handdator

Visa fullständig version : Ny Hitech 2,4Ghz Radio "Aurora 9"



Sigun
2009-02-25, 10:15
Hitech släpper en 2.4Ghz radio till hösten som heter "Aurora 9"

Mer info här

http://blogs-modelairplanenews.com/media/211/Video_Hitec_2.4GHz/

och här

http://www.hitecrcd.com/transmitters/show?name=Aurora+9

Verkar komma med trevliga finesser så som att man kan se höjd, hastighet mm direkt i radion :)

/Martin

LAN
2009-02-25, 11:02
Den ser jättetrevlig ut, och med en attraktiv prislapp ($450 i USA, blir väl minst 5.000 kr här). Hoppas bara man kan stänga av det hemska pipandet varje gång man trycker på displayen.

/Leif

Sigun
2009-02-25, 11:47
Funderar på hur de blir när man flyger så lär man väl vara där och knappa på skärmen hela tiden :) kan ju bli lite skoj. Men gissar att de tänkt på det och att man låser skärmen på något vis när man har en i flygmode.

/Martin

Heda
2009-02-25, 23:13
Sådan måste jag ha, sticker bra i ögonen på Futaba-geeks på vårat fält, haha

Hitec verkar inte stå högt i kurs hos gamla rävar ;)

7,4v står det i disp, 2cells lipo kanske?

K-Å
2009-03-01, 11:05
Kommer att kosta 469 Eur i EU, sändare, mottagare, accar, laddare enligt Multiplex.

K-Å

POD
2009-03-01, 11:44
Nice med en Hitec 2,4, kanske man skulle satsa på.

T5
2009-03-01, 13:00
Hitec: Tradiotinellt bra servon, dåliga sändare.

Pass på denna! :)

Sigun
2009-03-01, 13:28
Hitec: Tradiotinellt bra servon, dåliga sändare.

Pass på denna! :)

Kanske förr om åren T5 men deras Optic 6 fungerar väl bra för de flesta. Tror nog att denna radio inte är något skit utan snarare något som de övriga radio tillverkarna borde titta på för att lägga till i sina program.

/Martin

Heda
2009-03-01, 16:21
Preeeeeeecis denna uppfattning folket har på "mitt" fält, men jag har en optic6a som inte varit problem. Därför SKA det läggas slantar på denna grej :) Ojoj, va gubbsen ska oja sig!



Hitec: Tradiotinellt bra servon, dåliga sändare.

Pass på denna! :)

stefan p
2009-03-02, 18:40
Du vill ju också ha en Futaba Heda men då måste man ha plenty...

Heda
2009-03-03, 15:31
"Plenty" e för tjejer ;)



Du vill ju också ha en Futaba Heda men då måste man ha plenty...

Heda
2009-05-26, 21:16
verkar som man kan köra in 2cells lipo direkt i mottagaren.

Samt det piper i sändaren lite om det börjar tryta met mottagarbatt i planet, coolt. (kostar säkert extra, men ändå)

snott från rcgroups

"2.4Ghz technolgy is proprietary and are not compatible between brands.

Hitec uses Adaptive Fequency Hoppin Spread Spectrum (AFHSS.) There are two modes: Scan and Normal. In Scan mode the system scans the band and picks the cleanest 20 channels to work within. In normal mode is uses the same 20 it picked originally. Scan mode is suggested in a very crowded environment like a large fly-in for example; where normal mode is something you would use most of the time for sport flying at your local club (unless its huge!) Our system hops continuously in packets of five (there are four of these) if a channel drops out it jumps to the next packet and so on. There is much less chance of a lock out with this technology.

Combine this with the ability to power the RX independently from the servos with the Supplemental Power Connection (SPC) and brownouts are a thing of the past. The SPC can be powered by up to 35V so you could pull power from the main battery of a high cell count electric model or power it with a 2S lipo in your Gas/Glow plane. If your receiver battery is getting low the built in telemetry will send it signal to the module and it will beep to warn you to land ASAP. Good stuff!"

Mike.

mrblueshooter
2009-06-13, 07:08
Har du beställt den nya leksaken eller?
Jag är lite nyfiken på att se det där i action..
Jag tillhör de gamla rävarna som har tonvis med negativa erfarenheter av Hitech.. Det var ju focus 4 som vi körde till klubbens skolplan för en mindre evighet sedan.. Tre sändare vart en efter ett tag då reservdelar plockades från två:)
Erfarenheterna sedan den tiden är att en del apparater funkar perfekt länge.. andra dör snabbt.. De sparde ju pengar på komponenterna i radion för att kunna sälja till lågt pris..
Eftersom de vart större så fick de väl mer pengar att röra sig med och vart mer seriösa i sina konstruktioner.. men jag kan inte riktigt skaka av mig rysningarna vid tanken på att flyga en turbin med en Hitech:)




verkar som man kan köra in 2cells lipo direkt i mottagaren.

