handdator

Visa fullständig version : great planes yak 54



mikael 54
2009-03-31, 18:28
hej igen!jag har nån fråga angående yaken som ja bygger.
da-50 motorn kommer så nära brandväggen så ja undrar om ja ska borra ett stort hål i brandväggen så att motorn får tillräckligt med luft,men hur blir det med bensinångorna inne i planet då? en andra fråga gäller elen jag tänkte koppla dubbla nimh accar utan powerbox 6v,finns det nån enkel lösning på strömövervakn,regulator för att inte överskrida 6v.


mvh mikael.

jaka
2009-03-31, 19:32
Hej!
Tror de flesta har ett stort hål i brandväggen där förgasaren går in.
Åtminstone har jag det på min kärra. Det är inge problem med att bensin eller olja kommer in. Har inte märkt något sådant efter en säsongs flygande.

Jag kör med dubbla LiFePo accar på 6,4V, 2000mAh från Kinesiska Hi-Model. Fungerar utmärkt! Flyger med Spektrum Ar 9100 mottagare som klarar 10V. Men det är servona som är den känsliga länken i kedjan. De flesta servon är specade för att klara 5 celler dvs 6v (nyladdad 5cells acc, ger ca 6.8V eller lite mer).
Ska du använda NiMH celler så kör med vanliga GP celler du hittar hos Clas O och Kjell o & mfl. 2100-2800mAh är lagom.Generation 2 ska klara lite högre strömbelastning.

Till NiMH cellerna använder du en vanlig accvakt!

mikael 54
2009-03-31, 19:59
tack för svar! cellerna jag använder är sanyos 2700 ma som jag lött i serie om 5 st.
jag har förstått att nyladdade såna kan komma upp till 7v.radion är en spectrum dx 7,mottagaren är 7 kanalers o servona futabas analoga som rekommenderas i great planes byggsats.

Sigun
2009-03-31, 20:55
Hej Mikael
Rekommenderar en sån här till ditt bygge


http://www.fullkontroll.se/dpsi-micro-dpsi-dual-power-supply-interface-regulated-p-4102.html

Då har du alltid ström ifrån någon av ackarna + att det är inbyggd av och på switch samt regulerad ström ut till mottagare och servon.

/Martin

kim
2009-04-01, 16:58
En tankeställare... Ska du verkligen ha en 50 cc motor i den yaken? Den största som rekommenderas är 43 cc. DA-motorn är ju dessutom bland de tyngsta 50 kubikarna. Det var bara en tanke... Kommer för övrigt alldeles säkert gå bra om du bara landar med lite högre hastighet...

js_
2009-04-01, 19:21
En tankeställare... Ska du verkligen ha en 50 cc motor i den yaken? Den största som rekommenderas är 43 cc. DA-motorn är ju dessutom bland de tyngsta 50 kubikarna. Det var bara en tanke... Kommer för övrigt alldeles säkert gå bra om du bara landar med lite högre hastighet...
Den flyger alldeles utmärkt med en DL50 i nosen iallfall, o med den
motorn så måste jag ha en massa bly fram.

sundqvistjohan
2009-04-01, 20:46
En tankeställare... Ska du verkligen ha en 50 cc motor i den yaken? Den största som rekommenderas är 43 cc. DA-motorn är ju dessutom bland de tyngsta 50 kubikarna. Det var bara en tanke... Kommer för övrigt alldeles säkert gå bra om du bara landar med lite högre hastighet...

Great Planes rekommenderar en Fuji Imvac BT-43EI-2 (43cc motor)
http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXNGC0#tech
Den väger 1,8 kg med ljuddämpare

En DA-50 väger 1,4 kg inklusive distanser.
http://www.desertaircraft.com/engines_detail.php?Page=DA-50-R

Lättare och starkare än Fuji-motorn, vad kan vara bättre än det?

loop
2009-04-12, 18:06
Ingen problem med en 50 jag kör med en ZDZ 50, funkar kanon

pirre
2009-04-12, 18:37
Var ute och premiära min GP Yak 54 med dl 50 i Fredags. Hur den flyger går bara att beskriva med två ord " HELT UNDERBART ". Den behöver inte alls så lång landnings sträcka som jag förvänta mig.

streem
2009-04-12, 18:47
Pirre kör du powerbox i din yak?

jag har precis köpt en above all pitts bulldog med en dl-50 i nosen
håller på att bygga den och undrar om en powerbox behövs?
det sitter 8stycken digitala servon 12 kilos i min.

pirre
2009-04-12, 20:59
Pirre kör du powerbox i din yak?

jag har precis köpt en above all pitts bulldog med en dl-50 i nosen
håller på att bygga den och undrar om en powerbox behövs?
det sitter 8stycken digitala servon 12 kilos i min.

Nix ingen power box i Yaken. Kör med Emcotec DPSI Micro - DPSI RV.