handdator

Visa fullständig version : Vårflygning med ESM Spitfire och Enya-155-4C



Per P
2009-04-04, 21:11
Idag har det här varit alldeles underbart väder, och den lilla vind som varit har legat rätt i vår bästa bana på vårt fält. Vi var 6st som flög, och vi flög myyycket idag :icon_pidu: Vi samlades på fältet kl14 och åkte hem ca kl19:30.

I höstas köpte jag mig en ESM Spitfire. Motorn blev en Enya 155-4C. Info om modellen finns här (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=22668)
Den 1a Januari provflög jag modellen i Sölvesborg och har sedan dess inte flugit den.... Idag blev det ändring på det. 4st flygningar varav den 4e kom på film :)
Modellen flyger helt okritiskt och är mycket snäll att landa. Motorn har inte gått så mycket än, så jag låter den fortfarande gå lite fett på fullvarv.

Nåja, nog skrivet om det nu. Här är filmen :)


http://www.youtube.com/watch?v=1NrWiMz-IvY

Sigun
2009-04-04, 21:23
Hej Per.
Kul att se din ESM spitfire i luften :) verkar flyga hur bra som helst. Vädret idag går verkligen inte att klaga på. Vi var med ute en runda i förmiddags och tog en tur men tyvärr är det så mycket annat att sköta med familj och hus så de blev bara en kort visit på fältet. Riktigt kul att se lite film från stranda :)

/Martin

Snickarjävel´n
2009-04-04, 21:50
Lysande sickan , går ju som på räls det där. Dom flyger bra va??

Ska bli skoj att se den "live" i luften i sommar....

qrt
2009-04-04, 22:09
Per, synd att jag hade barnbarnspassning denna lördag men jag hoppas att få se den under våren in natura. Grattis till en fin flygning.
/Kurt

POD
2009-04-04, 22:48
Härligt att se den i luften Per, fina farkoster de däringa spittarna.

Per P
2009-04-05, 07:05
Tack för de trevliga kommentarerna killar!
Jag har varit lite orolig för landningarna. Spitfire är ju känd för att vilja stå på näsan. Den här har hittills inte visat dom tendenserna, och det känns väldigt bra! :lollypop:

wesse
2009-04-05, 08:56
oj så lugnt o fint det va i strandahörnan o spetten gick ju finemang trots att du inte hovra den för modeller som hovrar är det vackraste jag vet.. hörde en fin "dä du" på filmen yehhhh...

p.s nu måste ni nog klippa gräset snart ju:lollypop:

mera film måste väl finnas när ni va där hela dagen så jag väntar med längtan..

jag fick en kort flygtur med da power i går o ett stort tack till min granne som passade min son i två timmar åt mig medans jag tog med hans son ut på fältet..han va 17 år o ville börja med modellflyg samt undrade om det fanns en klubb i eksjö??

hepp nu blås det o blir kallare te veckan så vi får minnas denna helg länge o snart kommer den härliga snön åter igen yehhh

taygher
2009-04-05, 09:21
Gott att se en Spitfire i luften, Per!

Snyggt fluget och mjuk och härlig landning, kanon!
Har Du vägt kärran än? Jag har ju som Du vet den första generationens KMP/ESM Spitfire och tror att de förbättrat den nya lite gällande vikt och landställsinfästningar. Min nosar väldigt lätt och är svår att taxa med på annat än ren golfgreen. :D
Den väger ca. 6,5 kg utan bränsle men min Saito 180 släpar runt den helt OK.

Och för att svara på Wesses fråga; javisst finns det en klubb i Eksjö!
Höglandets MFK - hemsida: http://web.telia.com/~u38106478/

DontHitMe
2009-04-05, 09:35
Rackarns trevlig film på ett rackarns fint flygetyg! :thumbup::thumbup:
Den hoppas man få möjlighet att se i verkligheten i sommar

Nu ska jag hämta en näsduk och torka bort saliven från hakan...:man_in_love::man_in_love:

Diesel
2009-04-05, 09:38
F**n vad gott. UNDERBART.!!!!
Hoppas vi kan ta detta i repris nån dag där jag kan hänga med.
Skulle varit skoj med en ME hack i häl på spitten.

Hur som ...... Grattis till en underbar flygning.:icon_pidu:

mulder
2009-04-05, 09:53
:thumbup::thumbup::thumbup: /Mulder

Mats J
2009-04-05, 10:16
Jajjemänn, vilken kärra:thumbup: Å motorljudet:lollypop:
Sen ser Per så nöjd ut att man förstår vilken njutning det var:1wav:.

Mvh Mats J

QatHome
2009-04-05, 10:25
Såg ju riktigt härligt ut det där

matbos
2009-04-05, 10:30
Nice!!!!!!! me like :thumbup::thumbup:

Per P
2009-04-05, 19:17
Tack återigen killar!!