handdator

Visa fullständig version : Byggsats för nybörjare



jeppe
2009-03-21, 11:23
Hej

Jag vill bygga en byggsats och jag undrar vilken jag skall börja med. Det skall bli en elrova och storleken max en 1 meter i spännvidd. Jag har tittat på Stevens Aero-modellerna som får väldigt bra omdömen. Är det en bra modell att börja med? Av beskrivningen att döma verkar det inte ens vara en utmaning att bygga!?

Simple series modellerna verkar ju vara si o så i kvalitéen men väldigt bra i pris istället. En större utmaning också.

Jag kan flyga , så svåra plan är inget problem.

Så vad skall man välja. SA modellerna som man bara kastar ihop eller SS som man måste bygga och fixa med. Finns det några fler modeller i pris/storlek-klass som man borde titta till?

Tacksam för synpunkter!

McRegor
2009-03-21, 11:37
Hej,
Har byggt ett par SA-modeller och kan utan tvekan rekommendera dom. Har även kompisar som byggt andra SA-kärror och dom har varit lika bra. Jag skulle inte tveka mellan de alternativ du gett - SA-kärrorna är av hög kvalitet och lätta - två utmärkta egenskaper som tyvärr inte riktigt stämmer för det andra alternativet.
Om du flugit en del tidigare så kan denna modell var ett mycket bra alternativ - http://www.mft.nu/?pid=221699
Jag har inte byggt den själv men har en kompis som har väldigt goda erfarenheter av den kärran.
Hälsningar
Roger

jeppe
2009-03-21, 11:43
Hej Roger

Det var precis den jag kollade in. Då får det bli en sådan eller en Stella. Kommer det film/klädsel i byggsatserna?

Men simple series modellerna, hur är dom. Har läst att de är ganska tunga och snabba. Men till det priset måste funka och kasta in någon av alla motorer man har liggande. De är ju i behändig storlek så att säga.

McRegor
2009-03-21, 12:00
Hej,
Tyvärr så medföljer ingen klädsel så den får du skaffa sjäv.
Jag har bara sett Simple Series-byggsatserna och "klämt" på dom - inte byggt. Dock räckte det för mig - dom ingav inget större förtroende och dom är ju gjorda för förbränningsmotorer och är gamla konstruktioner så de blir tyvärr rätt tunga. Men jag är säker på att det finns trådar här eller på SMF som beskriver någon av dessa kärror så det borde gå att hitta lite mera information.
Hälsningar
Roger

jeppe
2009-03-21, 12:51
Då får det bli en Stevens Aero! Grooven tycker jag är riktigt snygg också!!

Tack för svar