handdator

Visa fullständig version : Morback



zymos
2009-01-30, 17:20
Ska flyga lite inomhus på lördag så jag måste ju ha nåt kul att flyga med också.
Hittade en ritning till Morback i DWG format så det var bara att ladda depron i CNC'n och köra. Ritningen var tyvärr några mm fel på vissa ställen men inga större problem som inte kniven rådde på.

Gjorde monteringen igår kväll och ikväll blir det att montera elektroniken. Ska bli kul att se hur bra den flyger.

Sigun
2009-01-30, 23:44
Den såg ju rätt trevlig ut, vad är det för spännvidd och längd på modellen. Ganska trevlig med en hembyggd CNC fräs får jag säga :). Någon uppskattning om eventuell flygvikt så här långt ?

Du har kanske en länk till varifrån du hittade ritningen på detta bygge ?

/Martin

zymos
2009-01-31, 02:08
Modellen såg jag första gången när jag stod på en fotbollsplan och flög en EPP kärra. Då kom en kille med en sån och jag tänkte att en sån måste jag bygga nån dag.
Ritningen hittade jag på ett franskt forum http://forum.modelisme.com/t94300-le-morback-4d-futur-plan.html
Den finns i två modeller. En F3a och en 4D med mittmonterad prop.
Modellen är ungefär 90x90. Har inte vägt den än och min är lite hastigt ihopsatt med delar jag hade hemma så den blir nog en del tyngre än den behöver bli.

Rekommenderar att man går igenom tråden och kollar på bilderna. De där fransmännen är rena konstnärerna. Helt otroligt snygga färgsättningar gör de i alla fall.

Nu är den så gott som klar och jag lägger upp lite bilder imorgon och även slutvikten.

Sov gott
Jocke

Sigun
2009-01-31, 12:18
Har man svårt för franska så kan kanske google översätts version vara något även om översättningen inte alltid blir den bästa men bättre de än att inte förstå ett ord av grodpråket. :sarcastic::sarcastic::sarcastic:

http://74.125.77.101/translate_c?hl=sv&sl=fr&tl=sv&u=http://forum.modelisme.com/t94300-le-morback-4d-futur-plan.html&prev=_t&usg=ALkJrhh5RpX2Vi1wDIgrjf4UCKlTLSOnAw

jugg
2009-01-31, 16:01
fan va smarrt me cnc fräs... är den hemma gjord??.. har du några ritningar på den?

zymos
2009-02-01, 21:59
Någon uppskattning om eventuell flygvikt så här långt ?

Nu har jag flygit den och jag gillar den. Det var första gången jag flög en sån här modell som har massa extra vingar eller vad man nu ska kalla det. Blev klart förvånad över flygegenskaperna som är klart annorlunda. Den är väldigt lättflygen och kräver knappt några justeringar.

Slutvikten hamnade på 153g utan batteri. Går säkert att få mycket lättare men det blev lite av en hast ihopsättning.


fan va smarrt me cnc fräs... är den hemma gjord??.. har du några ritningar på den?
Japp den är hemmabyggd. Finns massor av olika ritningar på tex cnczone.com men jag valde att bygga efter ritningarna på http://buildyourcnc.com eftersom de såg enklast ut att göra utan att redan ha en cnc.

Håller på att ladda upp en film från andra flygningen på youtube. Postar länk så fort den är klar.

zymos
2009-02-01, 22:14
Här är ett litet filmklipp från andra flygningen. Håller mest på att försöka lära känna planet.


YouTube - Morback Spångahallen

zymos
2009-02-01, 22:18
Nu förstår jag inte. Varför blir det två youtube fönster?

Sigun
2009-02-02, 07:24
Såg att samma fel inträffade på östlings film, kanske har hanke eller danne pillat på några inställningar...

jocke1963
2009-02-21, 17:36
Här är ett litet filmklipp från andra flygningen. Håller mest på att försöka lära känna planet.

Ser riktigt trivsam ut !
Om du inte vill låta cnc:n stå o damma ihop, skulle jag kunna tänka mig att kunna betala en slant för ett kit eller två...? :)

zymos
2009-02-21, 23:58
Ser riktigt trivsam ut !
Om du inte vill låta cnc:n stå o damma ihop, skulle jag kunna tänka mig att kunna betala en slant för ett kit eller två...? :)

Visst kan jag skära ut ett gäng till. Skar just ut en åt min granne.
Åker på skidsemester nu men när jag kommer tillbaka om en vecka så ska det väl gå att fixa. Helst att du bor i Stockholm så man slipper skicka.

Mvh
Jocke

jocke1963
2009-02-22, 14:56
Visst kan jag skära ut ett gäng till. Skar just ut en åt min granne.
Åker på skidsemester nu men när jag kommer tillbaka om en vecka så ska det väl gå att fixa. Helst att du bor i Stockholm så man slipper skicka.

Mvh
Jocke

Kalas !! :sarcastic:
Jo, såg att du flög i Spångahallen, annars hade jag nog inte frågat.
Jag bor på Ekerö, jobbar i Rissne, så bor du i Spångatrakten är det ju inte lång omväg för mig...

Ingen brådska heller, jag bor fortfarande i ett hav av kartonger, det är mkt att fixa med möblering mm i nya huset.
Dessutom är mitt blivande hobbyrum, garaget, helt oisolerat o kallt. Det ska isoleras i sommar... så det kan dröja ett tag innan jag kan bygga...såvida jag inte tar till köksbordet, till gummans stora förtret... :)

mvh Jocke