Samt det piper i sändaren lite om det börjar tryta met mottagarbatt i planet, coolt. (kostar säkert extra, men ändå)

snott från rcgroups

"2.4Ghz technolgy is proprietary and are not compatible between brands.

Hitec uses Adaptive Fequency Hoppin Spread Spectrum (AFHSS.) There are two modes: Scan and Normal. In Scan mode the system scans the band and picks the cleanest 20 channels to work within. In normal mode is uses the same 20 it picked originally. Scan mode is suggested in a very crowded environment like a large fly-in for example; where normal mode is something you would use most of the time for sport flying at your local club (unless its huge!) Our system hops continuously in packets of five (there are four of these) if a channel drops out it jumps to the next packet and so on. There is much less chance of a lock out with this technology.

Combine this with the ability to power the RX independently from the servos with the Supplemental Power Connection (SPC) and brownouts are a thing of the past. The SPC can be powered by up to 35V so you could pull power from the main battery of a high cell count electric model or power it with a 2S lipo in your Gas/Glow plane. If your receiver battery is getting low the built in telemetry will send it signal to the module and it will beep to warn you to land ASAP. Good stuff!"

Mike.

Heda
2009-06-16, 23:26
Ja, kan stämma känner igen det där från bilsidan, men nu verkar de helt okej.

Nä inte beställt någon, men kolla på länken, man kan se på datorn lite skoj telemetri (stavning) i efterhand tydligen.

Hoppas det kommer med lite klistermärken så ska jag sätta det på bakrutan på din å Plymens bil ;);)););););););););)

http://www.hobbyhorse.com/hitec_new_product.pdf




Jag tillhör de gamla rävarna som har tonvis med negativa erfarenheter av Hitech.. :)

Heda
2009-09-24, 02:13
http://www.hitecrcd.com/pages/show/117

Nov. e senaste tydlingen...........

Men nu finns manualen online iaf på Amerikanska sidan, lite coolt ändå med varningar på batteriet på mottagaracken i planet/helin.

samt att timern aktiveras av throttlespaken, och sedan inte tickar på omman har noll gas. me likey !!

Smajly
2009-10-19, 21:16
http://www.hitecrcd.com/pages/show/117

Nov. e senaste tydlingen...........

Men nu finns manualen online iaf på Amerikanska sidan, lite coolt ändå med varningar på batteriet på mottagaracken i planet/helin.

samt att timern aktiveras av throttlespaken, och sedan inte tickar på omman har noll gas. me likey !!

Ska du ha den funktionen med t.ex. accvarnare, motorvar, temp, bränslemängd mm.mm. krävs det ett par extra tillbehör som köpes separat.

Är sugen på sändaren (läs: ska ha en sån) men jag lär nog vänta till sommaren så har den fömodligen kommit i en andra eller tredje utgåva så man slipper barnsjukdommarna..

Undrar bara vilken svensk handlare som tänker hålla sig till dom paket som Hitec har på sin websida med 4 digitala servon och bra mottagare..
HAB t.ex. säljer paketet med 4 vanliga standard servon HS422.. sånna kostar ju bara 160:- styck hos andra svenska handlare och sånna vill man ju inte ha då hitec själva har sändaren med dom digitala... och med en vanlig 35Mhz HFD-08RD mottagare.
Fast på ett ställe i samma text står det att den levereras med optim 7 kanalare.. undras hur dom ska ha det.. mycket underlig text på deras websida.. med ett pris på 4200:-

Hitec säljer dom i följande paket:
Available Models
Stock # 191240 - 2.4GHz Standard Version (w/ 9ch Receiver)Transmitter, Four HS-5485HB Digital Servos and Optima 9 9channel 2.4GHz Receiver,With Rechargeable Transmitter & Receiver Batteries and AC Charger Estimated Street Price (ESP) $529.99

Stock# 191242 2.4GHz Transmitter & 9ch Receiver Only Version Transmitter and Optima 9 9channel 2.4GHz Receiver, With Rechargeable Transmitter Batteries and AC Charger (no RX Battery) ESP $459.99

Stock# 191244 - 2.4GHz Transmitter & 7ch Receiver Only Version Transmitter and Optima 7 7channel 2.4GHz Receiver,With Rechargeable Transmitter Batteries and AC Charger (no RX Battery) ESP $429.99


Tänkte beställa den från svensk handlare men det verkar som det går fet bort och köpes direkt från staterna eller tyskarna..
Östersunds modellhobby har den också snart och har angett priset 5300:- fast utan vidare info om vad dom kommer sälja den med för servo o mottagare.
HCRC har samma text o info med dubbla budskap som HAB till priset av 4300:-
Tycker annars HAB brukar ha bra info och tycker dom funkar annars bra att handla från..

