handdator

Visa fullständig version : Elmotor till flygande-vinge



adent
2009-03-20, 08:27
Hejhopp!

Jag håller på och bygger en uppförstorad kopia av en Mini-slinger (med väldigt mycket hjälp). Men jag skulle behöva någon som kan hjälpa mig att lista ut vad jag ska ha för storlek på motor och propeller... och lämpligt antal LiPo-celler.

Planet kommer få en spännvidd på ca 1,4 meter och väga någonstans mellan 700 gram och 1300 gram (troligen kring 1100 gram?) flygfärdigt.

Nu minns jag inte vingytan, men tror att det rör sig om 38-42 kvadratdecimeter.

Förslag? Synpunkter?

MVH: Mikael

ps. Borstlös outrunner då alltså.

Mr J
2009-03-20, 22:54
Jag har en Zagi (1,2m) med ljusslangar för mörkerflygning.
På den har jag en sån här: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5421

Funkar fin-fint, med 60A Esc och 2200 mAh LiPo.
Visserligen lite mindre, men tung som en bojtyngd, den väger 1200g+

CherryT
2009-05-06, 21:32
Hej, såg att du hade en inrunner. Vad har du proppat med och vad varvar den? Jag har kommit över en gammal deltavinge i balsa runt metern ca. 1 kg klar, som har haft 40 motor metanol. förra ägaren klockade 197 km/t :sarcastic:med 10x6 propp.
Tror du man kan använda Inrunnern för frontmontering? Jag tänkte bräcka 200+ gränsen med EL..:thumbup:

Mattias

Mr J
2009-05-13, 21:45
Det sitter en APC 7x4 på den, kommer inte ihåg vad den varvar.
Men den går klart närmare 100 än 200 km/h.
Den skulle nog behöva 4 celler, men den blir så sabla varm vid fullgas redan med 3 celler, så det är nog inte lönt att försöka.

Nu snickrade jag iofs ihop den här kärran för att flyga mörker, det sitter infrästa ljusslangar på över och undersidan av vingarna.
Och den går definitivt tillräckligt fort när det är kolmörkt... :sarcastic: