handdator

Visa fullständig version : Har jag allt nu?



Anton
2009-01-25, 13:19
Hej.
nu vill ja bara kolla med er som kan om jag har allt eller om ni tycker att det finns nått mer jag ska köpa?
Det jag pratar om är alltså en 50cc kärra.
1st EF Yak 54
1st DA 50
1st kanisterdämpare & manifolder
4st Dymond DS 9500 MG Dig & metallarmar
1st HD Digitalt servo 9150MG & metallarm
2st Futaba Servo Standard 4.1kg
2st regulatorer
1st DesirePower 1800mAh 2S 22C/40C
1st DesirePower 2200mAh 2S 15C/30C
2st Strömbrytare
2m bränsleslang
1st 22x8 propeller
1st 23x8 propeller
En massa förlängnings kablar
Radio och mottagare 35Mhz
//MVH Anton

mulder
2009-01-25, 13:42
Hej.
nu vill ja bara kolla med er som kan om jag har allt eller om ni tycker att det finns nått mer jag ska köpa?
Det jag pratar om är alltså en 50cc kärra.
1st EF Yak 54
1st DA 50
1st kanisterdämpare & manifolder
4st Dymond DS 9500 MG Dig & metallarmar
1st HD Digitalt servo 9150MG & metallarm
2st Futaba Servo Standard 4.1kg
2st regulatorer
1st DesirePower 1800mAh 2S 22C/40C
1st DesirePower 2200mAh 2S 15C/30C
2st Strömbrytare
2m bränsleslang
1st 22x8 propeller
1st 23x8 propeller
En massa förlängnings kablar
Radio och mottagare 35Mhz
//MVH Anton

Jag hade köpt en 22x10 proppeller i stället för 22x8.
Kolla att slangen tål bensin.
Kanske skulle ha en snygg tankventil likaså en bränslepump av något slag som tål bensin.
Förlängningskablar nej, köp en bra kabel (meter vara ) och löda direkt i servot och slipp skarvar och kontakter. /Mulder

KenPro
2009-01-25, 14:53
Köp en 23*8 propp, det är den du ska använda vid flygning, tar man det vackert finns ingen anledning till att köra mindre propp som inkörning. diverse lim, dubro 20oz tank, kardborre att fästa el o tank med. Fulllängdspipa för att slippa modda planet. tändningsbrytare, en 4" spinner om du vill ha det. 4" hjul. Större acc till mottagaren eller ett till åtminstone + regulator. Dekaler om du vill ha det.

Anton
2009-01-26, 01:14
Hej.
hur många ml är 20oz?
Täningsbrytare menar du en vanlig strömbrytare?
Hur stor tycker du accen till mottagaren ska va? eller räker det med 2st 2200mAh accar och om jag kan koppla dom på en kanal på nått sätt och i så fall hur?
Jag vill helst köra med kanisterdämpare för att slippa göra ett stort hål mitt under kroppen.
Servo kablar åker jag till ELFA och köper.
Villket lim är bäst att lima gångjärn med?
//MVH Anton

Robert_s
2009-01-26, 12:12
Hej.
hur många ml är 20oz?
Täningsbrytare menar du en vanlig strömbrytare?
Hur stor tycker du accen till mottagaren ska va? eller räker det med 2st 2200mAh accar och om jag kan koppla dom på en kanal på nått sätt och i så fall hur?
Jag vill helst köra med kanisterdämpare för att slippa göra ett stort hål mitt under kroppen.
Servo kablar åker jag till ELFA och köper.
Villket lim är bäst att lima gångjärn med?
//MVH Anton


20oz är typ 5,9 Dl, med "Tändningsbrytare" tror ja att han menade en "kill switch" sånna finns det billiga på 42 Procent http://www.42-percent-products.com/gas-accessories.htm, ska du "bara" köra IMAC så räcker det med 2350mah
24h epoxi är bet bästa när man ska limma gångjärn man kan göra fel inte bara en gång utan flera gånger, man har allså mycket god tid på sej innan det stelnar

jaka
2009-01-26, 15:53
Hej1
12min epoxy funkar bra till gångjärn. 24 timmars ...Nej! Tar lite väl lång tid att stelna. Dessutom kräver 24 timmars epoxyn jag använt ett blandningsförhållande på 38/100 vilket innebär att man måste väga bas och härdare noga. Lim epoxy (5,7,12 och 30min) däremot behöver bara blandas till 50/50 (på en höft) för att härda.

2st 6,4V, 2000mAh LiFePo accar (Hi-Models) har jag i min Yak-54 och dessa har fungerat bra hela sommaren.
Fördelen med dessa accar är att man inte behöver en regulator utan kan köra direkt.Till tändningen fungerar i princip vad som helst i acc väg.
Själv kör jag med vanliga GP NiMH celler på 2300mAh (4,8V) inköpta på Kjell & Co.

Viktigt är också att använda skummgummi under mottagare och accar. DuBro säljer 6-12mm skumgummiark (A4) vilka du hittar hos nästan alla hobbyhandlare

Robert_s
2009-01-26, 16:17
Hej1
12min epoxy funkar bra till gångjärn. 24 timmars ...Nej! Tar lite väl lång tid att stelna. Dessutom kräver 24 timmars epoxyn jag använt ett blandningsförhållande på 38/100 vilket innebär att man måste väga bas och härdare noga. Lim epoxy (5,7,12 och 30min) däremot behöver bara blandas till 50/50 (på en höft) för att härda.

2st 6,4V, 2000mAh LiFePo accar (Hi-Models) har jag i min Yak-54 och dessa har fungerat bra hela sommaren.
Fördelen med dessa accar är att man inte behöver en regulator utan kan köra direkt.Till tändningen fungerar i princip vad som helst i acc väg.
Själv kör jag med vanliga GP NiMH celler på 2300mAh (4,8V) inköpta på Kjell & Co.

Viktigt är också att använda skummgummi under mottagare och accar. DuBro säljer 6-12mm skumgummiark (A4) vilka du hittar hos nästan alla hobbyhandlare



Hej jaka!


hoppas du menar 12tim, man hinner aldrig med att limma både i vingen och i rodret med 12 min om man är nybörjare på det ... Kan det vara så att du använder gjutepoxi för det har en konstiga blandningsförhållande typ 32/68.


Du måste börja skriva att du kör med en mottagare som klarar av 6,4 rakt in utan reglator, för futaba klarar inte av det iaf!

KenPro
2009-01-26, 17:07
jag skulle kört på 30 min Z-poxy, förbered allt noga innan, blanda limmet o kör, då hinner du lätt. Annars ta några i taget tills du fått kläm på det. Glöm ej transparent film till roderskarvarna, det ökar roder effektiviteten med upp till 20% och motverkar roderfladder.

Förstår att du inte vill ha ett hål under kroppen, men effekthöjningen kommer väl till pass i en så stor 50cc som ef yaken vid tex hovring eller när man behöver dra sig ur en besvärlig situation, piptunneln kan du måla i önskad färg så att den inte syns vid flygning.

Jag skulle ändå satsat på en större mottagar acc eller två st av de du nämnde för att få bra flygtid väl ute på fältet. Jag kommer ju ha strömätande servon i min så 2*2600 accar är inte alls för mycket om det gäller 3d flygning. Självklart ska en sån här kärra flygas 3D ;)

Anton
2009-01-26, 18:39
Hej.
Epoxy blir nog 12tim.
Det blir nog så att det blir två DP 2200mAh + regulatorer för mottagare och en DP 1800mAh + regulator till täningen men jag undrar fortfarande om jag kan koppla mottagar accarna på en Y kabel så jag kan mata strömen på en kanal?
Till roderskarvarna funkar det med typ självhäftande bokplast till det?
sen så undrar jag om det finns nån firma här i Sverige som säljer kill switch och fullängds pipor?
Sen undrar jag om 2 st(1st täning 1st strömmatning) sånna här skulle funnka?:
http://www.fullkontroll.se/futaba-heavy-duty-switch-p-2129.html
//MVH Anton

DrHanke
2009-01-26, 20:16
bränsle gummi till tanken, det som följer med tanken tål in bensin utan du behöver ett som tål bensin, slangarna dels i tanken å sen till motor å luftning skall vara tygon som tål bensin.

jaka
2009-01-27, 16:10
Hej!
24 timmars gjutepoxy (och glasfiber) använder jag till att klä flygplan med och gjuta kolfiberpropellar.
5-12min lim epoxy limmar jag gångjärn med. 12 min epoxy är att föredra då man har 4-6st gångjärn. Tiden räcker gott. Man limmar ju först gångjärnen på vingen alt skeven...inte skev och vinge samtidigt!
24 timmars epoxy passar inte alls till detta då det dels kräver lång torktid dels har ett blandningsförhållande som kräver att att man väger bas och härdare noggrant dels blir sprött och hårt dels rinner det lätt,vilket inte är bra då man vill ha ett lite kletigt lim som fastnar på gångjärnet och sluligen; det är betydligt farligare för hälsan än vanlig limepoxy!