Någon som vet fler handlare som ska ta hem Aurora?

kay.krut
2009-10-20, 07:58
Ja, om man kollar på Hitecs hemsida så får man lite olika alternativ att välja mellan. Men man ska ha klart för sig att www.hitecrcd.com är den amerikanska återförsäljaren av Hitec. Det är inte Hitecs egen hemsida. Så de kan välja själv hur de vill erbjuda jänkarna sitt utbud. Jag har själv kollat med dem och fick detta svar. Så hur kompletta våra handlare här i Sverige erbjuder oss sina radiopaket, är helt upp till dem. Sedan får vi själv välja vad vi vill ha. Jag funderade själv ett tag på att köpa en radio från Hitecrcd i Amerika men avstod. Jag skulle kanske spara några kronor på affären om allt gått enligt planerna men om något skulle hända med grejorna, vilket tyvärr ofta händer, så kanske jag fått stå där med skägget i brevlådan och ingen gällande garanti. Jänkarna skiter liksom i våra konsumentlagar. Så jag gynnade en svensk handlare i stället. Och det kanske vi alla är gynnade av i det långa loppet. Dessutom så köper jag ju inte ny radio så ofta så den prisskillnaden klarade jag. Men visst är det lockande att köpa utomlands. Åtminstone så länge allt är frid och fröjd och skiten fungerar. Men nu när kronan ju har stärkts gentemot dollarn så kanske vi får hoppas på en prissänkning hos våra hobbyhandlare.

Kay krut
Vill man så kan man.

Smajly
2009-10-20, 08:13
Ja för min del lutar det trots allt mot svenskt handlare. Just som du säger är det mycket enklare om något skulle hända.

Har inte fått svar från HAB än..
Fick snabbt svar från HCRC ang paketet och lite annan info. Som dom säger är det lite oklart hur dessa paket kommer att se ut.. men i dags läget tror dom inte att den kommer innehålla något tillbehör på 35Mhz utan det blir med 2.4 grejor.
Vi får nog hålla ut lite till och se vad som händer nästa månad..

Priset blir ju trots allt överkomligt även för att vara svanska handlare om man jämför med många andra märken.

LAN
2009-10-20, 09:56
Den lär inte komma med någon 35-Mhz mottagare, då det inte finns någon sändarmodul för 35 Mhz ännu, den kommer senare (och äldre moduler fungerar inte). Jag skulle rekommendera att titta på paketen på hitecrc.de, jag tror inte den svenska marknaden är stor nog för att kunna välja sina egna paket. Lite dåligt av Kyosho att inte ha någon info om detta på sin hemsida ännu...

Jag har en på order, och hoppas få leverans av den första omgången, d v s ganska snart. USA verkar ha fått första leveransen, så den bör ju inte vara alltför långt borta även här hemma.

Heda
2009-10-20, 12:07
Tjo, jag frågade de i kyoshomonterna om Hitec på hobbymässan å de sa de hade slutat med hitec för några år sedan, sedan frågade jag den "tyska"-och supertrevliga killen i Hitec/multiplex montern om samma sak å han sa att enda andledningen att han var där var att hitec inte var repesenterade i sverige längre. Han var för övrig skittrevlig å berättade lite om radion när man klämde å kände ;)

Jag kanske e vilse men det finns ju flera här som förmodligen är mera insatt i leverantörsleden av Hitec, men jag fick uppfattningen att våra handlare köper sina radios ifrån Hitec/multiplex i Tyskland. I might be wrooong here ;)



. Lite dåligt av Kyosho att inte ha någon info om detta på sin hemsida ännu...

.

LAN
2009-10-20, 13:06
Ok, det förklarar saken. Men Kyosho har fortfarande en del Hitec-prylar på sin hemsida, så det var det som missledde mig. Då är det säkert direktkontakt med Hitec/Multiplex som gäller för handlarna, och säkert en anledning till att det svenska priset ju verkar väldigt rimligt satt. Om man skulle direktöversätta det amerikanska priset på $429, och lägga på moms så hamnar man ju på nästan 4.000 kr. Tror detta är en smart strategi, den lär nog sälja en del om det inte blir några barnsjukdomar.

Nexus
2009-10-20, 13:07
det var redan Östersund modellhobby har tagit över som Generalagent för Hitec nu

MVH Steve

Heda
2009-10-20, 13:26
Östersundsmodellhobby ?


det var redan modellhobby har tagit över som Generalagent för Hitec nu

MVH Steve

Heda
2009-10-20, 13:36
Verkar lite nintendostuk på telemetri-grejorna, snokat runt lite på amerikanska forum.
Coolt ;)

"""Played with the sensor station demo for the show... It's really cool. There's a "cockpit" mode that shows you Alt, Speed, Fuel, 4 Temps, and 2 RPM's.

You can also view the data on a laptop when plugged though the HPP-22 into the module, so even the guys that don't have the Aurora can utilize the telemetry too!

There's also a Google Earth interface that will show your models path.

I know... I know... how do you look at it when flying?!?!? Quickly! or.. I guess your buddies can just "geek out" for you!

Mike."""

LAN
2009-10-20, 14:02
Lite synd att man inte kan spara data utan att ha en laptop med sig, det begränsar användningsområdet lite tycker jag. Men att kunna se batterispänningen på ackpaketet direkt i radion är värt en del tycker jag, bara att röra lite på spakarna och kontrollera att spänningen håller sig stabil.

DanneG
2009-10-20, 14:51
Kyosho har inte Hitec längre, när Multiplex köpte upp hitec tog de tillbaka distrubitionen själv.

Heda
2009-10-20, 15:11
jaha, jag har fått för mig att hitec köpte multiplex.

kay.krut
2009-10-21, 07:39
Jo,det är rätt. det är Hitec som har köpt upp Multiplex, förmodligen för att få tillgång till deras teknologi. Så nu kan våra hobbyhandlare köpa båda märkena direkt från Multiplex i Tyskland. Systemet med generalagenturer är inte tillåtet längre i EU då det strider mot den fria handeln inom medlemsländerna. Det finns dock de som fortfarande hävdar att de är generalagenter men inom gemenskapen EU är det fel. Annat gäller dock för import från andra länder utom EU. Här finns andra regler och här finns fortfarande systemet med generalagenter kvar. Så det är fritt för såväl oss som hobbyhandlarna att ta grejorna från valfri leverantör inom EU.

Kay krut
Vill man så kan man.

LAN
2009-10-21, 09:34
Om man ska vara helt korrekt så köptes Multiplex av den privatperson som sedan tidigare äger Hitec. Så det är fortfarande två separata bolag, även om de har delad distribution i många länder. Konstigt nog så verkar teknologiutbytet mellan företagen vara lite begränsat, eftersom de t ex har varsitt system för 2,4 Ghz, som inte är kompatibelt med varandra. Däremot så stod det nånstans att spakarna i Aurora kommer från Multiplex.

Heda
2009-10-21, 12:57
VIlken soppa, bara det skickar ut radion snart till butiker så blir det bra ;)



Om man ska vara helt korrekt så köptes Multiplex av den privatperson som sedan tidigare äger Hitec. Så det är fortfarande två separata bolag, även om de har delad distribution i många länder. Konstigt nog så verkar teknologiutbytet mellan företagen vara lite begränsat, eftersom de t ex har varsitt system för 2,4 Ghz, som inte är kompatibelt med varandra. Däremot så stod det nånstans att spakarna i Aurora kommer från Multiplex.

Nexus
2009-10-21, 13:00
Östersundsmodellhobby ?

javisst det har dom nu

:)

Smajly
2009-10-22, 18:55
Hitec RCD USA was founded in 1990 in Santee CA. Hitec was instrumental in offering 1991 AMA compatible receivers for all brands of radios. Hitec also offered a small line of affordable servos including the HS-101 and HS-605BB. These components also complemented a line of radios.

In 2000 Hitec moved its facility to Poway CA. and offering a vast line of radio control equipment and continued to dominate the aftermarket receiver and servo market.

In 2003 Hitec purchased German manufacturer Multiplex and became Hitec/Multiplex USA. The Multiplex line complements Hitec in offering high end radios (EVO) and Elapor foam models such as the EZ Star which have sold tens of thousands worldwide. Recent models like the Acro Master and Fun Jet have brought foam to a new level of performance, and with more new models to come, Multiplex continues to pioneer this market.

Hitec/Multiplex USA is dedicated to providing quality affordable products to our customers with the best customer service in the business to back it up.

Have a good day... fly Hitec/Multiplex!

LAN
2009-10-22, 21:25
Det där gäller alltså den amerikanska delen av Hitec, det varierar som sagt i land för land hur de löst den gemensamma distributionen. I Tyskland är det ju tvärtom, som framgått ovan sköter Mutiplex även Hitec. Det pågår en ganska intensiv diskussion på RCGroups (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1118480) om varför Hitec USA inte kommer att importera Multiplex 2,4 Ghz-system, många Evo-ägare känner sig ganska lurade.

Min Aurora är nu på väg, skickades idag från USA, och bör dyka upp i nästa vecka nån gång. Och innan ni frågar, ja den är CE-märkt enligt uppgift från Hitec. Med Tower Hobbies generösa rabatter betalade jag $375, inkl två mottagare. Dessutom ska man kunna få ytterligare en mottagare gratis genom en kupong, men återstår att se om det fungerar även till Sverige.

Heda
2009-10-23, 18:50
Vad roligt hojta när du får den ;););););););)





Min Aurora är nu på väg, skickades idag från USA, och bör dyka upp i nästa vecka nån gång. Och innan ni frågar, ja den är CE-märkt enligt uppgift från Hitec. Med Tower Hobbies generösa rabatter betalade jag $375, inkl två mottagare. Dessutom ska man kunna få ytterligare en mottagare gratis genom en kupong, men återstår att se om det fungerar även till Sverige.

LAN
2009-10-29, 20:52
Idag kom min Aurora, efter att ha legat ett par dagar hos Posten i Malmö. Lite barnsligt kul att vara en av de första i Europa som har denna radio, men jag är säker på att det snart blir många fler - det här är en riktigt trevlig radio!

