handdator

Visa fullständig version : Vet inte !



Diesel
2009-02-10, 12:54
Undrar om det är nån som kan hjälpa mig med min fråga ?
Om man gått i backen med en maskin , så vet man (om man kör 35 mHz) att det är starkt rekomenderat att byta kristall. I vissa fall kan även mottagaren skadas. Men om man kör med 2.4 och går i backen...... Är inte dessa mottagare lika känsliga för stötar ? Jag vill få det till att dessa är mer känsliga än 35-orna.

Finns det nån konkret svar på detta ? eller är det kvalificerade gisningar det man får höra ?

// Diesel

Daniel L
2009-02-10, 13:02
jag har haft en futaba motagare sedan 1998 och den har suttit i några modeller och den har varit med om ganska kraftiga mark känningar med modellerna.
Den har samma kristall och den funkar fortfarande bra.

Jag tror inte du behöver oroa dig.

qrt
2009-02-10, 13:10
Hej Packo, kvalificerad gissning kan jag bjuda på. Mina 2.4 mottagare består av enbart ytmonterade kretsar och jag misstänker att de klarar minst 8G (tror att våra modellplan skall klara det oxo, kommer inte ihåg var jag såg det (skall leta)).
Edit: kolla spec på denna länk http://www.dbsportandscale.com/spitfire.htm
För att återgå till din fråga så skulle jag göra följande efter en crash:
- kolla mottagaren om den är fysiskt skadad (sprucket hölje etc.)
- Köra skaktest med mottagaren i planet med motor igång
- räckviddstest med motor igång
- acceptera att den fungerar och flyga som vanligt

Det mest radikala är ju att skrota mottagaren efter crash, men jag tror inte att det var det du ville höra.
Ha det gott

Sigun
2009-02-10, 13:34
Har kraschat ett plan med 2.4Ghz mottagare och inte haft några som helst problem med den mottagaren efter denna krash. Det är säkert som kurt skrev kolla så att allt ser helt ut gör räckviddstest och funkar de så är det nog inte några problem att använda sig av mottagaren.

/Martin

Rosso
2009-02-10, 13:44
Hej

Vill inte rekomentera dig varken det ena eller andra. Tänkte bara tala om att jag har ett gäng Hitecmottagare (HFD-08RD) som jag använder i mina combatplan. Dessa har varit med om både det ena och det andra. Från rena "mid-air" kollisioner till markplanteringar som medförd att jag fått gräva upp motorn och halva planet ur marken...
Plastskalen till mottagarna är inte så snygga, men det sitter samma kristaller i dom som det gjorde när dom var nya. Jag gör alltid räckviddskontroll innan jag flyger.

Så här kan en FW190A se ut efter att ha tjänstgjort i strid efter ett tag...

/Jocke

Diesel
2009-02-10, 15:10
Helt off topic men ROSSO !!!! Så GÖR MAN INTE MED EN FW190A !:boxing::argue::boxing: FY !!!!!! :vroam:

Diesel
2009-02-10, 15:13
Ok ! Tack för all info så länge. Jag bakar in mina mottagare väldigt väl i mjukt dämpande material i fall man känner på marken på fel sätt. Men man vet aldrig.
Tack tack.

J A N
2009-02-28, 13:11
Jag planterade ett plan i backen, och vid kontroll av skrotet när jag kom hem hade kristallen slutat fungera. Och då hade den varit inpackad i stötupptagande material.
Så det kan gå hur som helst när man kraschar!