handdator

Visa fullständig version : 4-taktsfråga och en fråga ang. Ultimate .40



staflaraf
2009-04-07, 17:09
Hej alla!

Funderar på en ny kärra till sommaren. Nu undrar jag om Above alls Ultimate .40 är något ni kan reckommendera (kvalitetsmässigt)? det
är ju faktiskt ett bra pris på den!

Sen en fråga angående 4-takts motorer som t.ex ASP 61, hur länge håller en sån motor, och hur är det med service/reservdelar? dyrt?

Tacksam för svar!

Mvh

streem
2009-04-07, 18:30
Jag har en AT-6 Texan med en asp 61 fs, motorn går som en klocka
har inte haft några som helst problem med den, har för mig att OS delarna ska passa till den.

Har även precis köpt Above alls Ultimate .40 som jag monterat en asp 61 fs i, den ska vara riktigt rolig att flyga enligt fullkontroll!, verkar vara en hyffsad kärra
men man får ju byta ut alla tunna länkar som följer med dessutom är den rätt skrynklig så fram med strykjärnet :)

kenneth67
2009-04-07, 19:19
jag har precis fått ihop min ultimate från full kontroll inga som helst bekymmer med min ... och i mitt tyck även "bra" medföljande hård vara i form av stöt stänger mm men jag har bytt ut de påfrestade linkarna till kul linkar men enbart bara för att jag ska ha den som ren bus kärra med vilda roder fladder ..
kan väl i det samma säga att jag har satt i en ys 63 i min som ju sparkar skiten ur asp 61 med häst länder ;) så räkna med bus ! ....


ultimaten verkar i mina ögon vara väl byggd och stabil .. med rejäl landställs infästning dock så lämnar bygg beskrivningen en del att önska helt klart väl värd pengen ...
vad gäller just asp 61an så vet jag inte hadde själv en asp 52 som var som en gammal klocka bara gick å gick utan nåra som helst bekymmer ! . ända tills ett träd slog av cylindern ... då gick den inget vidare bra nått mer .... man ska ju inte jämföra asp med ex os när det kommer till finnish mm det är en budget motor ... service och reserv delar finns hos det flesta handlare det är ju ingen udda motor ... skulle nästan vilja påstå at den nog är vanligare än os som få har råd att köpa idag pga dollar kurs ...

staflaraf
2009-04-07, 19:26
Låter ju bra det här! blir nog en sån när löningen kommer, hade en extra från above all ca 1 meter i spv. var ett riktigt kul plan! den hade oxå lite skrynkel vid leverans men det är ju lätt fixat! det borde gå att flyga rätt sakta med Ultimaten va?, ganska stor vingyta! tror ni det funkar med en Topas .40 tills man sparat ihop till en rejäl 4-takts motor? eller blir den bara trött?

sundqvistjohan
2009-04-07, 22:18
Jag har en World Models Ultimate 40S. Den verkar vara ganska lika den du siktar på.
http://www.theworldmodels.com/para/products/airplanedetails.php?airplaneid=102

Samma spännvidd: 1060mm
Samma angivna flygvikt: 2050g
Min verkar ha litet större vingyta: 37.3 sq dm, Above all: 32.2 sq dm

Mitt råd: håll den lätt! En ASP 61 skulle nog vara för tung för World Models Ultimate.
(ASP 61 fyrtakt väger 445g och en OS LA 46 väger 270g)

Jag köpte min begagnad med en Enya 50 CX i nosen och bly i stjärten för att balansera. Det gick inte att flyga långsamt överhuvudtaget och det blev bara två lyckade landningar och sedan klippte den när jag gjorde en medvindssväng med lågt motorpådrag den tredje flygningen.

Sedan bytte jag till en lätt OS 46 LA, och det blev en helt annan maskin. Jag kunde ta bort blyet från stjärten. Den rollar fint och rollande cirklar funkar hur bra som helst, snygga spinnar både rättvänd och inverterad. Ingen 3D-maskin då min har relativt små höjdroder. Above All-modellen verkar ha större höjdroder.

Problemet är att jag ibland har svårt att se hur den ligger i luften då jag flyger längre bort. Jag antar att det är samma på Above all-modellen. De vita ränderna på undersidan av vingen syns inte så bra om man flyger några hundra meter bort. Kort sagt - ett litet plan, men behändigt att ta med sig färdigt monterat med vingen på.

Gällande långsamflygning: min går inte att flyga allt för långsamt då "faller den igenom". Jag tror att ett monoplan med tjock vingprofil går att flyga mycket långsammare. Jag har ingen vetenskaplig förklaring till detta men jag tror att luftströmmen kring den övre vingen störs när man flyger med hög nos nära stallfart.

Ett par videoklipp, först med min tunga Enya 50 CX och sedan ett litet klipp med min lättare OS 46 LA.
2´33 in i den första filmen kollar jag en medvindssväng utan motorpådrag. Du ser hur modellen "faller igenom" och förlorar rejält med höjd. Samma hände vid kraschen då jag skulle landa tredje gången och "glömde mig".

YouTube - TWM Ultimate 40S première and crash

TWM Ultimate 40S on Vimeo

FullKontroll
2009-04-08, 07:09
Hej!

Kolla vår video med ASP 61 fyrtakt, den flyger väldigt fint och känns absolut inte tung alls, det syns i videon till och med, kolla in landningarna, inga elakheter! :thumbup:
Vi kör med flera ASP61:or och har inga problem alls med dom. Visst är en OS bättre men också ett annat pris...
YouTube - Above All Ultimate ELITE SERIES

staflaraf
2009-04-08, 08:20
Tack för alla svar! trist med twm ultimaten sundqvistjohan!=( har du lappat ihop den? jag är ute efter något främst med låg vingbelastning så man kan flyga sakta och den ska inte klippa så lätt. vill kunna filma bra från den. Men AA Ultimaten ser lockande ut, gillar stilen å har aldrig flygit dubbeldäckare förut! sätter nog min sk eller min topas i nosen på den i väntan på fyrtakt! ni har inga andra tips på en billig extra eller edge i samma prisklass? ARF

ha det!

sundqvistjohan
2009-04-08, 14:14
FullKontroll: Jo, jag har sett er video och kan konstatera att Above All-Ultimaten verkar tåla mer vikt än TWM-modellen trots samma spännvidd. Kanske Above All-modellen har tjockare vingprofil som förbättrar lågfartsegenskaperna?

En 445g motor i min TWM-modell skulle kräva bly bak och ge betydligt högre landningshastighet än vad ni har i er film. Above All-modellen verkar tydligen vara avvägd för en tyngre motor än TWM:s version.

staflaraf: Jodå, den är reparerad. På den andra filmen i mitt inlägg flyger jag den reparerade TWM-Ultimaten med lättare OS-motor. Tyvärr är klippet filmat med en billig kamera så skärpan är inte den bästa.

jaka
2009-04-08, 15:25
Hej!
En liten 1m dubbledäckare med så stark och tung motor som en .61 fyrtakt kommer garanterat inte att kunna erjuda dig någon sakta och lugn flygning!
Vill du ha det så skaffa en störrre kärra som Bosse Gårdstads "Josefin" (spv ca 130-140cm) eller montera in en .25-.28 tvåtaktare i Ultimaten och kör med miniservon och 4,8V. 850mAh AAA NiMH accar (50g).
Som du ser i videon ovan finns det kraft i överflöd och kärran är väldigt aerobatic duglig . Men det är ingen "floater" precis.

streem
2009-04-12, 08:02
Jag flög min ultimate 40 kärra från fullkontroll igår för första gången
har en väl inkörd asp 61 i nosen och den räcker gott och väl till, hovrade med den ett par meter från backen :)

Kärran var väldigt lätt flygen, dock var min lite för framtung så jag får nog ändra min cg lite grann!

En riktig BUS Kärra!
/Rickard