Första intrycket stämmer väl överens med vad andra skrivit på amerikanska sidor, radion ger ett intryck av god kvalitet och ligger skönt i händerna. Spakarna känns snäppet bättre än min Futaba 9C, och det är en skön tyngd i den. Den ser lite plastig ut på bilder, men känns absolut inte så. Den lösa sladden mellan modul och antenn stör inte alls, då den har precis lagom längd och inte alls är lika sladdrig som på Spektrums modul (som jag kört med ett tag). Även mottagaren och då speciellt antennsladden ger en god kvalitetskänsla och inger förtroende, även där till skillnad från Spektrum. Mottagaren är dessutom väldigt liten, om än lite lång (se bild).

Då man slår på radion är det en sak som slår en direkt: Displayen har väldigt stora tecken och är därmed mycket lättläst. Bakgrundsbelysningen gör det ändå tydligare. Nu har jag (ännu) inte några problem med att läsa på nära håll, men jag kan tänka mig att äldre flygare kommer att älska denna display.

Har inte hunnit sätta mig in i programmeringen ännu, men av det lilla jag sett så blir det inga problem alls. Bruksanvisningen är också mycket bra, med tydliga illustrationer och många exempel. Touch-skärmen verkar fungera helt OK, men jag har redan beställt en skyddsfilm (här (http://www.rcscreenprotectors.com/index_files/HitecAurora9.htm)) då skärmen lär bli ganska kladdig av olja etc när man börjar använda den "på riktigt".

Mottagaren synkar nästa omedelbart med sändaren, och om man kort bryter strömmen till mottagaren så synkar den också i stort sett omedelbart. Känns mycket förtroendeingivande. En extra finess med mottagaren är att man kan ansluta separat matning på upp till 35 volt för att driva bara mottagaren, servona kräver då separat matning.

Har också hittat en sak som jag inte gillar: Sändaren balanserar mycket dåligt med nackrem. Till och med utan batteri i sändaren så blir balansen fel. Så en balanseringsadapter blir ett nödvändigt inköp känns det som.

Har ni frågor är det bara att hojta till. Tyvärr lär det nog dröja innan jag testar den i luften.

/Leif

DrHanke
2009-10-29, 21:17
Kände på radion på hobbymässan och precis som du skriver var mitt första intryck att denna radio är dyr, men där bedrar man sig! För det priset som radion kostar tycker jag att man får en radio som i händerna minst och lite till känns som den är mycket dyrare, det känns kvalitet!

Display spakar och placeringen av dito känns helt rätt, känns som trots att Hitec är sent ute med radion så har de faktiskt tittat å tänkt i designen av den och nu kommer med en radio som faktiskt 100% passar i tiden på det som jag som kund kan förvänta mig av en radio, att den dessutom är relativt billig är ju inte heller helt fel!

Ska bli kul att se vad du skriver mer om denna radio! :)

Smajly
2009-11-01, 23:26
Har du hunnit klämma lite mera på den?

Lite fler bilder på den än dom som redan finns ute?

Sigun
2009-11-01, 23:46
Med Tower Hobbies generösa rabatter betalade jag $375, inkl två mottagare. Dessutom ska man kunna få ytterligare en mottagare gratis genom en kupong, men återstår att se om det fungerar även till Sverige.


$375 ... inkl två mottagare ? $429.99 är väl listpriset för radio och en 7-kanals mottagare. Förklara gärna hur du kom ner till detta pris ? runt 3500kr för en 9-kanals sändare med två mottagare får väl anses som en väldigt trevligt pris :)

/Martin

LAN
2009-11-02, 09:33
Listpris $430 + extra mottagare $70, då får man hela $125 i rabatt om man är utländsk kund hos Tower. Sedan tillkom frakt på cirka $40, och förstås momsen i Sverige, så totalsumma blev cirka 4200 kr i handen. Till detta kommer då den kupong som ger mig en extra mottagare gratis och ytterligare en mottagare för halva priset, vilket var den största anledningen till att jag beställde från USA. Summa summarum har jag alltså radion med fyra mottagare för cirka 4.500 kr.

/Leif

Michael
2009-11-02, 17:37
Gäller mottagarerbjudandet fortfarande? Jag hitar inget om detta hos Tower eller Hitecrcd.

LAN
2009-11-02, 17:56
Jadå, erbjudandet gäller t o m mars nästa år, se bl a detta inlägg:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=13237251&postcount=310

Kupongen ligger i förpackningen. Det står på kupongen att den bara gäller i USA och Kanada, men enligt Mike Mayberry på Hitec USA så är det om den är inköpt där som är det viktiga, inte om man själv bor utanför USA. Men man får stå för frakten. Jag har skickat in min kupong, så jag får väl snart se om Hitec håller vad de lovar.

/Leif

Heda
2009-11-04, 21:52
Ingen som vet när den dyker upp hos svenska handlare, finns den redan`?

Smajly
2009-11-05, 14:23
Mitten/slutet av november e de sagt..

