handdator

Visa fullständig version : Boomerang ELAN....



petera38
2009-03-02, 22:06
Jag har präcis mottaget min nya ELAN. Den skall utrustas med en Jet Cat P-80.
Ifall att det finns tillräcklig med intresserade ibland er, skriver jag gärna en liten byggtråd....???:pcguru:
mvh
Pete

DrHanke
2009-03-02, 22:28
Pete... bilder, byggtråd!

Wulfman
2009-03-02, 22:28
:sarcastic:Är väl klart att det finns intresse.....

Ser fram emot den !

petera38
2009-03-03, 13:59
OK! -Men innan jag börjar, är det vissa saker som borde stå klart: Det finns så mycket material om Boomerangerna bla. på Al´s Hobbies hemsida och R/C Universe. Därför blir det mest bilder på mina lösningar och lite text.

Beställte den från Sandor Kruise, Digitech som ett combo packet: JC P80 turbin, Elan modell och Pro Lynx landingsställ. Fick ett jättebra pris.

DHL levererade den. Och även om modellen var emballerad iht kinesisk låda i låda principet, tre lådar allt om allt, fanns ett stort hål gennom alla tre skikt! Som tur var, var allt oskadat. Trots alla "Handle with care" och "Fragile" märkater ser packetet ut, som det har varit ett sväng genom lejon grottan på Zoo! :secruity:

Jag beställte den i schemat: vit - med blå och röda stafferingar. Monteringsmanualen är väldig bra med ritningar på i stort set allt - även om man inte är expert på engelska, går det bra att tyda...

Allt var bra emballerad i tunn "foamplast" folie plus plastposer, desutom kom bommar och vingar i fodrade fodral! Inte dårligt!!

"More to come...."

petera38
2009-03-03, 19:44
Jag tog mig friheten att låna lite bilder från Stig och Carsten´s trådar på det danska forumet, bara för att illustrere...
Bild nr. 1. viser Elanen i sports varianten: Vit, röd och b lå. Bild nr. 2. Elanen som den kommer i sin låda. Bild 3. Delarna pakkat ut. Bild 4 och 5 Modellen samlad set från fram och back. Bild nr. 6. Stabben är försedd med två höjdroder och 2 x JR DS 8711 servon. Och sista bild: Elanen på gräs.

petera38
2009-03-03, 22:25
Installation av ställen är simpel. Det behövs lite slib och bortsågning av material och ställen är på plats. Det behövs två 6mm plywood skivor under noshjuls mekanismen annars får styrarmen inte plats och samtidig kommer nosen lite upp.

Servo och flap.

Et par bilder på fodral till bommar och vinge.

DrHanke
2009-03-03, 22:47
Står det CMP på tillbehören Pete?

petera38
2009-03-04, 12:01
Vet faktisk inte, kann du präcisera lite närmare??? :stupido2:

DrHanke
2009-03-04, 12:42
På mina delar står det på bla servo locken China Model Products, är det lika på denna? Misstänker att det är de som gör kärrorna och därav lite kvalitets brister...

petera38
2009-03-04, 14:30
ållrait - då så! :sarcastic:

Så vitt jag vet produceras alla Boomeranger där.... men jag tycker inte kvalitéen är sämre än t.eks på Skymaster eller Jet Legend för inte att prata om fly Eagle.....

Jag kan tala om att passningen på i stort sett allt på ELANEN är närmast perfekt! Om inte man köper Jet 1-A ställ, måste man vara förberedd att fila och slipa lite här och där.......
Ibland förekommar det, att alla komponenter med fel tolerans har hamnat i en och samma modell !!:(
Då är det kört!!!

petera38
2009-03-04, 17:04
Jag brukar att slipa av namnet China Model Products och lacka dom. På ELANEN är alla sevo däck aldeles råa...? :icon_butt:

DrHanke
2009-03-04, 21:45
jo att måla dem verkar vara ett måste, förstår inte varför de har kritvita på bommarna när det är mönster på dem... Under kroppen på min sprint så stämmer inte den svarta breda stripen utan den är off centrum på sista biten... tja lite saker här å där vilket det inte borde vara...

Nej upp med lite bilder på dina egna Elan nu :)

petera38
2009-03-04, 21:50
Är alle bilder på min egen ELAN!!

