handdator

Visa fullständig version : Ballansera flyg



js_
2009-04-18, 15:40
Jag är färdig med min 2,7m Katana förutom Balansering, men min ballanserare är ju alldeles för liten.

Hur gör ni med lite större plan?

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/197_katana_frdig_009_copy_1.jpg

JeN
2009-04-18, 16:20
Hej!
Ett förslag!
Du kan försöka hänga upp modellen i taket, med fäst snören till nos och bakparti.
Samt med en gemensam fästpunkt i taket.
Ha från samma punkt i taket en lodlina ned till modellen.
Lodlinan bör visa var modellen balanserar.
Mvh
Jesper

Pekkala
2009-04-18, 17:06
Kolla inlägg 56 på den här tråden

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21964&page=3

js_
2009-04-18, 17:45
Tack båda 2 för det tipset.

js_
2009-04-18, 21:11
Ja nu är den ballanserad, det funkade ju bra det där.
Bara o vänta på bra väder nu då, såman får göra premiären:)

Sigun
2009-04-18, 21:51
Kanske jag som är bakom flötet men vilken nytta har man av detta ? balanspunkten brukar ju stå i manualen ? Det man behöver är väl något att sätta planet på balanspunkten. Har en sådan här som jag brukar använda mig av, funkar perfekt

http://www.greatplanes.com/accys/gpmr2400.jpg http://www.greatplanes.com/accys/gpmr2400b.jpg


/Martin

jaka
2009-04-18, 22:57
Hej!
Att balansera ett flygplan är ju ett måste för att veta om kärran kommer att flyga ok!
Antingen håller man fingrarna under vingen (På balanspunkten...ungefär oftast) för att kolla eller också kan man hänga upp kärran (om den är stor, över 2,30cm).
Grejer som ovanstående balanserare från Great Planes är inte nödvändigt!

jobex
2009-04-19, 00:15
Nej du är inte bakom flötet Martin...:-) Jag har också en sådan balanserare som du, fast från MPX. Den kanske inte är nödvändig, men attans smidig till de mindre modellerna iaf. Skulle jag lägga på en av jetmodellerna, så brakar den nog ihop

Har aldrig provat det där med lodet och skall jag vara helt ärlig så är jag inte helt med på funktionen.......men det kanske är för att man inte provat. Så mycket fattar jag ju att lodet visar vart man har tyngpunkten och sen förmodar jag att om man tynger bak eller fram, så får man flytta främre och bakre linorna till modellen hänger rakt, så håller man på tills lodet visar korrekt tyngdpunktsläge, eller....?? Förklara gärna ni som använder det.

Mvh Johan

Pekkala
2009-04-19, 08:50
Enklast är väl att prova och se om man gillar sättet, jag tycker att det är suveränt i alla fall,

När man har hängt upp maskinen vågrätt så behöver man sällan flytta
linorna, om CG inte är helt åt fanders när man börjar förståss,
En fördel är att man kan pacera batterier, servon, och andra prylar i flygmaskinen medans den hänger där och direkt se hur tyngdpunkten flyttar sig :lollypop:
Mera förklaringar?

js_
2009-04-19, 09:53
Jag har o en sån där ballanserare, men den är alldeles för liten till katanan o om jag skulle få den på vingarna så skulle väl dom där små plopparna fara igenom vingarna:) men till flyg upp till 2m är den smidig o bra.

Det med lodet funka bra på större flyg, hoppas att jag gjorde rätt bara:)

Jag märkte ut var cg skulle va 216mm från främre kant på vingen o sen flytta jag batterier o powerboxen tills jag hade lodet på mitt märke som cg skulle vara.

pgrts
2009-04-19, 10:16
Har jag missat något?
I inlägg 2 där man hänger planet fram-bak så får man väl reda på hur TP ligger i höger-västerläge. Det är inte alls oviktigt om man vill flyga på alla håll utan att behöva kompensera med sid-skev hela tiden.
Att fixa TP fram-bak brukar vara betydligt lättare och dessutom så brukar den vara mera flexibel beroende på hur man vill att planet ska flyga.

Pekkala
2009-04-19, 11:31
Har jag missat något?
I inlägg 2 där man hänger planet fram-bak så får man väl reda på hur TP ligger i höger-västerläge. Det är inte alls oviktigt om man vill flyga på alla håll utan att behöva kompensera med sid-skev hela tiden.
Att fixa TP fram-bak brukar vara betydligt lättare och dessutom så brukar den vara mera flexibel beroende på hur man vill att planet ska flyga.

Titta en gång till på bilderna så ser du att det är TP fram-bak som balanseras
TP läget kan vara väldigt okritiskt på vissa maskiner och väldigt kritisk på andra, det skadar inte att säkert veta var man har TP, det är ju inte något jättejobb att väga inn modellen noga,(säger han som slarvar ibland):banghead:

Sigun
2009-04-19, 17:29
Använder man sig av någon form av talja i taket då så att trådarna kan löpa fritt. Begriper fortfarande inte hur det här skulle fungera ?? flyttar man trådarna så ändras ju tyngdpunkten ?

