menar:sarcastic:

marell01
2010-01-06, 02:04
Idag hade jag lite tid över, dvs inget att göra mellan 19:00 - 00:30 så då passade jag på att åka till bygglokalen:thumbup:

Jag började med att sätta dit den sista sprygeln på vingen. Denna sitter innanför den yttersta, riktad bakåt och bildar tillsammans med W21 den lilla tanden som sitter utanför rodret... Äh, svårt att förklara, kolla bilderna istället:lollypop:


http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1977

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1978

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1979

Men vad har vi här då? En massa lösa delar spridda över mitt underlägg...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1980

... Bara lugn, det var canardbitarna som hade hoppat fram och ville limmas ihop. 10 minuter senare såg det ut så här...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1981

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1982

Alla spryglar på canarden har små "tabbar" så man kan bygga den på ett plant underlag och ändå få alla vinklar rätt..
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1983

Provmonteringen är ju självklar. Här satte jag bara fast den på en 2mm pianotråd...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1984

Läge luftbroms!

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1985

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1986

Om inte förr så ser man banne mig nu att det blir en jordfräs:croc:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1987

Utblåset blev plankat med 1.5 mm balsa och tillslipat. När jag var nöjd med rundheten skar jag bort innerdelarna och...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1988

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1989

...det sista spantet på plats...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1990

...Provmonterades såklart utloppet!!!:thumbup:

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1991

Utloppet skruvas ppå plats med 3 små skruv. Då blir det lätt den dan man vill byta ut sin brända motor att göra det. Lossa de tre skruvarna, ta bort utloppet, skjuv bak utloppsröret från fläkten och ta ut fläkten undertill:icon_pray:. Jag tror att jag fått med lite av min 28-åriga r/c bilserfarenhet i detta flygplansbygge:dance3:

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1992

En minifan provade...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1993

liksom en HW609. Båda passade mot rören. Insugets sista del, den runda är konisk. Dvs alla fläktar upp till 76ish mm innerdiameter kommer passa. Bara kapa insuget där just du vill ha de.

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1994

Over and out

Just det... en liten film oxå :-)


http://www.youtube.com/watch?v=bfjBOxLE7Mg


//Marcus

mulder
2010-01-06, 10:02
Ja ännu ett snyggt bygge från dig /Mulder

marell01
2010-01-06, 11:32
Ja ännu ett snyggt bygge från dig /Mulder

Hahaha..... TACK:thumbup:

Jakob
2010-01-06, 12:04
Ja ännu ett snyggt bygge från dig /Mulder

Kan bara instämma med Mulder. Läckert bygge!

puggen
2010-01-06, 12:24
Det är bara att instämma med alla andras lovord, både modellen och byggtråden är helt suverän , jag har alltid varit svag för svenska militärplan, kanske för att jag jobbade med Lansen en gång i tiden :))

marell01
2010-01-07, 01:34
Hallooojjj, eller go´morgon vilket som passar bäst.
Idag spenderades ytterligare sex (6!!!) timmar i den eminenta bygglokalen. Gosh, jag måste verkligen ha världens bästa sambo, blivande fru till sommaren faktiskt:man_in_love: Får nog köpa en blomma till henne imorgon tror jag.
Nog om det.
Det som skedde idag/kväll var att jag delade alla tre delarna till insuget på mitten. Nu består varje del av två:stupido2:
Efter det gjordes den sista finslipningen samt lite spackling med lättspackel.
Därefter glasfibrade jag alla delar med tjock väv. Glasa är riktigt tråkigt och jag drar mig för det varje gång men denna gången var det verkligen nödvändigt.
Efter glasningen skall jag sprutspackla och lackera delarna. Sen, eftersom det numera är halvor kommer jag kunna göra vacuum-dragna insug i plast.:thumbup:

Jag kommer även göra en "glashuv" på samma sätt senare.

Ha de gött.
//Marcus

mulder
2010-01-07, 07:47
Tips, var rädd om denna kvinna som låter er hålla på med hobbyn som mycket, min fru (gifte mig 29/9-09) ger mig också ganska mycket tid år hobbyn, vi har det nog ganska bra:thumbup: /Mulder

Fot
2010-01-07, 16:09
Hallooojjj, eller go´morgon vilket som passar bäst.
Idag spenderades ytterligare sex (6!!!) timmar i den eminenta bygglokalen. Gosh, jag måste verkligen ha världens bästa sambo, blivande fru till sommaren faktiskt:man_in_love: Får nog köpa en blomma till henne imorgon tror jag.


Grattis! Bröllop under MSFI'10 gissar jag! ;-) Själv har jag världens bästa sambo som jag förlovade mig med 1/1 iår.



Nog om det.
Det som skedde idag/kväll var att jag delade alla tre delarna till insuget på mitten. Nu består varje del av två:stupido2:
Efter det gjordes den sista finslipningen samt lite spackling med lättspackel.
Därefter glasfibrade jag alla delar med tjock väv. Glasa är riktigt tråkigt och jag drar mig för det varje gång men denna gången var det verkligen nödvändigt.
Efter glasningen skall jag sprutspackla och lackera delarna. Sen, eftersom det numera är halvor kommer jag kunna göra vacuum-dragna insug i plast.:thumbup:

Jag kommer även göra en "glashuv" på samma sätt senare.

Ha de gött.
//Marcus

Varför sa du inte att du ville ha den i två delar så hade du fått dem så på en gång?

/M - imponerad av arbetet!!!

Krille
2010-01-07, 16:51
Angående kiten. Jag ser gärna att man får ett kit med rubb å stubb (ditt alt. nr3), känns som att de ändå inte blir speciellt mycket billigare om man ska köpa alla smådelar säjlv än om det hänger med från början :)

streem
2010-01-07, 16:52
Håller med!




Angående kiten. Jag ser gärna att man får ett kit med rubb å stubb (ditt alt. nr3), känns som att de ändå inte blir speciellt mycket billigare om man ska köpa alla smådelar säjlv än om det hänger med från början :)

marell01
2010-01-07, 17:00
Varför sa du inte att du ville ha den i två delar så hade du fått dem så på en gång?

/M - imponerad av arbetet!!!

För då hade jag tänkt att bara göra ett:banghead:

marell01
2010-01-07, 17:01
Kan någon vara vänlig o förklara hur det satans multicitat funkar. Jag får alldrig till det...

marell01
2010-01-07, 17:02
Angående kiten. Jag ser gärna att man får ett kit med rubb å stubb (ditt alt. nr3), känns som att de ändå inte blir speciellt mycket billigare om man ska köpa alla smådelar säjlv än om det hänger med från början :)

Jo, jag får se vad gångjärn o pianotråd etc kostar, sen gör jag förslag och kanske en omröstning... Hur låter det?

Mvh Marcus

streem
2010-01-07, 17:04
låter som en utmärkt idé :)

marell01
2010-01-07, 17:17
Det jag har kvar är att göra insugen i plast och montera dessa. När det är gjort kan hela ryggen monteras på samt roder färdigställas. Då först vet jag om det är något som inte passar som det ska och ändra detta... Sedan kan produktionen börja :-)
Mvh

SKYMIC
2010-01-07, 20:19
så fullt kit som möjligt!


Den ser grymt fin ut.

Krille
2010-01-07, 22:27
Det jag har kvar är att göra insugen i plast och montera dessa. När det är gjort kan hela ryggen monteras på samt roder färdigställas. Då först vet jag om det är något som inte passar som det ska och ändra detta... Sedan kan produktionen börja :-)
Mvh

En testflyging kanske är bra innan produktion? Fullskalagripen hade ju endel svårigheter i början :stupido2::sarcastic:

marell01
2010-01-09, 01:42
Jaha kära byggdagboken. Ikväll påbörjades plankningen av nosen. Detta är faktiskt ganska kul tycker jag för maskinen växer fram på ett tilltalande sätt.
Först ut är nosen. Denna behöver plankas för att kunna sätta dit luftdelaren o väggen innanför kluftintagen som skall monteras i nästa steg.

Jag hann med att planka nästan hela ovansidan. Bitarna är inte limmade än utan bara fuktade med funsterputs och ditklämmda för att få den rätta formen.

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1995

På mitt 37-projekt fick jag ju planka en del o det märktes när jag nu började igen. Det blev liksom bra på första försöket:thumbup:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1996

Nedan ser ni fästet till luftdelaren och sidoväggen. Denna sitter på spant F6 och man gör helt enkelt ett hål för den i plankningen...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1997

Luftdelaren provmonteras.

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1998

...liksom skiljeväggen...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=1999

Nedan ser man även hålen för luftintagens stödsprygel. Det är de två kvadratiska hålen...

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2000

Insugens delar är plastade och slipade. Nästa steg blir ett lager sprutspackel för den där perfekta ytan. Jag fick tag på 1 mm lexan och 0.5 mm polystyrene plast i den lokala butiken där jag och min sambo skulle kolla efter servetter till bröllopet:vroam:Snacka om röta :sarcastic:Observera min alldeles nybyggda vacuumbox som delarna står på.

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2001

En gummianslutning att stoppa.... just det damsugaren i:th_o:

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2002

Det var allt för den här morgonen.

Go´natt

marell01
2010-01-09, 18:20
Idag provade jag för första gången att dra en canopy i min nybyggda vacuumsug.
Resultatet blev sådär. Jag måste göra en stabilare ram att sätta plasten i.

Mvh

marell01
2010-01-09, 18:23
Grattis! Bröllop under MSFI'10 gissar jag! ;-) Själv har jag världens bästa sambo som jag förlovade mig med 1/1 iår.


Grattis!
Nä jag gifter mig inte under MSFI, det räckte med att jag var borta förra året. Bröllopet sker två veckor efter:thumbup:

marell01
2010-01-11, 23:03
Idag fortsatte putsandet av pluggarna till insuget. Dessa bör bli klara till onsdag. Efter det skall jag dra några exemplar och utvärdera kvaliten.

Jag har uppdaterat första inlägget med en ny manual. Denna är tvådelad och saknar viss text men jag vill ändå visa bilderna och upplägget. Kommentera gärna.
Mvh

jonols
2010-01-12, 19:44
Marcus, jag kan bara säga att din byggbeskrivning ser riktigt bra ut. Bilderna är mycket tydliga och enkla att förstå med de olika färgerna. Bra att du lägger till Remarks/Tips vid de byggmoment detta krävs. Såg dock att du inte hade kommenterat canardvingarna, att man bygger dem rakt på bordet och sedan tar bort "piggarna", men det kommer hoppas jag. Jag ser inga problem att bygga efter din ritning trots att det är 28 år sedan jag senast byggde i balsa... :)

Vad tror du om ritningar på vapenlast/fälltank om man vill bygga dem med?

Jag tror också som har sagts tidigare att ett alternativ 3 (med allt) är nog bäst som byggsats, så slipper man leta efter passande gångjärn, kullager(!) och annat skoj.

Ser verkligen fram emot resultatet av ditt bygge och det är kul att du delar med dig och vill ha synpunkter.


MVH
Jonas

marell01
2010-01-13, 09:58
Marcus, jag kan bara säga att din byggbeskrivning ser riktigt bra ut. Bilderna är mycket tydliga och enkla att förstå med de olika färgerna. Bra att du lägger till Remarks/Tips vid de byggmoment detta krävs. Såg dock att du inte hade kommenterat canardvingarna, att man bygger dem rakt på bordet och sedan tar bort "piggarna", men det kommer hoppas jag. Jag ser inga problem att bygga efter din ritning trots att det är 28 år sedan jag senast byggde i balsa... :)

Vad tror du om ritningar på vapenlast/fälltank om man vill bygga dem med?

Jag tror också som har sagts tidigare att ett alternativ 3 (med allt) är nog bäst som byggsats, så slipper man leta efter passande gångjärn, kullager(!) och annat skoj.

Ser verkligen fram emot resultatet av ditt bygge och det är kul att du delar med dig och vill ha synpunkter.


MVH
Jonas

Hej Jonas,
Tack för berömmet, det värmer och taggar mig att göra ännu bättre. Observera att jag hade utelämnat mycket text i manualen enbart för den inte är klar än:th_o:
Angående fälltank, vapenbalkar o dylikt så funderar jag på att dra dem i plast o erbjuda ett tillbehörspaket.. Vad tror du om det?
Mvh
Marcus

jonols
2010-01-14, 17:50
Lite riktig feedback är aldrig fel (även om den är positiv:sarcastic:).

För att svara på ditt tillbehörs kit förslag så skulle jag nog säga både ja och nej.

När jag byggde min JAS depronis satte jag på vapenbalkar för att få till siluetten och som bonus styvade man upp vingen lite grann. Tänkte sätta på lite last men har inte kommit så långt.

Jag ville ha samma koncept på min 37:a och lade till fälltanken (byggd i depron och tejpad) för att ha något att hålla i över huvudtaget. Den funkar även perfekt till att landa på (dock efter några modifieringar). Detta är liksom till bakgrunden till min fråga om fälltank.

Det skulle vara skitsmart att ha ett komplett kit med balkar och en SCL 1, 2 eller 3 last om man har ställ. :icon_butt:Jag har liksom inte tillgång till ett riktigt fält utan kaststartar och buklandar här bakom huset. Det kommer ju inte bli något problem med det där Apollo 1-steget till motor som du tänker använda. Jag borde få ut 1400gr :lollypop:ur min set up. Beroende på hållbarheten på plasttank mm så skulle jag personligen vara nöjd med ritningar på tank, vapenbalkar mm så att man kan bygga nytt ifall det skulle bli lite slitet.

Jag vill i alla fall hålla nere priset så mycket som möjligt. Det är vad jag tycker i alla fall, vad säger ni andra?

Nu skall jag gå och försöka böja luftkanaler i depron till min prototyp, som ska bli en laminat Viggen:thumbup:

Vi hörs!
Jonas

Krille
2010-01-16, 08:53
Har du frysit fast där uppe i norr?
Jag väntar på nästa del av bygget ;)

marell01
2010-01-16, 11:16
Har du frysit fast där uppe i norr?
Jag väntar på nästa del av bygget ;)

Haha, man skulle nästan kunna tro det... Faktum är att jag håller på med kanalerna. Har slipat i oändlighet. Igår införskaffade jag en ugn till lokalen och idag skall jag bygga en ny vacuum-låda.

Mvh Marcus

Krille
2010-01-16, 11:58
Ett tips på om det är lexan du ska värma i ugnen så tänk på att sätta in den på "låg" värme i ett par min först. Sätter du in ett lexanark i för varm ugn kommer plasten värmas för fort vilket resulterar i att vattnet i plasten "kokar" och hela plasten kommer få hundratals småbubblor i sig.

När jag formade vingar till RC bilarna så satte jag in plasten i ugnen när den hade 100 grader har jag för mig. Höjde sedan till 200 grader, när plasten hängde ner lagomt mycket va det klart att forma :)

marell01
2010-01-17, 22:38
Hej alla läsare.
Ni undrar ju såklart vad jag håller på med och vart f-n är uppdateringarna. Om sanningen skall fram så... har jag börjat jobba, på riktigt alltså:banghead: Julledigheten är slut så nu går det inte lika fort med bygget.

Det som tar mest tid just nu är färdigställandet av luftkanalerna. Jag har gjort alla pluggar som behövs men, när jag skulle stoppa plasten i ugnen för att vacuum dra dem så var de för stora för min ugn:svengo:
Vad göra? Jag åkte till återvinningen och införskaffade en bättre beggad ugn som jag nu har plockat isär i molekyler. Jag håller på att bygga en breeed ställning att fästa ugnens alla värmeelement på. Sen kan jag värma plast på pluggar upp till 90cm :thumbup:
Plasten förresten, den skall komma nästa vecka så det gäller att jobba på med min "ugn" och vacuumsug. Jag vill verkligen bygga modellen så som jag tänkt. Jag hade en fundering på att gjöra en avgjutning i epoxy men då blir den ju inte så som alla andra skall vara och jag måste veta att det funkar. Hoppas ni har överseende med detta.

