handdator

Visa fullständig version : Da50r strul



KenPro
2009-03-15, 11:18
Hej

Har åkt på strul med min nya DA50, drog igång den igår o den startade efter ett tiotal flip o gick helt ok, drog upp den på full gas efter en halv tank för att se vad jag hade för varvtal. 6700 rpm så jag började försikt att nåla högfarten men märker direkt att ingenting händer åt något av hållen. Nålar ca ett halvvarv fram o tillbaka o det blir ingen skillnad på varvtalet. Kollar så alla slanganslutningar är täta och att den ej tjuvar någonstans men hittar ej något fel. Efter justering av lågfart så svarar motorn riktigt bra men går inte på tomgång med spjället helt stängt oavsett hur jag än nålar in eller ut. Idag skulle jag fin slipa justeringen o premiära planet tänkte jag o drog ut o skulle starta, tyvärr råkade jag flöda den så den blev sur men fick igång den igen o den gick rätt bra men reagerar inte nämnvärt på högfartsnålen. Efter ett par starter o justeringar o ca totalt en halv tank så vill inte motorn starta alls och nu har jag ingen gnista, stiftet ser fint ut o accen har mycket kräma kvar. Är det stiftet som gett sig eller något allvarligare. Kan ju ha kört motorn lite snålt korta stunder då jag testat inställningarna.

DrHanke
2009-03-15, 11:42
Var med om detta fast med DA-85, givarkabeln till tändboxen hade råkat hamna åt fel håll, så kolla att du har satt givarkabeln åt rätt håll. Vi hade samma med nålarna samt att den varvade exakt 6200 oavsett hur man skruvade på nålarna samt att den var svår startad.

KenPro
2009-03-15, 12:16
Har kollat o alla kablage är rätt inkopplade om de nu stämmer från fabrik. Ser som sagt ingen gnista alls så jag får börja med nytt stift o sedan gå vidare med tändbox. Kan jag mäta spänningen i tändhatten för att se om allt står rätt till med boxen?

Nyroth
2009-03-15, 13:33
Hej Kenpro,

Att justera en bensinare är annorlunda än en glödstiftare, så det kan vara lite nytt att lära sig.

I enkla ordalag så är är det lågnålen som bestämmer den fulla tillgången på bränsle till motorn, om lågnålen är snålt ställd, så hjälper det inte hur mycket du vrider ut högnålen du får ingen respons.

I ditt fall så rekommenderar jag att du ställer in nålarna på den av fabriken rekommenderade grundinställningen (1-5/8 låg samt 1-7/8 hög) samt byter ut stiftet (har du fått det surt är det alltid ett käbbel att få det rent igen) och sedan flyger du motorn en 5 liter på denna lite rika inställning (kanske inte så rik i Sverige då ytter tempen är nära nollan?).
Under denna period kommer du märka hur motorn går rikare och rikare, du justerar då (lågnålen) i mycket små intervaller, max 1/16 dels varv.

Att din motor inte går på tomgång är också en indikation på att den får för lite bränsle på lågen, så var observant på att du verkligen är på grundintsällningen, då går dom alltid lite rikt om inget annat så som slangar och tank placering strular.

Ha även i åtanke att en låg tomgång på en 50cc bensinare utan svänghjul är ca 1800 RPM. Det är lätt att lockas nedåt 1500rpm men då kommer inte tomgången vara stabil.

Hoppas du finner en enkel lösning i detta, (nytt stift, lite tid på motorn, justera måttligt)

Bästa hälsningar,
Niklas

mulder
2009-03-15, 14:37
Hej Kenpro,

Att justera en bensinare är annorlunda än en glödstiftare, så det kan vara lite nytt att lära sig.

I enkla ordalag så är är det lågnålen som bestämmer den fulla tillgången på bränsle till motorn, om lågnålen är snålt ställd, så hjälper det inte hur mycket du vrider ut högnålen du får ingen respons.

I ditt fall så rekommenderar jag att du ställer in nålarna på den av fabriken rekommenderade grundinställningen (1-5/8 låg samt 1-7/8 hög) samt byter ut stiftet (har du fått det surt är det alltid ett käbbel att få det rent igen) och sedan flyger du motorn en 5 liter på denna lite rika inställning (kanske inte så rik i Sverige då ytter tempen är nära nollan?).
Under denna period kommer du märka hur motorn går rikare och rikare, du justerar då (lågnålen) i mycket små intervaller, max 1/16 dels varv.

Att din motor inte går på tomgång är också en indikation på att den får för lite bränsle på lågen, så var observant på att du verkligen är på grundintsällningen, då går dom alltid lite rikt om inget annat så som slangar och tank placering strular.

Ha även i åtanke att en låg tomgång på en 50cc bensinare utan svänghjul är ca 1800 RPM. Det är lätt att lockas nedåt 1500rpm men då kommer inte tomgången vara stabil.

Hoppas du finner en enkel lösning i detta, (nytt stift, lite tid på motorn, justera måttligt)

Bästa hälsningar,
Niklas

Jag har också en DA50R och har inga som helst problem med den, har gjort precis som Niklas skrivit ovan.
Jag hjälpe en vän till mig med likadan motor som inte vill gå på tomgång och var näst intill omöjlig att starta, återställde till fabriksinställningar och allt gick nästa perfekt förutom små, mycket små justeringar för att få bra tomgång, som sagt lätt att gå för lågt vilket gör att man kan få tjuvstopp. Hoppas det löser sig för dig /Mulder

KenPro
2009-03-15, 16:50
Har varit o premiär flugit kärran före jag läst era inlägg. Ja märkte att nålarna ej beter sig som vanligt. Jag fick igång motorn när jag rengjort stiftet o justerade den så den går bra på fullgas men vid mycket daltade runt tomgång så fyrtaktarar den o vill dö väl i luften. Får bli att göra som du säger Nyroth o börja om från scratch men jag tyckte den gick på tok för rikt vid låga varv med grund inställning. Hur mycket nålning pratar vi om på lågfarten från grundinställning när väl motorn är inkörd. O när ska ja börja nåla högfart? efter att justerat lågfart eller? Fick förresten ett stopp på ca 5-7m höjd o böjde landingstället efter två tankar hehe. Men jag har ett nytt hemma som åker på när motorn går som jag vill. Förresten tyckte jag inte det var någon speciellt med ett större plan, lite sävligare men alla elaka tendenser fanns där så jag måste tweaka den lite innan jag är nöjd med egenskaperna.

DrHanke
2009-03-15, 17:13
vad sitter den i för kärra?

KenPro
2009-03-15, 17:15
EF Yak 88"

DrHanke
2009-03-15, 17:17
a just det, den i byggforumet va?

KenPro
2009-03-15, 17:26
Japp, tror den blev lite tung, motorn orkar med bra men flygegenskaperna kunde nog varit lite bättre. Men måste som sagt jobba lite med den innan jag ger ett utlåtande

Sigun
2009-03-15, 18:08
Bilder och film från premiären då !!.. när kommer det ?

mulder
2009-03-15, 18:24
Du har säkert redan läst denna men i fall att.
http://www.desertaircraft.com/manuals/50Manual.pdf

/Mulder

Nyroth
2009-03-15, 22:57
Har varit o premiär flugit kärran före jag läst era inlägg. Ja märkte att nålarna ej beter sig som vanligt. Jag fick igång motorn när jag rengjort stiftet o justerade den så den går bra på fullgas men vid mycket daltade runt tomgång så fyrtaktarar den o vill dö väl i luften. Får bli att göra som du säger Nyroth o börja om från scratch men jag tyckte den gick på tok för rikt vid låga varv med grund inställning. Hur mycket nålning pratar vi om på lågfarten från grundinställning när väl motorn är inkörd. O när ska ja börja nåla högfart? efter att justerat lågfart eller? Fick förresten ett stopp på ca 5-7m höjd o böjde landingstället efter två tankar hehe. Men jag har ett nytt hemma som åker på när motorn går som jag vill. Förresten tyckte jag inte det var någon speciellt med ett större plan, lite sävligare men alla elaka tendenser fanns där så jag måste tweaka den lite innan jag är nöjd med egenskaperna.

Halloj,

Har inget 100% svar på din fråga om lågnålen då jag inte kört med ES pipan, men liknande set ups brukar hamna på ungefär 1/8 dels varv snålare när den har fått 5 liter, och utetempen är 20 grader.
Du kan nåla toppfart när du har lågnålen där du tycker den startar bra, trottlar bra och går vettigt på mellan reg. då kan du prova med högnålen 1/8 åt vart håll för att se hur det reagerar. Min erfarenhet är att högnålen inte ger några större skillnader, och jag märker dem mest i lååååånga vertikaler, inte på marken.

Dina reflektioner på din maskin låter som en kombination av två kanske tre saker, Högt ställda förväntningar (skall du givetvis ha :) ), långt uppehåll (det är vinter, och kanske det vart lite mycket depron flax, allt känns elakt efter en depron vinter), och sist men inte minst, lite stora utslag på normal lägena och kanske en lite nostung maskin...?

I normal lägena (allt utom 3D utslag) bör du inte ha mer än 10-12 graders utslag på höjd, detta är VÄLDIGT lite men fullt tillräckligt, mer gör den bara elak. Gärna med 15-20% expo efter tycke o smak. Skeven bör du ha runt 18-25 grader utslag ( med diff så den rollar rakt) och ca 20-30 % expo.
På sidan kör du precis så mycket så att du kan hålla kärran i knivegg i lagom flygfart, samt ca 30-35% expo.

