handdator

Visa fullständig version : Lätt och vass bensinare



TheGreatBoo
2009-04-13, 00:12
Är det nån som har ett tips på en lätt och vass bensinare till en rimlig penning? Har sneglat på den nya zenohan Titan ZG 20 (http://www.toni-clark.com/ftp/ZG20_english.pdf) är den nåt att ha? Med pipan så verkar den ju rätt vass, har dock svårt att avgöra riktigt hur tung den blir med pipa och allt... Nån som vet? Anledningen att jag vill ha en så liten är att planet jag sätter den i ska rymmas i en VW pickup så det får inte vara allt för stort... Jag vill dessutom att det ska flyga mycket lätt på foten med en bensinare. Har kikat på peakmodel planen, finns ju att beställa från fullkontroll, Lindinger eller peakmodel direkt och de verkar lätta , billiga och välbyggda. Finns det några andra tips därute? Kanske nån dubbeldäckare eftersom jag gillar att flyga sakta? Och har pilot-rc några planer på 25-28% modeller som skulle passa en lite mindre bensinare? (lite riktad till nyroth kanske)

//Robban

ronas 22
2009-05-11, 19:40
Hejsan Rcgf 26cc kanske är något för dig, bra pris men vet inte mycket om den.
Den är ganska ny finns på fullkontroll och mft.

mvh ronas

Michael
2009-05-11, 20:10
Lätt och vass brukar oftast inte vara en bensinare men ska det ändå vara en sådan kanske Saitos FG-20 (690 g) eller FG-14 (536 g) kanske kan vara lättviktiga alternativ. Den sistnämnda motorn har inte kommit till Svedala ännu men är nog på gång.

TheGreatBoo
2009-05-12, 01:07
Tackar för tipsen! Bensinfyrtaktare, mmm det vore nåt :thumbup: Tycker fyrtaktarna har ett helt underbart ljud.

Har dock räknat lite på det hela...Får spara mig till nästa sommar eller kanske till jul och ge mig själv en fin julklapp istället. En temporär lösning för att stilla den värsta abstinensen blev att inhandla en Christen Eagle med en Moki 2.10 för en mycket rimlig penning . Den har jag tänkt tuffa runt med i sommar för att få lite vana innan jag köper mig nåt finare flygetyg.

Sitter och flyg-porr surfar på rcgroups, flyinggiants och rcuniverse, gudars vad mycket fint det finns! Får väl se om det utkristalliseras nån vinnare vad gäller lätt och vass bensinare till jul :) Kom gärna med fler tips. Synd bara att 3W är så rackarns dyra, det verkar vara bra klipp i dom annars.

Har ju riktat in mig lite på biplan då de monoplan jag sett haft för långa kroppar för att rymmas i min pick-up :( Men idag såg jag en modell med avtagbar stabbe :blink: Vilken ide! VAd ska de hitta på härnäst! På snedden är ju mitt flak mer än 2 meter långt... Med avtagbar stabbe så... Får bli att surfa lite på monoplan också nu då :sarcastic: Vill ju ha nåt med så låg vingbelastning som möjligt. Gärna litet också, men ändå tillräckligt stort för att det ska gå att hitta en bensinare med bra effekt/vikt förhållande till det... Tur att jag har gott om tid på mig att klura på detta, blir ju helt yr i bollen :confused:

affeee
2009-05-12, 07:46
Hejsan Rcgf 26cc kanske är något för dig, bra pris men vet inte mycket om den.
Den är ganska ny finns på fullkontroll och mft.

mvh ronas

Sitter med en sådan hemma och skall installeras i en AA Extra 300XL (http://www.fullkontroll.se/above-extra-p-4711.html). Bra viktförhållande plus bakmonterad förgasare. Här finns en uttömmande tråd om denna motor. (http://www.rcuniverse.com/forum/m_7823494/mpage_1/key_/tm.htm)