handdator

Visa fullständig version : Monterat pontoner från Hobbycity 40 size



staflaraf
2009-03-10, 12:14
Hej! tänkte dela med mig hur pontonerna är som finns hos hobbycity då dem nämnts på forumet. Fick hem dom idag och kvalitén är super! Roder och allt är med, slänger upp en bild på hur dom ser ut på Calmaton. (jag ska ta bort nosstället=)

Ha det!

DaEk
2009-03-10, 14:17
Hej!

Skulle gärna vilja ha några bilder på hur du löste infästningen i kroppen då jag har en likadan som gärna vill ha flottörer till våren. :-)

staflaraf
2009-03-10, 15:00
Ja visst kan jag ta det! jag lade plywood som förstärkning på insidan och använde skruven med låsmuttrar som medföljde. har inte fått dit rodret än men jag tänkte dra en wire från sidrordet bara... Börjar bli sugen nu=) kan säga att det var rätt pilligt att få dit skruv med brickor och sen dra åt dom med insexnyckel. tur man har rätt små händer! min dotter på 2 år fick fiska upp skruv ett par gånger från isidan av kroppen haha...

tar ett par bilder idag eller imorgon...

staflaraf
2009-03-11, 10:54
Sådär har jag gjort infärstningen, kom inte in i kroppen med kameran men du ser ju vart jag fäst flottörerna ialafall! En del klagade på att aluminiumet var lite svagt, kanske när det inte är monterat men när allt sitter ihop så stärker hela konstruktionen sig självt! vart kalas....

T5
2009-03-11, 11:40
Wow, det där blev ju supersnyggt... Skulle vara kul att testa sjöflyg med tofflor, bergis ganska mysigt en stilla sommarkväll nere vid sjön :)

staflaraf
2009-03-11, 13:27
Ja jag gillar looken calmaton får med töffels=) vi har en flotte med motor på som jag tänkte flyga från lugna sommarkvällar!

KenPro
2009-07-13, 22:03
hej, hur har det gått med calmaton? Är själv i tagen att sätta pontoner på denna maskin o undrar vilken anfallsvinkel du satt pontonerna och om planet fungerar bra i luften o vattnet.


MVH Ken

Joakim E
2009-08-01, 12:39
Hej! tänkte dela med mig hur pontonerna är som finns hos hobbycity då dem nämnts på forumet. Fick hem dom idag och kvalitén är super! Roder och allt är med, slänger upp en bild på hur dom ser ut på Calmaton. (jag ska ta bort nosstället=)

Ha det!

Har du premiärat den ?
Jag har likadana pontoner som jag funderar på att montera på min calmato

KenPro
2009-08-01, 14:40
Jag har premiärat min med dessa pontoner. Det fungerar bra. Jag satt steget på pontonerna en halv tum bakom tyngdpunkten o skulle nog säga att de ska ska flyttas bak ytterligare en halv tum då planet gärna draggar stjärten i vattnet vid taxning. Annars fungerar det fint o planet är hur snällt som heslt o landa.

Joakim E
2009-08-01, 16:34
Låter ju bra :)
Då är det bara börja montera

staflaraf
2009-10-24, 22:59
fungerade jättebra! premiärade i våras, hur kul som helst. men nu har jag gått på elplanen och fpv igen så nu är dom till salu! vill ha 400kr + frakt för dom komplett med fästen osv. riktigt bra kvalité och dom är väldigt lätta! helt i glasfiber. jag har endast flugit med dom en gång.

jocke1963
2009-10-24, 23:23
dom är väldigt lätta!

Vilket innebär i gram...??