handdator

Visa fullständig version : Composite-ARF Yak 55SP 3m - Monteringstråd

Sidor : 1 [2]

Speedbird
2009-04-20, 16:53
Liten uppdatering:
Speedbird - tyvärr har jag ingen dB-mätare så jag har ingen aning om vad vi pratar om för bullernivåer. En stilla tanke är ju att man inte brukar mäta ljuv musik i decibel..:sarcastic:
Skämt åsido, det finns en relativt ny film från Danmark på Youtube där en herre flyger sin 3,3-meters C-ARF Yak med en Moki 250. Han hade tydligen mätt upp nivåerna och skriver att det handlade om 76dB som mest med en Engel 32x19 super silent propp.

så sant, taygher,
och finare musik än en Moki stjärna är ju svårt att finna, hehe :)

76dB låter som ett myket bra värde,
då är den inte mera högröstad än de andra bensinarna i klubben :)
vi hade ljudmätning på ett gäng bensinkärror på fältet i helgen som gick...

/Perra

taygher
2009-04-21, 21:41
Igår var vädret helt OK när jag kom hem från jobbet så det fick bli lite injustering av skevservona. Skönt återigen att ha en Powerbox med individuell justering av servona, det var en hel del skillnad på det yttre och det inre servots slaglängd.

Idag fick jag den specialfrästa distansringen till motorn. Det blev väldigt stadig och fin, kanske den hade kunnat vara lite mer urfräst men samtidigt vill man ju inte ha några problem med motorns upphängning.

Lite bilder:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Roderkoll.JPG
Alla roderytor injusterade enligt boken, måste bara ta upp lite mer för de yttre skevservonas armar som tar i på high-rate. Snart gjort med Herr Dremel. :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Distansring1.JPG
CNC-fräst distansring i aluminium. Ytterdiameter 100mm och innerdiameter 76mm, tjocklek 25mm. (i botten 24,5 för lite downthrust) Väger 149 gram.
Varje lättningshål är minst lika stort som förgasarens insug så jag gjorde bedömningen att 6 ggr större yta måste räcka för att slippa "andnöd".:lollypop:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Distansring2.JPG
Distansring påbultad på motorfästet, skruvskallarna är försänkta för att jag skall kunna ställa hela paketet på brandväggen och centrera medbringaren i motorkåpan.

Nästa uppdrag blir att bygga en enkel ställning på verandaräcket så att modellen kan hänga lodrätt i vingröret med nosen uppåt. På så sätt kan jag i lugn och ro placera motorn korrekt på brandväggen. Förhoppningsvis kan jag ta tag i det innan helgen men det återstår att se.

Speedbird
2009-04-21, 22:25
Igår var vädret helt OK när jag kom hem från jobbet så det fick bli lite injustering av skevservona. Skönt återigen att ha en Powerbox med individuell justering av servona, det var en hel del skillnad på det yttre och det inre servots slaglängd.

Idag fick jag den specialfrästa distansringen till motorn. Det blev väldigt stadig och fin, kanske den hade kunnat vara lite mer urfräst men samtidigt vill man ju inte ha några problem med motorns upphängning.

Lite bilder:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Roderkoll.JPG
Alla roderytor injusterade enligt boken, måste bara ta upp lite mer för de yttre skevservonas armar som tar i på high-rate. Snart gjort med Herr Dremel. :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Distansring1.JPG
CNC-fräst distansring i aluminium. Ytterdiameter 100mm och innerdiameter 76mm, tjocklek 25mm. (i botten 24,5 för lite downthrust) Väger 149 gram.
Varje lättningshål är minst lika stort som förgasarens insug så jag gjorde bedömningen att 6 ggr större yta måste räcka för att slippa "andnöd".:lollypop:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Distansring2.JPG
Distansring påbultad på motorfästet, skruvskallarna är försänkta för att jag skall kunna ställa hela paketet på brandväggen och centrera medbringaren i motorkåpan.

Nästa uppdrag blir att bygga en enkel ställning på verandaräcket så att modellen kan hänga lodrätt i vingröret med nosen uppåt. På så sätt kan jag i lugn och ro placera motorn korrekt på brandväggen. Förhoppningsvis kan jag ta tag i det innan helgen men det återstår att se.

Färgshemat gör sig verkligen bättre utomhus istället för under lysrör...
mycket fint !

WOOW ! villken snyggt gjord motordistans ! ! :)
syns att en 5 axlig maskin fått jobba lite...
behövs nog vara en sådan stabil bit för att orka hålla detta kraftpaket på plats...
hur ska du fästa det hela i brandväggen ?
jag kan inte se några monterings hål i distansen ?

/Perra

Ompa
2009-04-21, 22:27
Den distansen var något extra det. Den ser verkligen exklusiv och rejäl ut.
Något nytt om piloten?

taygher
2009-04-21, 22:47
Speedbird - Planen är att ha 3st genomgående bultar monterade inifrån och med nylock på motorsidan. Att bultskallarna är försänkta nu är för att jag skall kunna ställa ned distansen (med motorn på) på brandväggen och rita in cirkeln. I samma veva märker jag upp både ring och brandvägg så vridningen blir korrekt sedan borrar jag hålen i brandväggen med distansen som mall.

Ompa - Inget nytt om grabben från Staterna, men spinnern flög mot Sverige den 19:e och borde snart vara här. Pilotgubben borde dyka upp i veckan också men vi får väl se..

Kul förresten att Ni tycker dinstansringen ser bra ut, jag gjorde ritningen till den i Paint eftersom jag inte har något CAD-program (och inte vet hur ett sådant fungerar..) :lollypop:

Rosso
2009-04-22, 07:35
Mäktig motordistans!!!

Alltid lika läckert med bearbetad aluminium! Snyggt!

/Jocke

Speedbird
2009-04-22, 21:46
Speedbird - Planen är att ha 3st genomgående bultar monterade inifrån och med nylock på motorsidan. Att bultskallarna är försänkta nu är för att jag skall kunna ställa ned distansen (med motorn på) på brandväggen och rita in cirkeln. I samma veva märker jag upp både ring och brandvägg så vridningen blir korrekt sedan borrar jag hålen i brandväggen med distansen som mall.

Ok :)
då förstår jag,
det blir en enkel och stabil lösning

Kul förresten att Ni tycker dinstansringen ser bra ut, jag gjorde ritningen till den i Paint eftersom jag inte har något CAD-program (och inte vet hur ett sådant fungerar..) :lollypop:

Coolt :D
här sitter man och ritar i AutoCad nästan var dag, hehe :)

kanske har din kompis, verktygsmakaren, kvar programmet i sin maskin ?
om man skulle behöva en distans i framtiden :D

/Perra

taygher
2009-04-23, 22:46
Ok :)
då förstår jag,
det blir en enkel och stabil lösning

Coolt :D
här sitter man och ritar i AutoCad nästan var dag, hehe :)

kanske har din kompis, verktygsmakaren, kvar programmet i sin maskin ?
om man skulle behöva en distans i framtiden :D

/Perra

Säg till mig när den dagen kommer så ordnar jag fram en distansring, no problemo! :)

Jag hade egentligen hoppats på att montera motorn redan igår men jag har varit ute på tjänsteresor både igår och idag så det blev inget med det. Som tur är kom jag hem i skaplig tid ikväll så nu är en upphängningsanordning till verandaräcket tillsnickrad. Tanken är att montera motorn imorgon kväll då min gode vän Stefan kommer på besök. Vi ska även provköra hans nya Saito FG36:a som sitter på plats i en Extreme Flight 74" Yak 54.

När jag ändå var igång ikväll skruvade jag av motorkåpan på Yaken för att måtta lite och det ser ut att vara relativt enkelt ändå att märka upp motorfästet på brandväggen. Det är klart bättre access än jag befarade.

Knäppte några bilder i vanlig ordning:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/SizeTestMoki.JPG
Det är väldigt gott om plats i motorkåpan, funderar på att göra någon typ av baffling mellan cylindrarna för säkerhets skull.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/SizeTestMoki2.JPG
Så här långt fram kommer motorn innan den tar i kåpan, det hade krävts en jäääkla fet distans för att få till detta! :sarcastic:
Det hade sett helpuckat ut också för den delen..:hahaha:

Återkommer med rapport när motorn är på plats.

Extra_Mannen
2009-04-23, 22:48
Blir så himla snyggt!

Rosso
2009-04-24, 07:16
Blir oerhört bra, man blir SÅÅÅÅ Moki-sugen...

ps. 3W skall provstartas imorgon...

/Jocke

taygher
2009-04-24, 07:45
Blir oerhört bra, man blir SÅÅÅÅ Moki-sugen...

ps. 3W skall provstartas imorgon...

/Jocke

Tjenare Jocke,

Synen av Moki:n i motorkåpan är helt klart inspirerande och det kommer att kännas ännu bättre när den är monterad och klar.
(Då kanske jag får en rejäl spark där bak så att alla slutliga detaljer blir klara..:sarcastic:)

Lycka till med motorstarten imorgon, skall bli kul att få se mer om det i Din byggtråd! :thumbup:

gflesche
2009-04-24, 08:17
Hei Lars
Distanseringen du har er det mulig å få bestilt en til Yaken min?? flyet kommer til mandag motoren har jeg fått.
mvh Geir

taygher
2009-04-24, 10:21
Hej Geir,

Du har fått ett nytt mail. :)

taygher
2009-04-24, 22:39
Hello boys and girls, idag har det blivit lite mer gjort med Yaken i det härliga vårvädret. Det var nästan sommartemperatur i Tranås under eftermiddagen så det var riktigt gött!

Lite bilder:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/StällningVeranda.JPG
Här hänger Yaken i den lilla ställningen på verandaräcket. Stefan hjälpte till att lyfta upp kärran som tur var. Tack Stefan! :icon_pidu:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/MotorInpassad.JPG
Motorn är här inpassad på brandväggen och motorkåpan har precis plockats av. Denna operation gick väldigt bra, tänk om alla saker man vill göra under ett bygge gått lika smärtfritt! :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/FästbultMotor.JPG
Bultmönstret borrades utan bekymmer och som tur var gick alla bultarna fria från den kolfiberplatta som är limmad på brandväggens insida från fabrik.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/MokinPåPlats1.JPG
Mokin äntligen på plats! Jag var tvungen att hänga på proppen för att kolla resultatet. Avståndet mellan propp och motorkåpa är helt OK men kommer att bli helt perfekt när spinnern från TruTurn dyker upp. :thumbup:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/MokinPåPlats2.JPG
Närbild på Moki + propp. Nu måste jag få fram avgasrör och titta närmare på ev. baffling mellan cylindrarna.

Nu kan jag äntligen ta tag i montering av tankplatta, tank och slangar mm.
Det är en hel del kvar att göra men det borde gå relativt fort ändå. Inspirationen är på! :)

Extra_Mannen
2009-04-25, 11:55
Blir ju bättre en bäst! Snygg kärra, stilig motor och allt. Kan inte bli bättre :)

qrt
2009-04-25, 12:45
Jösses taygher vilket monster. Det är först nu som jag fattat hur stor den är. Ser kanonfin ut!!

wesse
2009-04-25, 12:52
ja monster va rätta namnet:lollypop: kommer du till Hultsfred o flyger den för oss småflygare i sommar??

matbos
2009-04-25, 13:00
Den blir fin den där vilket sound i Mokin me like :thumbup::thumbup:

taygher
2009-04-25, 16:10
Tackar tackar, grabbs!

Det blev lite av en aha-upplevelse för mig också när den hängde på verandaräcket.

Jag tränar allt jag kan med min lilla Extra 300S (spv. 2040mm) för att förbereda mig inför stundande premiär. Senast idag blev det två starter i måttlig vind efter arbetsdag på fältet.

Wesse - jag hoppas verkligen på att besöka er i Hultsfred med Yaken i sommar, ni verkar ha extra sällsam stämning när Ni flyger.
Hoppas bara att ni inte är för elaka mot en stackars Tranåsbo som kommer på besök.. :)

Ompa
2009-04-25, 17:47
Ja jösses, tankarna snurrade frit i huvudet när du först berättade om att hänga "monstret" på altanen för att kunna montera motorn. Ja ja, man tänker den på något vis hänger på kanten, på insidan, sen så står man på en stol och... Nähä inte det nä. Aningen för stoooooooooooor var den för det :sarcastic:
Min totatal bild och sinnes upplevelse är nu tottal, och av alla märkliga knep för att göra diverse montage och installationer så vinner du lätt Tigern :lollypop:
Det var bara för häftigt att få se. Synd man inte var där live bara.

Och ***** i gatan vad snygg installationen bev. Får väll hjälpa till med att hålla tummarna så den där förbenade spinnern och spakdragaren från staterna dyker upp till veckan :thumbup:

Speedbird
2009-04-25, 19:03
http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/MokinPåPlats1.JPG
Mokin äntligen på plats! Jag var tvungen att hänga på proppen för att kolla resultatet. Avståndet mellan propp och motorkåpa är helt OK men kommer att bli helt perfekt när spinnern från TruTurn dyker upp. :thumbup:

oj va snyggt det blev med motorn på rätt plats ! ! !
jag blir bara mer och mer imponerad av detta bygge ! ! :)

hur blir det med markfrigången med den snurran ?
å andra sidan ser ställen bra långa ut så det finns kanske till och med plats för en 34" prope ? :D
inte för att det kommer att behövas... :D

/Perra

dacke jocke
2009-04-25, 19:11
wow...stiligt värre.

lassebetong
2009-04-25, 22:34
Tjusigt Lasse!
Det går framåt.

/lasse

Rosso
2009-04-26, 09:35
Med risk att bli tjatigt, Snyggt!!!

Provflygning snart?!?!?

/Jocke

taygher
2009-04-26, 11:51
Ompa - he he, roligt att läsa hur Du såg för Din inre syn att Yaken hängde på insidan av verandaräcket! Det hade varit en sann utmaning.
Fick precis besked att piloten åker från US imorgon måndag, hoppas bara att han är en skapligt snabb resenär!

Speedbird - Inga problems med markfrigången, det går säkert att hänga på både 34 och 36" om man känner för det. Jag har ca 20cm frigång som det är nu med kroppen någorlunda horisontell.

Rosso - Tyvärr dröjer det nog några veckor till innan jag är klar för premiär men det börjar onekligen likna något nu. :)

Lelle
2009-04-27, 08:12
Hej Taygher.

Vill bara sälla mej till den övriga hyllningskören. Jättesnyggt Lars, och visst är den stor, men du vet att ju större dom är dess bättre flyger dom. Ska bli en fröjd att få se den "in action".

Sigun
2009-04-27, 08:20
Får hålla med Lelle och de andra sablar vilken jätte yak :) mokin blev ju hur snygg som helst innanför kåpan. Ska bli väldigt kul att se den i luften och i verkligheten i sommar.

/Martin

taygher
2009-04-27, 18:53
Tusen tack för alla positiva kommentarer, grabbar! :ciao:

Idag kom spinnern från TruTurn hem, tack vare tullverket blev detta den absolut dyraste spinner jag någonsin varit i närheten av. Av någon anledning ville de ha nästan 1100kr i avgift vilket motsvarar hälften av spinnerns inköpspris. :banghead:

Jag skall ringa och kolla om detta verkligen kan stämma imorgon men tvivlar på att jag kommer att få positiva besked..

Skit samma, så fort jag kom hem skulle spinnern givetvis provas! TruTurn har bearbetat den så den passar rakt av på Moki:n men kunde dessvärre inte anpassa den efter proppen, de hade tydligen ingen mall för 32x18 utan jag fick nöja mig med 32x12. Det var en baggis att modifiera den lite med dremeln så nu sitter den på plats.

Bilder:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/SpinnerPå1.JPG
5,5" P51-style, skall lackas vit och eventuellt ha "korkskruvs-stripe" i rött.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/SpinnerPå2.JPG
En bild till från lite håll för att få helhetsintryck. Jag är nöjd med resultatet, det fattas något på en sån här Yak utan spinner. (Min högst personliga åsikt :))

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/SpinnerPå3.JPG
Manualen säger 0,5 graders downthrust, motordistansen är en halv millimeter tunnare i botten. Frågan är om detta kan vara en halv grad??

Nu är det inte många saker som fattas, får jag bara hem min lille 40-procentige kompis samt avgasrör inom kort så borde den snart vara klar för start. Planen är att jobba med installation av bränsle och tändsystem i helgen i alla fall.

LAB
2009-04-27, 19:56
(Planen är att jobba med installation av bränsle och tändsystem i helgen i alla fall.)

Jag tycker att det är lämpligare att träna landning istället,enl Betongens film på EXTRAN saknas det lite rutin fortfarande:sarcastic:.Motorinst ser riktigt bra ut på YAKen

Ompa
2009-04-27, 20:49
Spinnern sitter som en smäck, men till ett allt för högt pris. Man undrar hur damerna och herrarna på tullverket resonerar egentligen? Tull Tull på er :boxing:

Den där filmen som LAB nämnde, kan den beskådas någonstans månne???

js_
2009-04-27, 21:24
Jösses va stor den den ser ut när den hänger där :o jag som tyckte att min 2,7 meters katana va stor.

Hur lång är den där kroppen?

taygher
2009-04-27, 21:44
Jösses va stor den den ser ut när den hänger där :o jag som tyckte att min 2,7 meters katana va stor.

Hur lång är den där kroppen?

Den är närmare 2,75 med spinnern på. :)

Sigun
2009-04-27, 21:47
Jag tycker att det är lämpligare att träna landning istället,enl Betongens film på EXTRAN saknas det lite rutin fortfarande:sarcastic:.Motorinst ser riktigt bra ut på YAKen

Va!! vilken film ..den vill vi se :lollypop::lollypop: popcorn skålen laddad

/Martin

taygher
2009-04-27, 21:48
(Planen är att jobba med installation av bränsle och tändsystem i helgen i alla fall.)

Käre Herr Blom,

Givetvis skall jag även öva på landandets ädla konst, dock inte så sakta som igår kväll. Har idag beställt en ny visp som kommer att ge Extran lite mer skjuts framåt och då får jag nog landa ytterligare lite fortare. :)

taygher
2009-04-27, 22:00
Va!! vilken film ..den vill vi se :lollypop::lollypop: popcorn skålen laddad

/Martin

Du kan vara lugn, bäste Sigun.. (och Ompa med för den delen)

Videon hittar säkert ut på ett forum nära Er. (Jag tänker inte hjälpa till)
Som vanligt så skulle man försöka göra det där lilla Extra när videofilmande Betongtekniker står bakom ryggen på en och jag lyckades utforska den sidan staketet där min Extra inte vill flyga längre precis innan landning.

Extran är ca 2kg tyngre än tillverkaren planerat på grund av motorvalet (Saito 300) så den är lite känslig för låg flyghastighet. :)

Jag var lite putt över det hela igår men idag är jag nöjd över att misstaget bara kostade en propp.

js_
2009-04-27, 22:41
Den är närmare 2,75 med spinnern på. :)
hmm, din är ju 40cm längre än min:(

taygher
2009-04-27, 22:53
Din Katana är en rejäl pjäs, (såg en eldriven för några år sedan som imponerade stort) tillräckligt spännande att frakta till och från fältet.
Jag kommer att vara tvungen att plocka bort nästan allt som går att plocka av innan jag får in min i bilen över huvud taget.. :rolleyes:

Det hade varit klart smidigare med en 2,6-meters variant men eftersom jag absolut ville bygga en modell med Moki 250 i nosen fick jag kliva upp en storlek.

lassebetong
2009-04-27, 23:00
Det blev en dyr spinner, får väl hoppas att din gubbe slipper förtullas.

Ang. filmen så finns den fortfarande i min kamera.
Får väl se om det kommer några klipp någon gång, kan ju lägga in några studsare från LAB också.:sarcastic:
Har ju inte fått in klippen på den mystiska Catalina premiären ännu.

Vit med röd korkskruv gör sig bra.

//lase

Lelle
2009-04-28, 08:18
Taygher.

Det verkar ju inte klokt att tullen ska ha 1100 spänn för igenting:banghead:.
Jag fich betala 127 bagis till tullen för mina proppar från Xoar, och posten tog 100:- för paketet till Nykvarn. Här har tullen verkligen hittat en härlig födkrok att fixa lättförtjänta pengar på vår hobby, och vi kan dessvärre inte göra något åt det.:stupido2:

Till sist: Håller med Ompa, spinnern sitter som en smäck! Snyggt

Rosso
2009-04-28, 12:26
Hej Taygher.

Verkar inte klokt det där med 110spänn till tullen. du måste kolla upp det.
Jag fick ett paket från Tower Hobbies igår för drygt 1300 SEK som tullen hade tittat på.
Fick betala 305 SEK i moms och tullavgift.

Men det är en väldigt snygg spinner du har...
Med sådan otur kanske din pilot får sitta i karantän några veckor innan du får hem honom.
/Jocke

taygher
2009-04-28, 23:45
Det var mycket riktigt ett fel som ligger bakom denna hutlösa avgift (moms), posten utrikes eller om det är tullverket har lyckats räkna kostnaden för paketet två gånger och sedan dragit moms på det beloppet..

Återstår nu att se hur mycket jobb det blir för att få tillbaka ett antal hundralappar.. :secruity:

Ompa
2009-04-29, 19:23
Det är iaf tur att dom medgett att det är fel så du får tillbaka lite stålar. Det måste finnas ett skapligt smidigt sätt att komma överens om en återbetalning, du är säkert inte den enda som råkat ut för detta.

taygher
2009-05-03, 17:26
Liten uppdatering så här i slutet av en lång helg.

Jag hade hoppats på att färdigställa motormontaget med avgasrör (förlängare), bränsleledningar, tankplatta och gasservo men tyvärr orkade inte posten att leverera avgasprylarna innan helgen så det blev lite avslaget.

Jag jobbade lite med modellen igår i alla fall så det går långsamt framåt.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/TankplattaLimmad.JPG
Kajsa Vargs-principen nyttjas i vanlig ordning, här härdar 30 minuters epoxin.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/TankplattaLimmad2.JPG
Nu sitter den stadigt på plats, monterade tändningsacken till höger om tanken och rökpump (+ ack, ej med på bild) till vänster. Hade egentligen tänkt montera tändningsacken precis bakom brandväggen men tror att den påverkar TP lite väl mycket åt fel håll om den sitter där. (Jag blir väldigt förvånad om Yaken är baktung vid första vägningen..)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/TankplattaLimmad3.JPG
Samtliga Powerbox ackar på plats, det skall bli intressant att få reda på slutvikten på den här saken. Den börjar kännas tung att lyfta nu..
Förstärkningsbrickan mellan lanställsbryggan och kroppens översida är inpassad men inte limmad ännu, väntar med det tills motorinstallationen är klar.

Jag lämnade spinnern och de fyra övre ventilationsgallerna till vår lokale airbrush-specialist idag. Med lite flyt är de färdiglackade på onsdag.
Sedan hoppas jag verkligen att pilotgubben dyker upp nu i veckan så att jag kan mäta in var instrumentpanelen skall sitta. Det är snart bara den kvar innan radioinstallationen är avklarad. Med lite flyt borde jag kunna starta upp Moki:n i modellen för första gången nästa helg. Det ser jag fram emot redan nu! :)

Snickarjävel´n
2009-05-03, 17:32
Det ser jag fram emot redan nu! :)

Du Lasse lille , det gör faktiskt vi med :sarcastic::icon_pidu:

Sigun
2009-05-03, 18:16
Huga va snyggt de blir med radioinstalltionen Lasse !!. Ser du köpt dig en skywriter pump till röken, är inne på att köpa en sån till min Yak med framöver. Nu är det inte långt kvar innan det är dags för premiärtur. Kämpa på med de sista så hinner du kanske till nästa helg !

/Martin

Ompa
2009-05-03, 18:18
Du Lasse lille , det gör faktiskt vi med :sarcastic::icon_pidu:

Instämmer, Lasse lille :sarcastic:

Gillar dina kolfiber laminerde plattor du fixade med Rosso. Ger ett gediget intryck av en otrolig modell. Tänker ofta på den dagen då premiären ska bli.
Kommer bli intressant att se vad eran airbrusch kille kommer åstakomma med spinnerna och gallren. Jag tror det kommer bli kalas :thumbup:

Och den där amerikanaren får väll ta ett plan till swedala i stället för båt. Killen är ju trots allt pilot.
Risken är ju att han inte ens hinner hit innan midsommar. Kanske fastnat i baren med någon söt crusing värdinna... :lollypop:

taygher
2009-05-05, 23:36
Go´kväll gott folk,

Det blev lite mer gjort med Yaken idag trots att jag inte kom hem så tidigt. (Tjänsteresa i vanlig ordning..)
Fick lite avgas-prylar igår och bestämde mig för att ta tag i monteringen av dessa.

Det fick bli rostfritt flexrör eftersom utblåsen på avgasringen inte är centrerade om man som jag väljer att montera motorn med toppcylindern rakt uppåt. I detta fall innebär det att vänster utblås kommer lite fel men min förhoppning var att ett flexrör kunde lösa detta.

Nu är inte sådana här rostfria flexrör superbra på att böja sig och det visade sig vara väldigt svårt att mäta sig fram till om det skulle funka på vänstersidan. Efter en stunds velande satte jag hålsågen i modellen på vinst och förlust. Som tur var blev det vinst den här gången..:)

Jag fick inte tag i flexrör med rätt diameter och otålig som jag börjar bli köpte jag en stump grövre slang. Monterade en liten bit hydraulrör som hylsa emellan. Borrade och gängade M3 hål (2st) i både hydraulröret och avgasröret. Det sitter riktigt bra nu, återstår att se hur det funkar efter lite motorkörning. Jag funderade lite på om denna lösning skulle bli lite väl tung men hydraulrörsbitarna väger bara 9-10g styck och flexrören 66g styck.

Lite bilder:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasrör1.JPG
Det var med viss lättnad jag konstaterade att flexröret kunde böjas tillräckligt mycket för att komma ut på rätt ställe i kroppen. :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasrör2.JPG
Motorn plockades ur för montering av flexrören, här är den på plats igen och jag är nöjd med vinkeln på utblåsen, var lite fundersam på om landställsbenen skulle ta stryk om avgaserna riktades rakt på dem..

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasrör3.JPG
Funderade en stund på om jag skulle silverlöda på en kort stump rostfritt slutrör men jag försöker nog snygga till änden på flexröret istället. Jag har tänkt att klä in hålen i kroppen med slitsad siliconslang för värme- och vibrationsskydd.

Imorgon skall jag fortsätta med motorinstallationen. Dra bränsleslang, koppla in gasservot och montera tändmodulen. Med lite flyt får jag tillbaka spinnern och ventilationsgallrena från lackeraren, det skall bli spännande att se resultatet!

Återkommer troligen imorgon kväll med ny uppdatering, ha det så gott tills dess.

Sigun
2009-05-06, 07:51
Hej Lars
Det ser ju kanon ut :), men som du sa så måste de nog till lite silikonslang runt hålen om inte kåpan ska gå åt fanders. Väntar med spänning på att du ska få hem resterande delar till den nu ! Tror du det blir premiär denna helgen ?

/Martin

Lelle
2009-05-06, 08:10
Heja Taygher.

10 000-klubben. Nu blir det väl tårtkalas i Tranås. För lång att åka för en provsmakning...
Fortsatt häftig installation, och nu närmar det sig.

taygher
2009-05-06, 12:58
Hej Lars
Det ser ju kanon ut :), men som du sa så måste de nog till lite silikonslang runt hålen om inte kåpan ska gå åt fanders. Väntar med spänning på att du ska få hem resterande delar till den nu ! Tror du det blir premiär denna helgen ?

/Martin

Tackar Martin.

Jag tror att det dröjer ytterligare en vecka innan det kan bli dags för premiär men det blir förhoppningsvis motorstart, radioräckviddskontroll och eventuellt lite taxning i helgen som kommer.

Jag måste ta tag i tillverkning av enkel vagga också så att jag kan lägga i modellen i bilen.. :)

Corsair
2009-05-06, 18:00
Detta är läckert, måste låta som en dröm i luften. Grattis....:icon_pidu:

taygher
2009-05-07, 00:24
Tack för alla positiva kommentarer, de värmer!

Idag kom pilotgubben från staterna, helt utan extra kostnader!:)
Det blev lite mer gjort med Yaken ikväll också så det kryper sakta framåt.

Bilder:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/PilotenPåVågen.JPG
Började direkt med invägning, han är härligt lätt för sin storlek! :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/PilotenProvsitter.JPG
Han hade bråttom att känna på spakarna, brydde sig inte om att det inte fanns någon stol ännu.:sarcastic:
Här sitter han på en låda ovanpå batterihyllan, han kommer att sitta lite högre i fortsättningen.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Siliconbussning.JPG
Köpte lite ny & färsk siliconslang hos den lokale hobbyhandlaren idag, slitsade den så rakt jag kunde och installerade i kroppen. Det blev riktigt bra, förhoppningsvis funkar det även i förlängningen.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/GasservoInpassat.JPG
Monterade ihop fästet för gasservot och hittade ett bra ställe att installera det på. Linkaget blir kort och rakt, inga problems. Installerade även röktanken och drog alla slangar mellan den och pumpen.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/RöktankInstallerad.JPG
Röktank på plats i utrymmet där ljuddämpare huserar i vanliga fall. Klämde in den i en rejäl bit foam, den sitter riktigt ordentligt precis under vingröret.

Jag hann inte med allt jag hoppats på att göra ikväll men tar nya friska tag imorgon.
Gäääsp, tiden flög visst iväg idag också.. dags att sova lite, gonatt!

Ompa
2009-05-07, 16:28
Gubben ser riktigt cool ut. Tankens placering (rök tanken) ser ut att sitta som en smäck. Det där blir prima flygetyg detta :lollypop:
Ser fram emot lösningen för piloten som vi diskuterade per telefon.

taygher
2009-05-08, 00:09
Gubben ser riktigt cool ut. Tankens placering (rök tanken) ser ut att sitta som en smäck. Det där blir prima flygetyg detta :lollypop:
Ser fram emot lösningen för piloten som vi diskuterade per telefon.

Hallå Ompa!

Jag kom hem ganska sent idag, efter kl. 20 men jag smög ändå ut i hobbyrummet för att få lite mer gjort. Hämtade spinnern och ventilationsgallrena från lackeraren så det gick snabbare än väntat att få dem klara.

Efter kvällens pass sitter motorn på plats "på riktigt", lyckades lösa manuell styrning av choken efter lite funderande och har även kopplat ihop trottelarmen med gasservot. Avgasrören sitter mycket bra nu när hålen i kroppen är klädda med siliconslang. Det ser ut att ha en chans att fungera, i alla fall som det ser ut nu.. :)

Lite bilder i vanlig ordning:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/LackadSpinner.JPG
Spinnern var inte riktigt torr så jag fick lugna mig med för mycket plockande med den. Det skall bli roligt att montera den imorgon eftermiddag för att se hur det ser ut.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/LackadeGaller1.JPG
Jag var tvungen att skruva på gallren för att kolla resultatet, det ser klart bättre ut än innan när spetsarna på stjärnorna var avklippta. Det var lite svårt att maskera upp linjerna men jag är nöjd med resultatet.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/LackadeGaller2.JPG
Nylackade galler på högersidan sedd från annan vinkel.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/ChokeReglage.JPG
Choken manövreras med hjälp av stötstången som tittar ut precis intill höger avgasrör. Det var lite knepigt att få till detta men det blev bra till slut med en lösning som inte syns så mycket om man inte vet om den.

Imorgon räknar jag med lite mer tid för diverse konstruerande, då skall jag försöka få gubben på plats i cockpit. Hoppas på att få det mesta klart faktiskt men vi får väl se hur långt jag kommer innan det är dags för TV-soffan med familjen.

Ompa
2009-05-08, 00:14
Stilligt Tigern. Spinnern :thumbup: ur tjusig. Ska ta med min i morgon till billackeraren som firman använder för att få lite tips.
Drar mig tillbaka nu, väckarklockan sätter i gång och skrammlar om 4,5 timmar :icon_pidu:

Sigun
2009-05-08, 08:05
Det blir ju tjusigt det här Lars !, ckoken dolde du väl där nere :). Det blev ju har bra som helst med silikonslangen ser det ut som på bilderna iallafall, tror nog de kommer fungera fint.

Lycka till med avvägandet i helgen.
/Martin

taygher
2009-05-08, 21:47
Tack Ompa och Sigun, Ni är för goa!! :icon_pidu:

Idag har jag fortsatt med bygget och det känns som om jag har kommit en bra bit på väg mot målsnöret. :)

Ett antal bilder från dagens sällsamma stund i hobbyrummet:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Tändmodul1.JPG
Jag har funderat några dagar på hur tändmodulen skulle monteras så kom jag på i morse att det kanske går att använda servobussningar. Har beställt JR-bussningar modell kralligare och de svalde precis en M3-skruv!

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Tändmodul2.JPG
Här är tändmodulen skruvad på plats på motordomen med genomgående M3 och låsmutter på baksidan, sitter som en smäck och är även dämpad mot vibrationer.:)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Tändmodul3.JPG
En bild till med blixt, det är lite mörkt i motorutrymmet..

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Tankventil1.JPG
Sedan var det dags att ta upp rejäla hål i kroppen igen, min absoluta favoritsysselsättning..:argh: Som tur är gick det bra även denna gång.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Tankventil2.JPG
Den här bilden tog jag framförallt för att visa Rosso att jag har lite 3W i min modell också minsann! :sarcastic:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Tankventil3.JPG
Tankventilerna installerade och inkopplade. De fick inkräkta lite på den stora stjärnan men det blev hyfsat OK ändå.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/TankInstallerad.JPG
Tanken installerad med rejäla buntband. Det syns nästan inte på bilden men jag klämde lite siliconslang (slitsad) mellan tanken och buntbanden i "hörnen" bara för att jag gillar hängsle och livrem..:)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasrör4.JPG
Så här blev avgasrören, skall försöka slipa till kanten på flexröret lite. Drog även ut luftslangarna från tankarna precis intill avgasrören, det ser likadant ut på båda sidorna.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/AlmostReady1.JPG
Det var riktigt sällsamt att skruva på ventilationsgallrena, motorkåpan, proppen och spinnern. Nu är det inte mycket kvar..

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/AlmostReady3.JPG
En sista bild, svårt att få till det i den lite krassliga lysrörsbelysningen. Jag ska ta lite fler bilder på söndag när vi kör motor, testar radio och väger in modellen. Håller tummarna för skapligt väder på söndag m.a.o. :)

Kvar att göra imorgon är montering av tändningsbrytare + optisk killswitch, instrumentpanel och pilotgubbe. Gasservots fäste skall limmas på plats också.

Det var allt för idag, ha en trevlig fredagskväll.

Ompa
2009-05-08, 21:59
Lasse, du har verkligen lyckats med detta bygge. Härligt att se hur du löst dom där små detaljerna som tändmodulen och siliconeslangen runt hålen för avgasrören :thumbup:
Och dom där tankventilerna, me love :man_in_love: Dom finns möjligen inte i en mindre version? Blev nämligen med en Yak 54 själv i dag. Förvisso en Jamara 140stl på endast 1800mm i spännvidd. Skulle vara najs med sådan tankventil, fast lite mindre...
Motor beställt, en Kina motor SV-50 som mer än väl kommer räcka till :icon_pidu:
Ompa har nu klivit in i Bensin-Aerobatic träsket:aetsch:

taygher
2009-05-08, 22:13
Ompa har nu klivit in i Bensin-Aerobatic träsket:aetsch:

Welcome!! :)

Och tack för berömmet, det värmer lite extra när det kommer från en mästerbyggare som Dig!! :icon_pidu:

Extra_Mannen
2009-05-08, 23:10
Blir riktigt snyggt!

hovhas
2009-05-08, 23:12
Jag har följt denna tråd här (och på FG) och kan bara instämma i superlativen! Du har verkligen lyckats fullfölja din dröm. Glöm dock inte bort att en stor del av det hela är flygningen...så ett färdigställt bygge är inte slutet, det är bara slutet av början...De belästa inser att jag travesterar Churchill på denna, men jag kan inte se att det är fel. Snart ligger ditt fokus på trim, teknik, UNDERHÅLL mellan flygningar och progress! Hursomhelst att döma av FG så har du gjort dig själv ett namn genom noggrannhet och klokskap. Dessutom har du på ett påtagligt sätt satt vårt lilla land på RC-kartan gen dina klockrena inlägg på FG.

Kör i vind!!

taygher
2009-05-09, 01:56
Jag har följt denna tråd här (och på FG) och kan bara instämma i superlativen! Du har verkligen lyckats fullfölja din dröm. Glöm dock inte bort att en stor del av det hela är flygningen...så ett färdigställt bygge är inte slutet, det är bara slutet av början...De belästa inser att jag travesterar Churchill på denna, men jag kan inte se att det är fel. Snart ligger ditt fokus på trim, teknik, UNDERHÅLL mellan flygningar och progress! Hursomhelst att döma av FG så har du gjort dig själv ett namn genom noggrannhet och klokskap. Dessutom har du på ett påtagligt sätt satt vårt lilla land på RC-kartan gen dina klockrena inlägg på FG.

Kör i vind!!

Tack för de fina orden, hovhas.

Jag håller verkligen med Dig om att slutet på bygget på sätt och vis är början på en ny spännande resa. Motivationen har aldrig varit så hög som den är nu eftersom jag börjar närma mig premiärturen.
Jag hoppas på att fortsatt noggrannhet och metodiskt agerande kommer att ge en härlig första flygtur.

Hoppas Du fortsätter att följa tråden, imorgon (eller senare idag) blir det uppdatering igen.

wesse
2009-05-09, 07:50
Ja detta blir en spännande resa för dig jag har faktis bett min högre makt att se till dig lite inför premiären... du skulle ha lite coola dekaler på den:stupido2: ska se om jag kan finna lite sällsamma dekaler åt dig när vi är på Joe Nall nästa vecka...

varje dag är en sällsam gåva om man vill det ska vara det..

kramar//Wesse

taygher
2009-05-09, 10:24
Ja detta blir en spännande resa för dig jag har faktis bett min högre makt att se till dig lite inför premiären... du skulle ha lite coola dekaler på den:stupido2: ska se om jag kan finna lite sällsamma dekaler åt dig när vi är på Joe Nall nästa vecka...

varje dag är en sällsam gåva om man vill det ska vara det..

kramar//Wesse

All heder till Dig Wesse, det känns tryggt att ha Dig på min sida inför stundande utmaning. :icon_pai::1wav:

Ha det fantastiskt bra i Staterna, kör hårt med dem over there!! :)

Speedbird
2009-05-09, 11:18
http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/AlmostReady1.JPG
Det var riktigt sällsamt att skruva på ventilationsgallrena, motorkåpan, proppen och spinnern. Nu är det inte mycket kvar..

hittar inte ord värdiga nog att beskriva... kan bara säga... IMPONERANDE ! ! ! :) :)

och jag hoppas det kommer video från motortestkörningen i kärran,
den kroppen blir en mäktig baslåda som gör ett fint motorljud ännu bättre !

/Perra

taygher
2009-05-10, 03:30
Tack för de uppmuntrande orden, Perra!

Jag har kämpat på för fullt idag för att få alla smådetaljer klara inför motorstart och invägning. Det enda jag inte orkade med var att montera dekalerna, funderar starkt på att göra det innan motorstart imorgon/senare idag. Det kan säkert bli lite oljestänk längst bak så det är lika bra att få fast dekalerna innan.

Lite bilder från lördagens insats:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/GasservoLimmatFäste.JPG
Limmade gasservots fästplatta med 30 min epoxi. Blocknycklarna är för att skapa vettigt tryck på limfogen under härdningstiden. (Kajsa Varg-principen igen..:))

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DigiSwitchMonterad.JPG
Jag använder en DigiSwitch från Powerbox som tändningsbrytare. Den har inbyggd spänningsregulator och matas med en Powerbox-ack på 4000mAh. Monterade även den optiska killswitchen (men tog inga bilder på den) som fungerar helt perfekt.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/FästePilotgubbe.JPG
Fäste till pilotgubben tillverkades av lättply och balsalister. Stadigt men lätt. Jag tillverkade även vinklade fästen till instrumentpanelen av balsa laminerat med 2mm:s ply.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/IgnitionOn1.JPG
Förutom LCD-skärmen har piloten tre LED:ar att hålla reda på. När den i mitten lyser är det "ignition on" som gäller! Det blev visst lite brytningsfel också genom canopyn men det bjuder jag på. :sarcastic:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/IgnitionOn3.JPG
Blått och rött ljus skall det väl vara för att inte sabba mörkerseendet? :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/PilotgubbeRedo2.JPG
Den lille amerikanen passar ganska bra i modellen. Jag funderar på att klä in baksidan på instrumentpanelen med balsa och måla ytan svart. Men det får bli en framtida uppdatering.

Det har blivit långa kvällar/nätter denna helg, men det är det värt. :icon_pidu:
Återkommer senare idag med rapport från motorkörning och vägning av Yaken.

Gonatt!

Ompa
2009-05-10, 10:00
Det här har du gjort bra Taygher. Många tummar upp :1wav:
Personligen så skulle jag bygga en "baksida" på instrumentpanelen och som du funderat på, måla svart. Ger ett bättre helhetsintryck när du får till en baksida som gömmer kablar och panelens anslutnigar. Coolt det skulle vara att se denna kärra på låg höjd när skymningen träder in. Tänkte på ljuset från displayen och LED-dioderna :lollypop:
Hoppas du får din motostart i dag.

Är det måhända en P47 som är lutad mot väggen bakom på sista bilden??

Som det verkar nu så ser det inte ut som något flygbart väder här i Kristinehamn. 12m/sec, grannens flagstång är spånd som en pilbåge :( Samma skit väder i går, inställd flygning. Men man kan ju starta upp Musse hemma på tomten :thumbup:

taygher
2009-05-11, 00:18
Tjenare Ompa,

Kul att Du är fortsatt positiv, jodå det får bli lite finlir med balsa bakom panelen så småningom.

Idag kom Stefan på besök för slutbesiktning av Yaken.
Vädret visade sig från en skapligt bra sida, lite blåsigt kanske men ändå soligt och skönt.

Vi hoppar väl direkt till lite bilder från dagens sällsamma stund:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/AlmostReady4.JPG
Min 40 procentige kompis fick vädra lite frisk luft innan allt brakade löst. :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/MonteringStabbe.JPG
Det var ganska behagligt att montera stoppskruven till stabbröret. :sarcastic:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/StefanandYaken.JPG
Monterad och klar.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/ReadyToRumble.JPG
Close-up i solskenet.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/ReadyToRumble2.JPG
Från en annan vinkel.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/YakPåVågen.JPG
Yaken vägde in på 20,6 kg utan bränsle och TP var helt OK som den var. Jag är väldigt nöjd med detta eftersom jag oroat mig lite för slutvikten och att den skulle vara sjukt framtung.. :icon_pidu:

Tack Stefan för all assistans idag, Du är en klippa!! :icon_pai:
Vi körde även motorn lite men vi tog inga bilder på detta...

taygher
2009-05-11, 00:31
...vi filmade det hela istället!

Lassebetong var hygglig och lånade ut sin videokamera. Han hjälpte även till att klippa det hela och lägga ut det på nätet. Tusen tack Betongen!!:thumbup:

Untitled on Vimeo

Bara för att det gick så bra i testbänken så fick jag kämpa en bra stund innan Mokin hostade igång idag.. Träning ger färdighet och motorstart nr.2 vid radioräckviddskontrollen gick som en dans i jämförelse! :)

Gäääsp, nu får jag nog ge mig för idag.. det har varit en lååång helg med mycket meckande men jag känner mig grymt nöjd!
Kommer att spana väder på nätet inför nästa helg hela veckan..

Extra_Mannen
2009-05-11, 00:36
Snacka om nice! Kommer flyga som en dröm!

QatHome
2009-05-11, 00:49
Tja, den där kärran kan ju bara inte annat än flyga bra med det innehåll och den omtanke den skruvats ihop med, håller tummarna ändå för säkerhets skull inför premiären :thumbup:

Extra_Mannen
2009-05-11, 07:14
Den är så snygg så man finner få ord! Motorn är ju rena drömmen! Blir som förebilden! Är riktigt imponerad av denna vackra kärra!

Lycka till!

Sigun
2009-05-11, 07:19
Hej Lars.
Ser ut som om du har en liten beundrare på andra sidan staketet :). Mycket att tänka på inför starten men man lär sig så länge man lever brukar de ju säga. Ljudet från Mokin är ju fantastiskt. Längtar efter en premiärrapport nu och ber väder gudarna om bra väder till dig snarast möjligt :lollypop::lollypop:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/MonteringStabbe.JPG
Det var ganska behagligt att montera stoppskruven till stabbröret. :sarcastic:

Rosso
2009-05-11, 07:39
Vackert! Spinnerspiralen ser läker ut när mokin går på tomgång, precis som du hade tänkt förmodar jag. Lycka till med luftdopet nu!

/Jocke.

Lelle
2009-05-11, 08:23
Hua, va grym den blev.:thumbup: Nu är det bara vädergudarna som ska visa sig på sin bästa sida.
Lycka till med Premiären. Jag håller tummarna för dej. :)

taygher
2009-05-11, 10:22
Tack grabbar för alla positiva kommentarer och lyckönskningar, det känns skönt att Ni håller tummarna för mig.

Ikväll skall jag snickra ihop en ställning till kroppen så att jag kan lasta den i bilen. Hoppas på att kunna plocka med kärran ut till fältet imorgon för lite taxning och ytterligare radiokoll. Där ute kan jag nog hamna närmare 1 km bort med fri sikt och om allt funkar på det avståndet med modellen på marken så måste det vara OK.

dacke jocke
2009-05-11, 18:59
fantastiskt taygher!!
du är lite av en idol nu:):thumbup:

ronas 22
2009-05-11, 19:25
Vilken underbar kärra.
kan inte bli bättre än en composit yak +moki 250. Man blir lätt avundsjuk.
Snygg vart den också.

Extra_Mannen
2009-05-11, 20:28
Tjabba! Visade min bror denna trevliga tråd! Han hälsar att den är mycket vacker! Han undrar även hur många HK motorn levererar?

Ompa
2009-05-11, 22:07
Ahhhhh manen. Det där soundet ger en ståpäls.

Hur känns armen i dag då? :sarcastic:

Det ser helt enkelt strålande ut. Yaken ser aldeles bedårande ut i sin fulla prakt ute i solskenet. Jag är alldeles övertygad om att denna pjäs flyger något så otroligt underbart. Hoppas på det vi diskuterade per telefon ang kommande helg går i lås.
Många :thumbup:

taygher
2009-05-12, 00:32
Tack än en gång för alla uppmuntrande tillrop, Ni är för goa grabbar!!:icon_pidu:

Extra_Mannen: Moki:n skall lämna 15,5 hästar enligt Airworld i Tyskland.
En sak är säker, det trycker ganska bra på vaderna vid full gas när man håller emot modellen ståendes framför stabben! :)

Idag kom flygkompisen Anton ut och hjälpte mig justera ventilerna på Moki:n, det var rejält med spel överallt men nu är det 0,10mm på samtliga ventiler. Det skall bli intressant att starta upp den imorgon, det kanske inte märks någon skillnad men vi får väl se.

Vagga för transport snickrades också ihop men när vi testade att lasta in flygkroppen i bilen kom vi snabbt fram till att sidorodret inte kan vara monterat.. Sagt och gjort, vi monterade 3mm:s insatsgängor till sporrstället (det måste också demonteras för att sidorodret skall kunna tas bort..) och limmade dit små ply-bitar vid sidorodrets servo-ok för att hindra pull-pull vajrarna att hoppa av.

Lite bilder från kvällens snickrande:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/AntonVagganYaken.JPG
Vaggan spikades/skruvades ihop av delar från lådan som flygplanet levererades i. Glädjande nog kan jag bära det hela själv vilket underlättar lastning i bilen. (Frugan brukar inte vara så sugen att hjälpa till med det..:sarcastic:)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/ResklarYak.JPG
Yaken är redo att åka bil, det blir mycket prylar att montera på fältet i alla fall.. Spinner, propp, landställsben, vingrör, vingar, stabbar, sidoroder och sporrhjul. :rolleyes:

Gäääsp! Nu är det dags att lägga ner för idag. Imorgon hoppas jag på uppehåll i alla fall så att jag kan taxa lite på fältet och göra kompletterande radioprov.

Extra_Mannen
2009-05-12, 06:55
Tack för info'n :). Jag kan tänka mig det. Mycket pulver :)

taygher
2009-05-12, 22:58
Liiiten uppdatering efter en kväll på flygfältet, lastade i alla pinaler och åkte ner strax innan kl. 17.00. Vädret var lite blåsigt men solen tittade fram så det är bara att tacka och ta emot.:)

Körde motorn lite först och idag funkade startförfarandet mycket bra. Det är helt enkelt så att man måste veva på med full choke och full gas tills den hostar till ordentligt, efter det är det bara att knäppa av choken, dra ned gasen till strax över tomgång (skapligt viktig detalj) och svinga några varv till sedan startar den snällt.

Bestämde mig för att lita på Futabas utvecklingsavdelning och testade radions räckvidd med hjälp av knappen på modulen som sänker sändarens uteffekt. Jag gick över 100 meter bort (kom inte längre p.g.a. dike) och allt funkade helt perfekt. Rekommendationen är väl 50 steg så det är mer än väl godkänt.

Taxade även lite och det var väldigt trivsamt, det lockade lite att bara lyfta iväg i det blå men jag lyckades stilla mig. :sarcastic:
Nu skall jag göra en rejäl koll av alla skruvar mm så att inget skakat loss och även lösa några små detaljer. Förhoppningsvis är inte premiären långt borta, jag är väldigt sugen på att få känna på modellen i luften nu!

Några bilder blev det idag också:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/YakVaggaV70.JPG
Yaken ligger väldigt stadigt i vaggan, idag lastade jag i vingarna till vänster om kroppen och det var inga större problem att få med sig allt. I förlängningen hoppas jag på att kunna lasta alla vingar i takboxen så att jag kan få med mig en modell till.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/EfterFörstaTaxningen.JPG
Nöjd Tiger efter lite taxande på fältet. Tyvärr gömde sig solen av och till bakom molnen och det blev lite brådis att ta några bilder när den var framme.. såg först nu att jag lyckades styra till roderytorna lite lagom snyggt. :rolleyes:

En insikt som jag drabbades av idag är att man inte behöver oroa sig så mycket för att inte få med sig en massa modeller tillsammans med Yaken när man skall ut och flyga. Man har fullt tillräckligt att göra med att bära runt på delar, lasta ur och i saker samt skruva av och på olika detaljer..

Det krävs en heldag för att kunna ägna en andra modell någon som helst uppmärksamhet! :)

Nästa uppdatering blir när premiären är avklarad. När det kan bli hänger delvis på vädret framöver, jag skall nog vara klar för start i slutet av denna vecka.

Sigun
2009-05-12, 23:07
Härligt Lasse
Känner ungefär likadant med min Yak, det tar en stund att fixa ihop den med även om jag inte behöver riva ner den som du måste. Men brukar ändå ha en modell extra med till fältet att värma upp med först innan jag drar upp yaken :). Förstår inte hur du kunde hålla dig från att dra upp den idag :) men den som väntar på nått gott.... Imorgon blir det lite yak flygning för min del då vi har klubbkväll på fältet. SMHI lovar 2m/sek och solsken :)

Lycka till med premiären till helgen nu !.. se till att kolla över alla skruvarna som du sa och loctite allt.

/Martin

Rosso
2009-05-13, 07:31
Det är mycket pyssel på fältet innan man kommer upp med en sån här modell,det vill jag lova.

Man är jätteförsiktig när man plockar ut grejorna ur bilen och det är flera vändor mellan bilen och depån innan man ens har börjat montera. Man dubbel-dubbel-checkar allt innan man vrider igång den. Så visst tar det tid. Men det är värt det.

Var ut och flög min yak igår 4 starter. DU har verkligen något att se fram emot, jag lovar!!

Lycka till!

/Jocke

Jonas C
2009-05-13, 12:44
Hej Lasse!

Jag är grymt imponerad av din maskin. Hoppas man får se den i luften snart!
Det kanske kan bli lite motorkörning på Ödeshögsfältet på torsdag iallafall?

Mvh Jonas

Ompa
2009-05-13, 22:12
Phu :scared: och jag som tyckte det blev trångt i min bil med P47an :blink:

Fasiken, du är ju nästan tillbaka till byggsats stadiet för att kunna få in grejerna i bilen.
Nåja, det hela ser ju väldigt bra ut och du har löst det på bästa tänkbara sätt.

Det där är ju heller ingen "vardags" maskin man lite snabbt kastar in i skuffen på bilen och sedan hastar av till fältet så där när andan faller på.
Detta är en maskin som kräver planering och lite logistik tänkande när det ska flygas.
Kommer ge dej många härliga flygtimmar denna YAK.

Speedbird
2009-05-14, 17:09
http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/EfterFörstaTaxningen.JPG
Nöjd Tiger efter lite taxande på fältet. Tyvärr gömde sig solen av och till bakom molnen och det blev lite brådis att ta några bilder när den var framme.. såg först nu att jag lyckades styra till roderytorna lite lagom snyggt. :rolleyes:

Nästa uppdatering blir när premiären är avklarad. När det kan bli hänger delvis på vädret framöver, jag skall nog vara klar för start i slutet av denna vecka.

Lycka till med provflygningen, taygher :)
jag håller tummarna för en lyckad första flygning och att du får många fina flygtimmar med den därefter...
hoppas du får nöjet att ta upp kärran en fin dag med lite jämn motvind rakt i banan som hjälper till i landningen :)

och om du inte flugit en comp-arf kärra tidigare så blir det
en helt ny upplevelse av exakthet och snabbhet i roder responsen :)
( egen erfarenhet, comp-arf Extra 260 3 metare och 330 2,3 metare )

/Perra

taygher
2009-05-15, 14:59
Tack för lyckönskningen, Perra.
Kul att höra om Dina erfarenheter av Comp ARF-kärror! :thumbup:

Jag plockade med mig Yaken till Ödeshög igår kväll för lite mer motorjusterande samt ytterligare mer taxning, fältet där är lite rymligare än vårt eget (ca. 95x55m tror jag) men eftersom jag lovat mig själv redan från början att ta premiären i Motala så håller jag fast vid det spåret.
Nu går Mokin mycket bra i alla fall efter några fler justeringar och byte till Aspen-soppa. Köpte 4-takts varianten och blandade själv i Klotz R50.

Min gode vän och modellflygkollega Niklas tog några fina bilder med sin proffsiga kamera:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yak11.jpg
En liten paus framför fotografen under pågående taxi-övning.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yak7.jpg
Fotografen var nyfiken på draget i Moki:n.. Notera gräsets vinkel bakom honom! :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yak12.jpg
Tillbaka i depån igen för urtankning och isärmontering för transporten hem.

Nu har jag kört motorn i modellen ett antal gånger så det passar bra att kolla över allt nu för säkerhets skull inför stundande premiär.
Jag har varit inne flera gånger på SMHI:s hemsida och även den där Norska vädersidan och det verkar bli OK väder i helgen.

Nu är det nära och det känns i hela kroppen..

js_
2009-05-15, 16:27
Har sagt det förut, men måste säga det igen, den är helt enkelt grym den där kärran:thumbup:
Lycka till med premiären.

taygher
2009-05-17, 23:21
Idag var det helt OK väder så jag packade Volvon full med flygplansdelar och åkte till Motalaklubbens fina flygfält i närheten av Borensberg.

Ompa var med idag och premiärflög sin Mustang som flög mycket fint med en ny och rikt ställd Saito i nosen. Vänligt nog tog han även lite bilder och skickade över dem till mig snabbt och smidigt när han kom hem tidigare ikväll.

Efter ytterst noggranna förberedelser (vägning av TP. räckviddskontroll och roderutslagskontroll) så var det dags för premiärtur med Yaken. Det var som väntat lite lätt nervöst att taxa ut kärran men efter den obligatoriska "roder-åt-rätt-håll kontrollen" samt koll att alla roderytor var centrerade tog jag ett djupt andetag och sa till min co-pilot Niklas; "-Nej nu jäklar kör vi!" Gasade på lite mjukt för att inte ställa till det med motorns kraftiga vridmoment och det var en härlig känsla att se den mäktiga Yaken lyfta majestätiskt efter ca 10 meter och stiga mjukt mot den lätt molnbeströdda himlen. :)

Flög runt några varv, justerade ett knäpp på höjdrodret sedan flög den helt neutralt. Allt kändes bra så jag provade lite enklare manövrar när jag ändå var uppe. Det blev några rollar i olika hastighet, några split-s och någon stall turn. Svepte förbi med väldigt lite gas på lite lägre höjd bara för att få lyssna på det mäktiga mullret, klart över förväntan!!

Steg även lite högre för lågfartstest och fann att det var enkelt att hålla emot de mycket små vikningstendenserna när farten i princip tog slut. Med lite träning kan man säkert landa mycket långsamt med den här!

Efter 5 min testade jag en inflygning för att kolla lämplig hastighet samt se att jag kom rätt mot fältet, allt funkade bra så ett varv senare landade jag utan större dramatik. Det finns tydligen en fördjupning i ena änden av Motala-fältet som gör att det även blir en liten kulle, jag lyckades givetvis pricka den men det hände inget allvarligare än att Yaken tog ett skutt så att jag fick landa en gång till 10-20 meter längre fram på banan.. :)

Lite senare på eftermiddagen blev det en tur till då jag testade Yakens härliga egenskaper lite till, fler rollar och stall turns samt lite loopingar och någon avalanche. Den här modellen är helt suverän, överträffar mina förväntningar rejält och då var de ändå ganska högt ställda från början! :icon_pidu:
Landning nr 2 blev mycket bättre och på behörigt avstånd från den tidigare nämnda kullen..

Lite bilder från dagen tagna av Ompa:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DepåPremiär1.JPG
Här har vi precis landat på Motala-fältet, jag högg genast in på monteringsarbetet.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DepåPremiär2.JPG
Jag fick på en dekal som jag kanske fått nytta av ifall jag blev så nervös att jag glömde vad jag hette och var jag kom ifrån. :sarcastic:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DepåPremiär3.JPG
Yaken ihopmonterad och redo för första motorstart, ignition on!!

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DepåPremiär4.JPG
Dags för dubbelkoll av roderutslag, fick som tur var med mig manualen.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DepåPremiär5.JPG
Motorn precis startad, JonasC håller i lite under uppvärmningen med förhöjd tomgång.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/TakeOffPremiär.JPG
Sista kontrollerna tillsammans med co-pilot Niklas är nu klara. -Ready for take off!

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Medvind.JPG
Stadig och fin flyger Yaken förbi med moderat gaspådrag i medvinden.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/FörstaSplit-S.JPG
En av Yakens första Split-S, kanske den allra första. Jag kommer inte ihåg om jag gjorde en eller flera under premiärturen.:)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/FlyBy.JPG
En lååångsam fly-by med 20-25% gaspådrag, det låter helt underbart.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Stall_turn.JPG
Stall turn, kan säkert bli en av favoritmanövrarna med den här härliga kärran.

Det kommer nog lite fler bilder så småningom och även lite film. Jag har 2:a starten i videokameran men är osäker på om jag kan koppla in den i någon av mina datorer. På något sätt löser jag det.

Det känns oerhört skönt att ha klarat av premiären hur som helst, jag drömde om inflygningar inatt, de passerade revy hela tiden kändes det som. När väl Yaken lyfte första gången tidigare i dag så släppte all nervositet när jag genast märkte att den flyger bättre än allt annat jag någonsin spakat tidigare. Nu gäller det bara att vänja sig vid storleken, jag skall göra mitt bästa framöver! :)

klampe
2009-05-17, 23:37
Grattis till premiärlyftet Lars :)
/Stefan

Rosso
2009-05-17, 23:41
Grattis!!!

Du ser det var ungefär som jag sa va???

/Jocke

Extra_Mannen
2009-05-18, 00:06
Stort grattis!!!!!!

gimbo
2009-05-18, 00:15
Underbart....! Den är inte liten den där Yaken :D

Anton
2009-05-18, 00:31
Hej!
Kul att det gick som du hade tänkt dig!
Grattis!:)

lassebetong
2009-05-18, 06:52
Ja än en gång ett stort grattis lasse.
:1wav:
Funkar det inte med filmklippning så fixar vi det hos mig.

/lasse

Sigun
2009-05-18, 07:47
Stort grattis Lasse !! De flyger fint de där yakarna :) Skönt att ha premiärturen avklarad. Blir kul att se lite film på den med framöver.

/Martin

js_
2009-05-18, 08:14
Grattis till en lyckad premiär:thumbup:

gflesche
2009-05-18, 08:17
Hei Lars

Gratulere med premier godt den fungerte efter forventningene,gleder meg til min.

Mvh Geir

ChristerL
2009-05-18, 08:42
GRATTIS TAYGHER!!