LAN
2009-11-16, 20:00
Kan rapportera att gratis mottagare plus en för halva priset dök upp 10 dagar efter att jag skickat in kupongen, detta inkl postgång till och från USA - imponerande. Fick betala $12 i frakt, så alltså totalt $52 för två extra mottagare.

Har även monterat en balanserare (finns att beställa här (http://cgi.ebay.com/TRANSMITTER-NECK-STRAP-BALANCER-SINGLE-HOLE_W0QQitemZ230339938374QQcmdZViewItemQQptZRadio _Control_Parts_Accessories?hash=item35a1548846)), så nu balanserar sändaren finfint med en nackrem. Dessutom har jag installerat en skyddsfilm för displayen, så man slipper oroa sig för repor eller metanolkladdiga avtryck - finns att beställa här (http://www.rcscreenprotectors.com/index_files/HitecAurora9.htm).

Edit: Såg att radion nu verkar finnas för leverans även i Sverige, priset verkar ligga runt 4.500 kr. Man kan hitta den för runt 280 pund i England, blir väl runt 3.200 kr exkl frakt.

/Leif

DrHanke
2009-11-16, 20:37
Får vi en fin review på radion, med första intrycken, programering å mer bilder :thumbup:

LAN
2009-11-16, 21:39
P g a det tråkiga vädret så har jag inte testat radion "skarpt" ännu, men jag har programmerat en första modell, min Multiplex Blizzard. Den var ett lämpligt objekt av flera anledningar, dels för att utrymmet i kroppen är ganska tajt och dels för att den har dubbla skevroderservon som kräver diff, V-tail och luftbroms.

Det är inte helt lätt att placera antennen och dess lilla "klump" i mindre modeller. I Blizzarden stack jag till slut ut den sista lilla delen av antennen genom ett lufthål, där den hölls fast av "klumpen". Enligt uppgift från Hitec USA så är det OK att ta bort "klumpen" på mindre modeller, men i denna modell är det nog inte så lämpligt.

Programmeringen var enkel och självklar, bara man lär sig några grundläggande principer så går det som en dans. Det som är lite annorlunda för mig är att allt är helt flexibelt, vill man ha t ex skevroder på kanal 5 så går det utmärkt. Kommer man från en Futaba-radio som jag gör så får man tänka om en aning, men det går väldigt snabbt att greppa konceptet.

Den menyskärm varifrån man kommer åt alla mixar och liknande består av två sidor, ganska många alternativ och det kan ta ett litet tag att hitta rätt funktion. Men detta har Hitec löst på ett elegant sätt, det finns nämligen en "Custom"-skärm per modellminne där man själv kan lägga upp de mixar som man använder i just den modellen - detta är mycket praktiskt när man sen ska göra små justeringar på dessa mixar.

Har inte kommit så mycket längre, kanske återkommer när jag lyckats testa den på fältet.

/Leif

Lasse
2009-11-17, 21:45
Nu har jag efter ett antal års användande av Futaba återvänt till där allt började, med Hitec.
Sökte med ljus och lykta bland nätbutiker och till slut hittade jag en Aurora 9 med 7-kanals mottagare i lager hos Servoshop i England, ca 3400:- inkl frakt tycker jag var ett vettigt pris ändå.

LAN: Vet du vad 7-kanals mottagaren väger med och utan "klump" och kan man när man tagit bort den lätt sätta dit den igen?

LAN
2009-11-17, 21:54
Den väger 16 gram i originalskick, och den lilla klumpen väger 4 gram. Tar man även bort höljet så kommer man ner till 8,5 gram. Tror inte att klumpen enkelt kan tas bort och sedan sättas på igen, det blir nog en permanent modifiering. Men det kommer lättare mottagare så småningom, och eventuellt kommer det att bli möjligt att köpa en lös antenn utan klumpen, åtminstone i USA.

/Leif

Lasse
2009-11-17, 22:07
Ok, tar man bort klumpen så får man helt enkelt ha den som park/indoormottagare då, ska bli kul att se vilken prisbild mottagare och telemetrienheter kommer att få.
Gissar också att pekskärmen blir seg att använda i kyla men ska man nu programmera nåt och det är kallt ute får man gå in i klubbstugan en stund :)

Kronekull
2009-11-18, 07:37
LAN, i vilket steg i beställningsprocessen dras 125$ bort från summan? Eller är det så att man måste betala medlemsavgiften också?
/Magnus

LAN
2009-11-18, 08:24
Rabatten ska dras när de debiterar ditt kort, om summan av produkter som kan levereras når över det belopp som rabatten är kopplad till. Alltså, om allt du beställt finns i lager så dras rabatten direkt. Jag har bestämt för mig att du ser detta i kundkorgen innan du bekräftar din order.

Men om du beställt en Aurora och extra mottagare så finns ju inget i lager just nu, och då kanske man inte ser rabatten förrän senare. Men du ska ändå se rabattkoden någonstans i din bekräftelse.

