handdator

Visa fullständig version : Belt CP motor - okej till flyg?



Martin Eklund
2009-04-10, 18:18
Undrar om det fungerar att använda Belt CP motorn och tillhörande fartreglage (E-sky helikopterns alltså) till ett flygplan. Är det någon som gjort det? Vad för propeller bör man ha? KV är ju på 3800. Eller ska man ha utväxling? Hade i första hand tänkt att bygga ett sjöflyg så jag kan stå på bryggan å flyga. Antingen av båttyp eller ett vanligt med pontoner.

Brushless Motor outrunner
Color: Purple
Motor weight: 58g
Motor length: 30mm
Motor diameter: 27.7mm
Shaft diameter: 2.3mm
KV: 3800RPM/V
Free load current: 2.0A
Max efficiency: 80%
Max current: 20A
Speed contorller requiement: 25A

Kommer det att funka över huvud taget och vilken vikt tror ni att planet bör ha? Hade tänkt mig ett snällt plan.

Elflygarn
2009-04-10, 23:16
Undrar om det fungerar att använda Belt CP motorn och tillhörande fartreglage (E-sky helikopterns alltså) till ett flygplan. Är det någon som gjort det?

Japp, jag körde de prylarna i en Meijer F22. Proppen var en 4-tummare. Låter som tusan och drar väldans mycket ampäron. Reglaget är OK att använda till annat, inte världens bästa, men hade jag vart du hade jag satsat på nån billig kinamotor med vettigare kV. Ta nånting kring 1000 kV som tål 25-28 amp och häng på en APC Slowflyer 10x4,7 så får du bra aerobaticprestanda upp till dryga kilot totalvikt.

Nuvarande F22:an kör jag med en motor på 2000 kV och en 6x4 prop. Blir bättre drag till mindre strömdrag än med helimotorn.