Tacksam för en mer ingående förklaring samt mer bilder på hur det här går till.
/Martin

anders e
2009-04-19, 17:37
Har alltid bare brukt fingrene, både på 35% yak'n og 100ccm pitts'n.
(må kanskje ha hjelp av en person til, som f.eks min sambo)
Enkelt er ofte best:)

pilotkalle
2009-04-19, 18:01
Nej du är inte bakom flötet Martin...:-) Jag har också en sådan balanserare som du, fast från MPX. Den kanske inte är nödvändig, men attans smidig till de mindre modellerna iaf. Skulle jag lägga på en av jetmodellerna, så brakar den nog ihop

Mvh Johan

Jag har haft på en 14 kilos kärra på min, inga problem:).

Sigun
2009-04-19, 18:05
Ja de står ju att den ska palla 15 kg så jag testar väl den. Läste även på FG i denna tråden där rekomenderar de att om planet har CG på vingrörer att man helt enkelt lyfter planet i vingrörer och ser hur den balanserar.

http://www.flyinggiants.com/forums/fg92/23836-balancing-large-airframes.html

/Martin

Corsair
2009-04-19, 18:35
Hej Jag tar två pianotrådar (2mm) bockar dem som en krok, markerar på kärran var TP skall vara, info finns nästa alltid i buksanvisningen, borrar ett hål på båda sidorna där jag har markerat för TP, in med "kroken" på vardera sida och lyft....blev det baktungt, framtungt eller perfekt...:man_in_love:

Pekkala
2009-04-19, 19:16
Ska försöka visa med flygmaskin som jag tror Sigun känner sig hemma med:icon_butt:
Först en liten repslinga i taket, sedan en längre repslinga som träs igenom den lilla repslingan, anledningen till att man har den lilla slingan är för att få lite friktion på den längre slingan så planet inte tippar åt något håll när man flyttar komponenter fram och tillbaka,
Häng upp planet i slingan både framför och bakanför vingen,
Häng ett lod i lilla slingan,
När planet hänger vågrät pekar lodet på tyngdpunkten.
Jag tycker att det är svårt att förklara (de e int lönt o förklara för en som int begrip, som Stenmark sa)
Men testa och se om det är nåt för er,:thumbup:

Corsair
2009-04-19, 20:29
Hej
Din repvariat visar bara var tyngdpunkten är, inte att planet är avvägt..

jaka
2009-04-19, 21:48
Hej!
På en sån liten kärra funkar de ju bra mycket bättre med bara fingerspetsar..!

Sigun
2009-04-19, 21:58
Det var ju iofs principen Christer ville visa därav det lilla planet. Men säger som Corsair att detta visar ju bara var man har tyngdpunkten. Om du flyttar repen några centimeter fram och tillbaka så ändras ju allting ? Hur ska man veta vart man ska placera repen ?

/Martin

Pekkala
2009-04-19, 22:24
Det var ju iofs principen Christer ville visa därav det lilla planet. Men säger som Corsair att detta visar ju bara var man har tyngdpunkten. Om du flyttar repen några centimeter fram och tillbaka så ändras ju allting ? Hur ska man veta vart man ska placera repen ?

/Martin

Det har ingen betydelse var du placerar repen, även om du flyttar repen fram och tillbaka så kommer lodet fortfarande peka på tyngdpunkten så länge planet hänger vågrät!
Och det är väl det vi är ute efter, att se var TP är så att vi kan justera vid behov eller vid planering och placering av komponenter?

Helt rätt Sigun det lilla planet är bara för att visa principen, på mindre maskiner använder jag ochså pekfingrarna,
Men på Tex Geten eller en större bensinare hänger jag gärna upp maskinen på ett tidigt stadium.

Sigun
2009-04-19, 22:42
Nu äntligen trillade polletten ner hos mig !.. det är lodet man ska kolla på ! och sedan jämföra detta mot TP:et i manualen. Tack för din enastående uttålighet :)

/Martin

Pekkala
2009-04-19, 22:55
Var så god Sigun!:thumbup:
nu kan jag sova lugnt

Ålänning
2009-04-19, 23:12
Det där med lodet (testade på min Porter och teorin verkar uppenbarligen funka).
MEN! Jag hade ingen aning om flygkroppens korda (sett från sidan), dvs när flyget
är i "våg". Vet hur man tar fram den, kan ju inte lita på ögat direkt... Hur vet ni
när flyget är exakt i våg? CG blir ju liksom lite fel om nosen hänger ner lite (dvs
att flyget de facto inte ÄR i våg fast man tycker det ser ut så).

Jag tror på det där med att märka längst ut på vingarna jag och så tar man två
pålitliga personer (sig själv och en till) och håller fingret (spetsigt om man är petig)
under dessa punkter (flyget inverterat om man så måste för just den flygmodellen).

Pekkala
2009-04-20, 07:21
Det där med lodet (testade på min Porter och teorin verkar uppenbarligen funka).
MEN! Jag hade ingen aning om flygkroppens korda (sett från sidan), dvs när flyget
är i "våg". Vet hur man tar fram den, kan ju inte lita på ögat direkt... Hur vet ni
när flyget är exakt i våg? CG blir ju liksom lite fel om nosen hänger ner lite (dvs
att flyget de facto inte ÄR i våg fast man tycker det ser ut så).

Jag tror på det där med att märka längst ut på vingarna jag och så tar man två
pålitliga personer (sig själv och en till) och håller fingret (spetsigt om man är petig)
under dessa punkter (flyget inverterat om man så måste för just den flygmodellen).

Gör så här, prova att höja och sedan sänka nosen några grader och se hur många mm lodet flyttar sig,
Gämför sedan med vilken bredd du har på fingret när du lyfter din 8 Kilos maskin

Och hur vet du att planet är i våg när du lyfter med fingrarna?

Krille
2009-04-20, 10:10
Har du 2 vågar, ett vattenpass, en linjal, papper å penna och sisst om du inte är jättebra på huvudräkning en miniräknare så kan du mäta fram TP, och även räkna ut hur mycket och vart tyngden ska placeras för att få TP rätt.

Nu kommer jag inte ihåg i huvudet hur man gör men om intresse finns kan jag ta reda på det och göra en how to do :) (det är såhär man gör på fullskala)

Detta sätt tycker jag är jäkligt bra om man har en stor modell, eller dubbeldäckare där det kan vara knepitg å komma åt med vanlig balanserare. Fast tricket med snören i taket har jag inte sett förut men de verkar mycket bra också :)

Ålänning
2009-04-21, 18:26
Och hur vet du att planet är i våg när du lyfter med fingrarna?
Hm, det är ju sant... =) Man bara vet var TP ska vara, ritar in det på vingspetsarna och
när man sätter fingrarna där och flyget hänger snällt, så vet man ju faktiskt inte om det
lutar lite fram eller bak. Men teoretiskt sett (dom bägge har smala fingrar) så ska ju flyget
dunsa över antingen bak (baktungt) eller fram. Men å andra sidan funkar det ju inte så i
praktiken då man kan få flyget att luta olika genom att flytta CG. Så du har rätt, jag vet
inte om flyget är i våg, fast det hänger "rakt" när man fingrar upp det. =) Knepigt.

Sigun
2009-04-22, 09:29
Att lyfta planet i vingspetsarna är väl inte att rekomendera då du kan knäcka vingarna på det sättet. Bättre att markera TP precis vid vingroten och lyfta därinne istället !

/Martin

JerryD
2009-04-22, 10:13
En "lurig" aspekt till när det gäller TP, är att om TP dessutom ligger "högt" på modellen, typ en lågvingad kärra, så kan ju planet tippa både framåt och bakåt om man väger av den med fingertopparna under vingen, och man blir kanske villrådig om vad som gäller (det är därför kärran placeras upp-och-ner på den balanserare som Sigun visar).

sundqvistjohan
2009-04-22, 11:55
Att TP är exakt enligt manualen är väl inte det viktigaste. Själv brukar jag utgå från manualens anvisning och så gott det går försöka få tyngdpunkten i mitten av det rekommenderade intervallet (jag bryr mig inte om att planet ska vara exakt i våg, men jag kollar noggrant att jag inte har en TP som ligger bakom det rekommenderade under premiärturen.

Vill man sedan ha en rent flygande F3A eller IMAC-modell gör man de intrimningsmanövrar som krävs för att konstatera om modellen är framtung eller baktung.
Se punkt 4 i följande guide: http://www.gbrcaa.org/acrobatfiles/Trim.pdf

Vill man flyga 3D kräver det att tyngdpunkten är längre bakåt.

Tillräckligt smala fingertoppar eller att modellen inte ligger exakt i våg med "lod-metoden" har väl ingen större betydelse bara man inte premiärflyger med så baktungt plan att man kraschar.

LIP
2009-04-25, 20:50
Jag gör som Christer beskriver med den skillnaden att jag lägger linan under vingarna istället. Då minskar man risken att modellen "rollar" i linan.

Hur vet man att modellen är i våg, var det någon som undrade. Se till att stabben ligger vågrätt, för stabben skall ju vara i noll vinkel vid horisontell flygning.

/Lasse

Ålänning
2009-04-26, 20:01
Hur vet man att modellen är i våg, var det någon som undrade. Se till att stabben ligger vågrätt, för stabben skall ju vara i noll vinkel vid horisontell flygning. /Lasse
Tackar! Det var i alla fall det jag undrade =)