handdator

Visa fullständig version : ultimate från full kontroll??



kenneth67
2009-04-11, 09:24
är det någon som ännu har flugit sin lilla ultimate från fullkontroll??

elite series 46 storleken menar jag då ... funderar på att ta upp min första gång idag och är nyfiken om nån hunnit före .. och har tipps eller åsikter om den !

PrylBalle
2009-04-11, 16:07
Ingen erfarenhet men funderar på att köpa en... :)
Va kör du för motor?

kenneth67
2009-04-11, 16:55
har tagit i å satt en ys 63 i nosen ...

streem
2009-04-11, 20:28
Jag flög min ultimate 40 kärra från fullkontroll idag för första gången
har en väl inkörd asp 61 i nosen och den räcker gott och väl till, hovrade med den ett par meter från backen :)

Kärran var väldigt lätt flygen, dock var min lite för framtung så jag får nog ändra min cg lite grann!

En riktig BUS Kärra!
/Rickard

kenneth67
2009-04-19, 12:18
jaha .. då var det fixat .. med tanken som läckte .. hmmm postade nog det i en anna tråd om min tank ! .... iaf så trodde jag ju att det var tanken som sprack ! ... men så var inte fallet .. det var genomföringen av rören som läckte dvs där rören går i gummit .. det ena av de 3 rören var det så mycket glapp att det spelade ingen roll hur hårt man drog så läckte det ändå ! .. tur man har en sån dära bra å ha låda med massa "skrot" i så nu är det tätt igen ! .. dock så är vindarna för hårda idag för en premiär ! typiskt ! ...

det enda som jag direkt kan anmärka på lite är att linkagen till skevrodren på övre vingen blir lite "veka" dvs rodren är inte direkt stumma om man trycker på dom .... iofs så var det så på min större ultimate med .. och där fanns inga tendenser till roder fladder ... jodå innan nån säger det ... flög den faktiskt innan meetinget i tingsryd förra året då skeven av nån knepig anledning gick åt fel håll!! ooops;) så snart så ... hoppas jag på premiären --- har som sagt proppat för styrka med 13x4 W .. men givetvis så ska det testas med 12x8 apc med .... då lär det bli fart monster då en ys varvar betydlig mer än en asp61 men detta enbart för test ! ... en dubbel däckare skall i mina ögon bara "flyta" fram i luften inte fara omkring som en projektil....

denna lilla sak har även gett mig lite ny inspiration att färdig ställa min kyoshyo acro sky som ju gick hädan efter en direkt nos träff i moder jord .... vissa av er "äldre" minns säkert denna dubbeldäckare ..??? iaf så har den fått större roder för 3D möjligheter mm sen åter står att se om den håller ihop ...

kenneth67
2009-04-25, 19:47
sådära ! då var lillen premiärad idag ! kan bara konstatera att en ys 63a i nosen på denna kärra e massor av overkill med motor ! den medföljande tanken till modellen rymde nog med bränsle för ca 15 min bus flyga ! en "kul" sak att göra ivrigt påhejad från depån var att smyga in strax över tomgång å bara dra fullt på höjden sedan full gas ... lillen drog som en projektil spik rakt upp .. här snackar vi vertikal prestanda å det grövsta ! ... särskillt känslig på tp förändringar var den inte heller ... då accen släppte !!!! och for bakåt ... tack å lov utan att lossna från sladden .. kunde ju blivit spännande !!! dock var den från start lite för framtung vilket gav att man fick trimma lite mycket höjd ... detta skall dock fixas ...

så vill du ha en välflygande kärra med obegränsade prestanda så rekomenderas denna ultimate från fullkontroll givetvis då med en ys 63S i nosen ;)

jag är super nöjd med premiär turen som togs i vind på ca 5-6 meter visst lite fladrigt var det men utan bekymmer .. kärran tål helt klart lite vind utan att bli otrevlig trots sin ringa storlek ! ... tyvärr så ... nej inga bilder eller film kanske kommer imorgon ...

streem
2009-04-25, 20:16
Visst är den rolig :)
körde i full storm häromdagen och det var inga problem hehe

kenneth67
2009-04-25, 20:21
Visst är den rolig :)
körde i full storm häromdagen och det var inga problem hehe


sjukt kul kärra .. med lite mindre vind och en justerad TP så lär man kunna göra kullerbyttor ... ska feta på med rejält med höjd utslag med då utslagen var minst sagt moderata på premiären .. kniv egg var inga som helst bekymmer .. synnerligen kul på full mutter

funderar allvarligt på att inskaffa ytterligare en .. men då med en rejäl el setup ! ...

kenneth67
2009-05-18, 22:55
jaha då var det testat hur mycket landnings ställs infästningen tål ! .... den tål en hel del ! faktiskt men INTE när man missar fältet med 10 cm !! dvs när man drar i gräs kanten som alltid finns i ytterkanten av fältet får man säga jäv*a kina skit då ?? hahaha nåväl det hela gick bra ändå det finns även enb väldigt fin bild på detta ordförandes sambo är flitig med kameran på fältet och lyckades få en bild precis micro sekunden efter träffen med gräs kanten ... kärran fortfarande i luften med ett villt farandes landställ vid sidan om .. har dock ej ännu fått denna bil mejlad till mig men kommer lägga upp den så fort jag får den !

sedan så var det någon som pratade om roder fladder på denna modell .. jag har med fått detta nu ... vid en lagom snabb förbi flygning på ansikts höjd såg jag det ... och det är linkagen t mellan under å över skev som inte är det bästa .. roder hornen glappar upp med följd att stagen börjar vibrera sedan så nöts det ner fort ...
nya stag/gäng stång skall fixas sedan blir det kul linkar även där ...

streem
2009-05-18, 23:07
inget roderfladder på min iaf :) dock har jag bytt länkarna..

Jag har gjort säkert 20 stenhårda landningar i gräset utan nått problem,
visst var det väl du som hade sprängt en tank i ditt flyg? ditt trä kanske blev vekt.

kenneth67
2009-05-18, 23:11
jodå orginal tanken sprack läck med ys laddning .. ja nog kan limningen blitt vek ,, men tror inte det var orsaken ... en hård jord kant knäcker nog det mesta ...

just infästningen var torr och fin från bränsle .. detta var helt enkel pilot error missade fältet med liiite för mycket !

kenneth67
2009-06-01, 17:16
bilder på eländet .. dvs när jag missade fältet med 10 cm ... en eloge till fotografen som lyckas få det när allt är i luften ! ..... även bild på start och take off

Reino
2009-07-10, 18:47
Ehh, en dum fråga kanske, ska det vara gängat i övervingen där man sätter fast alufästena som håller vingen fast i kroppen ? i kroppen finns ju 4 pressmuttrar men de andra två då, ser ut som det är ett plaströr eller nåt i hålet bara.

//Reino