handdator

Visa fullständig version : För första gången....



Diesel
2009-01-27, 07:42
Så skall jag med starta en byggdagbok.
Lite förklaring.
Hade en ESM Bearcat med en "OSP" boxer som jag tröttnade på och sålde den till en herre vid namn Sören. Hoppas han kommer ha lika mycket glädje av den som jg har haft. Hur som.... gjorde sedan ett byte med Palleman , några motorer, en "elskit", och vips så har jag en ASP boxer igen.
Vad skall denna maskin i för nåt. Finns ingen tysk med rund kåpa (har redan en FW190) så det blev en F4U Corsair.
Denna corsair har impat lite på mig pga lösningarna. Finns inga synliga linkar till sidoroder, höjdroder, eller klaff.
Så .... här kommer det att trilla in lite bilder på den "blå knäckta" saken.

Diesel
2009-01-27, 08:11
Lite presentation av planen som finns i hobbyrummet.
Vi börjar givetvis med frugans maskiner.

Dragon Lady med 91 fyrtakt.

Diesel
2009-01-27, 08:15
Sedan är det Jessans Stuka, helkomposit, LAB-s gamla maskin som han aldrig satte ihop. Tack för det Lasse.!
Denna maskin flyger som en dröm, snäll som en trainer är den.... :icon_pidu:

Diesel
2009-01-27, 08:18
Och mina ögonstenar.!

ME 109 E med 120pump , och FW190 med boxer. Lite omlakerad FW efter biblen som jag har om just dessa maskiner. För övrigt så är FW-n inte färdig , finns lite till att göra på den , men jag skyndar sakta. Har en liten FW som jag flyger med .

Diesel
2009-01-27, 08:32
Och nu till den "blå knäckta"
Litet tips för dom som skall bygga en sådan . Sporrhjulet skall monteras är lite knepig. Pinnen är förlängt och kopplar samman sidorodret med samma axel som hjulet är på. Enligt bygganvisningar så skall tråden bockas 90grader när den är på plats. Finns inte en minsta möjlighet att göra detta. Värm den och bocka den innan du skall limma den på plats. Försvårar monteringen en liten aning, men du mular inte modellen när du skall försöka bocka pianotråden på plats. Den är hård som sat..

Per P
2009-01-27, 08:58
Ååååh... en Corsair! Mycket häftig maskin som ju är väldigt ovanlig tyvärr! Blir kul o följa den här tråden!

Diesel
2009-01-27, 10:55
än ovanligare hade varit om man skulle ha målat om den i "japs" kammo.
En "blå knäkt" med stora röd bollar på vingen och på sidan.:sarcastic:

Per P
2009-01-27, 12:53
Hmmm... du borde söka för det där :sarcastic:

Diesel
2009-01-27, 19:30
Lite nya bilder. Dom talar för sig själva.

Sigun
2009-01-27, 20:00
Du ser väl till att det blir 45 graders utslag på den så att du kan hovra med den:sarcastic::sarcastic:

Diesel
2009-01-27, 20:56
Jupp... Har tänkt att bygga om ME-n med 22x4W propeller och prova hovra . Men då får jag byta motor så jag har minst en 200-a

LAB
2009-01-27, 21:41
Tyvärr kan inte jag köra med 22xw4 propp på min 200a för Jag har ju en ORGINAL SPINNER som är 3bladig till min me109a:sarcastic:

taygher
2009-01-28, 00:18
22x4W?? Jag planerar att hänga på en 32x18 på min nya kärra, men det är ju ingen ME109:a förvisso.. :sarcastic:

Sigun
2009-01-28, 07:12
32x18 :scared::scared: vad betyder det 150cc-200cc motor ? Blir en rejäl spitfire hihi. Skulle vara tufft att se en warbird i den storleksklassen.

DrHanke
2009-01-28, 12:27
Corsairen e sjukt snygg, kul att du fick tag på helglasade för den med trä vingar ser inte lika rolig ut!

Diesel
2009-01-28, 23:58
Tjena Hanke.

