handdator

Visa fullständig version : Dremel....med sladd eller batteri



Wulfman
2009-02-02, 13:55
Jahapp....då var man igång igen efter ett år i dvala ;)

Skulle behöva lite goda råd skall införskaffa en dremel.....

Skall man köpa en litiumjon dremel eller en med sladd och "flexislangen"

Någon som har några erfarenheter av den sladdlösa :)

McRegor
2009-02-02, 14:20
Tjena Lasse,
Visst är en sladdlös alltid trevlig men jag slår ett slag för 2-3 st vanliga "sladdiga" Dremel-kopior istället. Det är väldigt bekvämt att ha ett par stycken "förladdade" med sina favoritverktyg - kanske en skärskiva samt sliprullen - och sen ha en (två är heller inte fel) klar att borra med. Köper du nån av kopiorna så får du säkert 3 st för samma pris som ett original. Jag har hittills inte sett några problem med mina kopior. Dock - välj en så smidig som möjligt. Flera kopior tävlar med varann om att ha så stor motor som möjligt och det påverkar smidigheten. Kolla även så strömbrytare och fartreglage sitter vettigt till.
"Flexislangen" har jag inte sett mycket behov av - har en som hänger på väggen men aldrig används....
Hälsningar
Roger

qrt
2009-02-02, 14:41
Hej, om du skall köpa till borrstativ och/eller frästillsatsen så kom ihåg att kolla upp måtten vi chucken. Jag har en CO-TECH och den passar inte i borrstativet. Kan vara att den är lite gammal (c:a 4 år). Förhoppningsvis passar de nya men det kan vara värt att kolla.
MHV

Ekis
2009-02-02, 14:47
Jag har en sladdlös Dremel. Funkar fint i mina ögon. Jag valde den just för att slippa vara bunden till en kabel. Kan vara gött att göra en del slipjobb i trädgården utanför garaget.

Sigun
2009-02-02, 15:13
Jag har en sladdlös Dremel. Funkar fint i mina ögon. Jag valde den just för att slippa vara bunden till en kabel. Kan vara gött att göra en del slipjobb i trädgården utanför garaget.

Har du så liten trädgård att de räcker med en dremel :sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Impulze
2009-02-02, 15:30
Jag har åxå den sladdlösa dremeln, funkar perfekt för hobbybruk. Tänk på att det finns vissa tillbehör som inte går köra på den sladdlösa, den är alltså klenare än en "sladdis".


//Matte

LAN
2009-02-02, 15:50
Jag har sedan flera år kört med en sladdbunden kopia, men köpte nyligen en sladdlös Dremel därför att jag tyckte det blev för klumpigt med sladden när man vill komma åt i lite svårare vinklar. Den är definitivt inte lika stark, men klarar ändå det mesta. Så jag röstar för både och.

POD
2009-02-02, 16:01
Har den sladdiga, funkar helt okey. vill slå ett slag för flexislangen,
tycker att den ger mer percision.

Krille
2009-02-02, 16:21
flexslangen är helt oumbärlig om du t.ex skall göra nått innuti en flygkropp då varken en sladd eller sladlös kommer in.

Felix
2009-02-02, 19:40
Har den sladdiga, funkar helt okey. vill slå ett slag för flexislangen,
tycker att den ger mer percision.

Håller med! Jag har också den sladdriga modellen och flexislangen är ett mycket trevligt tillbehör för arbeten inne i kroppen.

T5
2009-02-02, 21:30
Jag har Co-Tech kopian från Claes Ohlson, den har sladd och funkar bra. Problemet med en sladdlös är väl att batteriet är tomt när man ska använda den :)

Wulfman
2009-02-03, 13:45
Tack för alla goda råd ! ........nu fick man lite splitvision, hehe. Återkommer vad det bir när tar upp "Warhawk" byggtråden........ försök 2 :)

DanneG
2009-02-03, 15:04
Passa på att handla på ClasOhlson nu, de har ett paket med det mesta till nedsatt pris: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=57593163