handdator

Visa fullständig version : Gyro på sidrodret



sundqvistjohan
2009-02-19, 17:46
Idag (-13°C och nordlig vind 3 m/s) gjorde jag flygning nr 200 med Twisten. Det var ändå en slags premiär då jag har monterat in ett gammalt helikoptergyro på sidrodret.

Trots att det inte är något höjdargyro märkte jag tydligt hur gyrot jobbade i rollarna, alla ojämnheter beror på min ovarsamma hantering av höjdroderspaken (inte så kul att flyga i kölden trots Raydiowarm).

Alla manövrar på filmen utförs utan att jag rör sidroderspaken.

YouTube - Twist with gyro

Två bra gyron (på sid- och höjdroder) borde ju betyda att man har en modell man kan torque rolla med utan att röra annat än gasen :-D

Wulfman
2009-02-19, 17:56
Alltid kul att se lite metanolflygvideo :) så här mitt i "vargavintern", nyfiken fråga var ligger Sundom ?

sundqvistjohan
2009-02-19, 18:50
Sundom är en by vid Finlands västkust (samtidigt en stadsdel i Vasa). Själv bor jag i Smedsby (Korsholms kommun) strax norr om Vasa. Som du ser på bilden ligger Umeå nordväst om Vasa tvärs över Kvarken.

http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/Sundom.jpg

Wulfman
2009-02-19, 19:17
Tack för den detaljrika info:n !

Vore kul att se dig på "Shootouten" i sommar :)

wesse
2009-02-20, 08:49
Tack för den detaljrika info:n !

Vore kul att se dig på "Shootouten" i sommar :)

ja det vore kul o kanske han kan sjunga en truddelutt oxå för det har jag hört att han kan:-)

wesse
2009-02-20, 08:52
nu vet jag hur Tomten i skogen får till sina rollande ciklar han har gyro den rackarn...jag får nog sätt gyro på alla roder då kan ja prata under flygningen:sarcastic:

Sigun
2009-02-20, 11:10
Gyro är fusk.. om man inte flyger heli förståss. Men wesse du gillar väl Gyros bättre än gyro :)

sundqvistjohan
2009-02-20, 18:22
Du får kalla det fusk om du vill, men jag har närmare 70 timmar i luften med min Twist - då känns det fräscht att testa något nytt, annars ligger modellen och dammar i förrådet.

QatHome
2009-02-21, 21:03
Jepp, alltid kul att prova nya saker :)