handdator

Visa fullständig version : Goda råd



Jensa
2009-04-11, 10:12
Hej,

Är en gammal modellbyggare som tänkt börja bygga i större skala och även kunna flyga (ja, nån gång i framtiden) med modellen.

Har ingen erfarenhet av rc-flygning men har förr byggt några kärror, Kyosho me 109, Bo Gårdstads Jetfighter och nån till.

Tänker satsa på någon av KMP:s warbirds, Vet inte vilken ännu. Söker lite goda råd och rekommendationer av forumets samlade medlemmar.

Vill först och främst bygga en fin skalamaskin som ska kunna flyga säkert och lugnt, Är inte ute efter en aerobaticmaskin.

Är tacksam för alla råd, tips och tar gärna emot eventuella erbjudanden om att köpa, Om det inte strider mot forumsreglerna?

bokis
2009-04-11, 11:56
Mustang i alla dess former brukar vara ett bra tips när det gäller lite snällare maskin men det krävs att man har lite kött på benen vad gäller flygning om man ska flyga skalakärror.
Att flyga en som förstamodell kan nog vara lite knepigt men det hindrar ju inte att man bygger en?
Den mest välflygande är KMP Seafury och spitten från samma tillverkare,TopFlite:s Musse är snäll den med.
KMP Stuka:n kan också vara ett bra val för man slipper ifrån infällbara ställ vilket kan vara skönt,en mindre sak att oroa sig för.
Men som sagt: några timmar med trainer bör du nog ha...

jocke1963
2009-04-11, 13:04
Såg en recension av denna musse, som kan utrustas med "wing-droops", flaps kan ställas fast mm, kommer som komplett kit, inkl Spektrum DX6i, ska även funka som nybörjarkärra.
http://www.hangar-9.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN4425
Men först måste du nog köpa en simulator att träna i....

Ompa
2009-04-12, 09:11
Jag stämmer upp i kören till dom övriga skribenterna. Träna med simulator och sedan på en trainer, gärna i någon klubb som kan erbjuda dubbelkommando.
Men bygga kan man för all del göra. Så gjorde jag. Byggde mig först en trainer, skolflög med den ömsom klubbkärran med dubbelkomando.
Hemma på byggbordet låg TopFlite P51D Mustang Goldedition skala 1:7.
När Musse var färdig kände jag att jag inte var "kar" nog att flyga den. Köpte mig ett ryggskott som jag genast byggde i hop och flög skiten ur innan jag med en klubbkompis luftade Mussen för första gången.
Gissa om det var skrammel i benen?? Kompisen sartade och landade dom första starterna, sen var det min tur. Inte lika snygga starter eller landningar som hans med den flög, och av mig.

Summa summarum. Man bör börja klättra från första trappsteget.

Kommer även jag med en modellrekomendaton, eller två.
1. KMP/ESM P47 Thunderbolt. Flyger oerhört fint och snällt, och med full klaff går landningarna som på rälls.
2. Hangar9 F6F Hellcat. Uppkäftig till utseendet, men jisses vad fint den flyger. Och sätter du en Saito 100 i nosen så får du, precis som originalet, ett riktigt kraftpaket.

Jensa
2009-04-12, 16:27
För börja med att tacka för de snabba svaren!

Jo, En trainer får jag nog börja flygandet med. Har en simulator som jag kör ofta, men som sagt börja krypa innan man kan gå är rätt väg.

Som skalafantast har jag en "aerodynamiskt" fråga, Exempelvis bombställ/raketställ eller kanonkapslar som på JU 87:an.

I den här skalan, stör det manöverförmågan så mycket att det krävs mer erfarenhet som pilot än vanligt "söndagsflygande"?

Mvh Jens

Ompa
2009-04-12, 21:17
Viss inverkan kan det få på aerodynamiken, men om du bygger med sådant så tycker jag att du ska göra armamentet demonterbart på något vis.
Gör några enkla infästningarna i bomb/vapen gondolerna som smidigt kan skruvas på vingen eller planet buk.
Då får du en "ren" vinge att börja flyga med. Eller buk för den delen.

jaka
2009-04-12, 23:25
Hej!
Lite lull lull som raketer och bomber stör ingenting!
Det finns så mycket annat som är viktigare,som t.ex vikten på modellen och att vingen har lite wash-out i spetsarna.

Lada008
2009-05-01, 20:28
Focke Wulf D9 är väldigt välflygande den med och inte fullt lika vanlig som Mustangen