I 3D läge så skall du ha minst 40 grader på höjd, helst mer och runt 40-50% expo brukar vara lagom. På skev så är 35-40 grader och 30-40% expo ett bra grund värde. På sida så mycket du mäktar samt uppemot 60-65% expo.

Med dessa utslag och en tyngdpunkt som gör att din kärra när du rollar runt den går i en svag båge mot marken, så bör du ha en kärra som är redo för att justera in lite mixar för att inte dra åt något håll i kniveggen, inte skall den heller rolla ur eller i med sid utslag.
När du fixat detta, så kommer du ha en mycket kapabel maskin som du kommer växa in i med varje liter du bränner.

Det är fortfarande stor skillnad på en 2.2 och en 2.6 meters kärra, likaväl som en 3 meters är ännu stadigare.... Men din kärra bör med ovanstående intrimmningar kännas riktigt bra och ge dig en känsla av kontroll i alla farter.

Lycka till,
Niklas

KenPro
2009-03-16, 11:40
Ok, det låter. Själv har jag aldrig haft high och low rate på någon maskin ej heller expo. Men denna maskin har jag satt upp som rekommenderat i manualen med mycket expo och jättemycket utslag ca 47-50 grader.

Ska prova ovanstående, o jag vet redan nu att med en väl fungerande motor och tyngdpunkten helt rätt så blir ja nöjd med modellen. När den vingrockar vid harrier tex vad beror det på eller är det fler faktorer som spelar in. Den klipper elakt till vänster varje gång fast jag balanserat den lateralt.

KenPro
2009-03-16, 11:44
Får justera mig fram till jag blir nöjd, det tråkiga är bara att jag inte kan det där med hur man löser en del tråkiga egenskaper, tex drar den hårt mot stället vid knivegg, värr än någon annan maskin jag ägt, o då har jag byggt denna så nogrannt jag kunnat med alla vinklar uppmätta och korrekta.

Nyroth
2009-03-16, 12:31
Båda ovanstående fenomen tyder starkt på en nostung maskin.

Ving rockandet kan minskas genom att korsa lite skev och sid, men utan TP där den bör vara så är det svårt att dölja med såna enkla trick.

Vad blev den slutliga vikten, har så svårt att tro att du fått den onormalt tung, det är en stor kärra så den klarar en del vikt.

/ Niklas

KenPro
2009-03-16, 15:59
Jag provade på min digitala personvåg att väga mig själv o sedan med planet två gånger om o kom fram till 8.5 kg, låter tungt. Jag har en ju den lättaste motorn o pipan jag kan hitta kavan hjul, urborrade hjulaxlar men iofs elsetup ala Tobbe O som väger lite mer än nödvändigt. Vet ej hur precis vågen är men jag kan tänka mig att den är i närheten. TP justerade jag mitt emellan de givna värdena men jag märkte direkt att den var rejält nos tung väl i luften och fick kompensera med rätt många klick höjd. Ska ner o bygga en brygga där jag lättare kan justera accarna fram o tillbaka tills jag hittar rätt. Mixar o sånt har jag aldrig heller brytt mig om även om jag tänkt tanken då de flesta plan jag ägt alltid haft nåt fuffens för sig vid knivegg.

/Ken

KenPro
2009-03-16, 16:14
Lite bilder på pärlan

Sigun
2009-03-16, 18:19
Den är snygg Ken :) , nu är allt vi önskar oss en Nyroth skola i hur man programerar mixar och annat i sin radio hihi och framför allt hur man använder sig av dem.

/Martin

KenPro
2009-03-16, 19:07
Man tackar. Jag tycker Nyroth kan köra en vår turné o justera in våra plan o motorer till perfektion så vi bara kan flyga sen. Men man får väl lära sig den hårda vägen istället.

Robert_s
2009-03-16, 19:30
Kom igen da Nick! Det är bara att börja skriva:)

KenPro
2009-03-17, 19:51
Läste förresten på FG att man ska kunna ha spjället helt stängt vid tomgång o bara justera lågfarten till den har en bra tomgång. Min är ju rå ännu men är inte i närheten av att gå på tomgång utan att höja spjället ett antal klick på radion. Behöver man öppna spjället så är inte motorn perfekt justerad påstod Xipp, mannen som modifierade DA motorer o var aktad som motorguru. Stämmer det?

Nyroth
2009-03-17, 23:06
Hej,
Vill inte påstå att Xipp har fel, men min erfarenhet är annorlunda, Speciellt på 50'an.
Din motor skall dö när du stänger spjället helt.
Det finns olika spjäll plattor en del med liten urholkning, en del med hål i, så det är svårt att göra ett så pass generellt utalande som att din motor SKALL gå med stängt spjäll.

Som tidigare nämnt, kör på grund inställningen, när du fått ett par timmar igenom den är det dags att justera.

Det som är sant är att 98% av alla kör sina bensinare för rikt, en motor som är justerad för perfekt förbränning kommer att hesitera vid gaspådrag då våra små förgasare inte har accelerationspumpar odylikt. Sant är också att 98% av alla piloter stora namn likväl som klubbflygare kör sina motorer lite rikt, så att det pluttrar ibland, detta för att få en lätthanterad, lättstartad motor som svarar på gaspådrag även ur hovring på låg höjd :)

Kan vi inte få lite video på din set-up, skulle vara kul att höra ES pipan.

Mvh,
Niklas

AmRi
2009-03-18, 11:05
Ken, Min erfarenhet är att en bra bensinare med modern elektroniskt tändsystem går på låg tomgång direkt ur lådan och med låg tomgång menar jag runt 1600-1800rpm.
Nu när din inte gör det så kan det vara stiftet så prova ett nytt av bra märke typ NGK, Champion Bosch osv. Ställ den inte för snålt heller på nålarna för att slippa bluddret i mellanregister för många motorer har detta bludder speciellt när de är nya. Huvudsaken är att tomgång och fullgas är perfekt och tillförlitliga och mellanregistret blir som det blir.
Sen när jag läste om din pipa slog det mig att det kan vara att den avstämda längden är för kort eller så kan pipan vara för restriktiv. Vad är det för storlek på snurra du kör? För stor snurra kan göra nålarna svårare att få rätt på oxå. Är du säker att det är rätt pipa för 50cc och uppåt som du har? En pipa skall alltid vara helst ngt för stor än för liten. Antar att soppan du kör med är det som DA rekommenderar oxå? Vore kul att se en bild på din motor och pipsetup.

KenPro
2009-03-18, 15:52
Jag har inga jätte problem med med motorn, att den inte startade för mig väl ute på fältet i helgen berodde på att jag surat ner stiftet. Efter att rengjort det så fungerade motorn igen, och gick skapligt bra. Men nu har jag som Nyroth sa ställt den efter orginal inställning o ska pröva igen i helgen, då fungerar den säkert prima efter några små justeringar. Jag körde också lite låg tomgång o därav mitt motorstopp. Hade jag följt manualen till punkt o pricka hade det inte varit något strul men med så gott som alla metanolmotorer jag ägt har man fått skruva en del på nålarna för att den ska gå bra. I den tron trodde jag samma gällde här, och dessutom så visste jag inte att nålarna inte fungerar riktigt som en metanolare. Pipan är rätt o ska dessutom vara en av de allra bästa till denna motor. Motorn varvar 6900 rpm redan efter två tank o då har jag inte haft optimalt inställd förmodligen. Mejzlik 23*8 proppeller, något tungdriven kanske som inkörningspropp men det kalla vädret runt nollan gör att motorn inte går för varm så det är nog lugnt. Installationen är helt läckagefri o det är inget problem med denna än så länge. Da:n kommer nog gå gött redan i helgen.

Håller på att ändra min elsetup inne i planet för att få tp längre bak o dessutom lättare justerbar. Men när det är klart o alla roder inställda efter Nyroths grundinställning istället för fullt flax åt alla håll så kommer jag lägga upp en film bara någon följer med o filmar åt mig.

Förresten Nyroth ska jag ha diff mellan skevens upp o ner o hur mycket, har kört det förr på en del plan men aldrig vetat hur mycket eller om det behövs.


/Ken

KenPro
2009-03-18, 19:44
Har ni förresten en simpel och bra lösning på hur jag lätt får en justerbar acc position. Mina mottagaraccar kommer hamna någonstans bakom sidoroder servot, o där finns plats att flytta dem rätt mycket fram o tillbaka. Detta så jag kan finjustera accarna på fältet vid flygning.

Nyroth
2009-03-18, 22:16
Förresten Nyroth ska jag ha diff mellan skevens upp o ner o hur mycket, har kört det förr på en del plan men aldrig vetat hur mycket eller om det behövs.


/Ken

Japp, du kommer garanterat att få en bra kärra ännu bättre med lite diff.

Jag föredrar att stiga högt, peka nosen rakt ner, och sedan rolla fullt åt höger flera var, rolla rolla rolla, kolla noga in så att kärran snurrar runt kroppens mitt, du ser det väldigt tydligt på en YAK om den inte rollar centrerat.
Du får prova dig fram, skulle gissa att runt 5-8 % diff om du har en JR radio, men det är bara att testa tills det blir perfekt. När du är nöjd så verifierar du att den beteer sig lika bra när du rollar åt vänster.

Skälet till att du börjar åt höger är att det är det hållet ett plan oftast rollar sämst/orenast, det är då enklare att känna skillnad på justeringarna.

Mvh,
Niklas

Nyroth
2009-03-18, 22:21
Har ni förresten en simpel och bra lösning på hur jag lätt får en justerbar acc position. Mina mottagaraccar kommer hamna någonstans bakom sidoroder servot, o där finns plats att flytta dem rätt mycket fram o tillbaka. Detta så jag kan finjustera accarna på fältet vid flygning.

En Plywood bit..med kardborre ytor, som sedan fixeras med buntband eller kardborre straps, finns på clas olsson.

KenPro
2009-03-21, 08:12
Jaha då var det dags för en nystart med kalibrerat tp som jag tror kommer fungera bättre och motorn tillbaka till grundinställning. Kollat över kärran o allt ser bra ut. Har även programmerat low o high rate, något jag aldrig använt tidigare. Så efter denna dag hoppas jag allt är grundjusterat o sedan får jag testa mig fram tills den flyger riktigt bra.

Nyroth
2009-03-21, 09:06
Helt rätt! På den bara :)

KenPro
2009-03-21, 17:39
Ja då var en fin dag till ända, lite mycket vind annars strålande flygväder. Jag plöjde igenom drygt fyra liter soppa o motorn har ca 5-6 liter nu. Har inte fått den att gå riktigt kalas på låga varv. Gjorde som du sa Nyroth. Startade motorn o värmde upp den, efter det fick jag snåla in lågen nästan ett 1/8 varv för att den skulle gå vettigt men ändå med lite bludder vid låga varv. Tomgång på 1800 rpm o sedan flög jag 4-5 tankar. Tyckte motorn gick bättre o bättre men vid blippandet med lite gas vid harrier flygning o annat så fyrtaktar den lite o är inte så responsisv som man vill om man är nära backen o leker. Tänkte då att jag nålar in den i små små steg men märkte att den den var snål o ville stanna om jag nålade in mer (testade på backen) nålade då ut igen o provade men jag får inte den respons o rena gång jag vill ha vid tomgång o till kanske en 1/4 gas. Står den på tomgång o jag snabbt ger fullt gas så svarar den fint o rent men har jag full gas o släpper sakta ner trotteln så börjar den skaka o fyrtakta rätt kraftigt vid ca 1/4 gas.

För att sammanfatta det så är antingen motorn extremt känslig på perfekt nålning av lågfart (kanske inom en minuts justering på nålen) för att gå riktigt bra eller så är det högfarten som måste in eller ut för att lura motorn till en perfekt gång.

Ska inte säga att motorn går illa men den går heller inte så bra som den ska. Tex hänger den kvar vid ca2050-2200 rpm ett bra tag innan den sakta går neråt till ca 1800 rpm, detta oavsett om jag fetar ut eller snålar in lågen. Annars har den bra med kraft o jag tycker den går bra på höga varv.

Känner att jag inte har riktig koll på när den skakar o lever för att den är snål eller om den går för rikt, svår balansgång det där.

Annars gick modellen bättre idag o efter ett par tankar så satt harrier rollar o harrier landing riktigt vettigt. Den vingrockar fortfarande trots tp bakom rekommenderat o den klipper gärna till ibland i låg fart. Den är rätt vild vid hovring och vill gärna slingra sig ur trots mjuka rörelser. Det stora problemet är att den vid fullgas vill gå neråt mot backen o vid gasavsläpp stiger den istället. Förmodar att det är motorn som inte sitter rakt gentemot plan kroppen. Den pekar väl uppåt något eller har jag fel? Har mätt alla vinklar med robarts vinkelvertyg o allt ska va nollat men vertyget litar jag inte på då det kändes lite billigt trots det dyra priset. När detta är fixat så modellen går rakt vid både tomgång o fullgas så kan jag börja fila på det andra.

Tyvärr kostade dagen en Mejzlik snurra. Sista tanken för dagen o jag tränar harrier landning o sätter ner den ett uns hårt men tyvärr är landstället mjukt som gummi o rätt mycket bananform på det efter min hårda landning vid motorstoppet så proppen går i isen o flisar upp sig. Men nu går motorn så pass bra att jag kan trycka dit mitt nya ställ, skulle gjort det innan men man lär av sina misstag.

/Ken

Nyroth
2009-03-21, 18:18
Hej,
Låter som du är på helt rätt kurs.
Hade du 23x8 snurra?
Kan ju vara som så att med din pip setup så trivs motorn med en lite mer lätt driven snurra, typ en 22x10?
Se inte den brutna proppen som ett nederlag, se det som en möjlighet att prova en till :)

Mer tid kommer göra att motorn går bättre och bättre, det finns dom som hävdar att dom ser en kraft ökning genom de första 25 liter soppa.
Vad kör du för olje inblandning, jag antar att du kör 3% nu, när du gör över till 2% så märker du en hyfsat markant skillnad, speciellt i kombination med justering av nålar.

Mvh,
Niklas

KenPro
2009-03-21, 18:59
Kör faktiskt bara 2.5% oljeinblandning, hoppas det inte tar kål på den. Angående att motorn ligger kvar på efter varv innan den går ner på tomgångsvarvtal. Vad beror det på. När jag tävlade i buggy så var det oftast högfarten som var snål eller lågen för rik eller en kombination ibland även med för hög tomgång. Jag vill minnas att du hävdat motsatsen att lågfarten står för snålt när den hänger kvar lite i varv innan den går ner. Funderar på att justera motorn till grundinställning igen och börja om. På FG har xipp skrivit att han justerar dessa bensinare enligt följande med superbt resultat.

Värm upp


nåla högfart för fullt varv

slå av på gas sakta, när motorn börjar fyrtakta så nålar man in tills den går rent med givet gasläge, stäng sakta trotteln tills den fyrtaktar igen, nåla in lågfart osv tills den går rent ända ner till tomgång.

När man nu öppnar trotteln så kommer motorn tveka, då nålar man ut högfarten lite i taget tills svarar raskt o bra hela vägen.

Många där borta hävdar att detta fungerar utmärkt o motorerna går riktigt bra.

Är det något jag ska prova för att få bukt med mina problem?

Känner som sagt att jag inte har hundra koll var jag är på nålarna då jag inte tycker den går riktigt bra oavsett nålläge.

Han tillägger även att det ärmycket viktigt att membran o övriga delar i förgasaren måste vara rätt inställda, men det hoppas jag de är från fabrik.

Angående planets vilja att dyka vid fullgas, pekar motorn lite uppåt då? Ser som sagt inget på vinkelmätaren men får prova med ett vatten pass på brandväggen. Det duger väl med att lägga en bricka emallan tills vinkeln är noll?

Nyroth
2009-03-21, 19:12
Hej,
Du har inget att förlora på att prova Xipps metod. Du kan alltid gå tillbaks till grund inställningen om det inte känns bra.

Viljan att dyka vi fullgas tyder på en viss nedåt riktning på motorn, när du sedan gasar av så trycker propeller disken nosen uppåt.
Tänk dig att motorn har en grad nedåt rikting.
Tänk dig också att istället för proppen så har du en stor 23 tums skiva (en pizza) monterad på axeln, om du nu drar kärran efter dig i 60 km/h hur påverkar denna skiva din maskin då...............jo den kommer att trycka nosen uppåt. ganska rejält med.

Så prova med en bricka som justerar upp linjen, på gamla CAP 232 körde vi med 1.5 grader upp riktning.

Mvh,
Nyroth

KenPro
2009-03-21, 19:49
Det är guld att ha dig Nyroth, tänk dig vad vi newbies skulle behövs kämpa annars.

jaka
2009-03-21, 19:58
Hej!

Med motorn nedåtriktad dras modellens nos neråt vid gaspådrag.
Motorn vill ju vrida/rotera modellen med tyngdpunkten som rotationscentrum.
Pröva att ändra /rikta motorn lite uppåt.

AmRi
2009-03-24, 16:51
Ken,
Vad har du för utblås innerdiameter på pipan? Man kan oftast strypa till de ganska ordentligt och få en lugnare tvåtaktare på det viset. Skulle gissa på att du kan strypa den med ett rör som har innerdiameter runt 10-12mm. Den får liksom mera mottryck men ändå inte för mycket i.o.m. att en pipa har så stor volym jämfört med en dämpare. Var noga bara så den inte går för varmt!
Jag brukar hänga på en 45-graders silikonslang och en bit alurör (typ 100-150mm lång) vid utblåset av piporna på mina metanolare med eller utan pump. 22x8 typ MenzS träsnurra är nog bra till 50cc och då lär den varva runt 7500-8000 med perfekt svar.

KenPro
2009-03-24, 17:02
Utblåset är 12 mm. Jag vill gärna köra vidare på 23 tummare då EF Yakens motorkåpa är enorm gentemot andra 50cc maskiner. Mejzlik 23*8 kör proffsen på med samma setup så det ska nog gå bra. När vädret tillåter blir det flygning igen så jag får nog ordning på inställningarna vartefter. Tyckte att motorn gick 98% bra i lördags men då justera jag bort mig lite när det sista skulle finslipas, så jag börjar om igen o provar med xipp metoden.

KenPro
2009-04-20, 20:47
Dags för en liten uppdatering av min Yak o DA50. Efter att ha satt mejzlik proppen i isen så blev det en lång väntan på en ny då typ samtliga handlare i sverige inte låg med passande proppar i lager. Blev till sist en Vess 23A från staterna då den lovordats av de flesta som använd den. Motorn tillbaka till grundläge o vispa igång. Värmde upp motorn o testade fullgas en längre stund för att se vad som hände, denna proppeller varvar ca 500 rpm mer än Mejzlik 23x8 och motorn låg stabilt på 7300, efter det nålade in lågen tills den gick vettigt och jag får samma fenomen som jag alltid fått med motorn, den går inte hundra rent från en 1/5 delsgas ner till tomgång. Nålar jag hårdare på lågen så börjar den strutta o skaka o vill ha mer soppa. Nu svarar motorn bra förutom när den stått på tomgång en längre stund då den spottar till en aning o sen svarar klockrent, tycker gången är godkänd även om den ej är perfekt om man är petig. Det tråkiga är att när man drar ner till tomgång så hänger den kvar vid 2000-2100 rpm ett bra tag innan den sakta tickar neråt 1800 rpm. Vet att det inte ska vara så men hur jag än nålar så är detta fenomenet kvar. Kan det vara så trots upprepade försök att högfarten som jag nu nålat ut ca 10 min från grundläge ska in istället en rejäl dos o lågfarten ut? Nålar jag lågen 1-2 min snålare så går den snålt vid lägre varv o ändå fyrtaktar den lite grann o har tvåstegs tomgång.

Annars har jag brickat upp motorn så planet flyger rakare i luften, tyvärr behövs det nog ett uns till för att få den att flyga rakt både på tomgång o fullgas. Men det flyger mycket bättre än innan o är så där härligt foamy lätt i känslan. Mycket fin känsla i planet med fina servon o glappfria länkage. :)

KenPro
2009-04-20, 20:51
Nålarna står: Lågfart innålad 20 min från grundläge Höfart ut ca 10-13 min från grundläge. Enda stället jag hittat där den går nästan riktigt bra. Motorn har nu gått ca 8 liter o jag ska snart gå över till 2% olja o undrar om man kan köra med Klotz KL200, ren syntetolja som jag har till metanolarna?

Ludde
2009-05-13, 09:08
Har du kollat att nålarna är ok?, ser du en ring på nålarna är dom slitna och blir svår/omöjlig att justera..

Krille
2009-05-13, 11:20
Motorn har nu gått ca 8 liter o jag ska snart gå över till 2% olja o undrar om man kan köra med Klotz KL200, ren syntetolja som jag har till metanolarna?

Svar: Ja!


Compatibility: Blends with BeNOL® castor oil, SuperTechniPlate®, gasoline, methanol alcohol,
nitromethane and stays in suspension. Will not blend with petroleum oils or synthetic lubricants.
100% Biodegradable formula.

Läs här för mer info.
http://klotzlube.com/tech/KL-200.pdf

Tobbe O
2009-05-13, 11:32
Air cooled engines mix at 16:1 to 20:1


Compatibility:

Blends with BeNOL® castor oil, SuperTechniPlate®, gasoline, methanol alcohol,

nitromethane and stays in suspension. Will not blend with petroleum oils or synthetic lubricants.
100% Biodegradable formula.
Fuel Stability:


Will dissolve in gasoline at ratios of 15:1 or greater; alcohol at ratios up to 5:1.

2-Stroke pre-mix: Do not use in oil injection systems.
Air cooled engines mix at 16:1 to 20:1
Water cooled engines mix at 20:1 to 32:1
R/C Model:


2-stroke glow engines mix at 15 -18%
Kart: Air cooled mix at 16:1 to 20:1

KenPro
2009-05-20, 21:12
Ja kör med annan olja men tack ändå. Efter lite stillestånd så är det dags att ta upp mekandet med Yaken o Da:n. Har fortfarnade inte fått motorn att gå riktigt bra och provar nu att korta kröken för att se om det blir nån skillnad. Hittar inget som helst fel eller läckage på motor eller avgas så det är en sista utväg innan den skeppas tillbaka till inköpsstället.

Kanske går vägen vi får se.

En annan fråga är om vingrockande bara uppstår vid nostung maskin eller om detta kommer tillbaka om man gått för långt bak med tp. Yaken klipper rätt otäckt vid höjdutslag och vingrockar rätt kraftigt trots accar o annat bakom roderservot trots det föreslås att de ska vara så långt fram som går för att få rätt tp.

Finns lite att jobba på för att den ska flyga som ja vill, men det kommer efter lite justeringar.

KenPro
2009-06-06, 21:46
En liten uppdatering av Da:n, efter att ha provat en Zimmermann canister o fortfarande samma symptom har den nu gått tillbaka till inköpsstället. Kan säkert va så simpelt som att justera pop off eller annan förgasar historia men jag röstar på att cylinderfotspackningen läcker lite grann. Får se vad Toni Clark kommer fram till.

mulder
2009-06-06, 22:37
Hoppas det löser sig och det fort, inte roligt att behöva skicka iväg prylarna nu när man kanske planerat att flyga som mest och kvällerna är ljusa länge /Mulder

KenPro
2009-06-07, 07:19
Ja det går ju inte så där jättesnabbt att få hem grejerna igen tyvärr. Har blivit 99% mek o resten flyga i år. Men det får ja ta igen på sensommaren.

