handdator

Visa fullständig version : Val av batterier???



Felix
2009-03-09, 12:39
Jag måste ställa en fråga till er för att höra vad ni tycker. Jag håller på att bygga på min 30% Extra 260 och funderar nu på vilken typ och storlek på batterier som jag ska använda.

Min plan just nu är att ha en 5-cells 2700mAh NiMh acc till tändning via en regulator som ger 5,5V samt möjlighet att bryta tändningen från radion. Detta borde räcka ganska till ett par flygningar om jag har förstått det hela rätt. Jag har inte haft bensinmotor tidigare så jag vet inte riktigt hur mycket tändsystemet drar.

Sedan har jag en liten PowerBox som kan använda sig av NiMh,LiPo eller A123 (LiFe). Hur lyder era råd här? Mina funderingar är såhär:

LiPo:
+ Lätta, behöver ju inte ha obcen C-rating och då är de inte så farligt dyra heller
- Ska inte ladda dem i planet och behöver därför monteras på ett sätt som gör det enkelt att byta ut dem på fältet samt ta ur dem vid laddning. De gillar ju inte kyla heller.

NiMh:
+ Beprövade celler, "dör" inte tvärt när de börjar bli urladdade på samma sätt som LiPo
- Lite tyngre, ev laddningstid?

A123:
+ Kan snabbladdas, har bra C-rating, lite lättare än NiMh (har jag fått för mig)
- Lite tyngre än LiPo

Sedan är ju frågan om vart man ska börja i kapacitet på accarna till radioinstallationen? 2*2000mAh? Jag vill gärna klara ett par flygningar utan att behöva ladda alt byta accarna.

bokis
2009-03-09, 13:34
De största nackdelen med NiMh är självurladdningen i dem som kan vara uppåt en 10% per vecka om jag inte missminner mig..Personligen så gillar jag SUB-c till tändning,inte för att de dra mycket ström utan för att få en stabilare strömkälla..
Min erfarenhet är att en flygning kanske drar 150-200MaH men att tändsystemet gillar batterier som håller spänningen vid själva tändögonblicket.
Och detta är en kärra som kan dra lite ström när man fladdrar med rodren så sub-c eller lipo med en bra regulator skulle jag gilla..
Men det finns säkert andra erfarenheter!

Rune E
2009-03-09, 15:51
Enligt Batteriföreningens hemsida är självurladdningen för NiMh 10% första dygnet, sedan 1,5% per dygn
http://www.batteriforeningen.se/Nicd-NiMh.html
På jobbet använder vi mycket batterier till trådlösa mikrofonsystem och jag fick nyligen i uppdrag att kolla självurladdningen i 50 st. GP 2500 NiMh. 2 veckor efter laddning låg kapaciteten på i snitt 1850 mAh vilket ju stämmer ganska bra.

Har inga egna erfarenheter av bensinmotorer men strömförbrukningen för Zenoah´s encylindriga med Falkon PCI-tändsystem är enligt Toni Clark´s hemsida 220 mA vid tomgång och 680 mA vid 8000 varv. Motsvarande värden för tvåcylindrig motor är 300 resp. 1100 mA

KenPro
2009-03-09, 17:37
Själv kör jag med Li-Ion 2*2600 mah i en 50 cc, de är mycket lätta, tåliga, klarar att laddas i planet och rätt så billiga. Största nackdelen är väl c ratingen o att de bara kan laddas med 1 c, men de har prestanda så det blir över för 5st JR8711

jaka
2009-03-09, 18:33
Hej!
Har 2st 6,4V ,2000 mAh LiFePo batterier från Hi-Models in min 50cc Yak-54 (ingen regulator). Har funkat bra hittills.
Kör med ett 4,8V GP batteri på 2300mAh till tändningen...funkar också bra och är ganska lätt, väger ca 100g.
Har 5st JR 8711 servon i den kärran.

AmRi
2009-03-10, 22:57
Hej,
Kör ett gäng Hitec HS7955TG i min 25% Yak54 på alla roder förutom gasen. Efter lördagens fyra flygningar kunde jag ladda i ca 1200mah i mina accar så cirka 300mah/8-10 min flygning verkar det som dessa starka digitalservon förbrukar speciellt nu när det är nollgradigt ute. Inget vetenskapligt test men jag skall hålla koll på deras förbrukning. Mina accar är på 3400mah totalt.