/Leif

Kronekull
2009-11-18, 08:40
Tack för det Leif!
Om summan i slutänden blir ca 4500kr för sändare och fyra mottagare är det ju ett kanonpris!
När DX7:an kom var det väldigt många diskussioner om olika varianter som fanns, de som var godkända i europa och de som inte var det.
Är det samma sak med Auroran eller är den godkänd överallt.

Nu hovrar pekfingret över beställningsknappen!

Tack på förhand.
/Magnus

LAN
2009-11-18, 09:43
Enligt Hitec USA finns det bara en variant av Aurora, som är anpassad och godkänd i enlighet med resp lands regler. Min Aurora är CE-märkt, och detta gäller även mottagarna.

Jag har ännu inte fått den extra mottagare som jag beställde tillsammans med sändaren, vilket innebär att min rabatt inte är dragen ännu. Så jag räknar med att när mottagaren skickas ($69 + frakt) så tillämpas min rabatt på ett sådant sätt att Tower betalar tillbaka mellanskillnaden på mitt kort. I värsta fall kanske man får ett tillgodohavande istället, men det funkar ju också.

/Leif

Kronekull
2009-11-18, 10:19
Tack för det då vet jag.
/Magnus

kay.krut
2009-11-18, 13:45
Optima 7

På Optima 7:an finns en extra batteriingång, SPC, där man lär kunna ladda in betydligt högre spänning än i den ordinarie batteriingången. Är dessa två ingångar separerade ifrån varandra så att man t ex kan köra med en 7,5 volts acce i SPC-ingången och samtidigt använda den vanlige batteriingången till en 4.8 volts acce till servona. Kanske någon kan förklara så att man slipper bränna ner en helt ny mottagare. Jag hade tänkt att köra mottagare och servon på separata accar om det går för sig. Nu i rebootandets tidevarv så kanske det vore toppen att slippa att mottagaren lägger av på grund av stora strömrusningar. Så, jag är tacksam för ett svar.

Kay krut

Kan man så vill man.

LAN
2009-11-18, 14:21
Ja det stämmer, du kan använda två batterikällor, en till mottagaren och en för servona. Normalt sitter det en bygel i SPC-porten på mottagaren, bygeln ser till att den ström som ligger på servobussen också ger ström till mottagardelen. Tar man bort bygeln, så kan/måste separat strömkälla kopplas in på SPC-porten. Har för mig att man kan använda upp till 35 volt.

En liten finess för elflygare är att om man kopplar en liten specialsladd mellan balanseringskontakten (de yttersta polerna) på batteripacket till SPC-porten så kan man se den verkliga batterispäninngen på displayen i radion och inte spänningen ut från BEC/UBEC. Samtidigt garderar man sig mot en bränd BEC, men eftersom servona då ändå inte får ström så har det sistnämnda ingen praktisk betydelse...

/Leif

kay.krut
2009-11-18, 14:48
Tackar ödmjukast. Nu ska jag prova att koppla upp grejorna och kolla.

Tack än en gång,

Kay krut

Vill man så kan man.

Lasse
2009-11-18, 15:25
Angående rabatter hos Tower så är det väl olika beroende på vilket erbjudande de använder, nu ser man på deras första sida att man får $25 i rabatt på sin $199 order om man lägger den i varukorgen.

Heda
2009-11-18, 17:00
Tjo

Nu när de finns folk som har den "hemma" och pillat lite. Är det sådan där "långt bort tappar snart mottagningen"-funktion så det piper i sändaren eller så?

Ibörjan stod det överallt, nu såg jag på någe amerikanst forum att det INTE var så i std-utförande.

Finns det??

Heda
2009-11-18, 22:43
Quote:

Hittade på det själv på rcgroups, för att snabba lev. så skippade de det.




Hitec RCD Korea confirm that the "Range Out Warning" was causing extended delays with source of a part. Despite being in all pre-release advertising, and as advised by Mike in previous posts, this feature was omitted from the basic telemetry in order to speed the Aurora and Spectra Pro products into the hands of the consumer.

Regards
Alan Tong (Hitec NZ).

Kronekull
2009-11-20, 22:08
Nu har jag precis beställt en från Midland helicopters i England, dom hade några i lager.
/Magnus

Petrik59
2009-11-22, 20:04
Hur är det med garantier när man köper från utlandet?
Finns någon reparatör i Sverige som tar hand om garanti reparationer?

LAN
2009-11-22, 21:18
Köper man i utlandet får man nog räkna med att den måste skickas till samma land för eventuell reparation, i synnerhet om man köper den från USA.
Men jag är lite osäker på om det finns någon svensk servicerepresentant för Hitec, det kan vara så att all service för Europa sker hos Multiplex i Tyskland (England troligen exkluderat).

jaka
2009-11-23, 10:41
Hej!
Hur är det...? Finns radion även i USA i en EU version med sämre räckvidd?? Var det den du fick?

Tobbe O
2009-11-23, 12:40
Hej!
Hur är det...? Finns radion även i USA i en EU version med sämre räckvidd?? Var det den du fick?

Har du funderat på att köpa en???

