handdator

Visa fullständig version : TP Topflite P-51B



lassebetong
2009-03-20, 23:04
Har övertagit en P-51B som jag till slut fått klar.
Efter att ha byt ut motor, servon och lite annat så stämmer det kanske inte riktigt 100 längre.
Har heller ingen ritning på den så jag är lite osäker.
Vingen är runt 1470mm.
Vägde den även med tom tank och hamnade runt 3430g, mycket eller lite?

/lasse

taygher
2009-03-21, 08:44
Tjenare Lasse,

Kul att höra att P51:an är redo för ny tjänstgöring! :icon_pidu:
Vikten låter helt OK tycker jag, det blir nog bra det där.
När det gäller TP så kan Du nog börja med att utgå från ställinfästningarna, vid osäkerhet så är det ju alltid bättre att få upp en sån här maskin framtung istället för tvärtom, men det vet Du väl redan.

Lycka till!

lassebetong
2009-03-21, 09:03
Jo jag har känt lite på tp och det ser nog oki ut.
Framtungt flyger ju som sagt oftast längre, men lagom är ju alldtid bättre:)
Men tänkte försöka köra in motorn i dag, sedan får man väl se vad som sker.
08:44 är du verkligen vaken så dax lasse:)

/lasse

Ompa
2009-03-21, 10:37
Jag har en manual till TF P51D som jag byggde för ca 10år sedan. Ska kolla upp i den om tyngdpunkt och vikt.
Det är ju samma modell med ett conversion kit till B varianten.
Återkommer...

Ompa
2009-03-21, 10:42
Snabba ryck här. Tacka gud för internet :sarcastic:

Kolla in sidan 54 ang tp. http://manuals.hobbico.com/top/topa0110-manual-v1_1.pdf

Vikt rek enligt Top Flite: 3630gr - 4540gr
http://www.top-flite.com/airplanes/topa0110.html

Kan man få se en bild eller två på skapelsen?

lassebetong
2009-03-21, 17:27
Tackar Ompa.

Jo den var med till fältet en vacker dag som denna.
Tanken var att köra in motorn på den.
Den har bestyckats med en JBA 56F istället för den os 60 Max som satt i innan.
Efter en tank på backen så var det dax för radiokoll, det fladdrade åt alla håll så jag tänkte inte ta upp den.

Efter ett par turer med min Cessna så slet jag ur mottagaren ur den och satte den i P-51:an.
Men icke sa nicke fladder på skeven igen, mmmmm felsökning och när jag plockade bort en förlängningssladd så slutade fladdret upp.
Ja då var det liksom inte mycket att fundera på, påtryckningar om att ja minsan borde premiära blev för mycket.:sarcastic:

Helt odramatiskt så var den strax uppe i luften, några knäpp på skev och höjd så flög den helt ok.
Det enda var att ena stället inte riktigt ville in, så det blev till att ha dem ute.

Med mycke klaff ute och en 4m/s motvind så var den väldigt snäll att landa.
Två starter och landningar utan tendens till "nosning" blev det.

Ett par bilder blev det också, dock inte från vårat fält.
Lyckades med lite pill återanvända den gamla pittsdämparen som satt på OS motorn.:)
http://www.svensktmodellflyg.se/users/985/P-51B_Red001.JPG

Och lite från andra hållet också.

http://www.svensktmodellflyg.se/users/985/P-51B_Red002.JPG

/Lasse

Ompa
2009-03-21, 17:56
Härligt att höra Lasse :icon_pidu:

Många tummar upp. Ser läcker ut denna P51B, hoppas du får många lyckade flyguppdrag med kärran :)

Ompa
2009-03-21, 18:05
:blush: Kunde inte låta bli...

http://www.warbirdsresourcegroup.org/URG/gentile.html

jaka
2009-03-21, 21:10
Hej!
Ersätter du MA snurran med en 12x6 eller 13x5 APC kommer kärran att flyga bättre.

lassebetong
2009-03-22, 08:29
Tack Ompa.
Är ju kul att se och läsa om förebilden också.


Hej!
Ersätter du MA snurran med en 12x6 eller 13x5 APC kommer kärran att flyga bättre.

Ja det kanske man skall prova då.
Fick med MA:n satt monterad när jag fick den och smålänning som man är.
Tycker bara att APC är så förba..at fula.:)

/lasse

jaka
2009-03-22, 11:51
Hej!
Men de ger bra mycket bättre prestanda i luften.
Engelska RAM är också bra. Faktiskt bättre än APC i vissa fall (t.ex i Q-500 pylon). RAM finns hos K&B R/C hobby i Falun.

Ompa
2009-05-03, 08:59
Flugit något mer med P51B?