handdator

Visa fullständig version : Vilken motor i en Jamara Yak-54 186cm



perelo
2009-02-28, 10:06
Hej!
Jag har fått tag på en Jamara Yak-54 på ca. 186 cm spännvidd. Vilken motor/servon föreslår ni att man ska använda i den? Har inte flugit någon stor maskin förut så jag vill ha en motor som räcker till men inte är FÖR mycket.
//Per

bokis
2009-02-28, 11:45
Kan det vara den gul-blå-vita måhända? 180cm i spännvidd?
Den vet Hanke hur man inte motoriserar..:tongue:

CNI
2009-02-28, 12:19
Hej!
Jag har fått tag på en Jamara Yak-54 på ca. 186 cm spännvidd. Vilken motor/servon föreslår ni att man ska använda i den? Har inte flugit någon stor maskin förut så jag vill ha en motor som räcker till men inte är FÖR mycket.
//Per

Du bör då ha minst 90 4-takt gärna 120, beror ju lite på hur mycket den kommer att väga också. Du borde klara dig med 6kg servon, kanske mer till sidorodet. Det är då min uppfattning iaf. Rätta mig om jag har fel.

jaka
2009-02-28, 15:43
Hej!
En 25cc tvåtaktare funkar bra, likaså en 26cc bensinare...eller en 150-180 fyrtaktare.
Hade en SIG CAP 321 EX (spv 185cm) för några år sedan med en MVVS 25cc motor och den hovrade (försökte åtminstone hovra) på 3/4 gas.

js_
2009-02-28, 16:26
Vet inte om det är den här, men om det är det så har du uppgifterna här.

http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=492

Peppe
2009-02-28, 16:34
Per!!!

Den ska inte motoriseras alls, det vet alla i klubben, skiten klipper redan på backen,
den ska hängas i taket, glöm den!!!!!!!!

Peppe

mulder
2009-02-28, 18:24
Med lite jobb får du in en DA50R.
En 120+ är rek, så 50cc bensin lär blir gött, /Mulder

bokis
2009-02-28, 18:31
Den sista motor rekomendationen är inte bra,kärran tål det inte.. Går definitivt på Jakas linje men skulle föredra något som inte vibrerar för mycket,den har en tendens o ramla isär då..

Peppe
2009-02-28, 18:41
Som jag skrev i inlägget ovan, skiten ska inte motoriseras!!
Jag har tagit hem 4st och sålt 3st. av dom här Yakarna + 2st av dom mindre på runt 140 i spv, provflugit 2 180cm. och bägge 140cm., dom är det lömskaste maskinerna jag
råkat på under mina 36år som modellflygare (ska inte glömma din oflygbara Black Horse Extra, Mange).
Den 4:e 180cm. Yaken är den Per pratar om, jag har haft den på anonns
men ångrat mig och tagit bort den, har inte hjärta att lura någon, andra mindre nogaräknande hobbyskojjare får fortsätta sälja dom.

Den här skänkte jag Moraklubben för att hänga i taket eller att ha korvgrillning över, ödsla inte tid och pengar på den. (Punkt)

bokis
2009-02-28, 18:51
Nåja..Hanke fladdrade runt med sin större,borde finnas på film här nånstans,o flög gjorde den..Han tog i som var brukligt då i överkant med motorn o resultatet var inte helt lyckat...:tongue2:

Peppe
2009-02-28, 18:55
Jodå Bokis, den här Yaken har vi diskuterat förut, såg filmen, men ger mig inte om det så börjar regna aska och lukta svavel...

Peppe

bokis
2009-02-28, 19:51
He,he..skulle aldrig rekomendera den till någon,var lugn ,men vill man nu flyga den om den är gratis så vad fasen? Jag vill helst inte stå i närheten dock..

DrHanke
2009-02-28, 20:12
Jag är benägen att hålla med delvis, flyger fint gör den... Jag hade inte så värst stora problem väl i luften, knivar fint, rollar rakt landar hyfsat bra. Dock som ovan så vad du än gör stoppa inte i en motor som är större än 25cc och inte minst vibrerar. Motorspantets infästning och glasfibern i kroppen är nog det mjukaste jag varit med om. Sen är det ett äventyr att balansera den då den är attans baktung så allt du kan få längst fram är bara bra, man skulle ju vilja stoppa en så pass tung motor som möjligt fram för att få cg bra men då verkar det finnas en tendens att inte fronten håller... Nej som Peppe säger montera ihop den å häng den i taket det är det enda den duger till :)

Peppe
2009-02-28, 20:32
Är kolugn..., vill bara inte se fler bli besvikna.....

Problemet vi har haft med dom, båda storlekarna, var att dom klippte över vänster vinge så fort man tog ner farten lite, flög man fort och "tänkte" svänga så ramlade skiten över höger vinge istället, trivdes dock ganska bra i "mellanregistret".
Vi laborerade med att ändra anfallsvinklar och TP:n, den höga vikten kunde vi inte påverka, men inget hjälpte, skulle rekommendera vilken annan flygmaskin som helst istället för dom här
(förutom Mange H:s Extra då förstås ;-) , det ska vara rolig att flyga, inte oroligt.

Peppe

Peppe
2009-02-28, 21:17
Kanske min besvikelse bottnar i att den liknar mig......,
trött, fet och alldeles för gammaldags!?

DrHanke
2009-02-28, 21:27
hehe ser i filmen att landningsfarten är hög, det behövs annars klipper den över högern. Samma gjorde min tveklöst... Peppe tror inte bara du haft probs med denna, min var lika jobbig den dock inte i luften som du beskriver, ett stort problem är vikten, den är tung flyger tungt å landar tungt.

Peppe
2009-02-28, 21:40
Usch, det låter nästan som om det ÄR mig du beskriver, hur jag landar vill jag inte ens tänka på........................

Yaken är trevlig att se på, det enda positiva jag (Yak) kan säga.

Ha en fortsatt trevlig lördagskväll//Peppe

perelo
2009-03-01, 21:09
Tjenare Peppe.

Då gör vi så att vi sätter den i taket på klubben, alltså hänger den inomhus. ;)

Mvh Elofson

PS. Bygget fortskrider med TSK 50. DS

Peppe
2009-03-02, 13:34
Tjena Elof!

Det tycker jag låter förnuftigt....., häng den högt!

Hur går det med den lilla pisshelin Jörgen fick av mig?

Peppe