:1wav::1wav:
:1wav::1wav:

andWho
2009-05-18, 10:53
Grattis Lasse !!
Jag hade turen att vara på plats på fältet vid premiären.
Kan bara säga, mäktigt motorljud i en mäktig Yak. Imponerande.
Inte var dag man får bevittna något liknande.
/A

Lelle
2009-05-18, 11:09
STORT GRATTIS LARS !! :1wav: :1wav: :1wav:

Speedbird
2009-05-18, 16:44
Grattis till den lyckade premiärflygningen, Lasse
:1wav: :1wav: :1wav:

måste vara en underbar känsla att flyga den med denna mäktiga motor ! !
3 meterskärrorna flyger ju så sjukt fint och stabilt...

trevliga bilder :)

har du fixat in videofilmen i datorn än ? :)

/Perra

bokis
2009-05-18, 16:53
:icon_pidu:Tjohoooo!!! Lysande!!!:icon_pidu:

M.B
2009-05-18, 17:01
Grattis!!!!!!!

matbos
2009-05-18, 17:02
:thumbup::thumbup::thumbup:

dacke jocke
2009-05-18, 19:09
grattis!!....den är hel!!

Ompa
2009-05-18, 19:33
Well, grattis. Ställer mig i raden av lyckönskare.

Nu hadde jag förmånen att närvara vid denna högtidlighet. Det var mycket givande att få delta vid denna händelse. Det krävs lite logistik att flyga med ett såpass stort modell flygplan. Det är ingen liten pjäs som tornade upp sig på fältet. Min lillgrabb, Elis 4,5 år som också var med, kunde man mer eller mindre stoppa in i flygplanskroppen utan några större svårigheter :)

Att se denna pjäs rulla i väg över startbanan och gemakligt ta höjd utan att motorn för den skull jobbade på fullvarv var en härlig syn.
Lars "Tigern" Westin blev snart varm i kläderna och stall egenskaperna kändedes av på betryggande höjd. Därefter blev det några enkla men acka så vackra aerobatic manövrar... Som sagt, jag hadde turen att närvara vid premiären.

Även min premiär av min Musse gick av stapeln men mer om det hittar ni i skala tråden.

Denna kärra vill jag se mer av i sommar :thumbup:

Robert_s
2009-05-18, 19:57
Grattis till lyckad premier!

Nyroth
2009-05-18, 20:15
Mycket vackert!!

/ Niklas

cmeijer
2009-05-18, 20:21
fantastiskt kul,att få höra sången i motorn var härligt. Inponerande att se Lars nogranna förberedelse och check av kärran mm. proffsigt och rätt.
Men framför allt leendet och glädjen som bubblade fram efter andra turen i luften. fantastisk hobby vi har......
Keep smiling/C Meijer
5357

5358

5359

5360

taygher
2009-05-18, 22:10
Ett stort tack för alla härliga kommentarer! Ni är för goa allihop!!:thumbup:

Jag blir både rörd och framförallt glad över att se hur många som verkar ha följt mig på den här resan och som nu gläds med mig att det gick bra på premiären.

Jag har känt mig mycket nöjd idag men även helt slut! Jag sov som sagt inte något vidare inför söndagens stora händelse och igår kväll var det svårt att varva ner.. Slocknade framför TV:n när jag kom hem efter jobbet men imorgon är jag nog på spåret igen..

Jag fick några bilder från min co-pilot Niklas, han har som vanligt fångat några härliga ögonblick med sin proffsiga kamera..

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yaken5.jpg
Jag har börjat hitta rätt teknik på propp-sving i alla fall.. :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yaken1.jpg
Niklas lyckades fånga Yaken lite snabbt från sin co-pilot position. Färgschemat funkar väldigt bra, den är mycket lätt att se i luften. (Även på lite håll)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yaken2.jpg
Glatt taxar jag Yaken tillbaka mot depåområdet efter flygtur nummer 2.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yaken3.jpg
Flinolle med Yak, var så upprymd att jag glömde släppa höjdrodret som synes.. Glömde även att kolla statistiken från Powerboxen, får väl ta det nästa gång.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yaken7.jpg
Det var många lokala flygare på plats i Motala, en trevlig herre hade en snygg Hyperion Yak 55SP så vi ordnade till en liten line-up! :)

Det har strulat lite när det gäller videon men jag hoppas att kunna ladda upp den imorgon, hoppas att Ni kan vänta..:sarcastic:

Än en gång, tack alla för Era gratulationer, jag hoppas vi ses på någon härlig träff i sommar!

jocke1963
2009-05-18, 22:26
Färgschemat funkar väldigt bra, den är mycket lätt att se i luften. (Även på lite håll)

Inte så konstigt, med den storleken på kärra !:sarcastic:
Grattis till en lyckad premiär, ser fram emot film med häftigt ljud...!

wesse
2009-05-19, 04:47
jaha du passar på att ta opp den medans jag var i Amerikat och jag som tänkte stå bredvid med kameran o tjöta på dig:sarcastic:..Grattis grattis nu kan du bara gå omkring o le hela dagarna...

må sällsamheten vara med dig

taygher
2009-05-19, 07:22
jaha du passar på att ta opp den medans jag var i Amerikat och jag som tänkte stå bredvid med kameran o tjöta på dig:sarcastic:..Grattis grattis nu kan du bara gå omkring o le hela dagarna...

må sällsamheten vara med dig

Det kändes tryggt att ha Dig på säkert avstånd vid premiären..
Funderade en liten stund på att kanske vänta tills Du åkte till månen första gången men bestämde mig för att Amerikat var tillräckligt långt borta! :sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Vi kan väl höras framöver om lämplig dag för ett besök hos Söndagsgänget i Hultsfred.

wesse
2009-05-19, 07:25
Det kändes tryggt att ha Dig på säkert avstånd vid premiären..
Funderade en liten stund på att kanske vänta tills Du åkte till månen första gången men bestämde mig för att Amerikat var tillräckligt långt borta! :sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Vi kan väl höras framöver om lämplig dag för ett besök hos Söndagsgänget i Hultsfred.

jag det vore kul om du ärade lilla Hultsfred med ett besök och dina klistemärken kommer via Airmail from Sleepy C inom kort för jag glömde dom där borta men det ordnar sig:banghead:

taygher
2009-05-19, 16:35
Nu har jag till slut lyckats koppla ihop Betongens videokamera med min dator.. Det här är min första video jag knåpar ihop i datorn så den blev nog lite lång. Jag minns inte hur man gör när man kortar ner lååånga klipp så det fick bli att ta med i princip allt som filmades under 2:a flygturen.

Tack till Claes Meijers fru som höll i videokameran! :thumbup:

C-ARF Yak 55SP with Moki 250 radial, second flight on Vimeo

Extra_Mannen
2009-05-19, 17:14
Villken härlig video! Och villken motor! Låter så gött så!

Ompa
2009-05-19, 21:22
Härlig rulle. Men det var goare att se den live :th_o: :sarcastic:

Rosso
2009-05-20, 07:55
Vackert!!! Vackert!!!

/Jocke

Lelle
2009-05-20, 08:33
Grymt fin rulle, Taygher.

Den är ju bara sååååå läcker. Ska bli spännande att få se den i morgon på vårt MFD. Nu har ni som bor i Stockholmsområdet chansen att få se den live om ni besöker oss i morgon.

Välkommen Taygher, och alla andra.

Sigun
2009-05-20, 20:44
Vilket härligt ljud Mokin ger ifrån sig !!.. denna modell ska de verkligen blir kul att få se i verkligheten i sommar. Man sitter bara och ryser när man hör mokin :)

Lycka till med flygandet Lasse, den ser ut att gå på räls precis som min och lyder minsta lilla vink.

/Martin

taygher
2009-05-21, 06:26
Hallå grabbar, roligt att Ni tyckte videon var OK! (Trots att jag inte vet något om videoredigering..)

Sitter vid frukostbordet och skall strax gå ut och packa in Yaken i bilen och styra kosan mot Nykvarn (Påldalen rättare sagt) och Södertälje MFK:s MFD som går av stapeln idag.

Jag tittade till Moki:n lite igår och allt ser bra ut, den skall få några droppar olja på väl valda ställen om en liten stund. :)

Det kommer nog att ta ett antal flygturer innan jag kan känna mig lite mer avslappnad inför tanken att skicka upp Yak:en i luften men det är nog bara sunt att jag är extra fokuserad på uppgiften antar jag.

Min förhoppning är att jag skall kunna flyga den även på hemmaplan, Ni som har varit och besökt oss i Tranås förstår säkert att det är en liten utmaning i alla fall. Med 6-7 meter bred landningsbana får man inte avvika allt för mycket från den tänkta kursen med en maskin i den här storleken..

Nej nu måste jag ge mig ut och packa bilen, hoppas Ni alla får en härlig långhelg med mycket flyga!

Modellflygarn
2009-05-21, 22:32
Hej där! Kollat videon nu och landningsträckan är mycket kortare än det kändes på plats! Blir nog inga problem på våra "småfält" i Tranås och Ödeshög när piloten är lite mer influgen.
Piloten var inte så nervös vid premiären som befarat! :)

Flyg hmm... Högt och fort!

Modellflygarn
2009-05-21, 22:43
Varför är min signatur Thomas HAB???
Jag är INTE Thomas!

taygher
2009-06-02, 00:14
God kväll alla trevliga modellflygare,

Efter tre turer med Yaken uppmärksammades att den ena avgasförlängaren inte satt fast som den skulle samt att ena hjulkåpan lossnat. I övrigt verkar allt fungera precis som tänkt.

Fastsättningssättet för avgasförlängarna hade jag ju själv kommit fram till så det blev till att fundera en vända till.. De M3 skruvar jag använde för att bulta fast flexrören i avgasrören åt sig in i aluminiumet (som avgasrören är gjorda av) och det var bara en tidsfråga innan det skulle gå sönder fullständigt.

Hur som helst, nu har jag löst det hela på ett annat sätt och jag berättar mer om det i bilder:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasfix1.JPG
Första steget var att skruva loss avgassystemet från motorn. Det krävdes en hel del skruvande innan det kunde plockas av..:rolleyes:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasfix2.JPG
Det spelar troligen ingen större roll men jag placerade ut insugsrören så att jag fick tillbaka dem likadant som de satt från början.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasfix3.JPG
Så här snygga blev utblåsen efter att 2st hylsor i aluminium svetsats på. :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasfix4.JPG
Avgasringen på plats igen.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasfix5.JPG
Resten av detaljerna hittade tillbaka på rätt plats också.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Avgasfix6.JPG
Flexrören är 24mm i diameter invändigt, hylsorna som svetsades på är 25mm utvändigt. Gjorde en slits i varje rör med Dremeln + kapskiva och drog åt med slangklammer. Hade först tänkt använda fjäderklammer (som man brukar ha för att låsa teflonslang) men kom fram till att slangklamma troligen håller hårdare.

Motorn är monterad igen och nu verkar avgasförlängarna sitta som berget. Återstår att se hur denna lösning fungerar i förlängningen men jag är hoppfull i alla fall. Jag ska se över ena hjulkåpan någon kväll i veckan så att Yaken är redo för fortsatt flygning kommande helg om vädret är med oss.

taygher
2009-06-25, 14:16
Dags för en liten uppdatering.

En detalj som saknades var en röknippel och vid närmare koll var det vanlig M5-gänga i avgasringen (förberedd för röknippel) så det blev att kontakta min lokale verktygsmakare igen. 1st snygg nippel svarvades efter en enkel ritning från mig och den passade perfekt.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Röknippel.JPG
1st röknippel M5, rykande färsk från svarven..:)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Röknippel2.JPG
Fastskruvad, skönt att det finns "serviceluckor" på modellen (luftutsläpp) så man slipper demontera motorn för minsta lilla.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Röknippel3.JPG
Så var slangen dragen också, återstår att se om den pallar värmen eller inte..

I söndags styrde jag och Stefan kosan mot Kristinehamn och Ompa. Efter obligatorisk inspektion i hobbyrummet åkte vi vidare till Karlstad och det fina flygfältet Bredlanda. Jag hade med mig Yaken och hade tänkt testa om det skulle bli någon rök och i så fall hur mycket.

Nu blev det inget med det eftersom Moki:n inte alls ville visa sig från sin bästa sida. Den startade utan bekymmer och gick bra på marken men uppe i luften var det inte mycket krut alls. Dagen blev inte riktigt som jag tänkt för det blev en massa skruvande och justerande (till ingen nytta) och de 3 starter jag gjorde blev enbart korta svängar för att konstatera att motorn fortfarande inte gick speciellt bra. Den kom ner hel alla gånger så man får väl vara nöjd ändå.

Eftersom den gick kanonbra innan jag plockade isär/ihop den för avgasrörsmodifiering riktades misstankarna genast mot att jag lyckats missa något. Efter lite konsultation med Norska vänner med Moki-vana kom det fram att dessa motorer är väldigt känsliga för tjuvluft i insugsrören.
När det kom på tal mindes jag att det satt någon typ av tätningsmassa på några av insugsrören men det var inget jag tänkte så mycket på när jag skruvade på dem igen. Detta hoppas jag är problemet och nu har jag tätat samtliga insugsrör med flänstätning (blått siliconeliknande klet) och motorn är tillbaka i modellen. Alla tändstift fick lite service när spisen ändå var på mekbänken.

Hoppas nu på att kunna testa motorn i luften igen på lördag i Tingsryd eftersom det var svårt att lokalisera något problem med modellen på marken.

Ompa plåtade lite i söndags, här är några sorterade bilder: (Tack för bilderna, Ompa!!! :))

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DSC01689.JPG
På plats i Karlstad, landställsbenens bultar dras åt.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DSC01691.JPG
Lördagen var tämligen sval i Tranås (+ veckan innan) så jag klädde mig därefter. I Karlstad var det däremot sommar och det blev snabbt väldans varmt!! Men inte vågar man klaga på värmen eller hur? :sarcastic:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DSC01696.JPG
Klar för första start på Bredlandas välklippta bana. (Motorn är igång även om det inte syns..)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DSC01697.JPG
Take off, det var en mäktig syn att få se Yak:en lyfta igen. Det var alldeles för länge sedan sist! (MFD Påldalen 21:a maj) Just nu var jag lyckligt ovetande att motorn inte var med på noterna..

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/DSC01708.JPG
Low & slow flyby eller inflygning för landning. Ompa är duktig på att fånga modeller i luften med sin kamera! :thumbup:

Imorgon fredag kan det nog bli lite motorkörning på bakgården för att lyssna lite och finjustera nålarna på förgasaren. Ingen blir gladare än jag om problemen nu försvunnit, det är inte roligt att spaka en sådan här pjäs när man inte kan lita på motorn.

streem
2009-06-25, 14:32
Vi vill se film och höra den underbara motorn! :)

Ompa
2009-06-25, 14:49
Tack för besöket Lars & Stefan, det var himmla trevligt och jag hoppas vi kan göra om det någongång.
Synd att den lille yaken inte ville fungera som den skulle, men det blir väll fler tillfällen hoppas jag.

Sigun
2009-06-25, 17:12
Hoppas att det var problem vid insuget så att problemet är borta på lördag när du kommer till oss Lars !. Kan ge dig en hint om vädret kommer bli riktigt varmt även i Tingsryd så de är bara att plocka fram shorts och solkräm för att skydda nacke och andra utsatta delar :)

Då blir det kanske röktest i Tingsryd om vi har tur :)

/Martin

taygher
2009-06-28, 00:42
Sitter här med solstekt nacke och begrundar dagens mysiga meeting i Tingsryd. Det blev tyvärr ingen flygtur med Yaken eftersom det blåste riktigt ordentligt hela dagen, stundtals förbluffande hårt.

Körde motorn ett par gånger på marken i alla fall och testade rökanläggningen. Första försöket gick så där, inte mycket rök där inte..

Vid snabb kontroll efteråt visade det sig att jag missuppfattat instruktionshäftet som Sullivan skickade med när det gäller slangarnas positionering på själva rökpumpen.. :fear:

Detta åtgärdades snabbt och vid motorkörning nr.2 kom det rök ur piporna i alla fall. En sak är säker, jag måste vrida ner flödet på pumpen för det sprutade ut en hel del olja ihop med röken och gissa var den hamnade??:banghead:

Motorn verkade gå bra i alla fall men lite väl rikt, skall justera lite på nålarna någon kväll i veckan. Återstår alltså dessvärre att se om den fungerar som den ska i luften, hoppas på att kunna flyga någon dag nästa helg. Ja ja, den som väntar på något gott... :)

Speedbird
2009-08-04, 13:29
Sitter här med solstekt nacke och begrundar dagens mysiga meeting i Tingsryd. Det blev tyvärr ingen flygtur med Yaken eftersom det blåste riktigt ordentligt hela dagen, stundtals förbluffande hårt.

Körde motorn ett par gånger på marken i alla fall och testade rökanläggningen. Första försöket gick så där, inte mycket rök där inte..

Vid snabb kontroll efteråt visade det sig att jag missuppfattat instruktionshäftet som Sullivan skickade med när det gäller slangarnas positionering på själva rökpumpen.. :fear:

Detta åtgärdades snabbt och vid motorkörning nr.2 kom det rök ur piporna i alla fall. En sak är säker, jag måste vrida ner flödet på pumpen för det sprutade ut en hel del olja ihop med röken och gissa var den hamnade??:banghead:

Motorn verkade gå bra i alla fall men lite väl rikt, skall justera lite på nålarna någon kväll i veckan. Återstår alltså dessvärre att se om den fungerar som den ska i luften, hoppas på att kunna flyga någon dag nästa helg. Ja ja, den som väntar på något gott... :)

väldigt lite aktivitet i den här tråden på senaste tiden...
Sååå... hur har det gått ? :)
har du fått Yaken i luften igen Lasse ?
går motorn bra nu ? och så vidare... :)

/Perra

taygher
2009-08-04, 15:34
Tjenare Perra,

Nix, det är direkt deppigt att det inte har blivit något mer fluget med Yaken. Semestern bara vrålade förbi (undrar lite var de fyra senaste veckorna tog vägen?) med lite lagom halvbra sommarväder.

Jag har kört motorn en gång hemma på trädgården och nålat in den ordentligt och den kändes väldigt förtroendeingivande vilket var roligt givetvis.

Min förhoppning är att vädret blir OK i helgen för då blir det läge att styra V70:n mot Skillingaryd för deras meeting. De har ett skapligt långt fält (tror att vi pratar om typ 300m) som de flyger jet på, då borde jag klara av att få ned Yaken där också.. :)

Hur går det med Dina Moki-planer då? Any news?

Speedbird
2009-08-04, 18:17
Tjenare Perra,

Hur går det med Dina Moki-planer då? Any news?

Jo då,
det går sakta framåt...
en Krill Yak55M 3metare är beställd och anländer i slutet av augusti :)
( något moddat G-man yellow färgschema )
och från säkra källor har jag hört att det behövs 750 gram bly i nosen på den
med en ZDZ 160:a och canistrar...
så en Moki 250 kommer det att bli i den, så slipper man blya så mycket :D

en i tyskland har redan provat med Moki 250 i nosen och han säger att kärran flyger helt underbart med denna spis...
en liten video från motortestkörningen i hans maskin kommer här :)
YouTube - Moki 250 Yak55 Probelauf

Jag kommer att dra igång en byggtråd om min Yak här på forumet senare i höst när bygget rullar igång :)

/Perra

taygher
2009-08-04, 21:39
Strålande, det var väldigt roligt att läsa!! :thumbup:

Gissar att denna månad kommer att krypa fram för en viss Herr Speedbird.. :)

Ser fram emot byggtråd så småningom, stort grattis så här långt!!

Speedbird
2009-08-04, 22:29
Jo tiden kryper fram... en veckas semester kvar, fint flygväder, och så blir man fullständigt utslagen av en ¤#% förkylning... :(
inget kul med 39 grader feber, suck... :(

men snart kommer Yaken :) :) :) Woohooo ! ! ! :)

/Perra

taygher
2009-08-09, 01:16
Jag kom hem från en mycket solig dag på RFK Skillings fält i Skillingaryd ungefär vid midnatt.

Var där i stort sett hela dagen idag med målsättning att flyga Yak och utvärdera om motorn var med på noterna efter tätning av insugsrören.

Oturligt nog blåste det väldigt turbulenta vindar hela förmiddagen och efter ett par skapligt vingliga turer med min gamla 60-size Musse beslutade jag mig för att vänta med Yaken till senare på eftermiddagen då vinden förhoppningsvis skulle lugna ned sig.

Efter mååånga timmars väntande kom så lönen när vinden gav med sig framåt kl. 18.00. (Tror jag) Efter noggrann kontroll av allting lyfte Yaken mot skyn och det tog inte många sekunder för mig att komma fram till att motorn nu hade en helt annan kraft än senast i Karlstad.

Flög 7-8 minuter med diverse aerobatic övningar och Moki:n funkade perfekt, fick ta om landningen en gång eftersom jag lyckades pricka den skapligt stora kulle som finns på detta fält med rejäl studs som följd. (Jag prickade den där j**la kullen även de följande två landningarna men inte lika hårt)

Flög senare en sväng till vid 20-snåret i princip utan vind och testade då även rökaggregatet. Röken var helt OK men jag skall sänka flödet på pumpen ytterligare då 1 liter rökolja försvann på någon minut samt att modellen blev skapligt oljig av oförbränd rökolja..

Det var klart nervigt att göra 1:a starten idag (7:e totalt) - framförällt för att jag bävade för att motorn fortfarande skulle gå som en påse nötter.
Jag är oerhört glad över att det var läckande insugsrör som var problemet och att den nu går som den skall. Hurra!!! :icon_pidu:

Det kan nog komma fram video från flygningen idag, jag länkar till denna så fort jag får länken från kameramannen.

LAB
2009-08-09, 05:45
GÖTT:thumbup::thumbup::thumbup:

Sigun
2009-08-09, 06:28
Hej Lasse
Det var ju skönt att höra att motorn nu går som den ska :). Jag åker en sväng till Skillingaryd nu idag får hoppas att de inte är lika turbulent idag.

/Martin

Speedbird
2009-08-09, 12:01
Superkul att höra att motorn fungerar fint igen :)

hur klarar sig landställsbenen vid lite hårdare landningar ?
Carf yakarna är ju lite (ö)kända för en rätt stel konstruktion...
det gäller att ha mjuka hjul som tar upp kraften antar jag :D

ska bli kul att se mera video :)

/Perra

Speedbird
2009-08-09, 13:00
Flög senare en sväng till vid 20-snåret i princip utan vind och testade då även rökaggregatet. Röken var helt OK men jag skall sänka flödet på pumpen ytterligare då 1 liter rökolja försvann på någon minut samt att modellen blev skapligt oljig av oförbränd rökolja..

Lite av vad jag har lärt mig när det gäller att få till Fet rök och samtidigt få rökoljan att räcka läääänge :)

någon form av munstycke där du skickar in rökoljan i manifolder / collector ring är bra att ha,
kanylrör ilödda i ett utbytbart fäste fungerar utmärkt här

bild info...
Här körs rökpumpen på 7.4v 2s LiPo och två olje matningar in i DA-150:ans manifoldrar
0,3mm kanylrör från apoteket ilödda i 4mm bränsletanks rör, gängat fäste i maifoldern för lätt byte om kanylröret skulle bli igensatt
1 liter rökolja räcker över 15 minuter på detta vis,
och kärran blir inte kladdig på magen :D

/Perra

Ompa
2009-08-09, 13:02
Härligt Tygher. Skönt att höra att spisen går som den ska :thumbup:

Hoppas vid tillfälle att du har möjligheten att komma till Bredlanda ytterligare en gång, och då få visa vad kärran verkligen går för :)

Själv så laddar jag nu för fullt för en eftermiddag på fältet för lite härlig P47 flygning. Ska mekka lite med min tomgångsnål, för den sopar i sig alldeles för mycket soppa på lågan.

Stilig rök Speedbird, ser grejt ut :thumbup:

Lelle
2009-08-09, 17:40
Äntligen Taygher, efter allt j***a regnade och blåsande fick du ett styrkebesked som smakar mera. Tänk vad lite tjyvluft kunde ställa till det för dej. Men nu funkar det förstår jag.
Film!!

Speedbird
2009-08-09, 18:06
Stilig rök Speedbird, ser grejt ut :thumbup:

Jo den var tjock ! :thumbup:
3W:s rökolja som luktar jordgubbar kördes det med då,
grannarna undrade lite försynt vad som var på gång, hehe :D

/Perra

mds
2009-08-09, 18:42
Det var en HÄÄÄRLIG upplevelse att både se och höra den fina maskinen :):):)

taygher
2009-08-09, 23:31
Tack grabbar för alla positiva kommentarer, Ni är för härliga!