För att komma ut från bygglokalen lite så var jag idag med på klubbens söndagsflygning. Där fick jag iaf möjlighet att prova min nya lilla leksak, en parkzone Sukhoi. Flög fint men var satans kvick på skeven:bandit: Flög även lite med min morback.
Jag slänger in lite bilder på dessa flygetyg eftersom jag inte har några bilder att uppdatera er med från bygget av JASen.
Tack Micke för bilderna.
Mvh
Marcus

Just det, jag har uppdaterat manualen i det första inlägget. Skumma gärna igenom den och säg till om det är något ni inte fattar.

JohanH
2010-01-18, 21:04
Det där med att använda elementen ifrån ugn låter intressant!
Se upp för "tåtarna" bara....;-)

Har själv haft samma tanke, men inte fått tummen ur...

Lägg ut lite fotos...!

MVH
Johan

Modellflygarn
2010-01-18, 21:18
Ska följa projeket med intresse. Eftersom jag tydlligen bygger det du flyger med på jobbet så ... :)

marell01
2010-01-18, 21:22
Hej hej,
Idag fortsatte klurerierna med "ugnen". Den skall vara klar onsdag/torsdag och plasten kommer senast fredag. En kollega ska hjälpa mig att bocka till lite plåt imorgon.
Jag byggde även lite på modellen. Det som blev gjort ikväll var skevroder och sidoroder. Jag hittade några mindre "fel" som måste åtgärdas innan produktionen. Totalt är jag nog uppe i 30 små anmärkningar som vi hittat på beta-modellerna. DEssa bokförs väl i en åtgärdslista så jag inte skall glömma någon.
BIlder kommer alldeles strax.
//Marcus

marell01
2010-01-18, 23:02
Okej, här kommer det lite bilder som lovat...

Skevrodret under montering och limning.

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2034

Jag provade att bygga det på höjden, man kan bygga det på bredden oxå:fans:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2035

Sidorodret sätts samman på bredden...
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2036

Allt limmas med mirakelmedlet ZAP:thumbup:
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2037

Låt er inte luras av bilden... Inget vitlim användes idag:th_o: Här är sidorodret åt "rätt" håll.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2038

Slutligen så kontrollerades passningen gentemot fenan o det passade som tur var. Nu skall alla roderytor plankas med 1.5 mm balsa.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=220&pictureid=2039


Det var allt.
Mvh
Marcus

marell01
2010-09-15, 10:03
FAN FAN FAN... I stort sett hela min byggtråd är ju borta! Alla som var intresserade av en modell ber jag vänligen skicka ett pm eller maila mig på info@flyghobby.com
Jag är lika ledsen som alla andra där ute att detta skett. Om jag orkar så kommer jag lägga in alla bilder igen men det lär ta lite tid.
Mvh
Marcus

marell01
2010-09-15, 10:04
Glömde en sak... Jag flög pass tre med 39an i lördags. Nu börjar jag hitta roderutslag och trimlägen. Om vädret tillåter så blir det mer flyga i helgen.

seejay
2010-09-15, 10:56
"Den som väntar på något gott"......

krille

marell01
2010-09-19, 19:38
Hmmm... Nu börjar jag "laga" min byggtråd... hold on!

Mr J
2010-09-19, 19:47
Hmmm... Nu börjar jag "laga" min byggtråd... hold on!

Bättre det än att behöva laga planet... :sarcastic:

marell01
2010-09-21, 21:15
15522

15523

15524

15525

15526

15527

15528

15529

15530

15532

15533

15534

15535

15536

15537

15538

15539

15540

marell01
2010-09-21, 21:17
några till...

marell01
2010-09-21, 21:19
1384113842

13843

13844

13845

13846

13847

13848

13849

13850

marell01
2010-09-21, 21:20
....

marell01
2010-09-21, 21:23
.....

marell01
2010-09-21, 21:26
.... några till... få se hur länge jag orkar sortera manuellt...

marell01
2010-09-21, 21:28
...hmmm det får räcka för nu... Jag har tänkt att dra igång produktionen nu så snart det går. Men... Jag vet att det var folk som var intresserade som har försvunnit från listan. Om ni fortfarande är intresserade så ber jag er pm eller maila mig då all info som jag hade sparat här är borta...
mvh
Marcus
info@flyghobby.com

seejay
2010-09-21, 22:13
Hej Marcus!

Ditt arbete uppskattas verkligen!!!!!!

Som du vet vill jag fortfarande vara med på listan......

Vänligen
Krille

seejay
2010-09-21, 22:15
Hmmmm

Jag är ju med,......sorry!

Det första man blir blind på är ögonen,.......

Krille

marell01
2010-10-24, 11:46
Produktionen kommer dra igång i December... Jag har haft fullt upp med massor av saker... Jobb, Facklig ordförande, Rita hus, ordna bygglov med mera men nu lugnar det sig lite... Dock skall vi flytta om en vecka och åka på bröllopsresa om två veckor så efter det. Hoppas att ni alla har förståelse.
Mvh
Marcus

jonols
2010-10-24, 20:32
Hej Marcus!

Ingen fara, jag väntar gärna på en Gripen. Ha det så gott och lycka till med huset!

Jonas

marell01
2010-10-24, 21:50
OK, lite film så här på söndagskvällen :thumbup:
Ni får hålla till godo med denna tills alla bilder kommit upp på servern igen... Det är "bara" 525 stycken som skall gås igenom...



http://vimeo.com/13175470

marell01
2010-10-24, 21:58
15100
Hej Marcus!

Ingen fara, jag väntar gärna på en Gripen. Ha det så gott och lycka till med huset!

Jonas

Tack Jonas, det har varit väldans mycket nu... Att bara skicka in ett papper till kommunen och tro att det skall komma tillbaka i rätt tid är en önsketanke.
Men men, huset som jag och Marielle faktiskt ritat helt själva är nu iaf godkänt och snickarna kan börja med det som de är bäst på.
Bifogar en liten bild på det nya "bygget"
Mvh
Marcus

marell01
2010-10-24, 22:15
Lite bilder...
Här ser ni:
Utblåset provisoriskt monterat.
Dimensioner på stället jag använde.
Luftintagen innan de är grovputsade
Luftintagen finputsade.
Pluggen till ryggås-kåpan.
Canard
Roder

marell01
2010-10-24, 22:16
Tydligen går det inte att sortera dem efter namn längre .... Sh*t!

marell01
2010-10-24, 22:18
Här skall fenan snart monteras.
15121

Plankningen på ryggen är pbörjad.
15122

Formerna börjar komma fram.
15123

Nosen har fått ett par bitar limmade
15124

15125

Fenan väntar på sina tjocka balsabitar som skall formas till radarvarnare
15126

15127

Gripen har sjukt sköna former...
15128

15129
Luftintagen börjar kläs med balsa.
15130

marell01
2010-10-24, 22:19
Nu verkar jag hittat det men det är bökigt...
Det här är inte en tråd för er med 56k modem:icon_pidu:
Fenan väntar på de sista bitarna. Det är 10mm tjocka balsabitar som slipas till rätt form.
15131
Snart är ryggen klar.
15132
Bakkanten mellan kropp och vinge.
15133
Slim, slim, slim model...
15134
Bilderna kommer ju inte i ordning just nu men så här ser bygget ut i bak innan plankning.
15135

15136
Fenan har fått sitt balsa limmat och putsat.
15137

15138

15139
Det blir en stooor modell
15140

marell01
2010-10-24, 22:20
Det kommer mera...
Skelettet är klart för plankning
15141
Här skall ställen sitta.
15142
15143
Luftintaget: Här skall fläkthuset tryckas in.
15144
en WM minifan provmonterad
15145
Länkaget till skevrodren.
15146
Jag bestämde mig för att montera skevservona inuti kroppen. Det blir snuggare så.
15147

15148
En servoplatta tillverkades av balsa och ply.
15149

15150http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

marell01
2010-10-24, 22:21
Bild 209 av 525...

15151

15152
lufttuben i nosen behövs ej då jag valde elektriska ställ.
15153
Lite detaljbilder för att visa var serviceluckan skall vara.
15154

15155
Observera att det är dubbla spant här...
15156

15157
För att få till denna dubbelkrökning krävs det att man använder sig av fönsterputs och blöter balsat grundligt innan man formar det.
15158

15159

marell01
2010-10-24, 22:22
Huvpluggen tillverkas... Byggsatsen kommer istället innehålla en glasklar huv.
15160
ytterligare en bild på skevservo-fästet
15161
Mera plankning...
15162

15163

15164

15165

15166

15167

15168

15169

å några till...

marell01
2010-10-24, 22:23
... mer...
Skev-länkaget stagat och klart.
15170

15171

15172
Luckan skärs bort från kroppen.
15173

15174
Utrymmet visar vart luckan är.
15175
luckans skelett klart för plankning.
15176
Hålet kläddes med gladpack innan luckans skelett nålades på plats..
15177

15178
Sen kan man börja planka luckan utan att vara rädd för att limma fast den i kroppen.
15179

marell01
2010-10-24, 22:26
Bildtexter kommer senare...

Några lister passades till och slipades innan plankningen i bakkant av kroppen påbörjades...
15180
Slipa bort så att det ser ut som den markerade ytan.
15181


15182

15183

15184
Den danska fläkten från Velocity-rc promonteras.
15185
Luckan är klar.
15186

15187

15188

Vingarnas plankning limmas på plats med vitlim.
15189

marell01
2010-10-24, 22:30
o några till...


15190


15191

15192

15193

15194

15195

15196

15197

15198

15199

marell01
2010-10-24, 22:31
... lägga in bilder... det roligaste som finns...
15200


15201


15202


15203


15204


15205


15206

Canarderna fick spillbitar inlimmade runt pianotråden. Sedan fixerades de innan jag hällde epoxy i gliporna.
15207


15208


15209

marell01
2010-10-24, 22:32
När epoxyn torkat laminerades ytan med 0,4mm ply
15210
De yttre vapenbalkarna består av tre dela som limmas samman.
15211

15212

15213

15214
Luftintaget färdigslipat
15215

15216
Mässingrör i fenan fungerar som lagring till sidorodret.
15217
länkaget till sida är monterat och klart.
15218
sido-servot sitter i fenan.
15219

... hmmm...

marell01
2010-10-24, 22:34
Prylar från Du-Bro ser till att allt är glappfritt
15220

15221

15222

15223

15224

15225

15226

15227

15228

15229

Övriga bilder var bara detaljbilder.

marell01
2010-10-24, 22:35
... snyggt blir det iallafall...
15230

15231
Här ser ni hur jag kopplat in canarderna.
15232

15233

15234

15235

15236
Pluggen till huven är klar att provdras.
15237

15238

15239

marell01
2010-10-24, 22:39
... det kommer bli jättekul att editera med text senare... LÄNGTAR!!!
Här är det en massa detaljbilder igen...
15240

15242

15243

15244

15245

15246

15247
Pluggen till bakre delen av huven. Denna blir löstagbar.
15248

15249http://www.rcflyg.se/forum/images/misc/pencil.png

marell01
2010-10-24, 22:40
15250

Några kolpinnar håller huven på plats i bakkant.
15252

15253

15254

15255

15256

15257

15258

15259

tjolaflöjt...

marell01
2010-10-24, 22:42
15260

15261

15262

15263

15264

15265
Nosstället monteras.
15266

15267

15268

15269

marell01
2010-10-24, 22:44
Tydligen laddar inte programmet upp så många bilder som jag vill...


15270

15271

marell01
2010-10-24, 22:50
Hmmm... programmet hoppar över en massa bilder o jag vete fan varför... Kanske någon moderator kan ge mig större plats på servern...

marell01
2010-10-24, 23:07
okidok

jocke1963
2010-10-25, 09:28
15100
Bifogar en liten bild på det nya "bygget"



Uppskattar dina byggtrådar, keep up the good work!!

Blir även huset laserskuret?? ;)

jonols
2010-10-25, 12:55
Hade du ingenting att göra i går kväll???

Jag längtar också efter dina kommentarer till varje bild, så jag förstår vad som är på varje bild...:)

Det är bara att "mosa på" med bilder och det verkar som att det blir du som fixar nästa servercrash, eftersom den redan protesterar när du försöker lägga upp fler och fler bilder...

Ha det!

Jonas

marell01
2010-10-26, 21:13
Nu har jag iaf uppdaterat de flesta bilder med bildtext...

marell01
2010-12-09, 21:15
Hmmm... Nu när jag tittar tillbaka så inser jag att jag inte visat huvudstället och luckorna på bild. De fanns innan krachen. Ska genast ordna detta.
Mvh

jugg
2010-12-10, 12:59
Vadi?? :O ramlade jag bort i beställningen av en modell av dig??.. ;)

marell01
2010-12-10, 23:21
Jag ber om ursäkt men vissa namn försvann då servern krachade. Jag sätter upp dig igen. I slutet på nästa vecka drar jag igång med det sista innan produktionen av förserien kan komma igång.
Mvh
Marcus

Brassarn
2010-12-14, 06:48
Hej,

Låt mig börja med att säga att din tråd var riktigt intressant, och ditt plan helt bisarrt snyggt. Jag uppskattar detaljrikedomen i skapelsen, inte som andra färdiga "plastgjutningar" jag sett. Verkligen från scratch.


Eftersom jag är ny här och allmänt kass på det mesta här så vågar jag inte anmäla mig som intresserad för en av dina modeller (fastän jag skulle vilja). Däremot har jag några frågor.
Jag läste att du inte vet vad priset blir på modellen, men om du skulle uppskatta i vilket intervall det kommer ligga i? (Dvs är det närmare 1k SEK eller 10K SEK?)
Har du gjort CAD-ritningen själv? Isåfall hur har du gått tillväga där? Bara börjat ritat från scratch i CAD eller?
Om man vill, skulle det gå att montera in en jetmotor i den där och blåsa på som satan?
Hur tillverkar du cockpit-glaset? (Hängde inte med i byggtråden hur den gick från träribbor till genomskinligt). Grymt resultat för övrigt.
Anledningen till att jag är frågvis är att jag har högtflygande planer på att bygga mig ett plan på egen hand och sätta i kamera för att kunna göra FPV-flygningar bland folk å fä.

Tack på förhand,

Mvh BRASSARN

marell01
2010-12-22, 19:11
Hej,

Låt mig börja med att säga att din tråd var riktigt intressant, och ditt plan helt bisarrt snyggt. Jag uppskattar detaljrikedomen i skapelsen, inte som andra färdiga "plastgjutningar" jag sett. Verkligen från scratch.


Eftersom jag är ny här och allmänt kass på det mesta här så vågar jag inte anmäla mig som intresserad för en av dina modeller (fastän jag skulle vilja). Däremot har jag några frågor.

Jag läste att du inte vet vad priset blir på modellen, men om du skulle uppskatta i vilket intervall det kommer ligga i? (Dvs är det närmare 1k SEK eller 10K SEK?)
Har du gjort CAD-ritningen själv? Isåfall hur har du gått tillväga där? Bara börjat ritat från scratch i CAD eller?
Om man vill, skulle det gå att montera in en jetmotor i den där och blåsa på som satan?
Hur tillverkar du cockpit-glaset? (Hängde inte med i byggtråden hur den gick från träribbor till genomskinligt). Grymt resultat för övrigt.

Anledningen till att jag är frågvis är att jag har högtflygande planer på att bygga mig ett plan på egen hand och sätta i kamera för att kunna göra FPV-flygningar bland folk å fä.

Tack på förhand,

Mvh BRASSARN

Tjena Brassarn o tack för komplimangerna.
1: Jag vill att den skall hamna på 1900ish kronor.
2: Japp, från scratch. Det tog mig tre ritningar två modeller och två års caddande att få den klar.
3: Jo, en collibri eller den minsta Jetcat skulle nog få plats. Det är bra utrymme runt fläkten.
4: Jag gjorde en plugg i balsa, fyllde den med plast, spackla-slipa-spackla-slipa och sen vacuumdrog jag den i min hembygda jätteugn :-)

För övrigt kan jag meddela att jag just nu sitter med de sista ändringarna innan jag skickar ritningen till MBS för kostnadsoffert. Jag vet att hans cnc-arbete kommer motsvara mina krav. Efter det, troligtvis strax efter nyår så skall produktionen av de första 21 satserna påbörjas.