Det är en hybrid. Mittsektionen av vingen är som om det hade varit plastvinge, men dom övriga 2 halvorna är trä. Lite udda men... tydligen så är dessa så.
Är snart klar med vingen , kommer fler bilder då.

PS. hur går det på "blocket"...

Diesel
2009-01-29, 00:00
Jo , för övrigt så kommer jag att köra med en propeller som ge mig bra fart. Sen om jag kan eller ej att hovra den , det skiter jag i. Vill jag hovra då köper jag en heli. Så det är så.:icon_butt:

Diesel
2009-01-29, 10:55
Klart....... En förening mellan tyskar och amerikanare :sarcastic:

En STUsair

Diesel
2009-01-29, 11:02
Bilder på bygget. Pågick till sent på natten.

Per P
2009-01-29, 23:30
Ser riktigt bra ut än så länge! Fortsätt så =)

wesse
2009-01-30, 11:34
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=3422&d=1233223247
Bilder på bygget. Pågick till sent på natten.




måste fråga är det någon form av sexbelysning som syns i bakgrunden??

Sigun
2009-01-30, 11:53
måste fråga är det någon form av sexbelysning som syns i bakgrunden??

:sarcastic::sarcastic::sarcastic::sarcastic: vad ska han svara på detta

/Martin

Fru Diesel
2009-01-30, 22:41
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=3422&d=1233223247




måste fråga är det någon form av sexbelysning som syns i bakgrunden??

Det blir jag som svarar... :)
Jepp, det är det!! :man_in_love:
Det var ju inte meningen att den skulle komma med på bild!
(en saltkristall lampa)

Diesel
2009-02-01, 23:20
Och nu till en fråga.
Hur gör ni för att inte bli så jäkla nervösa när ni skall ta upp ett nytt plan ? Var gång jag skall flyga mina större modeller (ME-n eller då tidigare F8F-en) så är man skakis som jag vet inte vad. Är det mindre maskiner i 40-46 storlek .... då .. Inga problen . Vilken som helst , bekommer mig inte över huvud taget.!:lollypop: Premierar dom flesta maskinerna i den storleken på våran fält. Men som sagt , större maskiner, då skiter man i byxan....:banghead:
Hur skall jag komma över detta ?
Tips på hur ni agerar innan premierning ?

LAB
2009-02-02, 05:25
Och nu till en fråga.
Hur gör ni för att inte bli så jäkla nervösa när ni skall ta upp ett nytt plan ? Var gång jag skall flyga mina större modeller (ME-n eller då tidigare F8F-en) så är man skakis som jag vet inte vad. Är det mindre maskiner i 40-46 storlek .... då .. Inga problen . Vilken som helst , bekommer mig inte över huvud taget.!:lollypop: Premierar dom flesta maskinerna i den storleken på våran fält. Men som sagt , större maskiner, då skiter man i byxan....:banghead:
Hur skall jag komma över detta ?
Tips på hur ni agerar innan premierning ?

Gå på toan innan:sarcastic:De flesta känner klumpen i magen inför premiären,det är något man får leva med.Ett bra tips som många riktigt osäkra gör är ju att låta nåta någon annan ta upp kärran:banghead:Men sådant larv håller vi inte på med eller hur.Nej ta med en duktig flygare o ha som bollplank,dom ser sådant man missar när hjärnan är blockerad.

taygher
2009-02-02, 07:29
Jag brukar försöka lugna mina nerver genom att dubbelkolla allt på modellen sådär 20-30 gånger. :rolleyes:

En premiär är alltid en premiär, ju större och dyrare kärra desto mer spännande är det..
En liten tröstande tanke kanske kan vara att det förhoppningsvis enbart är själva byggsatsen som går åt skogen vid eventuellt missöde.. (Mindre pengar slängda i sjön, typ)

hakank
2009-02-02, 07:40
Ta nått litet först och elda på allt vad det går. Helst så nära krach som möjligt. Den känslan du får när planet överlevde försöker du behålla tills du dragit igång den stora. Det hjälper också till att mjuka upp motoriken en aning innan premiären.

Annars så kan du ju tänka på sex-lampan hemma :-)

/Håkan

qrt
2009-02-02, 07:59
Hej Packo, jag låter Per_P flyga alla mina stora kärror och själv ligger jag med på dubbelkommando. Inte helt fel för att bespara sig fartränder i kalsingarna!!!
Cumprimentos

Lelle
2009-02-02, 08:29
Hej Diesel.

Det finns nog egentligen inga genvägar för att slippa spakfrossa när du ska premiärflyga en ny modell. Jag tror nog att vi alla mer eller mindre är lite skakis när en ny modell ska upp, men är du en normalbegåvad flygare så brukar det gå över efter några varv.
Finns dessutom en modell av samma sort som din egen i din klubb och du vet att den flyger rent & bra så kan du nog vara lugn. Personligen har jag sett väldig få modeller som havererat vid premiären.

Känner du trots allt att du inte klarar av det så är det väl bra att kunna lämna över till någon annan som du litar på, precis som Kurt säger.

Diesel
2009-02-02, 10:54
Tack för alla svar och tips. Kruxet här är inte att jag inte klarar av kärran, utan att min förra Wulf som dog i våras på premiären satte sina spår DJUPT. Den dog pga motorn..... Det ena cylindern slocknade och en cylinder pallade inte att dra en död cylinder , proleller (18x8) och ett plan som vägde 6.5 kg. Då detta inträffade beffansig hela alltet på max 30 m höjd som resulterade i att den klippte, och med näsan före kom den i backen där motorn havererade, 5 servo blev skrot ,mottagare och kristall,och planet är begravd.
(ligger kvar på vinden som en påminnelse)
Med denna maskin så är det lite mera spännande . Den skall premieras med tändsystem, dumt i ett sådant maskin som har 0 flygförmåga utan motor, utöver det så skall jag samtidigt premiära min Sanwa 2.4, och planets vikt med tom tank ge mig en vingbelastning på ca 115-120 gram.
HUA.....
Vi provar.... så fort det ges väder till det.

qrt
2009-02-02, 12:04
Eftersom jag oxo lider av samma syndrom (faltus sjelvus fortroen) så håller jag på att sätta ihop en Tiger Stick och göra som Hakank skrev ovan, att köra sk--n ur den och sedan försöka behålla känslan. Bara man nu inte sätter den i första omgången.........
Lycka till, vi håller tummarna.

Diesel
2009-02-02, 13:15
Lite fler bilder på motorinstallation. :lollypop:
Ingenting som sticker ut från kåpan. Kylning till motorn kommer förmodligen att räcka till . Öppet runt hela kåpan på bakkant.

lassebetong
2009-02-02, 14:15
Ser ju finemang ut det där.
Lycka till med premiären.

/lasse

taygher
2009-02-02, 14:15
Tjusigt, Packo! :thumbup:

Det här kommer att bli en härlig maskin med gott sound.
Premiärturen verkar vara nära eller?

Diesel
2009-02-02, 15:50
Tack.
Premiären blir av så fort det ges väder för det. Just nu så är det ca -2 blåser 10m/s .
En sak som jag är fundersam över är CG. Jag följer manualen som jag har gjort på all mina plan.(Hittils har fungerat kanon! ) Men i detta fall så blir det lite klurit. CG hamnar rätt långt bakom hjulen i utfälld läge och dom infällbara ställen med aluhjulen väger en hel del. Men när man fäller in ställen.... då hamnar halva landställspinne och hjul en bra bit bakom CG . Vad skall man välja här ? Jag har tänkt som följande......
Väger in den med ställen ute, och med tom tank. 550 tank. När jag tankar den å blir den en aningen framtung men det kompenserar ställen för när dom är i infällda läget. När det är sedan dax att landa då blir modellen en aning baktung men, då skall ju ställen vara ute, vilket gör att modellen hamnar i rätt balans igen.

Sigun
2009-02-02, 16:16
Hej Diesel
Vi har en vår klubb som har en CMP corsair , tror du såg den på vårt meeting i sommars, den är väldigt lätt i stjärten så att ha den för framtung ställer kanske till mer problem vid start, men du kan ju kompensera med lite dykroder vid start om du vill ha den framtung. Men det verkar vara vanligt med lätta stjärtar på warbirds så du är kanske van från de andra planen :)

Lelle
2009-02-02, 16:18
Tror att du får tänka om här! Du ska nog se till att ha hjulen infällda eftersom du flyttar bak en hel del vikt, och då kan du få en modell som blir baktung, och då blir den helt hysterisk och omöjlig att flyga med.

Ompa
2009-02-02, 18:59
Attans, denna tråd var inte bra för mej :sarcastic:
Skapade ett visst sug, fast är rejält sugen på ESM's P51D oxå, Yeagers maskin.
En fråga. Är alla dessa F4or med mittdel i komposit eller är det trä numera?
Läcker modell, och motorinstallationen var mycket najsig :thumbup:

Diesel
2009-02-02, 19:35
Tjena Ompa.
Om jag har förstått det rätt så är alla F4U med mittdel i plast.

Diesel
2009-02-02, 19:43
Tror att du får tänka om här! Du ska nog se till att ha hjulen infällda eftersom du flyttar bak en hel del vikt, och då kan du få en modell som blir baktung, och då blir den helt hysterisk och omöjlig att flyga med.

Tjena Lelle. Har fyllt på med mer info om hur jag resonerar krig ställen.

Ompa
2009-02-02, 20:40
Tjena Ompa.
Om jag har förstått det rätt så är alla F4U med mittdel i plast.

Det låter sig väl höras :)
Ska ta mig en funderare, F4U eller P51D? Hmmm.

Lelle
2009-02-03, 12:21
Tjena Lelle. Har fyllt på med mer info om hur jag resonerar krig ställen.

Lägger du ut det?
----------------------------

Tjena igen, Diesel.

Först vill jag gratulera dej till en riktigt läcker modell. Att Corsairen är min absoluta favoritkärra har väl ingen missat. Ska bli riktigt kul att följa ditt bygge och få höra/se premiären.

Åter till mitt resonemang ang tyngdpunkten.
Om du väger in Corsairen med ställen ute och med tom tank så kommer du per automatik att få ett tp-läge som ligger ganska mycket bakom det rekommenderade, när du fäller in ställen eftersom du flyttar ganska mycket vikt bakåt. Till skillnad från tex Mustang och andra warbirds som fäller in ställen längs med vingen så förändras inte tp på dessa modeller.

Låt oss anta att du fyller upp din tank för flygning. Då har du naturligtvis ett tp-läge som gör den ganska framtung vid start, men det får du kompensera med ganska mycket höjdroder den allra första startsträckan för att sedan successivt släppa av på rodret.
När du sedan kommit i luften och fäller in ställen så förändras tp bakåt. Ju mer bränsle du förbrukar under flygningen, dess längre bak flyttas ditt tp.
När din tank är nästan tom (- ½ kg) så har du garanterat ett tp som ligger alldeles för långt bak för att vara hälsosamt för modellen. Gör du tex en förbiflygning i låg fart med infällda ställ så kan du få en ruggig klippning som inte går att häva pga fel tyngdpunkt. Har du däremot vägt in den med ställen infällda så har du ett nästan perfekt tp-läge vid nästan tom tank. När du fäller ur ställen kommer du att få en någon framtung modell, men det är absolut mycket säkrare vid låg fart och landning.

Det här är nu min alldeles egen reflektion. Rätta mej om jag har fel, jag är väldigt väldigt lyhörd för andras åsikter!.
Det kunde också vara intressant att höra hur andra Corsairägare har sin tyngdpunkt i sina modeller.

Själv kommer jag att väga in min Corsair med infällda ställ.

Lycka till med premiären.

Robert_s
2009-02-03, 16:45
Varför inte bara lägga tanken vid TP och väga av modellen med infällda ställ?

Diesel
2009-02-03, 17:23
Tjena Lelle. Jag har lagt ut mitt resonemang kring ställen och TP. Har fortsatt i rubriken där jag avslutade och skrev att jag återkommer.
Finns i denna tråd , dock på sidan 2 och upp i högra hörnet står #35
Läs där och komentera om jag har tänkt fel. Vill ha så mycket ideer kring detta som möjligt, för det är lätt att man missar vissa viktiga saker när man stirrar sig blind på sin egen teori.

Diesel
2009-02-03, 17:52
Jaha... är man korkad så är man:banghead:...... Har suttit en bra stund i köket och snackat skit med Jan Åberg från Kivik, men tror ni att jag kom och tänka på att fråga han ? Han har ju byggt sin stora F4U från skratch och har flugit många ggr med den , så han borde kunna förklara för mig hur det är lämpligast. Vi tittade på min maskin , men hjärnan snurrade kring motorer och allt annat......
Skall ringa Jan , så lägge jag ut hans förklaring på hur man skall ha ett.......

Snickarjävel´n
2009-02-03, 18:04
Jaha... är man korkad så är man:banghead:...... Har suttit en bra stund i köket och snackat skit med Jan Åberg från Kivik, men tror ni att jag kom och tänka på att fråga han ? Han har ju byggt sin stora F4U från skratch och har flugit många ggr med den , så han borde kunna förklara för mig hur det är lämpligast. Vi tittade på min maskin , men hjärnan snurrade kring motorer och allt annat......
Skall ringa Jan , så lägge jag ut hans förklaring på hur man skall ha ett.......


Annars kunde du ju frågat ett proffs i luren :icon_pidu::banghead::sarcastic:

Diesel
2009-02-03, 20:04
NOPP ! Du ville inte kela med mig via luren:icon_butt:

Diesel
2009-02-04, 22:54
Och idag så har man körd motorn i modellen. Fungerar kanon. Jäkla drag i snurran. Kör med en 16x10 och moroten varvar ut utan några som helst vidare ansträngning. :lollypop:Det är lovande så länge.... hoppas den håller måttet när den skall väl upp. :boxing:
Ställen måste jag kolla över då nånstans så pyser det ut sakta. Håller inte trycket mer än ca. 5 min. sedan är luften slut. Inte bra. Skall kontrolera och rapotera .:stupido2:

Diesel
2009-02-06, 11:49
Ja gott folk........ på söndag skall det vara ,som jag kallar det för "Messerschmitt" väder:sarcastic:. Det innebär att det blåser västliga vindar så vi kan lyfta och landa längs med på vår fält. Alltså kanon väder för att premiära corsair-en.
Hoppas SMHI har rätt för en gång skull. Blir det så ,då kommer komma en film rätt så snart.

wesse
2009-02-06, 12:10
set ser vi fram emot en crossär som smeker för bi på låg höjd:)


en spark i baken med tur till dig från mig

anders e
2009-02-06, 12:57
Hei.
Hvor stor er corsair'n din? 180cm?
Fin maskin:)

Det er en i Norge som bygger c.arf corsair med stjernemotor. Bildene er tatt hos Geir Flesche, impotør.

Diesel
2009-02-07, 00:19
set ser vi fram emot en crossär som smeker för bi på låg höjd:)


en spark i baken med tur till dig från mig

Tack Wesse. Hoppas jag kan få med min kycking för att filma lite. Hon klarar inte av kylan riktigt. Synd för hon är bäst på filma. Hänger alltid med med focus på maskinerna.:lollypop:

Diesel
2009-02-07, 00:21
Hei.
Hvor stor er corsair'n din? 180cm?
Fin maskin:)

Det er en i Norge som bygger c.arf corsair med stjernemotor. Bildene er tatt hos Geir Flesche, impotør.

Ja.... Den var fin den. Skulle vilja ha en sådan motor men då i så fall i en FW190. Då hade jag nog haft en tredje spak till min radio , men då i byxan............:vroam:

Diesel
2009-02-08, 16:41
Det blev inget .....
Provrundan uteblev då det blåste 8 m/s och var uppåt 12 m/s i vindbyarna. Vissa plan som stod på fältet lyfte av sig själva, och gjorde garndlop. Som tur det så hände det inget med maskinen. Jag flög med Dragonladyn och 2 entusiaster till gav sig upp i luften för att försöka sig på en runda.
Vi gav upp till slut och nu är man hemma igen.
1-0 till vinden.:boxing: