handdator

Visa fullständig version : yak 54



mikael 54
2009-03-18, 17:14
hej ! jag håller på å bygger en great planes arf yak och undrar om någon vet ett vettigt sätt att få sidoroderservona att samarbeta eftersom dom installeras i stjärten och borde gå åt olika håll samt att installera en da-50 istället för en 43cc som rekommenderas.radio = spectrum dx7

mvh.mikael 54

Sigun
2009-03-18, 18:57
Hej Mikael.
Det är inte speciellt svårt att fixa till detta i DX-7:an. Kolla här så löser det sig galant.

http://www.rcaerobats.net/Spektrum/dx_7_main_page.htm

sidroder förresten ? är det inte dubbla höjdroderservon ?

/Martin

mikael 54
2009-03-18, 19:23
tack för svaret/det är både dubbla sid och höjdroderservon

js_
2009-03-18, 20:55
Jag har det flyget med en DL50 i o det funkar fint, men jag har bara ett servo på sidorodret, fast jag har insett att det är för lite i knivägg.
Jag köpte det beg o ägaren före mig hade 2 servon o powerbox.

jaka
2009-03-18, 21:50
Hej!
Kan inte vara möjligt med två servon på sidrodret...!? Inte på en "liten" 50cc kärra...
Det krånglar bara till det. Kör med ett istället!

sundqvistjohan
2009-03-18, 22:19
Jaka, manualen http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1411-manual-v1_1.pdf rekommenderar pull-pull om man använder metanolmotor och två servon i stjärten med stötstänger om man använder bensinmotor (sid 18). Detta för att få till tyngdpunkten utan att blya.

Finns det någon som har ett konkret tips om hur Mikael ska programmera denna mix i sin DX7:a? - Annars finns det risk att jag "hjälper" honom i programmeringen och kvaddar ett par fina servon :(
http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/Rudder.jpg

Alltså 2 kanaler till skev, 2 till höjd, 2 till sida och 1 till trottel.

AmRi
2009-03-18, 22:50
Har för mig att DX7:an har ett par fria mixrar, eller hur? och då mixar man sidorodret med en ledig kanal som blir så kallad "slav" kanalen med 100% rörelse av masterkanalen.

Hur starka servon tänkte du använda dig dubbelt av till sidorodret? Dubbla stumma stötstänger på ett sidorodrer och till två servon låter slitsamt för servona för rörelsen på de blir aldrig 100% exakt. Ngnstans måste det få ge med sig lite annars går ngt av eller drar onödigt mycket ström.

Kanske ett starkt servo på 24-30kg räcker?

mikael 54
2009-03-19, 08:08
servona till yaken är futaba s3305/8,9 kg 6v.man tycker ju att det som står i byggmanualen torde vara möjligt att utföra utan så mycket extra trubbel.

mikael 54
2009-03-19, 08:16
hej igen! jag kommer även att ha problem med motoristallationen eftersom ja lägger i en da-50 istället för en fuji-43,templaten till brandväggen stämmer inte.åsså va det elinstallationen,tänkte lägga 6v till servona och skild 4,8v system till tändsystemet. vad rekommenderar ni som byggt mycket jag tror på keep it simple

AmRi
2009-03-19, 09:22
då borde ett servo på 24kg typ Hitecs HS7955TG kunna ersätta dina servon med andra ord. DA:n är ju en lätt motor kanske t.o.m. lättare än Fujin? Du får nog himmla bra vertikalprestanda!
Ja, tändaccen är separat.
håller med dig, keep it simple!

DrHanke
2009-03-19, 11:16
Jag har det flyget med en DL50 i o det funkar fint, men jag har bara ett servo på sidorodret, fast jag har insett att det är för lite i knivägg.
Jag köpte det beg o ägaren före mig hade 2 servon o powerbox.

Anledning till två kan vara att de rekomenderar 3305 som drar 7kg på 4.8V och med den gigantiska armen som man har i manualen är det nog bara runt 2,5-3kg kvar i kraft minus det man förlorar bak så skulle tippa att man har väl nått kilo kvar. Ett 12-15kg servo skulle råda bot på det hela om man vill köra med ett servo.

Tittar man på ett servo så anges kraften ex 7kg vid 1cm ut på armen, 2cm ut är det bara hälften kvar sen får man räkna bort även beroende på hur långt ut den sitter rodret, därav många som har "stora" servon i större maskiner detta för att kompensera de ofta stora armarna som krävs.

js_
2009-03-19, 14:10
Anledning till två kan vara att de rekomenderar 3305 som drar 7kg på 4.8V och med den gigantiska armen som man har i manualen är det nog bara runt 2,5-3kg kvar i kraft minus det man förlorar bak så skulle tippa att man har väl nått kilo kvar. Ett 12-15kg servo skulle råda bot på det hela om man vill köra med ett servo.

Tittar man på ett servo så anges kraften ex 7kg vid 1cm ut på armen, 2cm ut är det bara hälften kvar sen får man räkna bort även beroende på hur långt ut den sitter rodret, därav många som har "stora" servon i större maskiner detta för att kompensera de ofta stora armarna som krävs.
Jag har ju 50mm aluarmar på min o stagen längst ut, så jag har inte så många gram dragkraft kvar.
Edit: det är 3305 servon som jag har med.
Sorry, det det kanske inte va mitt flyg som det skulle diskuteras om i den här tråden.

jaka
2009-03-19, 16:59
Hej!
Bättre att sätta dit ett JR 8711 ellelr Hitec:s motsvarighet så slipper du tyngd i bak på kärran... Med lättare motor i nosen (DL jämfört meed Fuji) är det lättare att få till tyngdpunkten om du skippar ett servo baktill och bara använder ett starkt servo till sidorodret, ex JR 8711 eller Hitec 7955TG ...eller något annat starkt servo som klarar 12-15kg. JR 8711 och Hitec 7955Tg är ju overkill på en 50cc kärra då dessa drar 25kg vid 6V.

Själv kör jag med 4,8v, 2500mAh GP accar på tändningen och 2stycken 6,4v 2000mah LiFePo accar (A123 ) till radion (Spektrum Ar9100, 9 kanalsmottagare).

DaEk
2009-03-19, 18:27
Hm, en tanke. Varför mixa nått? På sidorodret borde det väll bara räcka med en Y-kabel?

Om båda armarna pekar neråt och det sitter ett servo på varje sida om kroppen så drar ju den ena och den andra skjuter?