LAN
2009-11-23, 13:51
Det finns bara en version, den är både CE-märkt och FCC-godkänd. Detta enligt uppgift från Hitec i USA, och eftersom mitt ex är CE-märkt så har jag ingen anledning att tvivla på detta.

/Leif

kay.krut
2009-11-23, 17:19
LAN..
.... har du kollat räckvidden på din radio än. Det skulle vara skoj att höra hur långt den räcker. Det finns ju dom som inte ens tar ordet Hitec i sin mun. Själv var jag ute i eftermiddags och kollade den nya modulen som Tower Hobby säljer i combo tillsammans med mottagare. Den sitter nu i en Optic-sändare som jag aldrig tidigare haft problem med. Jag fick tag i ett par nya Walkie-talkies, med nya batterier och så spatserade jag iväg. Efter cirka hundra meter så rörde jag på höjdspaken och fick ett "jodååå" på ren skånska. Ett hundratal meter till och ett nytt klingande "jadåååå"
Glad i hågen for jag så iväg runt en trehundra meter till och får till svars, "jo de rör saj"

Ja, så gick det tills jag nått runt åttahundra meter. Då helt plötsligt dog radion !!
Vad in i glödheta hel..te, helt dött, och med nya batterier!! Det här skulle ju inte kunna hända, i alla fall inte enligt Kjell&Co. Dom påstod att den radion skulle räcka minst 1,5 kilometer. Ja, comradion alltså. För sändaren hade full kontakt visade det sig. Där stod kompisen min och vrålade "jadåååå" så det ekade i halva Svedala, och jag hörde inte ett skvatt. Men åttahundra meter fick vi i alla fall ihop idag. Nu får vi ta nya tag till helgen och då kanske vi får köra med röksignaler i stället. För testa det ska vi. Så vi lär återkomma.

Kay krut

Vill man så kan man.

LAN
2009-11-23, 18:52
Kay, jag antar att du testar med full uteffekt, alltså inte i det läge som man kan ställa in för räckviddstest? Då får du nog gå en bra bit längre, se tråden "The big 2,4 Ghz test" på svensktmodellflyg.se. De sämsta systemen hade en räckvidd runt kilometern och de bästa en bra bit ytterligare. Min gissning är att Hitec hör till de bättre vad gäller räckvidd. Har inte själv ambitioner att testa detta, men vore kul om du kan göra om det och gå lite längre!

Däremot flygtestade jag systemet för första gången igår, och gjorde då också ett räckviddstest. Jag är van vid mitt Spektrum-system, där man kommer cirka 30 meter innan kontakten bryts. Men med min Aurora gick jag cirka 100 meter med reducerad uteffekt och hade fortfarande perfekt kontroll, t o m med min kropp mellan sändaren och planet, och inte en en tillstymmelse till "sega" servorörelser. Det kändes pålitligt, så jag flög min Blizzard utan att tveka, och tog upp den så högt jag vågade (det var gråmulet och ganska svårt att se planet). Hade inga som helst problem, och känner redan ett stort förtroende för systemet.

/Leif

sundqvistjohan
2009-11-23, 18:56
å kanske vi får köra med röksignaler i stället. För testa det ska vi. Så vi lär återkomma.


Det finns ju mobiltelefoner...

Jag testade min Futaba FF7 FASST på en grusväg omgiven av åkrar. Körde iväg med bilen medan kompisen stod vid flygplanet och kollade.
1 km funkade bra
1,5 km ingen kontakt med planet
körde tillbaka till 1,3 km - då funkade det igen

Detta alltså vid marknivå, i luften där det inte finns några hinder för radiovågorna torde det vara längre räckvidd. Nu har jag tyvärr inte så stora plan att man ser hur de ligger i luften då man är längre bort än en kilometer.

Hade själv funderat på en Hitec Aurora, men då jag ville ha min 2,4GHz-radio innan ett meeting i somras fick det blir Futaba.

http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/FASST.jpg?t=1248726858

kay.krut
2009-11-23, 20:11
Jo, jag vet att jag skulle kunna använt min mobiltelefon men man har ju liksom pratat hit o dit om att dom skulle kunna störa ut radion eftersom dom kör på samma frekvens. Så vi ville inte chansa. Dessutom behövde jag promenaden enär magen börjar bli lite rundnätt. Jag har fullt förtroende för grejorna om dom räcker åttahundra meter i marknivå. Det blir ju betydligt längre så fort man kommer upp en bit i luften. Och så tycker jag bättre om att göra ett långtest än att reducera effekten och knalla iväg bara en liten bit. Om det varierar tio eller tjugo meter med detta test så blir skillnaden ju betydligt större skillnad om man mäter på längre avstånd. Nu ska jag göra om det när det blir lite bättre väder här nere. Se´n är det bara o åka.

Tack för i kväll "youngsters"
Kay krut

Vill man så kan man.

Petrik59
2009-11-26, 15:38
FInns ingen liten lätt mottagare för inomhus depronare att tillgå från Hitec.
Verkar som Optima 6 på 15gr är den minsta.