Hur går det med färdiggörelsen av din SPRINT? Var mine bilder till någon hjälp?

petera38
2009-03-06, 19:43
Flaps på ELAN´en är av samma typ som på t.eks. CARF Flash .....

petera38
2009-03-06, 19:47
För at få plats till luftcylinderen på huvedställen måste man skäre bort en bit av hjul/ben brunnen och borra hål till luftslangerne...

DrHanke
2009-03-06, 20:30
Jo bilderna gav lite ideer.. Håller just nu på med center delen och flaps/broms är ju en del putsande innan den går in/ut utan att ta i...

petera38
2009-03-07, 17:20
För att få plats med turbin och tank måsta man ta bort en del material av spanterna. Med såg och slibrondel går det förhållandesvis snabbt.....
Jag har markerad var jag har slipat. På turbinfästerna har jag tagit bort ca. 1 cm på varje sida och från spanterna ca. en cirkel med 1cm tjocklek. Man får pressa turbinbeslaget ihop för att få det på plats. På Jet Cat turbiner måste man lägga en polywoodbit på ca 6-8 mm under beslaget för at den centrerer. Två hål för monteringsskruvarna.
För att få plats med tanken sågas en bit på ca 6mm av spantet i varje sida.

petera38
2009-03-08, 11:58
Med Pro-Lynx landingsstället följde 2 pyttesmå luftflaskor. Problemet med inte att ha tillräckligt med luft, beror ofta på, att man inte har tillräckligt med VOLUMEN!! Det är INTE trycket bara, som gör det... därför kollade jag, om det gick att få plats med två 0,5 lit colaflaskor. Dessa lexan flaskor klarar lätt 10 bar och kostar bara ca kr. 10:-!!:)
Man får jobba lite med slibrondell, men spanterna är av urdårlig kvalité och går lätt att slipa. När flaskorna är på plats säkrar jag dom med silikone lim, och gör förstärkningar i plywood. I
följande bildserie ses det hur......:hahaha:

petera38
2009-03-12, 19:37
Luften är nu på plats och håller tät hur länge som helst. Tänkte att det var dags att kolla hur komponenterne skall monteras för att "C of G" kommer att ligga rätt.
I en ELAN tråd på R/C Universe står det att ELANEN är nostung! Så med det i bakhuvudet placerede jag alla tre liPo paket på och imellan hjulbrunnarna. Gissa min förvåning när jag uptäckte att den var baktung!!!! Upp med alla LiPo´erna i rummet över noshjulet - alla andra komponenter upp fram och bara ECU´en fram för turbinen. Nu gik det att balancera - bara lite finjustering kvar....:stupido2:

petera38
2009-03-13, 16:56
Kollade med Elan-tråden på rc/universe igen. Alla tyckte det var konstigt med en baktung Elan, bara Sandor/Digitech mente att det kunne stämma!!! Så jag tänkte att jag kanske hade glömt någonting och gjorde ett nyt försök - men med mina "avbalanceringspinnar" i stället för snören med spik i från taket.

Men allt var som förut med LiPo accarna helt uppe över noshjulet och den stora luckan och canopy/cockpit på plats balancerade den - tog jag luckan av blev den baktung - se bifogade bilder.... En bit tape i nosen höll modellen på plats.

petera38
2009-03-13, 17:02
Från Mick Reeves i England köpte jag det här tunna (0,30mm) glasfiber, som bl.a. användas till att klä vingor med. Jag använder det nu bara till eks. att limma på plywood av denna här dårliga kvalitét, som kommer från Kina, för att stärka det och samtidig få en fin, slät yta. Som här på mina teknik brädor.

petera38
2009-03-17, 21:43
Här kommer en bild på en av dom två ventiler, som fölgde med mitt Pro Lynx landingsställ. Någon som känner till en sådan, och vet hur - eller om det går att programmera den??? :stupido2:

petera38
2009-03-24, 15:06
Jag tycker, att det måste finns en pilot i ett varje flygplan.....med klart canopy och lite cockpitliknande inredning!:crazy_pilot:
Hittade en fin "gör det själv" pilot från "Aces of Iron i USA. http://www.acesofiron.com/home.htm Den kommer i vit, så man kann måla den som man tycker. Jag har avstämt min efter Elanen´s färgar.....

