handdator

Visa fullständig version : Nybörjartips, tack!



philip
2009-03-25, 22:03
Har sökt runt lite i forumet och letat efter olika trådar men hittar inte riktigt det jag vill ha svar på.

Jag har tänkt börja med RC plan till sommaren. Jag har bara noll koll på vad man ska ha. Jag vill ha ett plan som är stabilt och lätt att flyga, som klarar lite vind utan att bli för svårfluget. Tänkte köpa begagnat till att börja med. Vill ha ett plan som är klart att flyga. Kan tänka mig att betala 3000:- exkl. sändare.

Några tips på vilka plan som kan ligga i den klassen? Om det äns finns. Har du nått att sälja skriv gärna.

//Philip

McRegor
2009-03-25, 23:13
Hej,
Sök på Multiplex Easy Star - http://www.mft.nu/?pid=224713 - här i forumet och på Svenskt Modellflyg. Du kommer att få många träffar och mycket myggtips, setup-tips m m. Tror att det uppfyller de flesta av de krav man kan ställa på en nybörjarkärra.
Hälsningar
Roger

Sigun
2009-03-25, 23:13
Hej Philip vet inte hur du sökt men här är en bunt trådar som jag rekomendera dig att titta igenom

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22800&highlight=nyb%F6rjare

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21827&highlight=nyb%F6rjare

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=17732&highlight=nyb%F6rjare

Ett bra tips är att börja med att skaffa dig en simulator och börja att lära dig vad som händer när du drar i spakarna på simultorn. Ett annat tips är att gå en skolflyg kurs på någon modellflygklubb i närheten där du bor. Då flyger man med en lärare som tar över planet om du skulle tappa kontrollen. Bor du inte i närheten av någon klubb så är det simulatorn som du kommer tjäna stora pengar på att öva i :). När du har koll på vad som händer i simulatorn så kommer du med stor sanolikhet ha mycket lättare för att lära dig flyga i verkligheten med.

PS finns billiga flygsimulatorer att testa med för runt 200kr finns att köpa på både Claes Ohlsson och på Teknikmagasinet.

Claes Ohlsson
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=40460311

Teknikmagasinet
http://www3.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=db_product.html&artnr=510164

Har du fler frågor så är du mer än välkommen med dem så ska vi göra allt för att hjälpa dig igång.

/Martin

philip
2009-03-25, 23:59
Tack för svaren!

Sigun: Jag har läst samtliga av dem där trådarna och fick inte mycket mera vett i skallen allt blev så krångligt för mig. Sitter och kör simulator hela dagarna efter jobbet i princip :)

McRegor: Det där planet såg lite väl enkelt ut.

Skulle vilja ha lite tips på större flygplan, inte så vindkänsliga. Hit me!

Sigun
2009-03-26, 00:11
Hej igen
Vill du flyga med eldrivna plan eller bränsledrivna plan ? bor du i närheten av någon modellflyg klubb ?

Kolla här http://www.freewebs.com/propellerhead/index_eniro.htm

Ska du köra lite större plan så är ett riktigt modellflygfält att föredra. Eller en väldigt stor åker utan bebyggelse i närheten.

/Martin

staflaraf
2009-03-26, 00:40
Jag skulle valt:

El: RCS Cessna 182 med radio (borstlöst med lipo)

Metanol: Calmato trainer eller sports finns som RTF

Har flugit båda och RCS cessnan är den som flyger långsammast och är lättast att laga.

Rcs:en hittar du billigast på hobbycity.com, ca 1600 utan radio, 2400 med radio i sverige.

Vad beträffar Easystar så är det ett kanonplan, men saknar dock skevroder så jag skulle köpa hobbycitys kopia med skev...

Skaffa gärna en Kyosho Minium edge 540 att ha och träna med, näst intill oförstörbar=)

McRegor
2009-03-26, 00:47
Hej igen,
Underskatta inte Easy Star - det är en mycket välsedd el-trainer. Att den saknar skevroder betyder inte speciellt mycket annat än att den är en aning svårare att rolla med...:) Å andra sidan skulle jag tro att du har annat att syssla med under nybörjarstadiet...
Sen är det viktigt att veta var du tänker flyga - på ett "riktigt" Klubbfält eller på närmsta åker/idrottsplats....
Slutligen - måhända är Kyoshos Minium-kärror tåliga men det gäller främst modellen - tyvärr inte elektroniken. Har sett flera vars servon gett upp alldeles för tidigt för att det skall vara kul. Och eftersom dom är väldigt lätta så kräver dom också vindstilla för att fungera bra. För inomhusflyg i en gympasal fungerar dom dock bra - så länge servona håller.
Hälsningar
Roger

staflaraf
2009-03-26, 00:54
Hej igen,
Underskatta inte Easy Star - det är en mycket välsedd el-trainer. Att den saknar skevroder betyder inte speciellt mycket annat än att den är en aning svårare att rolla med...:) Å andra sidan skulle jag tro att du har annat att syssla med under nybörjarstadiet...
Sen är det viktigt att veta var du tänker flyga - på ett "riktigt" Klubbfält eller på närmsta åker/idrottsplats....
Slutligen - måhända är Kyoshos Minium-kärror tåliga men det gäller främst modellen - tyvärr inte elektroniken. Har sett flera vars servon gett upp alldeles för tidigt för att det skall vara kul. Och eftersom dom är väldigt lätta så kräver dom också vindstilla för att fungera bra. För inomhusflyg i en gympasal fungerar dom dock bra - så länge servona håller.
Hälsningar
Roger

