handdator

Visa fullständig version : Fråga om digitalt servon



loop
2009-04-04, 09:42
Vad är digitalt på ett digitald servo?

DanneG
2009-04-04, 10:34
Snabbt förklarat så sitter det en microprocessor i ett digitalt servo som gör att det blir mer exakt och får färre steg (hack) än ett analogt servo och gen en snabbare respons.

DanneG
2009-04-04, 10:36
Då jag är fruktansvärt luddig i mitt svar ser jag gjorde jag en snabb googlesökning och hittade detta.

"The motor of an analog servo receives a signal from the servo amplifier (inside the servo) at 30 times a second. This pulsing signal tells the servo motor when to start rotating and which way to rotate. Since it only happens 30 times a second, that's the minimum reaction time. Digital servos use a higher frequency amplifier that sends a signal to the servo motor 300 times a second. Since this signal is received by a digital servo motor more often, it is able to react much faster and hold its position better. This means better centering and considerably higher holding power. This power comes at a cost, however, as digital servos tend to draw a lot more power from the on-board battery which means your battery just won't last as long."

Läs mer på denna sida
http://www.fatlion.com/sailplanes/servos.html

loop
2009-04-04, 20:23
Ok
Om jag förstått rätt, så man kan säga att den är en servomotor instället för en vanlig borstad motor + att styrkoret är digitalt så man får upp sampelhastigheten och nogranheten.

Och servot blir lite starkare pga av att det är en servomotor istället för en borstmotor.

Ålänning
2009-04-05, 15:16
Vad är det för skillnad på "servomotor" och en borstad motor?

knas
2009-04-05, 16:25
Han kanske menar stegmotor. Men det är det ju inte heller. Borstade eller så är det borstlösa i vissa servon, tex Futabas BLS.

jaka
2009-04-06, 12:52
Hej!
Alla servon (utom några få Futaba av senaste modell) har vanliga borstade motorer,dvs de har en lindad järnkärna och kommutator med anliggande kolborstar. Så har elmotorer sett ut sedan Hedenhös!
Sedan finns det lite dyrare servon (funnits i ca 25 år) som inte har lindad järnkärna utan fältlindningana är upplindade på en tunn ihålig trumma, sk "Coreless" servon, sådana servon är snabbare än standardservon eftersom de inte har en så tung järnkärna som måste accelerearas och retarderas stup i ett. Dock fortfarande med kommutator och kolborstar.
Alla dessa servon är analoga.

För ca 15 år sedan kom digitala servon i samma utföranden som ovan, alla med borstade motorer med eller utan järnkärna. Har för mig att Multiplex var först och sedan följt av JR.m Men det var JR som blev mest uppmärksammade.
Nu säljer alla tillverkare digitala servon.

För ca ett år sedan kom Futaba med "borstlösa motorer" i sina "Top of the line servon" ,BLS .

Stegmotor är något helt annat!!

loop
2009-04-06, 21:29
Vad är det för skillnad på "servomotor" och en borstad motor?

En servomotor är en mycket exakt lägesåterkoppling, det vill säga motorn kan berätta för ett överordnande styrsystem exakt var den befinner sig.

Dagens servomotorer man har i Industrin är oftast "Borstlösa" 3 fas motorer som har parmanent magnent och har inbygdd absolutvinkelgivare så man vet deras exakta läge.
Men det finns olika varianter av dessa med, efter behov.

Nexus
2009-04-28, 21:35
Hej
Kan man säger att Digital är mer exakt än Analog är ett steglös som Danne sade precis
med Servo för Digital är mer Nogga fram och Bak

Det var allt

teamfj
2009-04-29, 15:59
Digitala servon ger en jämnare styrka från A till B så att säga. med ett analogt servo minskar styrkan ju längre armen når sin slutpunkt.

gimbo
2009-04-29, 17:27
...och vad jag upplever så centrerar de alltid på samma ställe igen efter ett roderutslag. (?)