Mvh
Marcus

zablar
2010-12-24, 00:32
Åh, låter härligt... bara en fråga kvar för mig då... när ska jag få tid att bygga ihop den... :)

marell01
2010-12-24, 12:45
Åh, låter härligt... bara en fråga kvar för mig då... när ska jag få tid att bygga ihop den... :)

Tid finns det alltid... Själv fixar jag det sista på 37an, ska producera 39an samt göra färdigt min med färg etc, en Drake skall påbörjas under ledigheten för att vara klar till juni... Utöver det så är det ju full inomhusaktivitet, o de kärrorna håller ju inte speciellt bra...
God jul på er alla modellflygare.

marell01
2011-01-11, 14:52
Live uppdatering! 39an är våtslipad och står nu i sprutboxen för att få en dusch sprutspackel :-))
Återkommer med bilder ikväll!

Krille
2011-01-11, 21:17
Nu är det kväll men inga bilder! :)

marell01
2011-01-11, 21:18
Nu kommer de!

marell01
2011-01-11, 21:23
Nu kommer bilderna iallafall...

Idag gjorde jag något som alla gillar... slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa och åter slipa. Det kladdar en del med våtslip.
Första lagret med min 2-komp sprutspackel lades på ovansidan. Ursäkta kvaliten på bilderna men jag hade bara mobilen med mig.
18090

Det är blebbor och bulor som dessa som tydligt visar sig så man kan slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa, slipa:banghead:
18089

Här syns det tydligare...
18088

Imorgon, när jag byggt lite till på draken så skall jag fortsätta med denna. Eller så börjar jag med JASen, vi får se.
Dessutom har jag köpt 0,15mm plastark. Dessa skall skäras till ca 10mm breda strippar och täcka roderspalterna. Provade lite idag och det kommer bli grymt!

Ha de
Marcus

Krille
2011-01-11, 21:31
Riktigt nice.

Även om du tycker det är superkul å slipa så blir det ännu roligare om du köper en slipmaskin som både vibrerar och roterar. Då går slipandet som en danns! Då blir det roligt på riktigt :)

marell01
2011-01-11, 21:34
Riktigt nice.

Även om du tycker det är superkul å slipa så blir det ännu roligare om du köper en slipmaskin som både vibrerar och roterar. Då går slipandet som en danns! Då blir det roligt på riktigt :)

Nä det är fusk, handslip skall det vara :-)

Jag är faktiskt fundersam på om jag skall köpa en maskin. Tror du det funkar på dessa krökta ytor?

Krille
2011-01-11, 21:43
Excenterslip verkar dom heta. (se länk)
http://www.jula.se/excenterslip-med-slangutsug-150-mm-123784

Och visst fungerar dom även på ganska krökta ytor. Kudden på dessa slipar är i nån hårdare foam. men till krökta ytor så finns det skumgummi mellanlägg som är ca 10mm tjocka om jag inte minns fel. Åk till närmaste billackerare och snacka lite så löser det sig :)

marell01
2011-01-12, 01:10
Jag är inte klar med den nya manualen än. Dock har jag precis gjort klart fräsmallarna för 3 mm och plywood.
Jag bifogar en PDF så ni kan se balsadelarna.
Mvh
Marcus

18097[

marell01
2011-01-15, 08:28
Nu har jag gjort en rolig sak men är inte riktigt klar ännu...
Jag köpte mig en plastbyggsats i skala 1:48. Nu kan jag hitta alla smådetaljer som saknas och även få ett embryo till dekaler.
Jag skall göra färdigt dekalmallen så den stämmer sen följer den med som en PDF så den som vill kan be ett tryckeri göra märkena.
Mvh
Marcus

18170

Fot
2011-01-15, 09:05
Har du klart kiten tills i början av feb. då jag kommer upp till Lule eller blir det bara att dräggla på dina modeller istället?

/M

marell01
2011-01-15, 10:05
Jag hoppas det! Om du har tur så kan du nog få ditt kit då... Jag skickar filerna imorgon till Magnus.
mvh

zablar
2011-01-15, 10:08
Var var du då igår? Vi saknade dig.... ;)

Fot
2011-01-15, 12:28
Jag hoppas det! Om du har tur så kan du nog få ditt kit då... Jag skickar filerna imorgon till Magnus.
mvh

Coolt! =) Har kanske snart ett hobbyrum att bygga den i också!

/M

marell01
2011-01-16, 01:45
Var var du då igår? Vi saknade dig.... ;)

Hade faktiskt inte tid... Varken då eller i lördags. Har lite för mycket projekt att bli klar med nu...

marell01
2011-01-16, 01:46
coolt! =) har kanske snart ett hobbyrum att bygga den i också!

/m


gött

marell01
2011-01-21, 23:08
Jahapp! Här är den senaste och aktuella innehållsförteckningen. Den är i PDF form och visar alla delar.

Jag instiftar härmed en tävlig:



Hur många delar innehåller modeller?

Rätt svar kommer belönas med ett pris!
Skriv ditt svar i tråden

Mvh

18313

johsch
2011-01-22, 06:14
Hej

Här kommer "rätt"svar, det är 230 delar!!:)
Ser fram emot att bygga denna modell.

Bra jobbat Marcus.

/Johan

Krille
2011-01-22, 07:30
230 verkar vara svaret må jag säga, men för å inte svara lika säger ja väll 229 då :)

DavidFlygare
2011-01-22, 09:52
Då tar jag 231

Daniel L
2011-01-22, 10:39
jag säger 235

dacke jocke
2011-01-22, 10:45
säger 240

MasterMag
2011-01-22, 11:07
150 delar.

MBS
2011-01-24, 15:24
Hej,
idag frästes de första flaken till Marcus Gripen-modell!
http://www.mbs-rcmodels.se/published/2011/saab39-1.jpg

/Magnus

marell01
2011-01-24, 15:37
Satan vad snyggt Magnus!!! Keep it coming:lollypop:

jocke1963
2011-01-24, 16:14
225 delar?

marell01
2011-01-24, 17:11
Tävlingen pågår tom torsdag 23:59. Då lottar jag ut ett 1:a, 2:a och 3:e pris till de som svarat rätt!

Baua
2011-01-24, 18:51
Hej Marcus!
Snygg blir din Gripen!
178st delar säger jag....

Hils
Magnus

zablar
2011-01-24, 19:10
Marcus, då måste jag ju komma med en siffra oxå. :)

Kan väl inte vara annat än 231st?

//Mats

QatHome
2011-01-24, 20:40
Gissar på 233st.

TomasE
2011-01-24, 21:09
Hej
Jag gissar på att det är 227 delar.
//TomasE

fege
2011-01-24, 23:08
234 får bli min gissning.
/Fredrik.

Fot
2011-01-25, 00:24
Orkar inte räkna dem i PDF:en, men jag kommer upp nästa vecka och kontrollräknar i modellen. Efter det kan jag ge rätt svar :-)

/M

marell01
2011-01-25, 23:31
Bara en massa gissningar, haha... det går ju inte - slöisar:sarcastic:

MrAddee
2011-01-26, 10:10
Hej Marcus!
Jag slår till med 236 delar.

Roffe
2011-01-26, 18:22
232!!

Bakerman
2011-01-26, 22:20
237st

seejay
2011-01-27, 16:52
Hej Marcus!

Visst blir det 230 delar,....eller....

Vad beträffar Draken / Viggen-gubben så gjuter jag just nu.
Så det är nära,....

Vänligen
seejay

puggen
2011-01-27, 22:13
Jag kommer fram till 230 också, vet inte om man får gissa samma som andra gjort ??

/Roffe

marell01
2011-01-27, 22:59
Nu är tiden för tävlingen ute!
Jag återkommer med resultatet under dagen (läs fredag)
Mvh
Marcus

zablar
2011-01-29, 10:22
Hmm... nu är det ju lördag... vi väntar med spänning på resultatet fortfarande ;)

marell01
2011-01-29, 16:25
Halloj,
ag vet att ni väntat men ibland spricker tidsplaner. Igår var det fullt upp, hoppas att ni alla har förståelse...

