handdator

Visa fullständig version : Byron CORSAIR F4U-1



Corsair
2009-02-22, 08:12
Hej
Nu är det dax att sätta fart på bygget, har legat still i ett par år. Jag har en del bilder från när det började bygget, jag skall försöka hålla ett skapligt tempo, kanske provflygning före midsommar.....:icon_pidu:
Nu kör vi....:vroam:

magnus76
2009-02-22, 08:16
Skall bli kul att följa detta . Väntar med spänning

Mvh
Magnus

ivve
2009-02-22, 08:24
Vad är det för konstig motor den där till höger ? Är det en tvåcylindrig
folka motor. Var hittar man sådana ? Tycker den ser väldigt gammal o klen ut ! :big_boss:

Corsair
2009-02-22, 08:52
Tjena Ivve
Vet inte, har inga markeringar , kanske låg bilden kvar i kameran. Skall fixa en annan bild..:1dontknow:

Corsair
2009-02-23, 12:23
Har byggt om infästningen på stabben och fixat en del med ställen..:afraid:
Fördelen med att flygkroppen är delad i två delar, bra när man skall börja plasta in fästen för servon och allt annat som skall in. Som att fästa luftslangarna till sporrhjulet.

Lelle
2009-02-24, 16:32
Hej Janne.

Kul att du kommit igång med ditt bygge. Nu finns det ju två byggen av Corsair F4U-1A här på forumet. Dom är ju väldigt olika till sin uppbyggnad varav min är en träbyggsats och din är av glasfiber. Ska bli intressant att följa och se dom olika fabrikandernas mer eller mindre kniviga lösningar.

Jag antar av bilderna att döma att du kommer att bygga den utan luckor till hjulbrunnarna. Kommer du även att skippa luckorna till sporrstället ?

Corsair
2009-02-24, 18:05
Hej Lelle
Jag har inte bestämt luckor på huvudstället än men det blir luckor på sporrhjulet, skall ta några bilder så kommer du få se att det inte är så svårt att fixa luckor på huvudställen om jag väljer det:dance3:

ivve
2009-02-24, 18:16
Hej Lelle
Jag har inte bestämt luckor på huvudstället än men det blir luckor på sporrhjulet, skall ta några bilder så kommer du få se att det inte är så svårt att fixa luckor på huvudställen om jag väljer det:dance3:

Tjena Janne.

Skäms Janne !
Klart som fan att du skall ha fungerande luckor, det är väl en skalakärra !:BangHead: Annars vill jag ha tillbaka min motor så de sa.:sarcastic:
Glöm ej luckorna frampå benen. Du vill väl inta att den ska se ut som en annan spindel ?:sarcastic::sarcastic::sarcastic:

Corsair
2009-02-24, 18:24
Tjena
Ja Ja :secruity:, men Ivve har du någon som kanske kan hjälpa mig med att få på färgen när den är klar, på luckorna oxå :vroam:

Lelle
2009-02-24, 19:24
Oj Oj, Janne. Här blev det påhugg direkt! Jag får väl ta till mej en släng av sleven också eftersom jag valt att bygga min utan fungerande luckor, däremot så kommer luckorna på landställsbenen att finnas och även luckor för sporrhjulet. Jag har också förberett så långt att det går att montera dit luckorna för hjulbrunnarna efteråt.

Ska bli spännande att fortsättningsvis få följa din tråd. Kan säkert få uppslag till olika konstruktionslösningar. :)

Corsair
2009-02-24, 20:33
Hej Lelle
Jag kommer att ha luckor, det är ju en skalakärra, glömde det:stupido2: bifogar några bilder även bild på motorn som skall sitta i kåpan....skall ha avgasrören som fullskalan...:sarcastic:

ivve
2009-02-24, 20:52
Bra grabbar att ni har tagit er tillsamman ! Det blir säkert corsairer i världsklass.:fans:

Corsair
2009-02-26, 19:27
Lite mer bilder, hoppas komma igång i nästa veckan....på riktigt ..:stupido2::vroam:

Lelle
2009-02-27, 07:17
Snygga bilder, men är den inte förberedd för klaffar? :stupido2:

Corsair
2009-02-27, 15:44
Hej Lelle
Det följer med ritning om man vill bygga klaffarna, jag skall bygga klaffar annars kommer Ivve och hämtar motorn....:vroam:
Jag skall ta några bilder på ritningarna. :icon_pidu:

Corsair
2009-03-04, 20:24
Hej
Har plastat lite ikväll, måste komma igång bättre, jag har ju sagt att det skall bli provflygning till midsommar...:banghead:, ja vi får se...:lollypop:

Ompa
2009-03-04, 21:19
Läcker kärra du har där. Ska bli intressant att se den färdig så småningom.

Tillverkas det fortfarande Byron modeller? Verkar vara mycket god kvalitet.

Ångrar mej bittert att jag inte köpte en P51D för ca 6år sedan när jag fick erbjudandet. Slumpades bort för 5000kr orörd modell ink motor och ställ. En som hadde för många järn i elden och var i akut behov av pengar, och jag min dumma jäkel skulle "tänka" på saken. När jag tänkt färdigt, några timmar senare, ja då var den ju självklart såld.

Corsair
2009-03-04, 21:59
Tjena
Jag fick tag i min i Björklinge, helt orörd..4.500.-, ställen köpte jag på Minicars, Byron gör inga modeller längre, dom blandar tävlingssoppa till NASCAR mm, pluggarna såldes till en firma, kommer inte ihåg vad den hette, men inga byggsatser har inte kommit ut vad jag vet. :icon_butt:

Lelle
2009-03-05, 08:03
Hej Janne.

Det går framåt ser jag, härligt. Vad jag kan se på bilderna så är även "mittenvingen" och kroppen i ett stycke på din modell också. Hur har Byron löst problemet med att komma in i modellen för att installera servo, radio osv.

Just nu så håller jag själv på att såga upp runt cockpit så att jag får en stor öppning i överdel på kroppen. Det är ju annars hopplöst att kamma in i den efter plankningen. Risken är väl annars att det blir en väldigt massa luckor, vilket inte kommer att se bra ut. Vad tror du om det?

genland
2009-03-05, 09:17
Ironbay verkar tagit upp en del av Byrons sortiment.

http://www.ironbaymodelcompany.com/index_files/Warbirds.htm

Bytte till mej en Byron P 51:a som skall fixas till, det hade
suttit en Super Tigre i den dessutom var målningsarbetet
uselt så det blir att slipa o måla om den.
Fick tag på en ny originalmotor med den otympliga
växeln samt den 4-bladiga originalpropellern (stor som en takfläkt) o spinner
på ebay, blir ett långtidsprojekt nån gång framöver...:lollypop:

Mvh Kent

Corsair
2009-03-05, 12:45
Hej Lelle
Det är lite pyssel att få in grejorna som spant mm. Relativt stort utrymme att jobba i, skall se om jag kan få till en bild som man kan se hur trångt det är, jag har ett Makro-objektiv...:stupido2:
Kommer du inte åt underifrån? Om vingen tas av får du inte ett stort hål i kroppen då?

Hej Genland
Visst så hette firman, tyvärr fungerar inte länken..

genland
2009-03-05, 13:16
Hej Corsair!
Rackarns, men när jag klickar på den
funkar det.....
Provar igen.

http://www.ironbaymodelcompany.com/i...s/Warbirds.htm


Eller är det bara för mej den funkar?

Mvh Kent

Corsair
2009-03-05, 13:27
Hej igen....Not found 404.. stor det i listen
Jag vet att jag har försökt få kontakt med Ironbay utan resultat..

genland
2009-03-05, 14:39
Men det var då själva den!
En gång till......:sarcastic:

www.­ironbaymodelcomp­any.­com (http://www.­ironbaymodelcomp­any.­com)

Mvh Kent

Lelle
2009-03-05, 18:19
Kommer du inte åt underifrån? Om vingen tas av får du inte ett stort hål i kroppen då?


Hej Janne.

Nej, det är så att vingen är fastlimmad i kroppen, alltså ingen "plug in", så du kommer omöjligt in den vägen. Har suttit och skissat lite på att såga upp vid cockpit. Det ska nog gå, men det blir lite pyssel. Hela utrymmet inkl pilot kommer då att få följa med upp när jag öppnar den.

Marutaka gör det extra svårt för sina byggare. Dom har satsat på en massa luckor både fram & bak, men det skippar jag.:banghead:
Jag får väl stämma in i Kent´s sång, ” jag har många gånger funderat på att bränna upp skiten”! :icon_kidra:

Corsair
2009-03-05, 18:30
Hej Lelle
Låter jobbigt, här gäller att inte bråska!! Men du fixar det med bravur...håller tummarna...:icon_pidu:

ChristerL
2009-03-06, 12:12
Hej Janne och Lelle!

För att få lite inspiration och möjligen lite transpiration bjuder jag så här på fredagseftermiddagen på denna länk:
http://s169.photobucket.com/albums/u221/rwright142/

Lite röriga sidor tycker jag, men letar ni hittar ni både ritningar å massa goa bilder, massa detaljbilder i Corsair Graveyard och modellbilder.

Nu vill vi se två superskala Corsairer!! :crazy_pilot:

Corsair
2009-03-06, 13:04
Hej Christer
Där sprack provflygningen runt midsommar, ja ja vi får se..:banghead:
Trevlig helg...

ChristerL
2009-03-06, 15:47
Förlåt! :sarcastic:

Lelle
2009-03-07, 07:17
Hej Christer
Där sprack provflygningen runt midsommar, ja ja vi får se..:banghead:
Trevlig helg...

Min sprack också! (Fast lite senare).
Sjyssta bilder, Christer.

Corsair
2009-03-10, 15:30
Hej
Arbetet går vidare, har börjat att planka vingarna på ovansidan, undersida skall få en del kanaler för positionsljus mm...:sarcastic:
Har nästan plastat klart det mesta lite fix kvar och det som är kvar är plasta ihop kroppen men det kommer att ta tid innan det går att göra, servon mm skall in före hopsättningen..:stupido2:

Ompa
2009-03-10, 15:40
Vilken kärra.
Fräkt med tvådelad kropp.
Hur monteras den i hop så den håller?

Corsair
2009-03-10, 15:47
Hej Ompa
Den är gjuten så att framdelen har en positiv fals och bakre delen har en negativ fals, man har oxå gjutit så den går inte hamna fel, svårt att förklara..:stupido2:
Får nog ta en bild...lättare att se...:sneaky:

Corsair
2009-03-12, 20:23
Hej på er som följer min Corsair F4U-1, har kommit en bit till, lägger upp lite bilder, speciellt för hur kroppshalvorna skall sättas ihop...:big_boss:

wesse
2009-03-12, 20:45
oj vad tjusigt det ser ut o bli...ser framför mig när denna skapelse vrålar förbi på fullgas i solnedgången :dance3:

Corsair
2009-03-13, 17:34
Tjena Wesse
Kul att du gillar vad jag bygger, f-n va det skall vråla i sommar kvällen..håll i hatten...:vroam::sneaky::icon_kidra:

Ompa
2009-03-13, 17:35
Ahh, vilken smart lösning på kroppen. En hane och hona så att säga :)
Tycker det ser riktigt riktigt bra ut. Börjar faktiskt bli mer och mer intresserad av att bygga en egen Corsair.

dacke jocke
2009-03-13, 19:13
vilken rolig kropp den har någon slags grön glasfiber....nya trenden eller?

