handdator

Visa fullständig version : Tankinstallation



Wulfman
2009-02-06, 09:33
Gick och "fnula" igår hur jag skall lösa det är med tankventilation. Har ju införskaffat en OS200 med pump till "Warhawken" och har således ingen tryckmatningsnippel på min ljuddämpare.

Motorn sitter ju inverterad och varje gång man skall sätta dit vingen eller justera något kommer ventilationen garantarat att "slabba". Finns det någon ventil eller pantentlösning där man bara släpper in luft men inte "släpper ut" något..

Kanske finns någon därute som redan klurat ut detta :)

jaka
2009-02-06, 20:03
Hej!
?" Ventilationen att slabba" ?? Vad menar du? Vevhusventilationen eller vad?

jobex
2009-02-06, 21:45
Hej

Förmodligen menar han att han inte kommer ha någon tryckmatning ansluten från ljudämpare och att det då kommer slabba om han vänder modellen och bränslet rinner ut genom "tryckmatningsröret".

Dra ut slangen genom kroppen, eller sätt en slangnippel någonstan "dolt" på kroppen, sätt en plugg i slangen eller en "plupp" på nippeln när du skall vända/transportera modellen. Enkel lösning, men du kommer ändå garanterat glömma sätta dit pluppen/pluggen någon gång......:-)

Mvh Johan B

DrHanke
2009-02-06, 22:13
Plupp dolt verkar vara enklaste lösning, glöm inte en tredje slang för luftning då du skall tanka, annars blir det väldans tryck på soppan in i motorn å när du kopplar loss tankningen kommer trycke bakvägen :)

AmRi
2009-02-07, 10:51
Gick och "fnula" igår hur jag skall lösa det är med tankventilation. Har ju införskaffat en OS200 med pump till "Warhawken" och har således ingen tryckmatningsnippel på min ljuddämpare.

Motorn sitter ju inverterad och varje gång man skall sätta dit vingen eller justera något kommer ventilationen garantarat att "slabba". Finns det någon ventil eller pantentlösning där man bara släpper in luft men inte "släpper ut" något..

Kanske finns någon därute som redan klurat ut detta :)

Jag förstod inte hela beskrivningen av problemet men om du vill att tanken skall släppa in luft men inte släppa ut bränsle är en envägsventil det du söker. Finns på hobbybutikerna.

Wulfman
2009-02-07, 11:52
Ska bli lite tydligare (ibland är man så inne i sitt eget tänkande sorry).........måste finnas ventilation så det inte blir vakuum i tanken.

Tänkte försöka slippa extra slangdragningar. Lutar åt en liten "toalettböj" med slang och "plopp" a´la Dr Hanke :)

jaka
2009-02-07, 15:02
Hej!
Tänk bara på att slangen som ska ventilera tanken måste/bör riktas rakt fram så fartvinden träffar mynningen. Annars kan du få siphonverkan.

Själv skulle jag montera röret för ventilationen av tanken under vätskenivån i tanken och borra hål i brandväggen och där limma in ett mässingsrör som sticker ut ca 1-2cm.riktat rakt fram! Röret ska sitta ovanför bränslenivån så inte soppa rinner ut när planet står marken.
På det viset kommer bränslet i tanken att ligga lägre än ventilationsröret i tanken när modellen hålls inverterad (vid vingfastsättning och liknande).

Wulfman
2009-02-07, 16:12
Så får det bli Jaka, tack för att du delade med dig av din erfarenhet ;)