Jag har iallafall kontrollerat resultaten - Rätt svar är...
































*trumvirvel*



















230 stycken delar

Det var tre stycken som svarade rätt, nämligen JOHSCH, SEEJAY och PUGGEN - Grattis.

Ikväll kommer frugan få dra lott om 1:a, 2:a respektive tredje plats. Hon är omutbar så det är ingen ide att börja sms:a eller ringa. Gåvor kan dock funka:icon_butt:

Den som vinner får välja ett av tre pris, tvåan får välja därefter och trean får det som blir över!

Det vinnarna kan välja mellan är följande:



Motor (http://www.x-flight.com.hk/index.php?sp=&p=6&cat2=16&cat1=11&cat0=4&id=117&cat1=11&cat0=4&new=&more=&lang=en)
Balancerare (http://www.top-flite.com/accys/topq5700.html)
70 mm minifan PRO (http://www.wemotec.com/shop/product_info.php/info/p46_Mini-Fan-pro.html)

Som sagt, vinnarna presenteras efter middagen.

Hmm, jag kommer dela ut fem tröstpris oxå. De meddelas samtidigt:thumbup:

Mvh
Marcus

seejay
2011-01-29, 17:48
Man tackar!

Coolt!!!!!!!!!!!

Pussa på tanten!

Vänligen
seejay

maccan
2011-01-29, 20:14
Marcus ska börja med vinter flyg så jag har hjälp han att fixa skidor till jasen.
det är därför det dröjer med resultatet han jobbar för fullt med att ändra pdf:en
18518

marell01
2011-01-29, 20:36
Marcus ska börja med vinter flyg så jag har hjälp han att fixa skidor till jasen.
det är därför det dröjer med resultatet han jobbar för fullt med att ändra pdf:en
18518

Hahahahahahahahahahahahahahadhahahafhahafhaaaaaa

puggen
2011-01-30, 08:36
Ooops va trevligt,det hade jag knappt trott att det skulle bli så rätt :)

/Roffe

johsch
2011-01-30, 09:48
Vad trevligt med ett pris. Bara att skicka det ihop med Gripenbyggsatsen när den blir klar.

/Johan

marell01
2011-01-30, 10:05
Okej, lottdragningen klar.
Gratttis säger jag till följande
1:a Seejay
2:a Puggen
3:a Johsch

Skriv här eller vad ni önskar i tur o ordning

Nu skall jag åka o bygga:-)

seejay
2011-01-30, 12:01
Hejs!

Jeeehaw,.. skitkul!:thumbup:

Tack så mycket!:th_jtteglad:

Kan tänka mig motorn....

Vänligen
Seejay

marell01
2011-01-30, 19:48
Då är motorn din!:fans:

Nu håller jag på och tar fram de sista priserna på delar till modellen och då behöver jag veta följande:


Axlarna till canarden är i 4mm pianotråd. Denna skall ha en 90 graders böj. Vill ni ha färdiga axlar eller kan ni böja själva?
Vill ni ha gångjärn med i satsen?
Vill ni att alla stag till rodren är ledade i mässingsrör?

Sen slutligen, jag kommer återkomma till alla som anmält intresse om slutpriset och leverans, kommande vecka så om det nu är någon som är intresserad men inte anmält detta, skriv det här, PM:a mig eller skicka mail på marcus@flyghobby.com

seejay
2011-01-30, 20:00
För egen del hade det varit kanon med så mycket
färdigt "mojs" som möjligt.:icon_redface:

"Just My two cent"

Vänligen
Seejay

marell01
2011-01-30, 20:14
Seejay, snygg avatar!!! Hur går det med gubbarna?

puggen
2011-01-30, 20:44
Och jag kan tänka mig minifan:en den passar mig bra....och tack så mycket.....

/Roffe

johsch
2011-01-30, 20:55
Och balanseraren passar mig utmärkt. Tack för en rolig tävling.

/Johan

marell01
2011-01-30, 21:03
Kul att ni blev glada! Jag tyckte oxå att det var roligt! Snart skall jag presentera tröstpriserna...
Mvh
Marcus

seejay
2011-01-30, 21:41
Hej Marcus!

Håller som bäst på att gjuta 1:12 gubbarna.

Det har varit en hel del "trial and error" innan det blev bra.:banghead:

Nu ser det riktigt lovande ut. Väger mellan 14-16 gr.

Då är "skinnet" i två komp. polyuretan-resin, och "inälvorna" i två-komp.
Polyfoam.

Har även försökt gjuta enbart med Polyfoam, för att få ned vikten
ytterliggare.
Men det sket sig,.....:th_Jttesur:

Ytan blev alldeles för skrovlig, plus att Polyn inte vill
rinna ut i alla skrymslen. Så det övergav jag. Svårt när det
gäller så pass små figurer. Kan ev. funka på dom större.

Förhoppningsvis kan jag leverera under nästa vecka. om nu
inget oförutsätt inträffar........

Skall då försöka hinna med 1:10 gubben för din Gripen åxå.

Jag hör av mig.

(behöver din adress)

Vänligen
Seejay

marell01
2011-01-30, 22:02
Lägger sista handen på manualen just nu....
Vad tror ni? Funkar det om jag blandar riktiga bilder med "tecknade" och är de tillräckligt tydliga?

18569

18570
18571

18572

18573

18574

18575

18576

18577

18578

marell01
2011-01-30, 22:04
Hej Marcus!

Håller som bäst på att gjuta 1:12 gubbarna.

Det har varit en hel del "trial and error" innan det blev bra.:banghead:

Nu ser det riktigt lovande ut. Väger mellan 14-16 gr.

Då är "skinnet" i två komp. polyuretan-resin, och "inälvorna" i två-komp.
Polyfoam.

Har även försökt gjuta enbart med Polyfoam, för att få ned vikten
ytterliggare.
Men det sket sig,.....:th_Jttesur:

Ytan blev alldeles för skrovlig, plus att Polyn inte vill
rinna ut i alla skrymslen. Så det övergav jag. Svårt när det
gäller så pass små figurer. Kan ev. funka på dom större.

Förhoppningsvis kan jag leverera under nästa vecka. om nu
inget oförutsätt inträffar........

Skall då försöka hinna med 1:10 gubben för din Gripen åxå.

Jag hör av mig.

(behöver din adress)

Vänligen
Seejay

Det låter ju kanon!!! Ser verkligen fram emot svenska gubbar:lollypop:
Jag tycker du kan slänga upp några bilder här o visa grabbarna ditt fantastiska arbete!
Mvh

seejay
2011-01-30, 22:12
Manual??!!

Fan,...det är ju rena bibeln,....suveränt:thumbup::thumbup::thumbup:

Den bästa jag sett.
(O jag är inte ens religiös......)

Vad beträffar bilder,...jag jobbar på det.
Är så jäkla kass på kameror bara.

Vänligen
Seejay

jocke1963
2011-01-30, 22:24
Sen slutligen, jag kommer återkomma till alla som anmält intresse om slutpriset och leverans, kommande vecka så om det nu är någon som är intresserad men inte anmält detta, skriv det här, PM:a mig eller skicka mail på marcus@flyghobby.com

Är intresserad, men det beror lite på priset...bara letat igenom tråden halvdant, inte hittat något riktpris..?

marell01
2011-01-30, 22:44
Är intresserad, men det beror lite på priset...bara letat igenom tråden halvdant, inte hittat något riktpris..?

Tja, helt riktigt. Jag har inte sagt slutpriset än. Dock så har jag haft som mål att det skall gå för 18-1900:-
Från början tänkte jag bara erbjuda spryglarna men de flesta ville ha ett komplett kit så jag jobbar för tillfället med priser på plast, lister, pianotråd, gångjärn mm
Mvh
Marcus

puggen
2011-01-31, 19:58
Det var den tydligaste och bästa manual jag sett, och det har blivit några genom åren , bra Marcus...:)

/Roffe

Fot
2011-02-01, 18:11
Marcus, är kit:en klara innan jag åker hem från lule bakfull på söndag?

/M

marell01
2011-02-01, 19:42
Marcus, är kit:en klara innan jag åker hem från lule bakfull på söndag?

/M

JAG får den första satsen på fredag och den tänkte JAG att du kunde ta. Dock så får du nog inte huven samt kullagren. De får JAG skicka senare - OK?

Fot
2011-02-01, 21:30
Woohoo! Får jag den signerade också med "Production model #1" :-)

Det har för övrigt precis blivit klart med hobbyrum och så ska jag vara föräldraledig i höst... Byggtråd here we come...

/M

marell01
2011-02-01, 21:54
Woohoo! Får jag den signerade också med "Production model #1" :-)

Det har för övrigt precis blivit klart med hobbyrum och så ska jag vara föräldraledig i höst... Byggtråd here we come...

/M

Japp, du får #1, men på ett villkor...




Säg till dina klubbkamrater (särskilt Mats) att ARF är för småpojkar :-)

marell01
2011-02-03, 21:41
:fans:Wawaaawheeeeeeeewhaaaaaaa:man_in_love:

Idag dök den första satsen till försäljning upp!!! Magnus har som vanligt gjort ett KANONJOBB med sin fräs.
Allt låg extremt fint paketerat och det ser riktigt proffsigt ut. Jag måste erkänna att det är en speciell känsla att titta på dessa delar och inse att jag själv tagit fram materialet.
I morgon mäter jag av alla detaljer så att inget dolt fel dykt upp. Sen får jag ju berätta hur vi skall gå till väga för att ni skall få era modeller. Men det blir först på söndag.
Under tiden får ni hålla till godo med dessa bilder.

Under uppackning... Det första ni ser är diverse plywood detaljer samt en bunt med plankningsmaterial.
18658

18659

Här har jag spritt ut allt på golvet. Det blev en s-t-ns massa flak.
18660

Allt som allt är det 17 st 1.5mm plankning, 12 st 3mm balsaflak, 4 st plywood, 11 st 2mm balsa, 3 st 4mm balsa samt ett 10 mm balsa.
Just det, cirka 30 meter list :icon_super:
18661

Jag tror nog ni kommer uppskatta den detaljerade manualen :close_tema:

Mvh
Marcus

marell01
2011-02-05, 02:04
Här kommer nya manualen.
Dock verkar inte min konverterare fungera riktigt tillfredsställande så ni får använda denna enbart för att bilda er själva en uppfattning.
Mvh
Marcus

Instruktionsbok JAS 39 PDF (http://flyghobby.com/Instruktionsbok.pdf)

jugg
2011-02-05, 06:49
Ser hur grymt ut som helst!

Fläkt och motor, har du förslag på var man får tag på något bra till maskinen?.

Hur såg din setup ut för maskinen?

MoW
2011-02-05, 07:03
Japp, du får #1, men på ett villkor...




Säg till dina klubbkamrater (särskilt Mats) att ARF är för småpojkar :-)

Hmm Josefin finns inte som ARF...
http://gallery.vingarna.com/v/Temp-Bilder/Bild504.jpg.html

Baua
2011-02-05, 10:30
Hej Marcus!
Har tittat igenom din bygginstruktion, och det ser kanonbra ut.
Bra text och bilder.
Ideén med att färglägga exempelvis dom longirongerna man håller på att arbeta med
är jättebra. Blir ju några stycken på ett sånt här bygge.:)

Mvh
Magnus

Här kommer nya manualen.
Dock verkar inte min konverterare fungera riktigt tillfredsställande så ni får använda denna enbart för att bilda er själva en uppfattning.
Mvh
Marcus

Instruktionsbok JAS 39 PDF (http://flyghobby.com/Instruktionsbok.pdf)

marell01
2011-02-05, 12:04
Hmm Josefin finns inte som ARF...
http://gallery.vingarna.com/v/Temp-Bilder/Bild504.jpg.html

Haha, ok då.... 1-0 till dig:svengo:

marell01
2011-02-05, 12:32
Ser hur grymt ut som helst!

Fläkt och motor, har du förslag på var man får tag på något bra till maskinen?.

Hur såg din setup ut för maskinen?

Min setup är följande:
Motor: LittleScreamer JS 1400, Kv 4000 (http://littlescreamers.com/id72.html)
Fläkt: Velocity-RC VM 400 (http://www.velocity-rc.com/cgi-bin/vrc/prod/manager.cgi?action=show&pid=1)
ESC: 100A (http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9328)
Batteri: 2st 2 cell 4500 mAh (http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11930)

Den här setupen hittade jag på RC-groups. Med denna motor så drar det ca 100 A. Allt blir varmt så därför gjorde jag ett luftintag till fartreglaget.
Jag kommer nästa vecka att testa två andra motorer och en ny fläkt. Då kommer jag meddela resultaten här:)

Mvh

marell01
2011-02-05, 12:42
Hej Marcus!
Har tittat igenom din bygginstruktion, och det ser kanonbra ut.
Bra text och bilder.
Ideén med att färglägga exempelvis dom longirongerna man håller på att arbeta med
är jättebra. Blir ju några stycken på ett sånt här bygge.:)

Mvh
Magnus

Ja, jag vill verkligen att det skall vara lätt förståeligt.
Hur går det med din 37a förresten. Nu börjar det bli dags att färdigställa den om du skall flyga till sommaren ;-)

seejay
2011-02-05, 12:52
Hej Marcus!

Som jag sagt tidigare,....outstanding!!!!:thumbup:

Rena porren!:man_in_love:

Vilket 3D program använder du? ( fuskar själv med 3DS Max )

Förresten,..varför verkar ditt dygn ha 48 timmar, när mitt bara har 24??????

Vänligen
Seejay

marell01
2011-02-05, 14:07
Hej Marcus!

Som jag sagt tidigare,....outstanding!!!!:thumbup:

Rena porren!:man_in_love:

Vilket 3D program använder du? ( fuskar själv med 3DS Max )

Förresten,..varför verkar ditt dygn ha 48 timmar, när mitt bara har 24??????

Vänligen
Seejay

Hej,
Hela maskinen är ritad med AutoCad 2007. För att få fram snygga bilder så importerar jag ritningen till diverse program såsom Rhino3D eller SketchUp. Därefter exporteras bilderna som Jpeg för att behandlas i Adobe Illustrator. Där sparar jag dem som .png filer så att det lättare går att göra korrigeringar i efterhand.
Det är ett jäkla jobb, men när man får så possitiv feedback som ni ger mig både här och via PM så orkar man.

Mitt dygn har oxå "bara" 24 timmar och ibland gör det sig grymt påmind.

Mvh

Baua
2011-02-05, 14:48
Hej Marcus!
Håller i detta nu på med Paul Gray Gripen, idag har 120mm fläkten monterats. Tyvärr har min tid i garaget begränsats av jobb, jobb och mera jobb. Tror tyvärr inte att MBS Viggen kommer att bli klar till sommaren, men man ska ju aldrig säga aldrig. Kommer att försvinna till Australien och Asien för etablering av företaget. Visserligen inga månadslånga resor, men det är mycket som ska förberedas innan man drar och det begränsar tiden för hobbyn tyvärr.:)

Mvh
Magnus


Ja, jag vill verkligen att det skall vara lätt förståeligt.
Hur går det med din 37a förresten. Nu börjar det bli dags att färdigställa den om du skall flyga till sommaren ;-)

marell01
2011-02-06, 19:31
Ok,
Då skall vi se, nu har jag räknat ut priset.
Detta blir då ett komplett kit innehållandes följande:


17 st 1,5mm plankningsbalsa
11 st flak med 2 mm balsa-delar
12 st flak med 3 mm balsa-delar
2,5 st flak med 4 mm balsa-delar
1 st flak med 10 mm balsa-delar
4 st flak med 2 mm plywood delar
25 meter 3x3mm balsalist
4 meter 2x2mm balsalist
Genomskinlig huv
Genomskinlig servicelucka bakom huv
Insugskanaler av ABS-plast
Utloppsrör av klar plast
9 pin-gångjärn
4 st kullager
2 st control-arms till canarderna
Pinotråd 2 mm
Pianotråd 4 mm
Mässingsrör till lagring av roderytor
Samt en stor kartong som allt förpackas i
Manual i fyrfärgstryck

Priset blir 2000 svenska kronor! plus frakt givetvis.
Alla ni som har anmält intresse kommer jag maila eller pm:A
Jag kommer ta in en förskottsbetalning på halva summan för att täcka upp kostnader under tiden och garantera att de som verkligen beställer inte ångrar sig.
Visserligen gillar jag att bygga men det kan bli lite för många av samma modell:sarcastic:

Mvh
Marcus

Fot
2011-02-06, 19:41
Plockade upp min modell i helgen då jag passade på att besöka Luleå. Ser fram emot att få börja bygga den. Bitarna ser fint frästa ut och känner jag Marcus så passar den grymt fint ihop. Skulle tro att det tyvärr dröjer fram emot hösten innan byggandet tar fart.

/M

marell01
2011-02-06, 20:03
Plockade upp min modell i helgen då jag passade på att besöka Luleå. Ser fram emot att få börja bygga den. Bitarna ser fint frästa ut och känner jag Marcus så passar den grymt fint ihop. Skulle tro att det tyvärr dröjer fram emot hösten innan byggandet tar fart.

/M
Jättekul att höra Fot! se nu till att göra klart ditt byggrum först!

Jag vill passa på att påminna alla om att jag saknar kontaktuppgifter till vissa som har anmält intresse för modellen. Ni som vet med er att ni är intresserade och INTE har fått ett mail eller PM inom 15 minuter bör kontakta mig.
Mvh
Marcus

Tom
2011-02-11, 13:53
Hej Marcus, har skickat ett PM men frågar här också - om jag läser första posten tolkar jag det som om att no19 & 20 finns kvar att boka sig mot?

Hälsningar
Thomas

jocke1963
2011-02-12, 00:35
Hmm, jag kommer dela ut fem tröstpris oxå. De meddelas samtidigt:thumbup:


Inte sett något om dessa priser..?? :)

marell01
2011-02-12, 20:46
Inte sett något om dessa priser..?? :)


Bara lugn jocke1963... Håller på och fixar fram tröstpriserna men jag har inte fått dem än... O jag avslöjar vinnarna samtidigt:sarcastic:

För övrigt tror jag att denna motor (http://www.x-flight.com.hk/index.php?sp=&p=6&cat2=16&cat1=11&cat0=4&id=55&cat1=11&cat0=4&new=&more=&lang=en) kan vara en likadan som jag kör med fast med annat namn...

marell01
2011-02-12, 20:46
Hej Marcus, har skickat ett PM men frågar här också - om jag läser första posten tolkar jag det som om att no19 & 20 finns kvar att boka sig mot?

Hälsningar
Thomas

Japp!

Baua
2011-02-14, 19:11
Hej Marcus!
Det verkar vara rykande åtgång på dina Gripar, vilket kanonkul.
Nu till min fråga, jag undrar om 1:1 Gripen är nitad som en konventionell kärra, eller om
kroppen är sammansatt på något annat sätt, typ alu svetsning el dyl. Varför undrar jag då det? Jo jag håller nu på att rita dom sista linjerna på min Gripen och undrar då om jag ska pilla dit några miljoner nitar alá Dannemann på den.
Vem kan då vara mer lämpad att svara på den frågan, än du?:)

Hils
Magnus

Danneman
2011-02-14, 19:50
Hej Marcus!
Det verkar vara rykande åtgång på dina Gripar, vilket kanonkul.
Nu till min fråga, jag undrar om 1:1 Gripen är nitad som en konventionell kärra, eller om
kroppen är sammansatt på något annat sätt, typ alu svetsning el dyl. Varför undrar jag då det? Jo jag håller nu på att rita dom sista linjerna på min Gripen och undrar då om jag ska pilla dit några miljoner nitar alá Dannemann på den.
Vem kan då vara mer lämpad att svara på den frågan, än du?:)

Hils
Magnus

här är en länk med bra närbilder på gripen.. http://www.primeportal.net/hangar/luc_colin/jas-39a_gripen/index.php?Page=1

ser ut som det bara är till att fatta pennan:D

Baua
2011-02-14, 20:11
Åhh! fy fan.:)

Hils
Magnus


här är en länk med bra närbilder på gripen.. http://www.primeportal.net/hangar/luc_colin/jas-39a_gripen/index.php?Page=1

ser ut som det bara är till att fatta pennan:D

Krille
2011-02-14, 21:31
Hej Marcus!
Det verkar vara rykande åtgång på dina Gripar, vilket kanonkul.
Nu till min fråga, jag undrar om 1:1 Gripen är nitad som en konventionell kärra, eller om
kroppen är sammansatt på något annat sätt, typ alu svetsning el dyl. Varför undrar jag då det? Jo jag håller nu på att rita dom sista linjerna på min Gripen och undrar då om jag ska pilla dit några miljoner nitar alá Dannemann på den.
Vem kan då vara mer lämpad att svara på den frågan, än du?:)

Hils
Magnus

Nitad, Skruvad, limmad och svetsad. Beror på vart på kärran du tittar :)
Mest skalariktigt blir nog att måla dit penellinjer och skruvarna. Nitarna är ju näst intill osynliga, iaf om man skulle skala ner dom.

marell01
2011-02-14, 22:11
Nitad, Skruvad, limmad och svetsad. Beror på vart på kärran du tittar :)
Mest skalariktigt blir nog att måla dit penellinjer och skruvarna. Nitarna är ju näst intill osynliga, iaf om man skulle skala ner dom.

+1 !

De skarvar du ser på bilder har generellt skruvar. Glöm inte att det inte är vanliga skruvar när du ritar bara. De är s.k. 4-wing skruv. Det måste du rita Baua:aetsch::aetsch::aetsch::aetsch:

Baua
2011-02-15, 15:52
Ja, jävla Citroen SAAB, men någon typ av blyerts skruvnits variant får det väll bli!:):):)
Tack för bilder och info förresten
Hils
Magnus

+1 !

De skarvar du ser på bilder har generellt skruvar. Glöm inte att det inte är vanliga skruvar när du ritar bara. De är s.k. 4-wing skruv. Det måste du rita Baua:aetsch::aetsch::aetsch::aetsch:

marell01
2011-02-15, 21:37
Ja, jävla Citroen SAAB, men någon typ av blyerts skruvnits variant får det väll bli!:):):)
Tack för bilder och info förresten
Hils
Magnus

Hur menade du nu då? Bilder? Eller vill du ha bilder? Isf ska jag ta några jäkligt bra och publicera här...

marell01
2011-02-15, 21:42
Till Alla:
Jag åker iväg med jobbet imorgon. Lämnar Sverige på fredag morgon men är åter om den 1:a mars... ifall ni tycker att jag är seg på att svara.
Mvh
Marcus

seejay
2011-02-15, 21:50
Det kommer inte att märkas,...hehe!!

Men ha det så bra i alla fall!!!
O flyg nu fort o jittelågt!

Vänligen
Seejay

Baua
2011-02-15, 22:06
Hej Marcus !
Danneman länkade till en sida med lite schyssta bilder, det var det jag tackade för http://www.primeportal.net/hangar/luc_colin/jas-39a_gripen/index.php?Page=1 .

Ha det nu gott utomlands, och ska det flygas 1:1 39a, så hoppas jag Ni visar vilka som bestämmer.:)

Hils
Magnus

Hur menade du nu då? Bilder? Eller vill du ha bilder? Isf ska jag ta några jäkligt bra och publicera här...

marell01
2011-02-18, 16:36
Jahapp, två ben avklarade... Nu ska jag käka, tror det blir en äkta souvlaki :)

Daniel L
2011-02-18, 16:47
jaha då är det bara att börja förstora upp modellen så att en 90mm fläkt får plats ;)

seejay
2011-02-18, 17:04
Thailand?

Vänligen
Christer / seejay

QatHome
2011-02-18, 17:56
Souvlaki är väl en grekisk rätt har jag för mig så det kan ju hända att Marcus befinner sig i det området.