Robert_s
2009-03-13, 19:27
vilken rolig kropp den har någon slags grön glasfiber....nya trenden eller?

Gjutepoxin är grön när den är blandad

Corsair
2009-03-13, 21:19
Hej, kroppen är gjuten i polyester, luktar f-n..:nurse:

hovhas
2009-03-13, 23:08
Hej!

Läcker kärra! Byron gjorde ju enormt fina byggsatser och var väldigt hypade. Jag hade en Sukhoi från Byron som var jättekul att bygga och blev kanonfin, men den flög väldigt illa, främst för att den blev alltför tung och den hade skalamått, nu tror jag det knappt finns aerobatic-maskiner som har skalamått längre, man tar större hänsyn till flygegenskaperna (större vingyta och annan profil på vingar). Jag har dåliga kunskaper om corsair, warbirds och byrons variant (tex. vingprofil mm.), men mitt tips är i allafall att hålla nere vikten så mycket det bara går. Hoppas att flygegenskaperna är bättre än de jag upplevde med min sukke och att den flyger lika fint som du har byggt den
Var tror du vikten hamnar?

Corsair
2009-03-14, 07:04
Hej Hovas
Jag tippar på att vikten hamnar på ca 9 kg, borde fungera bra, har byggt en TF Corsair skala 1/5,5 och den vägde 8 kg och flög kanon....:sarcastic:

ChristerL
2009-03-15, 13:42
Janne,
har du sett den här länken?:

http://www.rcuniverse.com/forum/m_6900322/mpage_1/key_/tm.htm

Corsair
2009-03-25, 20:15
Christer
Det ser ju bra ut, jag kommer att klä vingarna med Solartex och använda sprayfiller på de ytorna som skall vara släta.
Tyvärr så står bygget still, har skickat vår älskade "Zack" (Eng. Springer Spaniel) till himlen, stor sorg, en jaktkamrat i 10 år....:(

Ompa
2009-03-27, 04:35
Hej Janne.
Förstår hur du känner ang Zack. Det är tungt, mycket tungt, när en kär familjemedlem går bort. Inte minst våra kära husdjur.
Jag beklagar verkligen sorgen och förlusten.

Corsair
2009-03-27, 10:04
Tack Ompa, det känns jobbigt men det skall väl bli bättre, sneglar mot Corsairen......har provflygit en pylonkärra, 52 Nemisis finns på min hemsida..

Lelle
2009-03-29, 08:35
Dom som inspererar mig med mitt bygge av en Byron Corsair är Lelle och Ompa, lyssna på dom det finns mycket att lära......toppen polare.......

Hej Janne. Ovanstående skrev du i Kent´s tråd om hans Stearman.

Du vet exakt hur får en gammal modellflygare att rodna ända ner i skosulorna. Jag tror faktiskt att du själv har så mycket erfarenhet att du kommer att lyckas med din Corsair utan några egentliga råd från mej. Ompa däremot är en sjutusan till byggare som har förmåga att få till riktigt fina skaladetaljer, där är han enl min mening helt outstanding. Där har vi massor att lära.

Personligen tycker att det är kul att dela med mej av mina blygsamma kunskaper här på forumet, och kan jag inspirera någon eller några modellflygare med mina råd så är allt skrivande och fotograferande värt mödan.

Ha dé, Polar´n..

Corsair
2009-04-02, 20:43
Nu är det dax och sätta igång bygget igen, har fått hem "Zack"i urnan, känns bra.
För er som undrar så skickade jag min "Zack",(hund & jaktkamrat i 10år), till himlen för 14 dar sen. Livet går vidare.....:icon_sad:

Ompa
2009-04-02, 20:51
Härligt att höra att du är på fötterna igen Janne. Det är tungt när sådant här händer, men livet går ju trotts allt vidare.
Tur att man har minnena kvar iaf.

Rc-Nisse
2009-04-02, 21:27
Ja du Krach Janne, du vet hur det är när man vill se något i luften så skynda på nu, har du byggt en 1/4 Cub på 7 veckor så är Corseren snart klar. Var jag elak nu............Hälsa Eva

Ompa
2009-04-02, 21:37
Krach Janne?? Berätta mer :crazy_pilot:

Corsair
2009-04-04, 00:30
En gammal polare som tyckte att jag smällde lite för många kärror under en period, han är förlåten sen länge, det var från Söders tiden, modellerna var billiga då, no tax....:thumbup: Christer var en bussig polare.....:sarcastic:

Ompa
2009-04-04, 08:56
:sarcastic::lollypop:

Corsair
2009-04-05, 11:35
Nu har jag varit i hobbyrummet, fixade lite med Corsairen, stabben är på plats. Känns bra att komma igång...Black&Decker fixade så vinklarna blev rätt.....lite bilder.....:thumbup:

Ompa
2009-04-05, 18:28
Fiffigt det där med laser och synligt ljus. Ska jag komma i håg :thumbup:

Tom
2009-04-06, 07:49
Jag minns en gammal OS-108 som du 'öppnade' med hjälp av stolpen till vindsocken, och som sen hamnade som trofe i montern :-)

//Thomas, din gamla söderskollega

Corsair
2009-04-06, 15:32
Tjena Thomas
Hur går det med "Lätta"-flyget, min Corsair kommer att väga omkring 9kg....riktigt modellflyg......108:an har jag glömt eller är det den som står vid OS 91:an...:sarcastic:

Corsair
2009-04-20, 20:45
Dax igen, har varit i hobbyrummet några timmar, nu är det mesta jobbet med vingarna klara, lite finlir sen plankar jag undersidan med balsaflak...:sarcastic:
De blå rören är för kablar till positionlampor, det större hålet för servo. Ja, lite framåt.......:banghead:

Ompa
2009-04-20, 22:05
Hej Janne.
Välkommen tillbaka till bygget.
Bättre lite byggt än inget alls. Känner igen det där, har en liten formsvacka när det gäller min Wulf för tillfället.
Gnider på lite extra med min Mustang och jag slänger då och då ett öga på vingen till min 190a som jag ska göra en hel del till på. Hoppas det släpper mot helgen, känner ett oerhört flygsug också :sarcastic:

Corsair
2009-04-21, 12:19
Samma här, kolla i Privata medelanden......:sarcastic:

Corsair
2009-05-14, 20:20
Hej på er som följer mitt bygge av Corsairen
Nu har jag fått insperation och bygget har gått fram en hel del, jag kommer att ta med mig den till Södertäljes MFD, kanske kul att se en modell som är under byggnad..:vroam:
Har hyvlat till framkanter och bakkanter...mycket spån blev det..provmontering måste man göra ibland så man ser hur det kan se ut.

Ompa
2009-05-14, 20:41
Härligt att se du är i gång igen Janne.
Själv så började jag peta lite på min Wulf i dag. Sakta sakta...

Corsair
2009-05-14, 20:43
Ses vi på Södertälje....:icon_pidu:

ChristerL
2009-05-14, 21:03
Ser fram mot att få inspektera Corsairen på torsdag!

Ompa
2009-05-14, 22:04
Ses vi på Södertälje....:icon_pidu:

Jag hoppas det. Kan inte riktigt lova ännu. Måste kolla några detaljer med frugan, men hon sitter just nu i bilen på väg hem från Arlanda. Beräknas vara hem ca 1:30 i natt. Vet inte hur hon jobbar nästa vecka. Vården har ju inte helgstängt ännu :nurse:

anders e
2009-05-15, 20:27
Hei.
Her er en film av Geir Flesche's corsair.:)

YouTube - Geir Flesche Corsair

genland
2009-05-15, 23:49
Hej på er som följer mitt bygge av Corsairen
Nu har jag fått insperation och bygget har gått fram en hel del, jag kommer att ta med mig den till Södertäljes MFD, kanske kul att se en modell som är under byggnad..:vroam:
Har hyvlat till framkanter och bakkanter...mycket spån blev det..provmontering måste man göra ibland så man ser hur det kan se ut.


