handdator

Visa fullständig version : Duo Discus 1:3



teamfj
2009-01-29, 08:42
Målet är att den blir klar till sommarens träffar. Skall lämna in kroppen för lackering, har beställt MPX Profi servon mm, .
Har funderat på finishen av vingarna, oracover alt lackering. Lackering blir dyrt och gör jag det själv har jag ingen erfarenhet av så stora ytor.
Kanske några tips....Mer bilder kommer efterhand
3420

Hälsn/ TeamFJ
Jörgen & Frédéric

MagnusStrömqvist
2009-01-29, 09:19
W o w!!

Sigun
2009-01-29, 09:47
spännvidd 7-8m ?? de var en hiskelig tingest :)

Johan77
2009-01-29, 09:52
Känns som man själv kan sluta klaga på transportproblem för sina 1,5 meterskärror :)

Snyggt, ser fram emot att se den i luften.

Mvh J

teamfj
2009-01-29, 09:54
Spännvidd 6,7 m , delbar vinge 65 cm från vingspets, längd 2,80 m.
Hämtade den hos Heiko på HB-modellbau i Tyskland.

Hälsn/ TeamFJ
Jörgen & Frédéric

Snickarjävel´n
2009-01-29, 11:07
:fans: yeehhhh börjar bli lagom storlek på leksakerna nu.

matbos
2009-01-29, 14:18
Det ser ut som en liten unge får plats:sarcastic: nice!!!!

teamfj
2009-01-30, 07:16
Det är en hel del arbete med att bygga cockpit från scratch, milimetertunn plywood på sidorna,limma, spackla,slipa, lacka med granitspray, löda ihop detaljerna i mittsektionen.Låta frugan sy kuddar sittdynor mm. Fattas nu instrumentdetaljerna och sidofönstren som kommer från Axel Pilots (snarast). Sidoroder är ett Hitec 5955 och likadant till höjd, koppling ett bauta servo från Futaba (25 kg).




//Jörgen

lassebetong
2009-01-30, 13:17
WOW nu snackar vi modell.
Ingen risk att du tappar bort den i första taget.:)
Vad flyger man med en sådan kärra, bara termik eller även hang??

/lasse

taygher
2009-01-30, 16:36
Mycket snygg, imponerande size!

Jag var nyligen och hälsade på hos Stepson och tittade på en 8-meters seglare så jag vet hur grymt stor en sån här pjäs är på nära håll.

Kul också att gubbarna ser så lyckliga ut.. :)

Sigun
2009-01-30, 16:50
Det är en hel del arbete med att bygga cockpit från scratch, milimetertunn plywood på sidorna,limma, spackla,slipa, lacka med granitspray, löda ihop detaljerna i mittsektionen.Låta frugan sy kuddar sittdynor mm. Fattas nu instrumentdetaljerna och sidofönstren som kommer från Axel Pilots (snarast). Sidoroder är ett Hitec 5955 och likadant till höjd, koppling ett bauta servo från Futaba (25 kg).

//Jörgen

Hej Jörgen
Satsa heller pengarna på Hitec:s nya servo HS-7955MG som enligt Hitec ska ha dubbla upplösningen och bättre på de mesta :)

Finns att köpa på HAB i sverige eller om du vill spara några hundralappar/servo så kan du köpa dem från Al´s Hobbies i England länk här : http://alshobbies.com/shop/lookupstock.php?pc=34902&Desc=7955

Spec på servona här : http://www.hitecrcd.com/servos/show?name=HS-7955TG

mvh Martin

teamfj
2009-01-30, 17:52
OK, Discus:n är ju ingen renodlad aerobatickärra även den klarar det ganska bra och hastighet upp till 220 km/h enligt tillverkaren så räcker servona gott och väl. Till vingarna har jag beställt MPX Profi Digi på alla roder.
Till en början tar vi upp den med bogserare, hangflyg lär dröja med en sådan pjäs, vikten blir väl runt 20 kg ganska maffit att kasta ut för hanget fast blåser det bra så varför inte.

//Jörgen

I hangaren finns även Ventus 2C 6m helglas, Nimbus 5,2m helglas, ASW28-18 4,10 m helglas.
Prospekt till 2010 en Kobuz 6m Aerobatic

Michael
2009-01-31, 12:40
Snygg och imponerande kärra!
Ett litet filmtips: I "Äventyraren Thomas Crown" (en. "The Thomas Crown Affair") finns en snygg flygscen med en Duo Discus. Filmen är rätt underhållande och väl värd att hyra. Vill man bara se Discusen kan man kika här: YouTube - The Thomas Crown Affair 003

Kenneth E
2009-01-31, 23:20
Hoppas jag kan se den till Ållebergsträffen, vi ses.

För jag gillar också Big Ass Gliders.

Mvh
Kenneth

teamfj
2009-02-02, 18:35
Dragit kablel i ena vingen och mpx kontakter, och i en av yttervingarna också med mpx kontakt. Man ser också hur Heiko har gjort fint med skevrodren med som tyskarna säger "hohlkehle" hela vingarna och yttervingarna har ett lager med kolfiber som man ser igenom ibland.

