handdator

Visa fullständig version : Bränslesäkra plywood?



Felix
2009-02-05, 09:08
Hej hej,

Håller på att bygga på min Extra och i beskrivningen står det att man ska blanda epoxy med ca 20% alkohol och pensla detta på motorbocken för att skydda plywooden mot bränslestänk.

Hur gör ni andra som bygger? Om ni blandar epoxy med "alkohol" vad är det ni blandar med? Gör ni något annat för att skydda motorbocken eller klarar den sig fint som det är?

Rosso
2009-02-05, 10:03
Hej

Plywooden behöver absolut bränsleskyddas om den skall hålla med tiden.
Jag använder 30 minuters-epoxy som jag spär med lite T-röd för att sedan pensla på det som skall skyddas. Smidigt och bra blir det.

/Jocke

Jan-Eve
2009-02-05, 10:10
Jan-Eve Svensson Ystad MFK
Det fanns en gång en flygkompis som använde rödsprit att förtunna epoxi med. Var dock väldigt försiktig med epoxi. Ventillation och dubbla engångshandskar, ångorna går in i huden och kan i värsta fall orsaka allergi. En hangseglare som själv byggde kroppar i en trång källarlokal fick problem. Ögonlocken gick inte att öppna på morgonen. Det första läkaren konstaterade var att ångorna av epoxin var orsaken. Dock gick det tillbaka efter ett par timmar. Har man en gång fått epoxieksem (röda rodnader på händerna) så kan man inte vistas nära limmet. Prova istället alkydlack eller golvlack men läs noga på burken vad den innehåller. Lycka till hälsar Jan-Eve.

Sigun
2009-02-05, 11:02
Låter som man bör vara utomhus om man funderar på Epoxi - Tröd receptet. Borde väl funka med klarlack eller någon annan bränsletålig lack.

/Martin

jaka
2009-02-05, 17:37
Hej!
En bensinare behöver inte bränsleskyddas alls!
Annat är det med metanolkärror. Uttunnat epoxylim funkar säkert bra (med rödsprit eller metanol).
Annars kör jag med Ca lim (medium och tunn "Flash")! Bara att hälla på och smeta ut med fingrarna.

ChristerL
2009-02-05, 18:43
Hej!
En bensinare behöver inte bränsleskyddas alls!
Annat är det med metanolkärror. Uttunnat epoxylim funkar säkert bra (med rödsprit eller metanol).
Annars kör jag med Ca lim (medium och tunn "Flash")! Bara att hälla på och smeta ut med fingrarna.

Så den oskyddade plywooden suger inte i sig bensin??

LIP
2009-02-06, 12:17
Jag brukar använda golvepoxi, tycker att det fungerar jättebra. Den behöver inte spädas, kan strykas med pensel och blir en högblank yta. Den påstås också att den är livsmedelsgodkänd.

/Lasse

T5
2009-02-06, 12:39
Är det en mindre yta så är det enklast att bara droppa på tunn CA och låta det torka in i träet. Det duger.
För en större yta är epoxy bra, jag brukar inte blanda ut den utan ställer plastkoppen med epoxyn i ett tefat med varmvatten.
Med värmen blir epoxyn tunnflytande.

Som sagt, gör det utomhus, eller med god ventilation. Giftigt.

Felix
2009-02-06, 14:00
Jag tackar så mycket för alla tips, tror att varianten med att värma lite expoxy i ett vattenbad funkar bra för mig... så stor är inte motorbocken :D

jaka
2009-02-06, 20:07
hej!
Det kommer ingen bensin ut från förgasaren?? Ingen bensin inget kladd...!

jobex
2009-02-06, 21:51
Hej Fredrik

Jag köpte en vedervärdig Whiskey i Tyskland för ett tag sedan, du kan få en flaska på söndag att blanda epoxin med, Har ingen aning om hur man reagerar på de ångor som eventuellt bildas, men det kan inte vara värre än att dricka skiten.

Mvh Johan B

DrHanke
2009-02-06, 22:17
Brukar använda motorrumsskydd för båtar, nån polyuhrtan (kan inte stava...) blir fin yta som är lätt att torka av.

Hmm Jaka nog kladdar det lite allt så ett enkelt skydd så man kan torka av är aldrig fel.

Krille
2009-02-07, 21:31
om det går klä motorspant och dyrligt med vanlig beklädnadsfilm så slipper ni epoxyn.

annars ska ni använda epoxy men inte vill ha allergi så skaffa en ansiktsmask med kolfilter så behöver ni inte så utomhus heller.

Ultra Bandit
2009-02-07, 21:36
Hmm Jaka nog kladdar det lite allt så ett enkelt skydd så man kan torka av är aldrig fel.

Hanke!
Jag håller med dig!
Lite skydd skadar inte...(någon typ av epoxi/Ca lim)

Hälsningar
I kväll en tunn kis!(tjafs med bruttan)

mulder
2009-02-08, 10:13
Epoxy innehåller isocyanater vilka är riktigt giftiga, blodcancer, exem,mm,mm samt lagras i kroppen, dvs du kan bli isocyanat förgiftad.
Mask med kolfilter jättebra men kolla att filtret tar dessa ämnen vilka alla kolfilter inte gör. /Mulder

jaka
2009-02-08, 12:14
Hej!
Står inget om isocyanater på de epoxyförpackningar jag har...!
Du blandar inte ihop det med 2-komp billack som innehåller isocyanater?

Denke
2009-02-08, 23:19
Menar ni att vi inte ska använda vanligt 2komp epoxy inomhus? Det har jag alltid gjort och klabbar alltid lite så man har ju fått en del på händerna. Är min tid förbi. Kommer jag att dö...?

Lelle
2009-02-09, 08:20
Hej.
Lägger in en dialog jag hade med NIFAB om epoxi under våren -08. Kan kanska skingra en del frågor om just epoxy.

Här följer frågor och svar ur det inägget.

"Jag tog nu helt enkelt kontakt med NIFAB, som certifierar tex målare och all annan personal som jobbar proffessionellt med epoxi och som måste inneha certifikat för att jobba med dessa produkter. Dom om någon måste ju veta vad som gäller för oss modellflygare som blandar väldigt små mängder epoxi.

Här följer den skriftväxling som jag gjorde med NIFAB.


Hej Anders.
Jag heter Lennart Andersson och är involverad i modellflygklubb där vi till
viss del använder oss av epoxilimmer, typ Plastic Paddings "30 minuters
Superepoxi" och Casco´s "Araldit 24 timmars".
Vi är lite oense om vilken skyddsutrustning som behövs för att blanda till
dessa "tumnaglagelstora" satser. Att det behövs rejäla skydd när man arbetar professionellt med härdplaster är jag helt på det klara med, men vad tycker du ska gälla för oss?
Tacksam om du ville svara.

Med vänlig hälsning
Lennart Andersson ”



Hej Lennart!
Jag tycker att ni ska använda skyddshandskar av nitrilgummi!

Epoxi av den typ du använder är allergiframkallande, och det är beröring som är farligast. Nitrilgummi skyddar bra mot detta men är inte ogenomträngliga, det tar bara viss tid för genomträngning. Om sådana handskar inte finns i din vanliga färgaffär så finns de säkert i en yrkesmåleributik.

Om du får blandat lim på handskarna kan du lugnt arbeta vidare. Troligen härdar limmet innan det hinner tränga igenom handsken. Det går således att återanvända handskarna i detta fall. Om du däremot får endera av komponenterna oblandad på handsken kan du fortsätta att arbeta 20-30 min, men sedan ska handsken kastas. Den oblandade komponenten tränger så småningom in i gummit och ligger kvar där ohärdad och kan då påverka din hud och ge allergi på sikt.

Det är bra att ni funderar över hälsa och säkerhet. Flyg lågt och långsamt.


Mvh

STF Ingenjörsutbildning AB
Anders Hörding

Box 1080 (Besöksadress Kungsbroplan 3A)

S-101 39 Stockholm

Tfn 08- 586 386 33 fax 08-23 55 00

anders.hording@stf.se (anders.hording@stf.se)

www.stf.se (http://www.stf.se/) ”