Speedbird - Landställen verkar hålla fint. Jag kan hålla med om att det är en skapligt stum konstruktion, det tillsammans med hyfsad vingyta gör att den gärna tar ett skutt vid första kontakt med marken. Kommer att krävas träning för att smyga ner den i fortsättningen. :)
Intressant info om tunna kanylrör för rökoljan, kanske kan vara idé att testa om det inte funkar att sänka farten på rökpumpen.. (Sullivan Skywriter)

Ompa - Vi får väl se om vi kan pricka in en fin dag för flygning på Bredlanda innan säsongen tar slut.

mds - Det var kul att träffa Dig och alla andra trevliga modellflygare på meetinget igår. Jag kände verkligen publikstödet när jag lyfte med Yaken, en fantastisk flygdag med härligt sommarväder! Jag hälsar gärna på Er fler gånger om det går bra..

Speedbird
2009-08-10, 10:32
ok coolt,
jag har dock sett många som råkat knäcka sina ställ på grund av konstruktionen samt
lite för hög vertikal hastighet i sättningen :D

Det som kanylrören gör är att finfördela rökoljan inne i dom heta avgaserna = mera rök :)
att sänka pumpvarvet gör inte så mycket nytta,
det kommer fortfarande att gå åt mycket olja som bara sprutar ut och kladdar ner kärran...
( I have been there, done that... )

bättre att köra med fart i pumpen och sedan strypa ner flödet med kanylrör,
i Extra 260:an på bilden i min postning ovan sitter det en Sullivan Skywriter pump...

Såå... var är länken till videon du pratade om Lasse... ;)

/Perra

Sigun
2009-08-10, 12:02
Hej Speedbird
Du har inte lite bilder på detta arrangemang ??
/Martin

Lite av vad jag har lärt mig när det gäller att få till Fet rök och samtidigt få rökoljan att räcka läääänge :)

någon form av munstycke där du skickar in rökoljan i manifolder / collector ring är bra att ha,
kanylrör ilödda i ett utbytbart fäste fungerar utmärkt här

bild info...
Här körs rökpumpen på 7.4v 2s LiPo och två olje matningar in i DA-150:ans manifoldrar
0,3mm kanylrör från apoteket ilödda i 4mm bränsletanks rör, gängat fäste i maifoldern för lätt byte om kanylröret skulle bli igensatt
1 liter rökolja räcker över 15 minuter på detta vis,
och kärran blir inte kladdig på magen :D

/Perra

Speedbird
2009-08-10, 12:38
Hej Speedbird
Du har inte lite bilder på detta arrangemang ??
/Martin

tyvärr hade jag inte kameran med mig när detta byggdes iordning,
Extran tillhör en kompis...

Jag kommer att ha samma setup i Yaken som jag väntar på från Krill models
den dyker upp i slutet av denna månad...
ska se till att dockumentera allt då :)
bilder kommer i den byggtråden...

/Perra

mds
2009-08-10, 17:02
Hej
I min kannister så är röret som rök vätskan ska spruta in i till plattat för att det ska bli som "tummen på vattenslangen" en finfördelad dimma i stället för en "stråle"

Elia
2009-08-10, 17:15
Filmen är på väg, jag håller på att laddar upp på tuben nu. men jag har inte klippt så mycket, det kommer en bättre film senare men jag hinner inte just nu.

Mvh Elia.

Elia
2009-08-10, 17:27
YouTube - Yak 55

Speedbird
2009-08-10, 17:54
grymt fint fluget, Lasse :)
coolt att höra Mokin spinna som en ka.. öh.. tiger ! ! igen :D

/Perra

taygher
2009-08-10, 20:55
Tack Perra, kul att Du tycker det såg OK ut! :cheers2:
Kanske vi kan flyga Yak med Moki tillsammans någon gång nästa säsong, det vore riktigt roligt!! :icon_pidu:

Skall klura lite på någon typ av strypning av rökoljan, kan bli att beställa nya nipplar (specialsvarvade med mindre hål alternativt en gnistad liiiten springa kanske??)

Stort tack till Elia också för filmen, kul att se kärran ur en annan synvinkel i lugn och ro!! :)

Speedbird
2009-08-10, 21:25
Tack Perra, kul att Du tycker det såg OK ut! :cheers2:
Kanske vi kan flyga Yak med Moki tillsammans någon gång nästa säsong, det vore riktigt roligt!! :icon_pidu:

Skall klura lite på någon typ av strypning av rökoljan, kan bli att beställa nya nipplar (specialsvarvade med mindre hål alternativt en gnistad liiiten springa kanske??)

Stort tack till Elia också för filmen, kul att se kärran ur en annan synvinkel i lugn och ro!! :)

Skulle vara mycket roligt att flyga Yakarna tillsammans, Lasse :)
soundet blir enormt fint !
jag var i Arvika på gränsträffen och fick njuta av 2 x Moki + Bearcats i rote,
det var helt Magiskt ! ! ! :)

nyckeln till fin rök är en bra strypning sen om man åstadkommer det med
små hål eller springor spelar mindre roll :D
gäller bara att hitta rätt mix, olja / varma avgaser sen blir det bra :)
lika kritiskt som att ställa in en förgasare rätt, annars slösar man ju bara på den dyra rökoljan...

/Perra

StigA
2009-08-11, 06:47
Hej Lars!

Välkommen tillbaka till Skillingaryd med din fina Yak 55, det blev ju Meetingets höjdpunkt att få se provflygningarna nr.7 och 8 på lördagskvällen.

M.V.H. Stig A.
RFK Skilling.

taygher
2009-08-23, 23:45
Gokväll,

Idag var jag och Stefan på besök hos Wesse & Co i Hultsfred och det blev tre starter med Yaken för min del. (Alltså start nr. 9, 10 och 11.)

Provade röken under flygning nr.2 och justerade ned flödet en hel del men det rök sämre än förra gången i Skillingaryd så det är nog läge att ta fram en annan röknippel med en springa i för att finfördela rökoljan med lite högre tryck än vad jag hade nu. Upplevde faktiskt att röken blev kraftigare när motorvarvet sjönk nära tomgång vid loopingar & stallturns!
Troligen orkade inte pumpen skicka på olja så det räckte när avgastrycket blev högre i ringdämparen.

Flygningen kändes bra idag, motorn hade fin kraft och Yaken är sjukt exakt att styra runt i lufthavet. Landningarna blev inte så snygga med ganska rejäla studsar men det var ingen fara på något sätt. Väldigt stumma ställben tillsammans med grym bärighet i vingarna verkar vara en kombination som kräver viss tillvänjning. Måste träna på tajmingen så att den inte sjunker igenom precis innan sättningen.. Ser fram emot detta!!:)

Under sista turen tvekade motorn en kort sekund vid en brant stigning efter 5-6 minuters flygtid och för ett ögonblick var jag rädd att den skulle stanna. Den hostade igång igen och för säkerhets skull gjorde jag bara en snabbt landningsvarv och satte ner maskinen på banan. Måste bolla detta lite med andra Moki-ägare för att stilla mitt sinne, en teori jag har är att luften inuti motorkåpan kanske blev extra varm detta sista pass då jag gjorde ganska många vertikala manövrar. Det kan då ha gjort att bränsleblandningen blev för mager när insugsluften blev väldigt varm. Skall öka lite på bränslenålarna till att börja med, återstår att se om det behöver göras något mer som att ta upp ett hål i brandväggen precis bakom förgasaren så att motorn kan suga svalare luft från kroppen också.

Wesse filmade en hel del i vanlig ordning så det kommer troligen upp något/några klipp från eftermiddagens/kvällens övningar inom kort.

Tack alla goa gubbar och gummor i Hultsfred för en hääärlig flygkväll med gutt väder!!! :thumbup:

wesse
2009-08-25, 05:11
YouTube - Lars Westin Fly Yak

Ompa
2009-08-25, 10:49
Nice video Wesse. Snygg flygning som altid Tigern :thumbup:

Alltså, det är ljudet från Mokin. Mmmmmmmmmmmmmm

dacke jocke
2009-09-14, 20:46
nice video wesse!!

taygher
2009-10-28, 16:49
Howdy boys & girls..

Jag fick lite bilder från Mikael Ekbjörn (från Horn) som han plåtade när jag och Stefan var i Hultsfred och hälsade på för ett antal veckor sedan.
Mikael har en fin digital systemkamera som han är riktigt duktig på att hantera. Jag tänkte direkt att jag skulle lägga ut några av bilderna i byggtråden men av någon anledning kom det annat emellan.
Men här är de i alla fall, bättre sent än aldrig heter det väl? :)

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/YAK001.JPG
Varm sommar-eftermiddag, en Yak på tomgång och ett mycket fint flygfält - kan det bli bättre? :icon_pidu:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/YAK005.JPG
Yaken gör en "slow & low" fly by med en seriös himmel i bakgrunden..

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yak009_50.JPG
Smoke on! Det rök skapligt bra med lågt motorvarv och när nosen pekar mot Moder jord är det inte så mycket fart på proppen. :lollypop:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yak010_50.JPG
Betydligt tunnare ridå under planflykt med högre varv på motorn.. ny röknippel med bättre design skall förhoppningsvis lösa problemet till nästa säsong.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/Yak006_50.JPG
Yaken på final, Wesse filmade och Anders K-Dala ställde upp med allmän support. Thank's guys!! :thumbup:

Tur att det finns inomhusflyg att stilla den värsta abstinensen med nu när det är kallt och mörkt .. Jag hoppas ändå på en snabbt avklarad vinter så att nästa års flygsäsong (med varma sommarkvällar) kan komma igång.
Har ju som tur är lite nya byggen på G också som får tiden att gå snabbare..:)

wesse
2009-10-28, 16:55
tycker K-dala och den där Westin ser lite tunna ut..mest Yaken o Wesse som ser grov ut:sarcastic:

Lelle
2009-10-28, 19:32
Härliga bilder, Lars!

Extra_Mannen
2009-10-28, 20:39
Mycket snygga bilder Lars!

Ompa
2009-10-28, 21:26
Tjusigt Tigern.
Röken ger ju absolut en extra touch i bilderna och höjer effekten maximalt :thumbup:

taygher
2009-10-28, 22:37
Wesse - Det måste vara alla Japalenos som har gjort susen, muskler gillar tydligen starka kryddor! :)

Extra & Lelle - Kul att Ni gillade bilderna, det var en riktigt härlig eftermiddag i Hultsfred väl värd att minnas.

Ompa - Du har helt rätt, rök ger en ny rolig dimension! Det skall bli kul om jag får bra ordning på det hela också nästa säsong så det blir tjoooock rök som väller ur avgasrören. :th_o:

http://www.svensktmodellflyg.se/users/1919/20091010_Hornlanda2.JPG
En sak är säker, röken syns bättre mot blå himmel.. Vid senaste flygturen på det mycket fina flygfältet Hornlanda var det rökfärgade moln lite överallt!:)

IPJT
2009-10-28, 23:30
SJUKLIGT FINT!!!!! Har läst igenom hela bloggen nu noggrant i flera timmar! VACKERT!
Jag bor i Stockholm. När är närmsta tillfället för att se den live?

taygher
2009-10-29, 07:31
SJUKLIGT FINT!!!!! Har läst igenom hela bloggen nu noggrant i flera timmar! VACKERT!
Jag bor i Stockholm. När är närmsta tillfället för att se den live?

Tjenare IPJT,

Kul att se att Du är så positiv efter att ha läst om min Yak 55:a.
Nästa tillfälle att se den live i närheten av Stockholm blir på Södertälje MFK:s modellflygdag kallad MFD rätt och slätt. Den brukar gå av stapeln i slutet av maj, på Kristihimmelfärdsdag. Fältet heter Påldalen och ligger strax norr om Nykvarn. Det brukar komma ut info om detta här på forumet i god tid.

Påldalen är ett väldigt mysigt flygfält och MFD är en mycket trevlig tillställning som jag inte vill missa. Visst, om det skulle visa sig vara spöregn eller hagelstorm just den dagen kanske jag inte släpar mig upp annars så är jag där.. :)

Lelle
2009-10-29, 08:22
Lars.
Tack för dom fina orden om vårt flygfält och vårt MFD. Det värmde.