:)

teamfj
2009-02-03, 09:14
Hej Kenneth E.
Vore kul att besöka er där nere i söder och bogsera din fina Fox bl.a , vi har en Pilatus PC-6 på 3,2 m med en ZDZ 80 i nosen så det borde räcka. Här hemma finns inga bra fält för bogsering i den skalan.

Thomas
2009-02-03, 09:31
Här hemma finns inga bra fält för bogsering i den skalan.

Har ni inte ett "storflygfält" utanför Borås?? Viared, eller nåt sånt...
Jag var där nån gång på 70-talet och flög modellflyg, och då pågick det segelbogsering i skala 1:1...

teamfj
2009-02-03, 09:44
Viared har bara fullskalaflyg, det finns ett antal dagar per år då det gäller flygförbud och då kan modellflyget komma, annars finns inget vettigt.

AudunT
2009-02-03, 22:39
Hei Jørgen og Frederick!

Gratulerer med fint fly, gleder meg til å se den på treffene i sommer!

Jeg har flyttet til Malmø for et drøyt år, og har med meg cuben jeg hadde på Starmoen i fjor, så det kan nok bli litt slep her i søder.

KennethE; Om det er en 1/2 Fox på bildene så er det klart for slep med 1/2 skala i begge ender av linen i Malmø.:)

pilotkalle
2009-02-04, 00:28
Audun, ska du ut till Malmös fält på lördag eller söndag? Hörde från Mikael att någon från vår styrelse skulle möta dej där och valet föll på mej.

teamfj
2009-02-04, 07:04
Tjänare Audun,

Trevligt med norrmän som flyttar till Sverige, har du fått jobb eller är det kärleken? Jag har bara 25 mil till Malmö så det finns många anledningar att
ta sig ner och få se Cub:n igen. Bara så skön att se i luften.

Ha dé.

AudunT
2009-02-04, 12:46
Det er studier som har fört meg til Malmö, skal bli flygeleder. Studerer på Sturup, skal väre her til mars 2010.

Snakkes!

Kenneth E
2009-02-04, 15:57
Visst är det en Fox 1:2 och min andra stora modell jag bygger, jag byggde en Giles-202 i 55% som jag taxat runt med min dotter i, har bilder på det.

Bifogar bild på Fox, så ser den ut idag. Kommer att bli lite ändringar lite senare i år.

Kenneth E
2009-02-04, 15:59
När skall Ni i så fall träffas i Malmö, det hade varit roligt att få vara med?

Mvh
Kenneth

teamfj
2009-02-04, 18:34
Jag vet inte hur gräsfältet är hos er i Malmö men här uppe är dom ganska blöta just nu, men ni har kanske asfalt också? Februari är för mig ganska fullbokat redan men i Mars blir bra, skall försöka ta med grabben som har sina flygstudier i Västerås.

Kenneth E
2009-02-05, 13:00
Jag ser att du har Monoblock till vingarna, vad tycker du om det?

Har du gjort någon servoinstallation färdigt till ett skevroder ännu? Är lite sugen på att se hur du löst det med stötstänger och Ok på skevrodert.

Jag läste att du hade en 80cc pilatus, visst går det att bogsera min Fox med den. Vi använde Hektor med 80ccm på Ållebergsträffen och det gick bra, det tog en stund innan vi kom upp till 500m. Fox vägde då 23kg, vilket var för lätt, nu kommer den att väga cirka 28kg till sommaren.

Mvh
Kenneth

teamfj
2009-02-05, 13:39
Nu blir jag lite fundersam på vad Monoblock är för något i vingsammanhang? Hämtar servona i morgon, OK:n på skevrodren (GFK) har jag färdiga från leverantören HB, stötstänger tar jag M3 tar bilder ikväll och lägger ut dom samtidigt.

Har du ballast i vingarna på Fox:n(vatten) pga mer vikt?

teamfj
2009-02-05, 14:02
Lämnade in kroppen för att få en hum om vad det kostar att få den lackerad.
Slipa, spackla,slipa, sprayspackel och våtslipa,grundfärg och sen billack med 90 glans faktor kostar 5 000:-

Är det ett rimligt pris, billack i sig kostar ca 1 000:-/lit

pilotkalle
2009-02-05, 15:08
Lämnade in kroppen för att få en hum om vad det kostar att få den lackerad.
Slipa, spackla,slipa, sprayspackel och våtslipa,grundfärg och sen billack med 90 glans faktor kostar 5 000:-

Är det ett rimligt pris, billack i sig kostar ca 1 000:-/lit

Ska du lämna in den för lackering, trodde att du fick tränat klart på din DG600 :icon_wink:?

teamfj
2009-02-05, 15:55
Jag skulle kunna göra det men det var ett j-k slit, och jag får inte den 100% finishen som jag önskar ha plus att den färgen var på sprayburk jag använde på DG:n.

