handdator

Visa fullständig version : hur ska antennerna vara i modellen?



DennanHMFK
2009-03-24, 08:53
har en liten fundiluring ang Futaba 6 2.4ghz..

antennerna ska ju ligga 90grader från varandra, men hur gör man i en smal modell?
hade tänkt testa sändaren och det i min Speedster, och den är ju som bekant ganska så smal... :)

hur ska jag göra med antennerna då?

Cringer
2009-03-24, 09:39
En utmed vingen och en i kroppen?

QatHome
2009-03-24, 09:39
Tror det viktigaste är att försöka orientera antennerna i olika riktningar och sen verifiera med räckviddstest. Är flera modeller jag har där det inte gått att följa rekomendationerna men det har fungerat bra ändå.

DennanHMFK
2009-03-24, 09:49
oakjsing. :)
får ta en promenix till andra änden av fältet så vet man att det funkar med antennerna. :)

jocke1963
2009-03-24, 10:10
Har likadan radio.
Några ggr upptäckt att tejpen lossnat från mina antenner och de har t.o.m legat parallellt med varann efter landning, inte märkt några problem alls...

DanneG
2009-03-24, 10:42
Sett dem som lagt en antenn fram och en bakåt.
Vet även att henry här på forumet testat olika lösningar

Krille
2009-03-24, 10:48
med tanke på storleken på speedstern å att du flyger typ 100-200m bort så är räckvidden nog de minsta problemet :)

Jag har en anten bakåt å en frammåt på min t-rex 450 vilken flyger ungefär i samma områden som speedster.

DrHanke
2009-03-24, 11:36
Vi har provat alla olika varianter, 90graders är ju det som är rekomenderat och ska följas.. men henry tex som inte är som andra tog ur sin mottagare ur kartongen å stoppa den i modellen utan att ta av gummibandet som höll antennerna å flög, vi hade räckvidds prov till molnen å henry var som vanligt högst upp i luften för att sedan visa oss hur hans fina montage vart utfört... Som sagt inget att rekomendera bara slutsatsen att det verkar rent praktiskt inte spela någon roll.

DennanHMFK
2009-03-24, 14:02
råger råger! :)

drjoshua
2009-03-25, 09:50
Jag gjorde ett räckviddstest på min Futaba 10C (för första gången) igår. Mottagaren nedgnäggad i cockpiten med antennerna lite löst liggande , Power down mode på sändaren. Sedan gick jag tills power down mode tog slut, ca 90 sekunder. Jag tror jag kom ca 100 meter bort! Jag tror inte man behöver bekymra sig speciellt mycket på antenninstallationen. Dra isär dem lite bara. Jag har gjort hål i kroppen och dragit antennen igenom i vissa fall.

Stig H.
2009-05-20, 12:43
Hejsan,
Ett tag sedan denna tråd var aktuell - men den är som jag ser det intressant fortfarande. Problemet med vinklingen av de båda korta antennspröten på 2,4 Ghz-mottagare har många brottats med att få till i trånga utrymmen på modellen.

Jag är ingen expert på elektronik, men visst är det så att det inte spelar någon roll hur antennspröten ligger, bara de yttersta spetsarna ( ca 30 mm ) har en vinkel sinsemellan på ca 90 grader. Då blir det betydligt enklare att få in mottagaren i modellen om det är trångt.

Att låta antennspetsarna ligga parallellt tycker jag nog är att ta en onödig risk i den annars väldigt stabila 2,4 Ghz-tekniken.

M v h
Stig

Supersonic
2009-05-21, 11:45
Stabil teknik är bara förnamnet... Jag har (ovetandes) flugit min c-arf Flash med bara ett antennspröt. Det hade visst lossnat inuti mottagaren. Gick hur bra som helst!!
Dock nog inget att rekomendera.

DennanHMFK
2009-05-21, 19:59
flög min Spajdser här om veckan så pass att jag verkligen..nästan inte såg den :)
hade iofs en 20m lång streamer efter, så i ena änden av den fanns det en speedster om man tappade bort modellen. ^^

funkade ypperligt med en antenn framåt och andra bakåt. :)

Snickarjävel´n
2009-05-21, 20:29
Hmm......har flugit med antennerna på nästan alla förekommande vis i både trä konstruktion samt glasfiber kärror och alltid haft minsta räckvidden så långt mina ögon når utan några problem.

Stig H.
2009-05-22, 23:38
Helt klart verkar det finnas en avsevärd marginal i signalen till 2,4 Ghz-mottagaren oavsett vilken antenn-status man har.
Kanske av större vikt att inte drälla med sändarens antenn så att den råkar peka rakt på modellen i luften. Det har ju aldrig varit så nyttigt i RC-sammanhang.

Stig