Denna Corsair ser ut att bli nånting extra!
Hyveln är en av modellbyggarns bästa vänner...
Förstår att den inte är helt lätt
att bygga denna maskin ändå.

Bästa Hälsningar Kent

Corsair
2009-05-18, 14:13
Hej på er
Har plastat i helgen, skulle behövt en liten "kines" som kunde krypa in och fixa det, tyvärr fick jag använda mina egna händer som inte alls passar inuti glasfiberkroppen, lite rispiga händer hinner läka till S-tälje MFD.....:sarcastic:

Corsair
2009-05-18, 17:39
Färdig för Södertälje MFD..under byggnad....:thumbup:

Ompa
2009-05-18, 20:50
Snyggt Janne. Den ser riktigt najsig ut :thumbup:

Tyvärr har det kommit hinder i vägen inför MFD träffen som jag sett fram emot. Hadde annars velat gjort en betydligt närmre okulärbesikting av ditt bygge.
Har alltid varit lite fascinerad av Byron modellerna sedan jag började med modellflyg.

Den här kärran blir en riktig gryming när den blir klar :crazy_pilot:

Hoppas vi kan få till det senare i sommar. Ska du till WB träffen i Eskilstuna 6/6? Jag anmälde mig i dag och alla berörda parter informerade, inklusive jobbet!

Corsair
2009-05-20, 19:03
Ses imorgon....Södertälje MFD

genland
2009-05-30, 22:28
Hej Janne!
Nu har du ju inspirerat mej med min Stearman...
Nu vill vi se mera bilder o framsteg på din Corsair...
Skojar bara, vet att det det kan vara så mkt annat ivägen!
Men iaf.....

Ha de gott!
Mvh Kent

Corsair
2009-06-03, 14:19
Hej på er
Nu har jag beställt Dyna scale Cockpitinredning till F4U-1, kommer från www.BUYAERO.com. Försökte plocka en bild men det fanns ingen att kopiera, det blir bilder när den har kommit hem.:lollypop:

Ompa
2009-06-03, 17:01
Det ska bli intressant att se Janne :thumbup:
Har börjat lura på vinterns kommande projekt, så nu sammlar jag insperation :stupido2:

matbos
2009-06-03, 17:31
Den verkar att bli stilig den vill jag se film på.:thumbup:

Lada008
2009-07-09, 20:43
Häftigt ser ut att bli riktigt bra

sm3xrq
2009-07-09, 21:23
har bygget av denna avstannat helt under sommaren eller ?
har inte sett eller hört nott om den på länge

Corsair
2009-07-10, 08:18
Det står still för närvarande, kanske byter den ägare....

Ompa
2009-07-10, 08:30
Byter ägare??? :scared:
Nu skapas ett visst intresse inför vinterns funderingar över vad man ska sätta tänderna i.... :)

genland
2009-07-10, 20:50
Det står still för närvarande, kanske byter den ägare....


Det står still för närvarande, kanske byter den ägare....


Nämen va f-n...

Kan iofs förstå att det kanske finns
mer lockande projekt, hatar för övrigt min j-vla Stearman just nu.

Håller fn på o reparerar en Hangar 9 1/4 Cub
åt en kompis.

Bästa Hälsningar Kent

Corsair
2009-09-01, 11:27
Jag har stoppat undan den ett tag...tappade sugen men den kommer väl snart tillbaka..

Corsair
2009-09-07, 13:28
Corsairen har bytt ägare, här stannar denna tråd. Nu blir det snart en DB Hurricane MK1 på byggbordet :thumbup:, tack till er alla som har följt bygget.
Nu blir det pinnar och balsaflak........Janne