Vad gäller 6,4V så klarar 95% av alla servon av detta , även Futaba.
När det gäller mottagarna så klarar alla mottagare av 5cells batterier ! Ett 5cells paket ger uppemot 6,6-6,8V fulladdade (eller mer). Exempelvis klarar Spektrums AR 9100 mottagare 10V.

bokis
2009-01-27, 16:29
Jaka,du är dessvärre liiite fel ute..Inte så farligt men: ska man använda 5 cells mottagaracce så finns det två saker att tänka på,alla servon fixar inte 5 cells (detta är ett faktum!)och,detta är viktigt,alla mottagare klarar inte av 5 cells om man slår på radion direkt efter avslutad laddning.
Poff* å så blir det en resa till västerås eller lämplig ort.
Detta är inget rykte,jag o Hanke mfl har lärt oss detta i livets skola..

jaka
2009-01-27, 17:36
Hej!
Du har rätt att det finns servon som inte klarar av 5ccells accpaket,men det är bara servon som är avsedda till stjärtrotorn på små helisar. Har för mig att det är 3st servon hos Hitec (Hs 45, 50 och 5083) och lika många hos Futaba och JR.
Vissa Hitec servon som deras 4 robotservon är t.o.m gjorda för 7,4V.

Alla Futaba, Sanwa ,JR, Hitec och Multiplex mottagare...jasvisst ja! Glömde Becker! Klarar av 5cells accpaket!

bokis
2009-01-27, 17:47
Antagligen gör det ingen skillnad vad jag än skriver men det är ett faktum: Slår man på mottagaren med ett nyladdat 5cellspaket(d.v.s direkt efter att man har avslutat laddning) så händer det att mottagaren går sönder..Tyvärr..
Vill minnas att vi är uppe i 4 st mottagare som har farit till västerås..
Och det är inte bara småservon som kinkar när de matas med sex volt,vi fick byta i Warbens 1/3 cub när rodren fladdrade..Jag vill minnas att min dc 3:a fick fladder i skeven,efter byte till servon specade för sex volt så var det problemet väck..

jaka
2009-01-27, 20:10
Hej!
Låter konstigt då alla Futaba servon är specade för 6V (5 celler). Var inne och kollade på Futabas USA distributör. Då borde ju Futabas mottagare också klara 6v.
Vet att många tävlande i pylon kör med 5celler och har gjort så i decenier utan problem, likaså är det min egen erfarenhet att det funkar hur bra som helst.

DrHanke
2009-01-27, 21:47
Ja men som bokis säger så har futaba en del 4.8V servon kommer inte ihåg exakta modeller men det står på plastlådan man får till att det är för 4,8V, jag har flertalet gånger tämligen eldat upp Futaba mottagare med roliga kommentarer från Kaj som följd. Dessutom är det nog att man med powerboxar kopplar in dessa korrekt på batterianslutningen å inte i en vanlig kanalplats, har elda två 5014 mottagare på det sättet innan Kaj upplyste mig om att det var ajabaj och håller man sig till dessa tumregler så funkar det klanderfritt.

Vi har som bokis säger gått i den hårda dyra skolan men klart har man 30års erfarenhet vad har vi med våra 4år att komma med...

McRegor
2009-01-28, 05:28
Tjenixen Bullgubben och Doktorn,
Ni är alldeles för "unga" - bara 4 år bakom spakarna gör att ni inte fått tillräcklig "spänningsrabatt" ännu...därför går era grejor sönder och inte våra...:thumbup:
Vänta bara 25 år till så kommer prylarna att hålla...:sarcastic:
Nåja - för att försöka vara seriös så är det ju så att "6 V" i realiteten inte är 6 V när vi talar om nyladdade celler - precis som Bullgubben påpekade. Så grundfrågan är om utrustningen klarar 5 cellers NiMh/NiCd eller 6 V - det behöver inte vara riktigt samma sak ....
Hälsningar
Roger

jaka
2009-01-28, 16:56
Hej!
drhanke! Vad är det Kaj säger?? säger du??
Säger han att Futabamottagare inte klarar 6V...eller? Lite nyfiken!

bokis
2009-01-28, 17:35
Återgen,det handlar inte om sex volt,snarare åtta om man tar bort laddningen och slår på mottagaren per omgående..Har man otur så är det *poff* och en skick till västerås..
Anton,det ser bra ut så här långt tycker jag!:lollypop:

Anton
2009-01-28, 18:20
Hej.
Min mottagare och radio är sanwa och jag tänkte koppla 2st 2200mAh accar med regulatorer på en Y kabel in i mottagaren funnkar det?
Sen om nån skulle vara snäll och svara på mina frågor?:)
Till roderskarvarna funkar det med självhäftande bokplast?
Finns det nån firma här i Sverige som säljer kill switch och fullängds pipor?
Sen undrar jag om 2 st(1st täning 1st strömmatning) sånna här skulle funnka?
http://www.fullkontroll.se/futaba-heavy-duty-switch-p-2129.html

jaka
2009-01-28, 20:48
Hej!
Nej! Y-kabel innebär att om en acc "lägger av" så kommer den andra accen att "ladda" första accen ....det innebär att strömmen inte räcker till för mottagaren.
Enklast för dig är väl att köra med bara en 2200-2700mAh NiMH acc plus en accvakt !! Det räcker gott samtidigt som du har bra kontroll på batterikapaciteten!

Roderskarvarna tätar du lättast med remsor av Oracover som du stryker fast.
Visst går det med bokplast men den är ju lite klibbig vilket innebär att rodret kärvar lite.

Kontakten funkar bra!

Fullängdspipa innebär antagligen lite fördröjning vid gaspådrag, så är det i allafall när det gäller metanolmotorer, och det är ju inte så bra när man ska hovra. Men här kanske någon som prövat fullängdspipa till bensinmotorer kan hjälpa till. Kanisterdämpare funkar annars bra och ger ganska tyst gång, betydligt trevligare ljud än med vanlig dämpare och mer effekt.
Har för mig att Krumscheid har fullängdspipor till 50cc motorer.

Ultra Bandit
2009-01-28, 22:40
Återgen,det handlar inte om sex volt,snarare åtta om man tar bort laddningen och slår på mottagaren per omgående..Har man otur så är det *poff* och en skick till västerås..
Anton,det ser bra ut så här långt tycker jag!:lollypop:

Jag har flugit med 5 celler(NC) i cirka 10 år utan att jag poffat varken mottagare eller servon.
skillnaden är att jag inte slog på mottagaren per omgående efter laddning..( vi som har lite erfarenhet vet att man bör vänta en stund innan man slår på mottagaren om man använder 5 celler) i dag använder jag powerbox eller dylikt och har inte dom problemen..

4 mottagare??? Ni måste väl ha lärt er nåt på den första ni poffade eller???



Hälsningar
En erfaren kis!:sarcastic:

Anton
2009-01-28, 23:08
Hej.
Okej men om jag änvänder en DesirePower 2600mAh 2S 38C/80C med regullator så borde det väll funka ochså? ja menar att en NiHM kan väll lika gärna "gå sönder" som en Li-Po eller?
//MVH Anton

teamfj
2009-01-29, 09:10
Vad är syftet med killswitsch??

//Jörgen

Sigun
2009-01-29, 09:37
Bryta strömmen till tändningen ifall något händer eller man av någon anledning vill stanna motorn.

/Martin

DanneG
2009-01-29, 09:52
Hej.
Okej men om jag änvänder en DesirePower 2600mAh 2S 38C/80C med regullator så borde det väll funka ochså? ja menar att en NiHM kan väll lika gärna "gå sönder" som en Li-Po eller?
//MVH Anton

Jag har en 2252mAh lipo med ubec i min 27% Extra, funkar klockrent

Sigun
2009-01-29, 12:35
Allt över 2000mah måste ju fungera bra. det är ju ingen risk att man flyger upp 2000mAh på EN flygtur, tror Tobbe skrev att hans YAK drog 200-300mA var flygning så i teorin borde man kunna flyga någonstans runt 5-6 gånger innan man behöver ladda en sådan stor ack.

För i världen flög man väl med 500mAh ackar har jag för mig Jaka skrivit här på forumet.

/Martin

Snickarjävel´n
2009-01-29, 12:56
Flyger med AboveAll 2x1800 till mottagaren och 1x1500 till tändningen i min Extra 2,12m och precis som Tobbe en gång skrev så gör den av med ca 300mAh per flygning á 8-12min.

jaka
2009-01-29, 16:50
Tjena Lasse!
Har faktiskt aldrig råkar ut för att mina JR mottagare skulle gå sönder bara för att man kopplar på strömmen direkt efter laddning av 6V accen.

Måste vara något annat fel! Kan det vara så att de inte flugit tillräckligt länge????