petera38
2009-03-26, 10:54
Här kommer en bild på en av dom två ventiler, som fölgde med mitt Pro Lynx landingsställ. Någon som känner till en sådan, och vet hur - eller om det går att programmera den??? :stupido2:

Har nu provad allt som står i "boken" och det händer ingenting, så nu skickar jag den tillbaks til Digitech. Uppenbart er ventilen trasig?!??

petera38
2009-03-26, 21:26
Så blev jag klar med att måla pilot. Använde som mall de två bilder jag satte in tidigare. Med lite olika Humbrol färgar var det rätt så kul ett job.

petera38
2009-03-29, 15:58
Från Tor i Norge kommer detta enkla trick, som begränser förlust av luft i bromssytemet vid en evt. mindre läkage!
Gennom att montere en T-fitting på slangen från ventilen till landings ställ NER, har du bara tryck på bromsarna när stället är nere. Då hövs bara ett luftsystem!!! På min Elan 1 liters luft!!!

petera38
2009-03-29, 20:31
Den bild jag bifogade tidigare var för liten... här kommer en större... :sarcastic:

DrHanke
2009-03-29, 21:34
kör du bromsarna på samma luft? verkar smidigt då man kan använda båda burkarna...

petera38
2009-03-30, 11:40
Landingsställ och bromsar kör på samma system, därför behövs bara ett system. Det är bara när ställen är nere, att det är tryck på bromsventilen.

Numera kan mann ju köpa JetTronic ventiler, som avbryter efter 15 sekunder, hvilket ger samma effekt men som kostar mycket fler "Dinaros"!!:sarcastic:

petera38
2009-03-30, 17:32
Här kommer ett par kort på installation av PowerBox m.m. Den kan flyttas fram eller tillbaks. Mottageren sitter samman med PowerBoxen som et modul.
Man kan se "vaggan" till bränslepumpen, som monteras med en strip.

petera38
2009-10-05, 18:38
Så blev jag klar med min Elan! Fick köpt en Jet Cat P-80SE ...och fick alla grejer monterade på rätt plats. Avbalancerade den ..måste kanske ha lite bly i bommarna, men det blir i så fall väldig lite:.....
Använder en BVM "Smooth Stop" bromsventil..den funkar jättebra. Tanken är på 2,5 liter plus hoppertank på en kvart, så det räcker gott och väl till nästan 15 minuters flygning. Startade upp turbinen i dag....och det var en fröjd..så nu får vi se om det ska bli mer flygning i år...????:addpics:


Så här kommer lite bilder.....:sarcastic:

DrHanke
2009-10-05, 20:45
Bara å flyga nu då :)

petera38
2009-10-05, 21:20
Det är frågan, om jag får flugit mer i år.....:stupido2: Faktisk skulle jag gärna..präcis som vora norska brödre, flyga hela året, men man blir ju äldre med ålderen och mer skröblig och frusen och....:shout:

Men faktisk är det nu möjligt att flyga på vårt flygfält i Ludvika ..bara 2½ mil härifrån..har pratat med den ansvariga på kommunen, och det förligger faktisk ett tillstånd, med vissa förbehåll, att flyga R/C på stora fältet....800 meter asfalt!

DrHanke
2009-10-05, 21:27
Det pratas om att vi skall göra en höst avslutning i gimo om 2v, gäller ju också att vädret tillåter det :)

petera38
2009-10-06, 11:36
Hvilken datum skulle det ifall bli? Helgen den17.10. om vädret tillåter?

DrHanke
2009-10-06, 20:29
Kollade just på bokningarna på banan och 17 är det upptaget zon b som vi flyger på... men söndagen e tom. Ska kolla med boysen vad de säger...

petera38
2009-10-07, 14:28
Jag tycker Gimo är ett jättebra flygfält! Men...tyvärr måste jag åka 25 mil varje väg...och avsedd att det är långt, blir det också väldig dyra flygningar..:hmpf:...ca kr 500;- fördelad på x antall flygningar....

Så i stället försöker jag att arrangera ett mini - meeting på Nyckelmyran/Ludvika flygplats i den helg...bare 2 pers....:sarcastic: