handdator

Visa fullständig version : Långsamma landställ



Sigun
2009-04-06, 09:16
Hej hopp
Gissar att de finns de som sitter och svär över hur snabbt landställen far ut.

HC har precis fått in denna servoregulator så att era ställ går in långsamt och snyggt :)

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8863

8,95USD

taygher
2009-04-06, 10:45
Frågan är om denna funkar med ett landställsservo?
Jag har ett par Mustanger med HS75BB som har alldeles för snabba landställ, testade för några år sedan med en servo-slow men det enda som hände var att det tog några sekunder innan ställen smällde in när man flippade brytaren.

Ett landställsservo som HS75BB vill bara ha en signal från mottagaren sedan går det sina 180 grader i alla väder.. Men kanske denna funkar även med ett sådant servo, vad vet jag?

Någon som har testat?

Snickarjävel´n
2009-04-06, 14:50
Varför använda landställs servo när det funkar med ett vanligt servo?
Har man sen en redig radio ställer man servo hastigheten i den....:thumbup:

jobex
2009-04-06, 15:37
Det är ju bara att skruva in luftventilen till ställen lite, så går det saktare.....:-)

Den lilla manicken funkar säkert kanon, men ett alternativ kan vara att använda Hyperions programerbara servon eller som sagts ovan "en redig radio fixar ju servoslow"

Personligen är jag lite allergisk mot en massa olika komponenter som kan krångla, men det är min högst personliga åsikt.

Mvh Johan B

marell01
2009-08-25, 18:27
Varför använda landställs servo när det funkar med ett vanligt servo?
Har man sen en redig radio ställer man servo hastigheten i den....:thumbup:

Det du missar när du har vanliga servon är att de alltid är belastade och drar ström i både uppfällt och nerfällt läge. Landställservon saknar propertionell reglering varför dessa ej går att styra tidsmässigt. Spelar ingen roll om man sätter servo-slow via en lös enhet eller ställer delay-time i radion. Servot kommer ändå att röra sig med sin maximala hastighet så fort det får signal. Dock "stänger" det av sig i ändläge och tjuvdrar inte från mottagaraccen.

Tejp
2009-08-25, 22:53
Möjligen om man pillar upp servot och löder fast ett lämpligt motstånd på servomotorn, då bör motorn gå saktare.