Tobbe O
2010-12-29, 11:07
Så här snart 2 år senare, hur slutade historian?:)

KenPro
2010-12-29, 12:00
Gav upp :( Den var ju nere i Tyskland o fick ny kolv mm pga av fel toleranser. Visst efter det var det mindre vibrationer men jag har höga krav o en motor av den kalibern ska gå som en klocka o det gjorde den inte. Sålde grejerna med ett varningstecken för motorn o efter ett tag så la Cdi boxen av helt. Om ja minns rätt så fick killen köpa en ny box o sen gick den rätt bra så förmodligen var det nåt som inte stämde med tändningen från början.

Men nu vet ja bättre o har gått tillbaka till rötterna o har införskaffat mig en YS 170 CDI, ok nästan dubbelt så dyr som DA:n men med rätta vridet, gassvaret, ljudet o gången. Har satt den i en Sebart Sukhoi 140 spännvidd, håriga prestanda jämfört med 50 cc arna

Kan tänka mig Da igen men då med flera cylindrar för mjukare gång

Du som gammal YS frälst måste prova nya YS 70:n. Ett ord räcker: Brutal

DavidFlygare
2010-12-29, 13:57
Oj 170 cc i en modell med 140 spännvidd`? Fast efter vidare läsning såg jag att det var 70cc du menade men är det motorstorleken som står efter namnet?

KenPro
2010-12-29, 14:22
Nja, 170 är ju från kubiktum o denna motor har 27.95 cc i slagvolym. YS 70 är en mindre motor med 11.45 cc. Tex är ju en OS 60 ca 10cc eller 0.60 kubiktum

DavidFlygare
2010-12-29, 16:01
oj det vart komplicerat ... nu vet jag bättre iaf

Tobbe O
2010-12-29, 18:07
Gav upp :( Den var ju nere i Tyskland o fick ny kolv mm pga av fel toleranser. Visst efter det var det mindre vibrationer men jag har höga krav o en motor av den kalibern ska gå som en klocka o det gjorde den inte. Sålde grejerna med ett varningstecken för motorn o efter ett tag så la Cdi boxen av helt. Om ja minns rätt så fick killen köpa en ny box o sen gick den rätt bra så förmodligen var det nåt som inte stämde med tändningen från början.

Men nu vet ja bättre o har gått tillbaka till rötterna o har införskaffat mig en YS 170 CDI, ok nästan dubbelt så dyr som DA:n men med rätta vridet, gassvaret, ljudet o gången. Har satt den i en Sebart Sukhoi 140 spännvidd, håriga prestanda jämfört med 50 cc arna

Kan tänka mig Da igen men då med flera cylindrar för mjukare gång

Du som gammal YS frälst måste prova nya YS 70:n. Ett ord räcker: Brutal

Tråkigt att inte 50cc motorn fungerade bra:( själv har jag två DA-50 som går som klockor och raketer:) en som gått 388 och en som gått 38 flygningar. Jag var ute och flög i -10 här om dagen och behövde inte ens röra nålarna, nästan som en YS.

Prestandan på en "frisk" DA-50 räcker hur bra som helst i en 220cm maskin , vet inte vad man skulle behöva mer effekt till.

YS170 CDI har jag hört live i sommar och dom låter skönt.
Du skriver 140 spännvidd men jag tror att du menar Sukhoi 140?

Jag älskar YS motorer men flyger nästan uteslutande bensinmodeller, jag har en YS63-s i en EF profil YAK 55 och den går som ett skollat....

Någon 70'a kommer jag nog inte att köpa, jag en ny 63'a som ligger men den har jag annonserat ut.

Har du köp dig en 70'a?

KenPro
2010-12-29, 18:56
Jo menade såklart Sukhoi 140 o då inte spännvidd, den är 194cm. Prestandan på min DA var över medel enligt Toni Clark som pillade med den o den varvade rejält, men registret o gången var inte 100% på min tyvärr.

Nae effekt finns det ju så det räcker men tycker det är kul med det där lilla extra pulvret som är svårt att få med förbrännningsmotor annars. Nackdelen är ju såklart soppakostnad men de kan ju köras med låg % olja o nitro om man vill. Själv struntar ja i extra kostnaden då fyrtakt är allmänt trevligare. O CDI:n förbränner riktigt bra så modellen blir inte kladdig :)

Ja har tänkt o införskaffa EF profilen länge nu så vad tycker du om den?

Inhandlade en 70 när de kom o har bara bänkkört den, men oj vilket tryck det är jämfört mot 63an. Fast regulator o ringtätad vev för mer boost + då större slagvolym o lite ändrad i toppen gjorde en bra motor betydligt bättre. Varvar tex en APC 14*4W 11.600rpm o en APC 13*6 12200rpm på 30% nitro + rappare gassvar än förut ;)

Tobbe O
2010-12-29, 20:00
Fina siffror, kanske man får testa en 70'a någon gång i framtiden men jag tycker att draget i 63'an räcker långt.

EF profilen är riktigt kul men jag har inte flygit den så mycket, den är rejält kvick och väger inte ens 2 kilo om jag inte minns fel.