Drar gärna upp den för dig när tillfälle ges.

Nu börjar jag verkligen längta till våren.:)

pilotkalle
2009-02-05, 15:58
Den behöver inte dras upp, håller på och renoverar o förstärker den, den ska motoriseras :).

Annars så kom du ner här till Malmö så kan jag dra upp dej.

Kenneth E
2009-02-05, 16:36
Monoblock är de metallklumparna som sitter i kroppen på varje sida till vingarna och låser dessa fast mot kroppen så de inte faller ut och trillar av.

Jag har funderat på vattentankar, skall bygga om den inuti innan sommaren, nya spannt och dra om elektroniken bland annat och då samtidigt se om det går att få plats med en 5 liters radiostyrddunk/säck i kroppen.

Att spraya en modell är inte helt lätt om man vill ha ett riktigt bra resultat, kan vara värt att lämna in den. Jag kan rekommendera att du gör grund arbetet själv, så lackeraren endast behöver se över och justera innan lackering. Då blir det betydligt billigare.

mvh
Kenneth

teamfj
2009-02-05, 19:58
Monoblock verkar vara en bra lösning, jag tror jag gillar det och riktigt bra spänst i fjädringen så vingarna skall nog sitta där dom ska.

Till stötstänger M3, OK är GFK Servofästen mm. Bifogar några bilder.
Hämtar servon i morgon så i helgen börjar jag med installation.

pilotkalle
2009-02-09, 00:32
Hur går det?

teamfj
2009-02-09, 07:42
Eftersom det dröjer med Oracover leverans så vill jag vänta med servona, hoppas få i veckan. Skall skära (såga) till så att fästen i skeven passar, spackla och slipa kroppen för att minska lackeringskostnad som Kenneth nämnde.

Tar några bilder i veckan


Gjorde en del jobb på Pilatusen och fixade krök till pipan (silverlod),installarade klaffar och skevroder så nu är den klar för provkörning av motorn.

teamfj
2009-02-09, 19:52
Några bilder efter kvällens jobb med skevrodret på yttre vingen..

Jakob
2009-02-09, 21:27
Det er studier som har fört meg til Malmö, skal bli flygeleder. Studerer på Sturup, skal väre her til mars 2010.

Snakkes!

Tack för i Söndags Audun, Det var kul att se din Cub. Här kommer en bild.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/35/medium/1_Bild_1.JPG

teamfj
2009-02-10, 08:57
Snygg och imponerande kärra!
Ett litet filmtips: I "Äventyraren Thomas Crown" (en. "The Thomas Crown Affair") finns en snygg flygscen med en Duo Discus. Filmen är rätt underhållande och väl värd att hyra. Vill man bara se Discusen kan man kika här: YouTube - The Thomas Crown Affair 003 (http://se.youtube.com/watch?v=oTj9oanYRF0)


Håll till godo med denna fina film från Hahnenmoos/Adelboden i Schweiz, var där själv och flög 2007.
Duo Discus 8 m
http://www.tun.ch/media/video/DuoX8m-Hahnenmoos.wmv?osCsid=4955b88605afda9da4d7dcbae0da 0428

teamfj
2009-02-17, 18:19
Skynda långsamt säger dom,
Fixade fastsättning av ytterskeven plus ORACOVERN.
Strukit på oracover på ena vingen men innan dess la jag på ett lager GLATTFIX lack och oracovern sitter verkligen fint nu, lack på yttervingen ocså. installerat 2 st MPX Profi till innerskeven och luftbroms, beställde fel servo till yttervingen , skall vara Micro Digi och dom kommer väl Nästa vecka hoppas jag..:)

Plus några bilder.

Kenneth E
2009-02-18, 11:28
Hej,

Det ser mycket rent och snyggt ut, skall du teja spalterna eller du nöjer dig med skeven som de är installerade idag?

Det är alltid lika roligt att följa, så, fotsätt att uppdatera oss.

Hälsningar
Kenneth

teamfj
2009-03-07, 16:58
Spacklade kroppen med 2 komp spackel som var lättslipad och ovanpå hagman´s sprayspackel och , slipade och våtslipade med 800, 1000 papper.
Måste bara få ner den till lackeringsfirman nästa vecka.
Köpte en burk flouriserande orange färg för dekormålning på sidoroder och yttervingar, tyvärr räckte inte en burk.:)

teamfj
2009-03-15, 18:24
Kroppen är nu lackad och sikket resultat, billack har används.
Nu skall Sidorodret monteras, höjdroderservo monteras med förlängd kabel.
Nos och huvudhjul skall monteras, dekaler skall på mm.
Mer bilder kommer.

Jag tror jag kan rekommendera denna firma, gubben kan sin sak så att säga. Marks Lackering heter firman.

teamfj
2009-05-21, 19:22
Monterade den sista prylen och det var POWERBOX plattan.

Äntligen flyg klar, premiär på Ålleberg om jag får med mig sjabraket i husvagnen.