handdator

Visa fullständig version : K.E.R.S - systemet i Formula 1



Delta
2009-04-03, 10:21
Inom F1 har man infört ett system som tillvaratar en del av energin vid inbromsningarna och lagrar denna i ett batteri för att sedan användas av föraren under totalt 6,7 sekunder under ett varv.

Det sägs att den lagrade energin motsvarar ca 80 Hk.
Systemet laddas upp under ca en och en halv minut, som ett varv tar.

Är det någon som vet mera om detta system och vilken typ av batteri och elmotor som används?
Det är ju tal om rätt häftiga strömmar och mkt snabb laddning.

En konsekvens av detta system är att mekanikerna måste arbete med gummihandskar...
Det har visst hänt att någon fått en duktig stöt.


MVH

Mikael

Ekis
2009-04-03, 10:30
Vad jag kan läsa mig till finns det två KERS system. Ett som baseras på Lithium-Ion batterier och det andra på ett mekaniskt system(Flybrid) baserat på ett svänghjul som roterar med ca 60000rpm.

Delta
2009-04-03, 18:06
Ok! Tack!

En undran man onekligen har är hur de lyckas ladda batteriet på ca 1,5 minut och dra ur motsvarande 80 Hk på 6,7 sekunder utan att batteriet exploderar.

Är denna typ av Lithium accar mer anpassade för snabbladdning och klarar större urladdning än våra kära LiPo?

Varför använder vi modellflygare i så fall LiPo och inte denna typ?


MVH

Mikael

cyberpete
2009-04-03, 20:19
Skulle tro att det är liknande som A123 batterierna fast lite värre. Dom tål ju att laddas rejält fort.

Pellee
2009-04-03, 21:21
Energilagrings-systemet med svänghjulet är riktigt coolt. Det fungerar ju också som ett gyro och ger bättre väghållning!
För 20 år sedan experimenterades det med bussar utrustade med hydrauliskt drivna svänghjul för att lagra energi, alltså hybrider.
Har hört berättas från de som drev projektet att det inte var några som helst problem att dra ifrån personbilar vid rödljusen. Gyroeffekten gjorde att man kunde köra fasligt fort i kurvor med. Tydligen var det en lite för häftig upplevelse för passagerarna. =)

//Pellee

freddan_6
2009-04-03, 21:59
Energi [Wh] motsvarar aldrig effekt [W]. Gyro ger vridande krafter i kurvorna, helt klart obra både för bussar, formula 1 och modellflyg eftersom du får resultantkraft som är vriden 90 grader mot accelerationen. Gyrot strävar efter att bibehålla rörelseriktningen.
m.v.h. //Fredrik

Pellee
2009-04-04, 08:51
Energi [Wh] motsvarar aldrig effekt [W]. Gyro ger vridande krafter i kurvorna, helt klart obra både för bussar, formula 1 och modellflyg eftersom du får resultantkraft som är vriden 90 grader mot accelerationen. Gyrot strävar efter att bibehålla rörelseriktningen.
m.v.h. //Fredrik

Du har inte svänghjulsplaceringen klar för dig.

Fundera på hur man ska placera svänghjulet för att inte få vridande krafter i kurvorna! :icon_winkle:

Tips man kommer få känningar i backar...
Att stoppa svänghjul i flygplan var aldrig tanken.

Börjar bli väl Off Topic

//Pellee

JohanRunegrund
2009-08-12, 10:49
Inom F1 har man infört ett system som tillvaratar en del av energin vid inbromsningarna och lagrar denna i ett batteri för att sedan användas av föraren under totalt 6,7 sekunder under ett varv.

Det sägs att den lagrade energin motsvarar ca 80 Hk.
Systemet laddas upp under ca en och en halv minut, som ett varv tar.

Är det någon som vet mera om detta system och vilken typ av batteri och elmotor som används?
Det är ju tal om rätt häftiga strömmar och mkt snabb laddning.

En konsekvens av detta system är att mekanikerna måste arbete med gummihandskar...
Det har visst hänt att någon fått en duktig stöt.


MVH

Mikael
:argue:
Jo man brukar få duktiga stötar av gyroskop har jag hört dom är duktigt electiska och har inte någon som hälst å göra med rotation av ett hjul som snurrar runt! :banghead::icon_butt::vroam:

:stupido2:
Man skan inte snacka för mycket ibland, vilket vissa personer gör!
Mikael de är inget duktigt batteri, de är en skiva gjord i någon mycket hård metal, istället för att bara bromsa så snurrar den up hjulet!
:boxing:
Jag tror dom måste andvända denna grej rätt så ofta annars tar den up en stor del av vikten och bränsleförbrukningen ökar rejält, så dom måste andvända den minns en gång varje varv eller något.

Jag undrar hur den får bilen att hantera anorlunda, men de borde den kanske inte göra, kanske bara positivt sådana fall.

JohanRunegrund
2009-08-12, 11:46
Ok! Tack!

En undran man onekligen har är hur de lyckas ladda batteriet på ca 1,5 minut och dra ur motsvarande 80 Hk på 6,7 sekunder utan att batteriet exploderar.

Är denna typ av Lithium accar mer anpassade för snabbladdning och klarar större urladdning än våra kära LiPo?

Varför använder vi modellflygare i så fall LiPo och inte denna typ?


MVH

Mikael



Fuckin hell! Lyssna, de är inget batteri! lär dig läsa!:girl_cray3:

andWho
2009-08-12, 12:29
Fuckin hell! Lyssna, de är inget batteri! lär dig läsa!:girl_cray3:
Tagga ner lite nu....
Om du lärde dej skriva, så skulle dina inlägg vara lättare att läsa.
/A

Delta
2009-08-12, 14:46
Fuckin hell! Lyssna, de är inget batteri! lär dig läsa!:girl_cray3:

Du har nog rätt, jag behöver lära mig läsa...



Hybridtekniken har fått ökad användning i bruksfordon, och nu har den även börjat hitta till racingbilar. Bosch utvecklar ett modul-KERS-paket som fyller alla existerande krav till exempelvis Formel1, DTM och 24-timmarslopp.
Beroende på design, är systemen avsedda att tillåta större och kraftfullare manövreringsmöjligheter eller till och med att minska antalet tankningsstopp genom reducerad bränsleförbrukning.

Mindre och starkare
I jämförelse med den hybridteknologi som används för seriefordon är koncepten för motorsport kraftfullare och samtidigt mer kompakt. Vi för redan diskussioner med flera team i olika racingserier, säger Klaus Böttcher, chef för Bosch Motorsport.
Hybridsystemen från Bosch Motorsport omfattar alltid batteri, elektromotor och KERS-kontroller.

Svänghjulslagring
Systemen innehåller kraftelektronik, strömförsörjning samt styrning av hybrid- och motorfunktioner. För lagring av energi används ett lithiumjon-batteri med skalbar kapacitet eller lagring via svänghjul som lagrar upp till 750 kJ. Elektromotorerna väger mellan 4 och 8 kilo och har en spänning på max 60
kW.

2008-11-13 08:06 av Bilsport.se



Vad betyder egentligen "skalbar kapacitet"?


MVH

Mikael

Fot
2009-08-13, 20:32
Vad betyder egentligen "skalbar kapacitet"?


Troligen att du kan stoppa dit fler batterier/svänghjul för att kunna lagra mer energi...

Som alltid en avvägning i form av plats och vikt. både rätt viktiga inom F1.

/M