Ultra Bandit
2009-01-29, 16:54
Tjena Lasse!
Har faktiskt aldrig råkar ut för att mina JR mottagare skulle gå sönder bara för att man kopplar på strömmen direkt efter laddning av 6V accen.
Tja Janne!
Själv vågade jag aldrig prova!
Tog alltid en kopp kaffe tills eventuell peak lagt sig.

Vi syns!
Lasse P

Robert_s
2009-01-29, 17:06
oj oj oj vilka amatörer:) Li-Po och regulator är det nya nu, konstant ström jämt och man slipper oroa sej för ström peakar eller dippar

McRegor
2009-01-29, 17:58
Tja Janne!
.....
Tog alltid en kopp kaffe tills eventuella pik lagt sig.
Vi syns!
Lasse P
Tjena Lasse,
Äntligen nåt som förenar en elskit-flygare och get-flygare - kaffetåren är ju det allra viktigaste på fältet...skit i ackar, servon, och mottagare...:1headbang:
Hälsningar
Roger

...och ursäkta Anton för att det blev lite off-topic...

jaka
2009-01-29, 18:29
Hej!
Amatörer??? Nää! Du vet väl att Lasse och jag får betalt för att flyga.

Ultra Bandit
2009-01-29, 20:04
Tjena Lasse,
Äntligen nåt som förenar en elskit-flygare och get-flygare - kaffetåren är ju det allra viktigaste på fältet...skit i ackar, servon, och mottagare...:1headbang:
Hälsningar
Roger

...och ursäkta Anton för att det blev lite off-topic...


Roger!
Den där koppen efter första morgon flygningen är obetalbar:dance3:

Hälsningar
Lasse

Ultra Bandit
2009-01-29, 20:09
[quote=Robert_s;198802]oj oj oj vilka amatörer:)

Ha,ha
du är kul du, frågan är om du vet om det!:sarcastic:

Robert_s
2009-01-30, 06:07
Hej!
Amatörer??? Nää! Du vet väl att Lasse och jag får betalt för att flyga.


Snarare får ni väll betalt för att inte flyga:sarcastic:




[quote=Robert_s;198802]oj oj oj vilka amatörer:)

Ha,ha
du är kul du, frågan är om du vet om det!:sarcastic:


humm

jaka
2009-01-30, 14:53
Hej!
Nää vadå! Vi flyger ju nästan varje helg!!!
Hur ofta flyger du???

Robert_s
2009-01-30, 15:53
Hoppas du tar det som ett skämt. Va i väg senast idag faktiskt, annars så ofta ja kan typ varje dag:)

Sigun
2009-01-30, 15:55
hmm endel de har tur som kan flyga så ofta :( .. senast jag var ute och flög var väl i oktober

McRegor
2009-01-30, 16:04
hmm endel de har tur som kan flyga så ofta...
Nja, Sigun...inte bara tur - en hel del vilja måste nog också till....:dance3:
Jag flyger minst en gång i veckan även vintertid - flera om vädret tillåter...
Men nu var vi väldigt Off topic igen - åter en ursäkt till Anton. Vi är tydligen oförbätterliga..:)
Hälsningar
Roger

Ultra Bandit
2009-01-30, 16:30
Hoppas du tar det som ett skämt. Va i väg senast idag faktiskt, annars så ofta ja kan typ varje dag:)

Skämtade du!!
Jag som trodde du menade allvar:)

Hälsningar
En glad amatör:crazy_pilot:

Robert_s
2009-01-30, 17:45
Skämtade du!!
Jag som trodde du menade allvar:)

Hälsningar
En glad amatör:crazy_pilot:

De va bara till jaka ja skämtade:sarcastic::sarcastic:

Anton
2009-02-01, 01:03
Hej.
Jag har funnderat mycket på om jag ska ha full längdpipa eller kanisterdämpare det ja undrar över är hur mycket effektskilnad det är mellan dom sammt ljudnivån?
det jag behöver är kraft att dra mig ur en hovring med någolunda vertikalprestanda samt att det inte väsnas för mycket på grund av att runt det fältet jag flyger på så bor det folk o dom ska man ju inte störa!
Sen såg jag att fullkontroll hade en"Switch till tändsystem" det är väll samma som Kill Switch?

//MVH Anton

jaka
2009-02-01, 17:32
Hej!
Kör med kanisterdämpare! Tar mindre plats och går relativt tyst.
Långpipa ger lite fördröjning i gasresponsen vilket inte är bra.

"Switch" till tändsystem och "killswitch" är samma sak!

KenPro
2009-02-01, 17:58
har köpt mig sm modelbaus killswitch, det är denna full kontroll har, o den är lätt o ska vara bra enligt de som har den. Lägger du till lite extra längd på kröken så minimerar du eventuell gasfördröjning vid full effekts pipa. En bra pipa ökar toppeffekten med ca 1 hk på da50 :n o ger upp till 30% mer vrid. ef yaken är enorm o mår bra av den extra effekten, o när den dessutom är gjord för helpipa så blir installionen smidig o snygg. ljudnivån är lagom hög på båda alternativen

Anton
2009-02-21, 16:20
Hej.
Det ser lite annorlunda ut nu med sakerna och tänkte bara kolla med er så det ser bra ut.
1st EF Yak 54
1st DL 50
1st kanisterdämpare & manifolder
4st Dymond DS 9500 MG Dig & metallarmar
1st HD Digitalt servo 9150MG & metallarm
2st Futaba Servo Standard 4.1kg
2st regulatorer
1st DesirePower 2200mAh 2S 22C/40C(till täningen)
1st DesirePower 3700mAh 2S 15C/30C(till motagarström) eller 2st 2200 mAh 2S 22/40C och EMCOTEC DPSI Micro-DPSI RV
2st Strömbrytare
2m bränsleslang
1st 23x8 propeller
DU-BRO 20oz tank och 100mm hjul
Radio Futaba 10C 2,4ghz med R6014FS mottagare
Switch till tändsystem
Tankventil som tål bensin
Bränslepump som tål bensin
15 och 30min epoxy och medium CA
Ser ni nått mer som kan behövas så skriv gärna det! och så klart om ni tycker att jag ska bytta ut nått.
//MVH Anton

Anton
2009-02-21, 19:54
Eller skulle det kunna räka med en stor flaska 30min epoxy?
Kan jag limma gångjärn med det?

//MVH Anton

DrHanke
2009-02-21, 20:27
Om du ska ha Micro-DPSI RV behövs väl inte strömbrytarna, det är väl inbyggda i Micro-DPSI RV:n? Sen skriver du DPSI till servon och mott vad ska du då ha Micro-DPSI RV till? Tändningen? I så fall behöver du inte strömbrytaren du skrivit längre ner. Sen skriver du två regulatorer, lika med dessa du har ju redan Micro-DPSI RV samt DPSI till mott så då behövs väl inte dessa?

Jag skulle nog som ack till servon välja 1st 2s 2200 istället det kommer räcka till minst en dags flygning ändå.

Till tanken behöver du ett gummi för bensin, istället för det som följer med tanken som är för metanol.

Hjul 100mm, det ingår väl hjul? Om det är för att du vill ha större kolla så de går in i hjulkåporna först.

Till canister å kröken så behövs klämmor och teflonskarv men det kanske ingår i det kitet du har valt?

Lim ser väl bra ut, epoxy kan du ha till gågnjärnen, se till att skaffa vaselin eller liknande till när du limmar in dem så inte själva gångjärnet limmas ihop...

anders e
2009-02-21, 21:44
Lipo er vel ikke veldig glad i minusgrader(vinter-flyging). Eller???
Om du ikke varmer dem i bukselomma.:)

Anton
2009-02-22, 23:43
Hej.
Okej då ser inköpslistan ut så här:
1st EF Yak 54
1st DL 50
1st kanisterdämpare & manifolder
4st Dymond DS 9500 MG Dig & metallarmar
1st HD Digitalt servo 9150MG & metallarm
2st Futaba Servo Standard 4.1kg
2st regulatorer
1st DesirePower 2200mAh 2S 22C/40C(till täningen)
1st DesirePower 3700mAh 2S 15C/30C(till motagarström)
2st Strömbrytare
2m bränsleslang
1st 23x8 propeller
DU-BRO 20oz tank och gummi som tål bensin
Radio Futaba 10C 2,4ghz med R6014FS mottagare
Switch till tändsystem
Tankventil som tål bensin
Bränslepump som tål bensin
30min epoxy och medium CA
Ser ni nått mer som kan behövas så skriv gärna det! och så klart om ni tycker att jag ska bytta ut nått.
//MVH Anton

jaka
2009-02-23, 11:16
Hej!
Ser bra ut ! Men tank följer väl med planet??
Sen behöver du fler propellrar förstås...men fler proppar kan du ju köpa senare.
Ca lim både medium och tunn (Flash eller liknande)+Kicker är också något som alltid behövs plus hobbystrykjärn , lödtenn (Stay-brite och vanligt tenn)...men det har du väl förut ...för det här är väl inte din första kärra?

KenPro
2009-02-23, 12:28
Köp kavans 100 mm hjul, de är lättast. Nån som sa att tank ingick men icke. kör på den du skrivit, glöm inte konverterings plugg för bensin till tanken. Jag skulle köpt z- poxy 5 o 30 min epoxy. Kör på det stora batteriet till mottagare så det finns reserver.

Anton
2009-02-23, 18:11
Hej nu börjar det ramla in lite saker i dag kom:
1st HD Digitalt servo 9150MG & metallarm
2st Futaba Servo Standard 4.1kg
2st regulatorer
1st DesirePower 2200mAh 2S 22C/40C(till täningen)
1st DesirePower 3700mAh 2S 15C/30C(till motagarström)
Radio Futaba 10C 2,4ghz med R6014FS mottagare
Planet är på väg och resten av sakerna ska inhandlas inom en snar framtid.
//MVH Anton

Anton
2009-02-24, 14:38
Hej.
Varför ska jag köpa 6 min epoxy?
och i så fall funnkar det med biltemas?

//MVH Anton

Anton
2009-02-24, 14:39
5 min*

jaka
2009-02-24, 15:45
Hej!
Vissa gånger vill man inte vänta 30min innan grejerna torkat! Och till vissa grejer funkar Ca lim så bra. Men du har väl epoxylim från tidigare byggen?? Låter nästan som du är nybörjare när du frågar om varför man behöver 5min epoxy (inget ont menat...Bara det att kärran du köper inte är lämplig om man inte har flugit annat förut)

Funkar med vilket epoxylim som helst!

jocke1963
2009-02-24, 16:14
Hej.
Varför ska jag köpa 6 min epoxy?
och i så fall funnkar det med biltemas?

//MVH Anton

Biltemas epoxy funkar utmärkt och är dessutom billigt.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83209
F-n, såg nu att de höjt priset med en 5:a sen sist jag köpte en bunt tuber..

Anton
2009-02-24, 18:27
Hej.
Hehe jag har flugit i två år och känner mig säker när jag flyger och jag har flugit större aerobatic kärror innan men bara metanol.
Anledningen till att jag frågar så mycket är att jag vill ha ett flygplan som funngerar utan problem + att jag är ny på bensinflygplan och inte har nån direkt jobb=inte nån jätte inkomst inkomst(14år) så jag försöker dra ner på allt onödigt men vill endå ha ett fullt fungerande 3D plan.
Har iallafall beställt lim nu och det blev:
1 x BSI 102 INSTA-CURE Supertunnt CA-lim
1 x BSI 107 INSTA-CURE+ Mediumtjockt utfyllande CA
1 x BSI 151 INSTA-SET Kicker till CA
1 x Z-Poxy 30-minuter 236.5ml
1 x Z-Poxy 5-minuter 236.5ml

//MVH Anton Arud

Anton
2009-02-26, 14:47
Hej.
Jag har funnderat mycket på det här med avgassystem till yaken jag ska använda en DL 50 och undrar först o främs om DL har samma avgasfläns som DA? och sen om det här ser bra ut:
http://aresti.se/rc_flyg/images_engine/avgas-singel.JPG
http://www.fullkontroll.se/manifolder-byggsats-dadl-50cc-p-5169.html

Sen undrar jag vart man ändrar namn på tråden och om det går?

//MVH Anton

anders e
2009-02-26, 15:27
DA og DL har samme avgasflens.

anders e
2009-02-26, 15:29
Hva slags merke/type er den cannister'n på bilden?

Anton
2009-02-26, 16:03
Hej.
Jag vet inte herlt ärligt men här är en länk till dom som säljer den:
http://www.aresti.se/rc_flyg/ljuddampare.htm

//MVH Anton

anders e
2009-02-26, 16:13
Den er helt sikkert bra.:)

Anton
2009-03-03, 12:13
Hej.
Skulle jag kunna navända villken kanisterdämpare som helst eller finns det någon som är riktigt dålig och nån som är riktigt bra?
Kom gärna med tips mottages tacksamt! helst i sverige.
/MVH Anton

KenPro
2009-03-03, 17:31
Den du visade bild på är den bästa enligt många.

Anton
2009-03-15, 23:26
Hej.
I Fredags kom Yaken =)
Har hunnit med att montera sporrstället, huvudstället sen har jag limat alla gångjärn förutom på sidrodret.
Servoarmar har kommit och servona kommer nu i veckan =)
Motorn kommer nu i veckan eller nästa så snart bär det av.
//MVH Anton

DrHanke
2009-03-16, 10:13
Bilder! :)

Anton
2009-03-16, 14:31
Ska bli! :D
Kommer i kväll eller morrn måste bara iväg o köpa en kamera;)
//MVH Anton

DrHanke
2009-03-16, 14:39
är det imorn nu? :lollypop:

Anton
2009-03-16, 15:52
Hehe nee inte vad jag vet men kamra är fixad och nu kan jag gå och ta kort men vad vill ni se kort på då?:P

//MVH Anton

DrHanke
2009-03-16, 20:01
låt kreativiteten flöda, foto på bara... allt e skoj å titta på å drömma om :)

Anton
2009-03-20, 15:56
Hej.
Har ju funnderat en hel del på det här med strömbrytare...
Och min fråga är om jag kan använda den här:http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-magnetstrombrytare-p-3964.html på samma sätt som en sån här?:http://www.fullkontroll.se/futaba-heavy-duty-switch-fp1407a-p-2129.html
För i så fall så hade jag tänkt att använda en:http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-magnetstrombrytare-p-3964.html"]http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-magnetstrombrytare-p-3964.html till mottagarström och en:http://www.fullkontroll.se/futaba-heavy-duty-switch-fp1407a-p-2129.htmltill täningen tror ni att det skulle funnka bra?

//MVH Anton

Sigun
2009-03-20, 17:00
Hej Anton
jag kör med en sånn här http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-dpsi-dual-power-supply-interface-regulated-p-4102.html

och sedan en enkel brytare som du visade till tändningen.

Anton
2009-03-20, 17:07
Hej!
Du har ingen bild på hur du har kopplat ihop allting?
Eller kanske kan förklara??

//MVH Anton

Anton
2009-03-20, 19:08
Hej.
Om jag köper en acc och en regulator till sen kopplar den på en ledig kanal blir det dubbel säkerhet då?så att om en acc skulle gå sönder så finns den andra som reserv?
Sen undrar jag vad det finns för icke elektroniska strömbrytare som tål viberationer och håller i en besinkärra? och vart det finns och köpa?(helst i sverige)

//MVH Anton

Sigun
2009-03-20, 21:45
Ja det stämmer om en av ackarna lägger av så fortsätter den andra acken att leverera strömmen till mottagaren och servona.

Den switch du hänvisade till ska fungera alldeles utmärkt i bensinkärror så de blir nog ett perfekt val till tändningen.

/Martin

Anton
2009-03-20, 21:56
Hej.
Då har jag två altenativ..
1. 1st 3700mAh acc med regulator.
2. 2st 2200mAh acc med regulatorer.
Tror ni att det skulle funnka med altenativ 1?
Jag vill ju spara lite vikt!
Då är det den här strömbrytaren du menar va?:http://www.fullkontroll.se/futaba-heavy-duty-switch-fp1407a-p-2129.html

//MVH Anton

Sigun
2009-03-20, 22:07
Om du ska ha någon nytta av regulatorn så ska du ju använda dig av två batteri.
Switchen är den du länkade till.

/Martin

Robert_s
2009-03-20, 23:17
Hej.
Då har jag två altenativ..
1. 1st 3700mAh acc med regulator.
2. 2st 2200mAh acc med regulatorer.
Tror ni att det skulle funnka med altenativ 1?
Jag vill ju spara lite vikt!



Vill du spara vikt? Kör med en 2200mah med regulator, det gå gör bra med ett acc paket, kört så i ett år nu. Ett imac träningspass drar cirka 200-500mah

Anton
2009-03-21, 15:03
Hej.
Det blev så här:
1sthttp://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-magnetstrombrytare-p-3964.html
1st autopartners regulator till mottagaracc och 1st DesirePower 3700mAh 2S 25C/50C

Anton
2009-03-29, 17:44
Hej.
Vem i sverige säljer kavan's 100mm hjul?

//MVH Anton

jaka
2009-03-29, 20:50
Hej!
Har för mig att Söders har. Men söders har andra hjul (skumhjul ) som är lättare än Kavans.Men dessa hjul finns bara upp till 85mm. Har sådana på min 50cc Yak-54....Syns dåligt tyvärr.

Anton
2009-03-31, 20:16
Hej.
Okej det blev kavan hjul tack för tipset!