Ja det är sant men dom har släppt en annan uppdaterad revision med utveckade "servon" i hållbarare material... easystar:en är väldigt populär som FPV kärra oxå... JAg skulle valt en elkärra med lipo och borstlöst i epp eller liknande, kör nu metanolkärror och måste säga att jag saknar att kunna gå utanför dörren och flyga utan planering och utan tjuriga/kletiga metanolmotorer!

philip
2009-03-26, 10:14
Hej igen
Vill du flyga med eldrivna plan eller bränsledrivna plan ? bor du i närheten av någon modellflyg klubb ?

Kolla här http://www.freewebs.com/propellerhead/index_eniro.htm

Ska du köra lite större plan så är ett riktigt modellflygfält att föredra. Eller en väldigt stor åker utan bebyggelse i närheten.

/Martin


Jag vill nog börja med ett eldrivet plan. Ja jag bodde i närheten av en flygklubb såg jag där :) Såg någon som sålde en Above all trainer 25 eller nått liknande. Eller en Great Planes Super Sportster ARF. Kan det vara nått? Kanske är helt ute och cyklar men jag har noll koll än så länge!

Såg tom nu att McRegor kommer från samma gurkstad som mig :D Var inne och surfade runt på VMFK och kom på det viset in på din egen sida. Skoj!

/Philip

T5
2009-03-26, 10:31
Jag vill nog börja med ett eldrivet plan. Ja jag bodde i närheten av 2 st såg jag där Såg någon som sålde en Above all trainer 25 eller nått liknande. Kan det vara nått?

En eltrainer kan absolut vara nått, men viktigast är att du skaffar hjälp att ställa in radio och planet och att du får flyglektioner annars kommer den trainern att vara flisor snabbt.

Sigun
2009-03-26, 10:37
Såg tom nu att McRegor kommer från samma gurkstad som mig :D Var inne och surfade runt på VMFK och kom på det viset in på din egen sida. Skoj!

/Philip

Hej Philip.
Du är nog helt rätt ute vad det gäller en eltrainer och above all trainern du pratade om flyger väldigt bra. Men passa på och besök Roger och VMFK så kan de hjälpa dig igång med all säkerhet.

/Martin

philip
2009-03-26, 11:14
Okej! Vad tror du om Super Sportsen?

McRegor
2009-03-26, 11:22
Hej Philip,
Du är mer än välkommen att höra av dig och besöka oss. Just nu är väl aktiviteten inte så hög - främst för att vägen till fältet inte är i bästa skick denna del av året - men bara det torkar upp lite så drar det snart igång.
Det har nog i o f s redan dragit igång lite men de flesta avvaktar till det torkat upp lite mera på väg och fält (där är det fortfarande snö/is).
Skall du ha en el-balsatrainer så är Above All-trainern bra av det jag sett.
Men du bör flyga på ett "riktigt" flygfält alternativt en stor fotbollsplan - men där kan närgångna åskådare tyvärr bli alltför närgångna med skaderisker som följd.
Hursomhelst - du kan gärna kontakta mig så hjälper jag till så gott jag kan.
Hälsningar
Roger

philip
2009-03-26, 11:31
Hej Philip,
Du är mer än välkommen att höra av dig och besöka oss. Just nu är väl aktiviteten inte så hög - främst för att vägen till fältet inte är i bästa skick denna del av året - men bara det torkar upp lite så drar det snart igång.
Det har nog i o f s redan dragit igång lite men de flesta avvaktar till det torkat upp lite mera på väg och fält (där är det fortfarande snö/is).
Skall du ha en el-balsatrainer så är Above All-trainern bra av det jag sett.
Men du bör flyga på ett "riktigt" flygfält alternativt en stor fotbollsplan - men där kan närgångna åskådare tyvärr bli alltför närgångna med skaderisker som följd.
Hursomhelst - du kan gärna kontakta mig så hjälper jag till så gott jag kan.
Hälsningar
Roger

Jo man kan ju förstå att det är lugnt än så länge. Ja ja ska väl bara skaffa mig ett plan sen kommer jag gärna ut och hälsar på er till sommaren.

Har ni några bra tips på sändare? Behöver man 2,4 ghz? Det kanske är lika bra tt köpa det bästa på en gång? Har sett 2 begagnade som jag blivit intresserad av kan ni säga nått om dem, Spectrum DX6 och en Sanwa VG6000. Såg också Spectrum DX6i tror jag, billigt från en brittisk sida. Nå?

/ Philip

McRegor
2009-03-26, 12:59
Hej,
Jag tycker att du skall "hälsa på" innan du handlar så kan vi diskutera lite enklare än här via Forumet. Du är välkommen att maila eller ringa om det passar. Maila mig så får du telefonnumret i så fall. Skall du flyga el så är 2,4 GHz en klar fördel. Av de du nämnde skulle jag nog satsa på Dx6i - sen finns det ju en massa andra lösningar också. Även Dx6i är en instegsmodell men av det jag sett är den helt OK att börja med och Spektrum-systemet har ju flera kraftfullare sändare när behovet eventuellt känns påkallat..:)
Hälsningar
Roger

philip
2009-03-26, 13:53
Hej,
Jag tycker att du skall "hälsa på" innan du handlar så kan vi diskutera lite enklare än här via Forumet. Du är välkommen att maila eller ringa om det passar. Maila mig så får du telefonnumret i så fall. Skall du flyga el så är 2,4 GHz en klar fördel. Av de du nämnde skulle jag nog satsa på Dx6i - sen finns det ju en massa andra lösningar också. Även Dx6i är en instegsmodell men av det jag sett är den helt OK att börja med och Spektrum-systemet har ju flera kraftfullare sändare när behovet eventuellt känns påkallat..:)
Hälsningar
Roger

Haha jag är så ivrig vill bara ha hem ett plan så jag kan sättqa ihop det :D

Vad tror ni om det här annars ? http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=1097 Är det värt eller ska man satsa på DX6i?

freddan_6
2009-03-26, 14:44
Optic 6 är en bra radio. Nyttan av setet beror dock på om du ska flyga metanol (då är medföljande mottagare och servo ok för 1,6meters plan) eller om du ska flyga el (då är mottagare och servo för tunga för små 1m elplan).

Med 35MHz (Som optic är) kan man råka ut för två typer av störningar
1) grannkanalen stör. Lösning skaffa dual-conversion mottagare.
2) elektroniken stör. Lösning byt mottagare eller sätt på glättningskondensator.
Men med 2,4GHz är dessa två problem borta, (och delvis ersatta av andra problem, typ värme och låg spänning som ger brown-out)

Till Optic kan du skaffa 2,4GHz modul från t.ex. assan på www.hobbycity.com i framtiden. Då slipper du störningarna som jag talade om ovan.

--- Edit -- tankar om radio uppdaterade
Själv började jag med en Hitec, men den är numer bytt mot en Futaba. Jag håller med Jaka nedan att Futaba eller JR/Spektrum är bäst, och det var vad jag valde mellan när jag valde min Futaba 7C.

m.v.h. //Fredrik

m.v.h. //Fredrik

jaka
2009-03-26, 17:02
Hej!
Bra att du har tillgång till flygklubb! Allt blir så mycket lättare för dig om du går med i en sådan,då slipper du uppfinna hjulet på nytt och kan få massor tips och hjälp.
Personligen gillar jag förbränningsmotorer och flyger mest med sådana , men jag har även några elflygplan.
Små elflygplan är lättare när man är nybörjare och inte har tillgång till klubb. Det är ju bara att kasta iväg planet på närmsta äng eller fotbollsplan.
Har man däremot tillgång till flygklubb där man har landningsbanor så passar ett större flygplan bättre och då då är metanoldrivet att föredra. Orsakerna till det är att dels låter det lite, vilket är mysigt! Dels går det snabbt att tanka och komma upp i luften igen, så flygtiden ökar!

Det finns även många "stora" el-kärror som kan starta och landa från marken. En av dem är Multiplex "Mentor" (spv runt 150-160cm).
Motsvarande modell fast avsedd för förränningsmotor är Kyosho "Calmato" som är avsedd för 6,5cc tvåtaktare, men det finns en hel drös med liknande flygplan, alla högvingade med ca 160-180cm spännvidd, alla lika bra.

Visst kan man skaffa en liten elkärra som första modell av typ Cessna som det vimlar av på internationella websiter men dessa mer eller mindre "leksakskärror" är inte sådana som jag skulle vilja kalla för lämpliga för någon som har möjlihet att flyga i en modellflygklubb. De flygplanen ska mer ses som "leksaker" för "pröva-på folket" som bara vill testa lite...inte för den som verkligen ägna sig åt flyghobbyn. -Så vilken typ tillhör du??

Här nedan ser du en av vår klubbs tre skolflygplan, en Kyosho "Calmato" med MVVS .28 motor(4,6cc). De som kommer till oss i Upplands Väsby får prova på att flyga när vi har skolflyg på onsdagkvällar. Modellen är lättade för att kunna flygas extremt långsamt och väger flygfärdig ca 1,75kg. Den går nu in på sitt 8 år liksom övriga tre skolflyg modeller.

När det gäller radio så finns det många att välja på. Spektrum, JR och Futaba är vad jag själv skulle välja bland (Flyger JR och Spektrum).
Hälsningar!
Jan Karlsson
Väsby Modellflygare