handdator

Visa fullständig version : Lipo i radion



Mr X
2009-04-19, 07:02
Lipo i radion

Jag har tidigare bara kört med NiMh ack i radion som är på 9,6V i min Futaba 7C 2,4G.
Såg att nu börjar man sälja lipo till radion som är på 11.1V

Lättare ack och mindre urladdning är fördelen men hur påverkar den högre volten radion.
Någon som kör med lipo i radion och kan berätta hur det fungerar sommar/vinter.
Finns det någon nackdel här eller är det bara fördelar med lipo i radion.

YT6003 – 11.1V 2400 mAh – Futaba TX ”Cub” Futaba sändare: 7C, 8C, 9C mfl.

Mr X
2009-04-19, 07:23
Hittade två nackdelar.

1.
OBS- kan ej laddas via ladduttaget på sändaren.
Har ingen större betydelse för mig som alltid laddar via snabbladdaren.

2.
Glömmer man radion på så förstör man acken.

Hur är det när lipo tappar volten i radion.
Med NiMh går det stegvis men hur är det med lipo, klipper det direkt.
Visar radions voltmätare rätt med 11,1V lipo i radion.

jocke1963
2009-04-19, 10:10
Här har du lite fler funderingar och tyckanden:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=21171&highlight=lipo+s%E4ndare

Jag har dock inte köpt ännu, men det står på den digra inköpsönskelistan, bland övrigt.. :)

Mr X
2009-04-19, 10:29
Där fick jag lite mera info.
Har också läst att det kan vara problem med så hög spänning som 11,1V
Om man lämnar på radion en längre tid kan sändaren bli varm och gå sönder.

Lipo pack can burn Transmitter Module
http://forum.myrc.biz/index.php?topic=283.0

Transmitters are designed to be operated on 9.6 volt Ni-cad or NiMh batteries only. Use of Li-Po or other power devices operating at higher voltage can add heat to the system, possibly overloading the power regulating transistor for reduced output. Despite what aftermarket battery manufacturers might suggest, use of non-standard batteries offers decreased reliability of your JR radio. Our service department has received failures associated with Li-Po packs.

McRegor
2009-04-19, 10:45
Hej Mr X,
Ring Futaba-servicen i Sverige och fråga...
Jag vet i o f s svaret men ibland är det bästa att höra det själv och få förklaringen i sina egna öron..:)
Men du är på rätt spår i dina egna "svar"..:)
Hälsningar
Roger

Mr X
2009-04-19, 10:58
Visar radions voltmätare rätt med 11,1V lipo i radion.
Får väl svara mig själv lite igen, ja det gör den.

Mr X
2009-04-19, 11:18
Hej Mr X,
Ring Futaba-servicen i Sverige och fråga...
Jag vet i o f s svaret men ibland är det bästa att höra det själv och få förklaringen i sina egna öron..:)
Men du är på rätt spår i dina egna "svar"..:)
Hälsningar
Roger
Jag kan nog redan räkna ut svaret för radion är skapad för 9.6v.
Futaba-servicen kan ju inte med säkerhet säga att det fungerar.
Komponenterna blir stressade av högre volt och ett litet fel i någon del kan orsaka ett missöde.

Hur bra det fungerar när radion blir lite äldre vet man nog inte.
Dom som säljer sändare rekommenderar lipo till radion men ......

Ju mera jag läser så flera nackdelar dyker det upp.
Kanske lipo-acken bara är bra att ha som nödfall när vanliga NiMh-acken tar slut.

Börjar nästan ångra mig att jag skapade den här tråden :banghead:

McRegor
2009-04-19, 11:28
Hej igen,
De som sköter service på våra RC-anläggningar har nog betydligt mycket mera erfarenhet av vad som går sönder och orsaken till de uppkomna problemen än vad vi vanliga flygare har. Därför kan det vara bra att kolla med dessa. Dessutom är det dom som bedömer om det är ett garanti-åtagande eller ej om nu oturen skulle vara framme.
Inte skall du ångra att du skapade tråden - det finns det ingen som helst orsak till. Sen tycker jag att du själv gett många vettiga svar som kan vägleda andra undrande.
Hälsningar
Roger

Mr X
2009-04-19, 13:50
Många har kört med lipo utan något problem i radion.
Nästan alla hobbyfirmor rekommenderar lipo till Futaba 7C vilket dom inte skulle göra om det var något stort problem.

Kanske dax att ringa Futaba service och höra.

FUTABA service
Hägersborgsvägen 2
S-720 17 VÄSTERÅS
Tel: 021-205 15 (kvällstid)

wesse
2009-04-19, 14:57
jag har kört med lipo i radion men gått tillbaka då jag märkte en olustig sak med lipo...om voltmätaren går ner till tror det va 9,6 ungefär "minns inte" då slocknade radion mitt under flygningen o detta gillade inte jag då jag brukar köra ner så långt med vanliga batterier o visst kan man sätta larm men då jag har en hörselskada så hör jag icke detta ändå så jag gick tillbaka o har nu ett fx-lipopaket till övers om någon behöver:)

Mr X
2009-04-19, 15:34
jag har kört med lipo i radion men gått tillbaka då jag märkte en olustig sak med lipo...om voltmätaren går ner till tror det va 9,6 ungefär "minns inte" då slocknade radion mitt under flygningen o detta gillade inte jag.
Det var lite det där jag gissade att lipo dyker hastigt när strömmen blir låg.

McRegor
2009-04-19, 16:03
Hej,
Det problem Wesse relaterar till kan man ju åtgärda på sätt och vis genom att sänka spänningen in till radion (från acken) via en eller 2 zenerdioder i serie med matningen från acken. Då kommer man att kunna köra neråt 9 V enligt radions voltmätare utan att acken för den skull är nere i dessa "farliga" spänningar. Men ändå rekommenderar jag inte lösningen för du måste ta ur acken ur radion och ta bort "spänningssänkningen" (zenerdiod-kopplingen) innan du laddar. Har du en frisk NiMh-ack - fortsätt då att köra på den. Behöver du köpa nytt så kan du ju t ex köpa de nya NiMh-ackarna som har mycket låg självurladdning. Du har samma kapacitet i en modern 8-cellers NiMh som i de 3-cellers LiPo som passar i batterifacket så den enda fördelen med LiPo är den något lägre självurladdningen.
Jag har som sagt kört min FF-9:a med 3-cellers LiPo (med 2 zener-dioder i serie) och visst fungerar det - men vad är egentligen nyttan ? Nu har jag återgått till den enklare lösningen med 8-cellers NiMh.
F ö har jag mycket svårt att förstå hur man som handlare kan rekommendera LiPo till sändare som så uppenbart är byggda för 8-cellers NiMh - främst för att batterivarningen då blir helt värdelös samt att risken finns att man frestar på komponenterna onödigt mycket.
Hälsningar
Roger

knas
2009-04-19, 16:17
Att radion dör runt 9.6V med 3S lipo är ju inte så konstigt eftersom lipot är HELT slut runt den spänningen.

Jag hade tänkt prova med lipo i min JR 9X2 + spektrum, men för att bibehålla varningen så ska jag prova med tre st diodrar i serie. Beroende på diod så borde jag kunna sänka spänningen tillräckligt för att den skall varna vid 9V tror jag det är.

Mr X
2009-04-19, 16:23
Några dioder vill man inte har för det är alltid den svagaste länken som felar.

Har ställt mig själv mot väggen och snart är den enda fördelen att lipo är lättare.
Fördelen med vikten minskar för man ska ju inte hålla i radion utan den ska hänga i halsremmen.
Backar nog och fortsätter att flyga med NiMh i radion om ingen annan kan övertyga mig att lipo är så mycket bättre.

Jag ska också ringa Futaba service och höra vad dom har att säga om saken.

knas
2009-04-19, 16:26
Nyttan med lipo i radion ist för nixx är ju bla laddtiden, gör man som jag och kommer på att man ska ut hux flux så är det bara att slänga tx-batteriet på laddning om det behövs och det tar en knappa timme.

En annan fördel (för mig), jag har bytt till spektrums modul och har inte samma tyngdpunkt på min radio som med 3.5m teleskopantenn :) , jag kör med spektrums ögla för att flytta den. Med lipo kanske jag slipper öglan.

knas
2009-04-19, 16:29
Ja men dioden är knappast den svagaste länken, om inte du själv väljer en oerhört klen diod. Vi heliflygare använder diodrar, sk "step-down" till stjärtservona för att de inte är specade för högre spänning än 5V. Ett stjärtservo suger bra mycket mer ström än en sändare.


Några dioder vill man inte har för det är alltid den svagaste länken som felar.

Har ställt mig själv mot väggen och snart är den enda fördelen att lipo är lättare.
Fördelen med vikten minskar för man ska ju inte hålla i radion utan den ska hänga i halsremmen.
Backar nog och fortsätter att flyga med NiMh i radion om ingen annan kan övertyga mig att lipo är så mycket bättre.

Jag ska också ringa Futaba service och höra vad dom har att säga om saken.

Mr X
2009-04-19, 16:42
Nyttan med lipo i radion ist för nixx är ju bla laddtiden, gör man som jag och kommer på att man ska ut hux flux så är det bara att slänga tx-batteriet på laddning om det behövs och det tar en knappa timme.
Det där med hux flux stämmer ganska bra när man ska ut och flyga.
Har två NiMh ackar till radion och den ena är alltid nästan full så ingen fördel där för mig.
Laddtiden tycker jag inte är särskilt lång.

Ack 1: NiMh AA2000-9.6V / Robbe max 2,0A laddning
Ack 2: NiMh AA1600-9.6V / Minicars B1001 max 800mA laddning

knas
2009-04-19, 17:05
Okej, batteriet i min radio är orginal 1100mAh, räcker ju en hel flyghelg minst, men ibland så upptäcker jag att batteriet börjar närma sig 9V. Oftast precis då jag ska ut på fältet :D

Mr X
2009-04-19, 22:23
Var helt inne på att byta till lipo i acken när jag postade första inlägget.
Nu sitter jag här och hittar inga fördelar :thumpdown: för löda en massa dioder tänker jag inte göra.

Michael
2009-04-20, 16:27
Jag har skaffat NimH batterier av typen Sanyo Eneloop som sägs ha väldigt liten självurladdning jämfört med konventionella NimH-batterier. Kapaciteten räcker väl (9 h drifttid med min gamla JR X388s) och det finns inget behov av att "toppa" ackarna efter att radion stått en vecka eller två i väntan på flygväder. I detta sammanhang verkar LiPo vara helt onödigt.

/Michael

Krille
2009-04-21, 13:21
Jag ska också ringa Futaba service och höra vad dom har att säga om saken.

Har du ringt än? i så fall återkom gärna med vad dom sa.

Mr X
2009-04-21, 14:19
Har du ringt än? i så fall återkom gärna med vad dom sa.
Har ringt men inte fått svar.
Ska ringa i kväll igen.

Mr X
2009-04-21, 17:58
Nu fick jag svar från FUTABA service, han skrek Neeej i luren direkt.
Radion är inte gjord för att köra med 11.1V och Futaba själva avråder folk att byta till lipo.
Komponenterna håller inte i längden att köra med den högre spänningen och radions livslängd förkortas väsentligt

Nej och åter nej sa han och tyckte jag var klok som inte byter till lipo.

Blir att köpa en Sanyo Eneloop ack till radion nu.

Ålänning
2009-04-21, 18:00
Nu fick jag svar från FUTABA service, han skrek Neeej i luren direkt.
Radion är inte gjord för att köra med 11.1V och Futaba själva avråder folk att byta till lipo.
Komponenterna håller inte i längden att köra med den högre spänningen och radions livslängd förkortas väsentligt

Nej och åter nej sa han och tyckte jag var klok som inte byter till lipo.
Men folk har ju satt ner spänningen på olika sätt från 11,1 till 9,6. Det är väl DET som
det handlar om. Ingen kör väl 11,1V direkt in i en sändare som skall ha 9.6?!
Nåja, jag hör till dem som vill ha NiMH i sändaren och aldrig fattat mig på varför man ska ha LiPo, så lika glad är jag för det. :D

Mr X
2009-04-21, 18:15
Men folk har ju satt ner spänningen på olika sätt från 11,1 till 9,6. Det är väl DET som
det handlar om. Ingen kör väl 11,1V direkt in i en sändare som skall ha 9.6?
Alla hobbybutiker rekommenderar att byta rakt av utan att sänka spänningen till 9,6V.
Så tolkar jag när dom skriver så här och även vid telefonsamtal pratar man om att byta rakt av.

"Sändarack" YT6003 – 11.1V 2400 mAh – Futaba TX ”Cub"
Passar i Futaba sändare där ett normalt ”Cub” 9.6V NiMH ackpaket passar. Passar bla dessa Futaba sändare: 7C, 8C, 9C mfl.

McRegor
2009-04-21, 18:42
Hej,
Jag tror knappast att "folk" i allmänhet sänker spänningen via zener-dioder och liknande lösningar. Och det för med sig en allmänt struligare hantering vid t ex laddning och även att man måste vara lite extra uppmärksam på hur långt urladdningen gått - står det t ex 9,2 V i radion så gäller det att veta vad detta innebär i polspänning på acken.
Nä, lyssna på Kaj - jag ser heller ingen orsak till LiPo i sändaren med dom nya NiMh-ackar som finns. Allt blir så mycket enklare att hantera om man stoppar in sådana i st f LiPo i sändaren. "Tekniskt intressanta lösningar" är inte jämt dom bästa även om dom kan vara "intressanta"...:)
Hälsningar
Roger

Mr X
2009-04-21, 18:58
Fick även rekommendation från FUTABA service att inte snabbladda NiMh acken i radion.
Orsaken är att när spänningen sjunker går det långsammare om den är laddad långsamt.
Med snabbladdning sjunker spänningen mycket snabbare vid slutet.

Hållbarheten ökar också vid långsammare laddning av acken.

jocke1963
2009-04-21, 19:06
Blir att köpa en Sanyo Eneloop ack till radion nu.

Vars hittar man dessa ?
Och, kan man ladda dessa direkt via uttaget på sidan av radion, om man bara stoppar i dem som lösa celler, inte ett ackpaket ? Med 1C ?

/Jocke, som fattar mina lipos hyfsat,
men nybörjare på Nimh:s "hemligheter"...

Mr X
2009-04-21, 19:09
Vars hittar man dessa ?

Sanyo Eneloop 2000 mAh 9,6V
Art Nr: L67299

Nu har du ström länge i din sändare, dessa eneloop accar har en självurladdning på endast 15% på 12 månader.
Denna acc är det ultimata fär din Sändare.
Passare till Futaba, Hitec, Jr, Uppge vilken sändare du har för rätt kontakt mm

http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=65_70&products_id=6057

Mr X
2009-04-21, 19:24
Vad är Eneloop http://www.eneloop.info/

jocke1963
2009-04-21, 22:29
Här finns lösa celler till bra pris: http://www.batteribyen.dk/sanyo_eneloop_r06___aa__1_stk__miljoevenlige_genop ladelige_batterier-p-3714.html?osCsid=2bc8b04d379d81cc8f312e9379260f52

Mr X
2009-04-22, 07:18
http://www.conrad.se/ har dom också i Sverige och http://www.pixmania.se/eneloop-tillbehor/sese1_2_7_0_24411_0_0_00_sg.html

Ludde
2009-04-25, 08:48
Alltså att en radio skulle pajja för ett 3 cells lipo pack är bara nånsenns.. (finns unndantag),
dom flesta apparater klarar att köras med torrbatterier och laddbara med hög spänning, dessa ligger ibland högre änn 12,6V som ett 3 cells Lipo är max, men självklart måste dom säga att det inte går, lite konstigt men är det inte testat så är det inte..


du får ju byta batteri i bilen utan att det blir problem med garantin..

Har kört på ett 2500 pack från HC i över ett år och har även glömt på radion i 2 veckor en gång och det gjorde inget.. bara ladda som NiMh tills det var 9-10V sedan ladda som lipo igen och det funkar klockrent..
Min radio DX7 drar så lite ström att det tydligen inte blev någon skillnad..

alla radioapprater har spänningstabilisatorer för att ta ner spänningen för elektroniken som inte tuffar på i full spänning från accen, den blir så klart varm om den får hög inspänning, själva radiodelen kan även ibland köras oreglerat men det är bara på gamla 35Mhz burkar, i min radio (DX7)monterade jag en switchad stabbe och radion går säkert 30 timmar konstant, den går förövrigt på 3,3V internt efter stabben och inte 5V som dom flesta andra gamla burkar gjorde.

nää lipo är klart överlägset för lågströms applikationer.. lättare/mindre.. alltid samma spänning som när du slog av den och snabb att ladda .. inget fuskpeakande med NiMh här inte.. :-)

McRegor
2009-04-25, 09:49
Hej Ludde,
Jag skulle vara betydligt försiktigare än du att gå ut med mer eller mindre allmänt "upprop" att det är helt ofarligt med LiPo i sändaren.
Vi har redan i denna tråd anfört ett antal nackdelar och jämfört med den nya generationens NiMh har jag inte sett en enda fördel faktiskt. Att dom är lättare har ingen praktisk betydelse i de flesta sändare - det kan i vissa fall t o m vara sämre ur balanssynpunkt.
Du har samma kapacitet i en NiMh och "fusk-peakar" är inget man behöver bry sig om när man långsamladdar över natten.
Visst får du byta bilbatteri i din bil utan att garantin för den skull upphör men då skall du byta till ett 12 V-batteri (i de flesta fall) - sätter du t ex i ett 18 V batteri så lär inte garantin gälla längre. Så att du kan nyttja garantin på sändaren i de fall du ersatt original-acken med en 3S LiPo är definitivt inte säkert.
Nä - varför göra saker mera komplicerade än dom behöver vara och varför riskera säkerheten. Det pågår ett antal andra diskussioner om bl a behovet av stora mottagarackar, powerboxar och kondensatorer på mottagaren för att öka säkerheten. Varför då riskera sändaren om det inte är nödvändigt...
Nä - kör radion på en 9,6 V-acke - alltså det som den i de flesta fall är konstruerad för. Undantag finns givetvis men nu talar vi generellt och för flygare om kanske inte alltid är så hemma i elektronikens mysterier..:)
Hälsningar
Roger

Ludde
2009-04-25, 10:14
Förstog att detta inte skulle passera forumpolisens ögon :-)

I rest my case..

McRegor
2009-04-25, 15:36
Hej,
Eftersom de flesta som ställer denna typ av frågor antagligen anser att dom inte har egen kunskap/kompetens att bedöma hur man kan/skall göra och inte sällan är relativa nybörjare så anser jag att rådgivningen bör präglas av försiktighetsprincipen. Det vore ju inte alltför kul om en allvarlig olycka inträffar för att t ex en nybörjare fått rådet att byta till LipO men fortsätter ladda med sin vanliga NiMh/NiCd-laddare... Om du kallar den typen av försiktighet för "forum-polisiär" så kan jag ta det. Alla erfarna flygare med egen kompetens inom området lär knappast ställa frågan här utan ta sina egna beslut så dom behöver vi nog inte bry oss om.
F ö har ju Mr X redan dragit sina egna slutsatser av råden och debatten så för hans del torde detta vara avklarat.
Hälsningar
Roger

Mr X
2009-04-25, 17:15
F ö har ju Mr X redan dragit sina egna slutsatser av råden och debatten så för hans del torde detta vara avklarat.
Hälsningar
Roger
När både Futaba-servicen och Futaba själva säger direkt NEJ är det enkelt att dra slutsatsen.

hakank
2009-04-25, 19:19
Kör själv Eneloop i både sändare och mottagare. Kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt. Funderade ett tag på Lipo innan jag hittade dessa accar. Men som sagt nu när jag hittat dom ser jag ingen som helst anledning att riskera något med sändaren. I mina ögon vinner man absolut ingenting.

/Håkan

speedo_4
2009-04-25, 22:56
Man blir ju fundersam när man läser här i tråden?
Har just köpt en futaba 7c å fick rekomendation av klubbkompisen att köra på lipo så beställde den som finns på hobbycity.
Bör man skippa det å köpa en vanlig sändarack som mft rekomenderar istället t.ex?
MVH Speedo_4

hakank
2009-04-26, 06:51
Eftersom Futaba säger defenitivt nej så ser jag det som om att du tar en risk att använda lipo. Risker får man ju ta ibland men då väger man ju dessa mot fördelarna man uppnår. Och jag ser inte vad du skulle vinna i detta fall om du i stället använder Eneloop accarna..

Om man kan löda själv så finns det billigare sätt att få tag på dom, Tex dessa:
http://cgi.ebay.com/8-X-SANYO-ENELOOP-Ni-MH-Rechargeable-AA-Battery-Best_W0QQitemZ130299658636QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item130299658636&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A15|39%3A1|240%3A1318|301%3A0 |293%3A3|294%3A50 (http://cgi.ebay.com/8-X-SANYO-ENELOOP-Ni-MH-Rechargeable-AA-Battery-Best_W0QQitemZ130299658636QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item130299658636&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A15%7C39%3A1%7C240%3A1318%7 C301%3A0%7C293%3A3%7C294%3A50)

25 X 8.5 = 212.5 :- X moms 1.25 = ~266 :-

/Håkan

speedo_4
2009-04-26, 19:42
Eftersom Futaba säger defenitivt nej så ser jag det som om att du tar en risk att använda lipo. Risker får man ju ta ibland men då väger man ju dessa mot fördelarna man uppnår. Och jag ser inte vad du skulle vinna i detta fall om du i stället använder Eneloop accarna..

Om man kan löda själv så finns det billigare sätt att få tag på dom, Tex dessa:
http://cgi.ebay.com/8-X-SANYO-ENELOOP-Ni-MH-Rechargeable-AA-Battery-Best_W0QQitemZ130299658636QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item130299658636&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A15|39%3A1|240%3A1318|301%3A0 |293%3A3|294%3A50 (http://cgi.ebay.com/8-X-SANYO-ENELOOP-Ni-MH-Rechargeable-AA-Battery-Best_W0QQitemZ130299658636QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item130299658636&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=66%3A2%7C65%3A15%7C39%3A1%7C240%3A1318%7 C301%3A0%7C293%3A3%7C294%3A50)

25 X 8.5 = 212.5 :- X moms 1.25 = ~266 :-

/Håkan

Tja. löda behöver man ju inte iaf då det följer med en batterihållare för aa batterier.

freddan_6
2009-04-30, 06:46
Eller så skyndar man sig till Kjell och Co och köper 2 st 4 pack GP ReCyko + leksak för 69:-
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=42318&path=2500000,14500000,17500000
m.v.h. //Fredrik

jocke1963
2009-04-30, 19:25
Eller så skyndar man sig till Kjell och Co och köper 2 st 4 pack GP ReCyko + leksak för 69:-
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=42318&path=2500000,14500000,17500000
m.v.h. //Fredrik

Kalasbra tips, verkar ju snarlika Eneloop. Beställt 3 set nu... :thumbup:

Malfamartin
2009-05-13, 19:13
Jag skriver vördsamt, för i denna tråden finns "säkra" kunskaper!
Var det växeltelefonissan man pratade med på Futabaservice? Ja, ja, okunniga människor finns överallt! Det gäller att ställa rätt frågor och fråga varför. Vems ärenden går man? Hur svaras det? Taktiskt, ekonomiskt, tekniskt eller rent utav från hörsägen?
Generalagentens intentioner, vilket är att även sälja LiPo till Futabas sändare, skulle enligt en del innebära att Minicars inte vet vad de sysslar med.
Man måste vara medveten om att allt här i världen inte är teknik. Om Minicars inte hade sålt LiPo så hade jag förstått om de hade sagt nej till det, men likväl ansett att de hade tekniskt fel. Om man tror att en komponent bara bränner om den får för hög spänning, så har man tydligen mycket att lära. DX7 tål upp till 26v som ett exempel.
Själv har jag stor glädje av att använda mina LiPo och har heller inga dubier om det. Att inte ge alternativ till lösningar för att de okunniga kan göra fel är att gå baklänges. Att socialtjänsten kanske måste resonera så må vara hänt, men detta forumet skall visa vägen och gör det oftast också.
Så min fråga till sist är: Är Minicars ett skojarföretag som bara vill kränga grejer, eller har de tekniken under kontroll?
Hur bara vågar de visa bilder på LiPo's i Futabasändare. Om Minicars inte lämnar garanti på sändarna om man använder deras fabrikat av batterier så är de ute och cycklar. Men varför skulle de lämna garanti om man använder andra fabrikat? Självklart lämnar man bara garanti på sådant man har kontroll över.
Finns det fortfarande folk som tror på att man skall använda originaldelar i en bil?
Men du skall veta att jag respekterar även dem som vill köra med NiMh.
Mycket beror också på hur man använder sin sändare. Ofta, sällan, mycket eller lite. De flesta människor utgår alltid från sin egen situation i sitt sätt att resonera.

Vill man komma före så duger det inte att göra som "alla andra".
Utveckling är också risktagning. "LiPo is coming friends"

MVH Malfamartin

freddan_6
2009-05-14, 14:47
Man ska betänka att när mitt GP Recyko akke är nyladdat med långsamladdare så visar voltmetern i radion 12.1 Volt. Min erfarenhet Lipo säger att en nyladdad lipo ger som bäst 12.6V. Denna skillnad är så liten så den borde inte spela någon roll hur än komponenterna i radion är specificerade. Man får väl öppna radion och kolla vilken spänning som kondensatorerna har.
m.v.h. //Fredrik

Malfamartin
2009-05-14, 19:31
....... Man får väl öppna radion och kolla vilken spänning som kondensatorerna har.

Kondensatorerna är oftast på 250v så man kanske inte skall stirra sig blind på dem, utan på voltregulatorerna, tyristorer mfl komponenter som avgör strömtillförseln i en krets.
Visst har du helt rätt i att det är bäst att öppna bakstycket och se efter, och kan man inte avgöra vilket, så är det bara att köra vidare med NiMh batterierna. Så enkelt är det faktiskt.
Nu när man öppnar "locket till härligheten" så upptäcker den skarpsynte att det är ytmonterade komponenter, och det finns ingen "Sändarservice" i världen som pillar med det. Nej de gör som Bilias bilmekaniker! Byter ut de kretskort som de tror är sönder. De har garanterat noll koll på hur det fungerar eller var felet sitter. Jag kallar dem (bilmekarna alltså) för bildelsbytare. Bilmekarna i de forna Öststaterna kunde reparera dom!

En gosse frågade i ett forum om man skulle ha 110 eller 240v i sändarens ladduttag. Tänk om han skulle provat med 110 för "säkerhets skull". Hur skyddar man sådana nybörjare?
Nej McRegor, människan måste ta ett eget ansvar också! Det är så man lär sig!
Men som sagt, jag har fortfarande respekt för dem som inte vågar använda LiPo i en sändare.
A man got to do what a man got to do!

MVH Malfamartin

jocke1963
2009-07-15, 17:09
Eller så skyndar man sig till Kjell och Co och köper 2 st 4 pack GP ReCyko + leksak för 69:-
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=42318&path=2500000,14500000,17500000
m.v.h. //Fredrik


Eller så köper man GP Recyko och/eller Sanyo Eneloop här till bra pris:
http://www.dealextreme.com/
~15$ för 4-pack Recyko, ~13$ för 4-pack Eneloop, ink frakt !

Och jodå, det funkar med fri frakt, har beställt grejer där 3-4 ggr, bl.a servon, ubec o lite annat. Det kan ta uppåt 2 veckor, men de anländer så fint så, har t.o.m fått "Tracking-no" när jag köpt flera saker, så jag kunnat följa paketen via Hongkongpost och svenska Posten.

Fick ju f.ö hem mina 3 set Recyko enl ovan, med Wall-E-leksak = 12 batterier för ~230:-
Funkar kanonbra, håller spänningen läääänge. :thumbup:

hakank
2009-07-16, 14:40
Kan instämma med föregående talare, har köpt ett gäng 4 packs Eneloop från Dealextreme utan några problem.

/Håkan

Ludde
2009-07-27, 22:07
Konstigt, det första man ska göra som nybörjare är att löda lösa celler själv?
det är ju inte speciellt enkelt om man inte vet vad man gör, och lösa celler i en radio är då inget jag kan rekommendera någon, har för mig att en det finns förbud för det på vissa klubbar, kankse dock i den vibrerande kärran, nåja nu finns det iaf färdiga packar enelope att köpa, fast.. är dom godkännda då? ska man hårddra det hela skulle nog futaba kunna säga näää dom är inte godkända..
köp färdigt/orginal om ni inte vet vad ni sysslar med, ett litet tips till nybörjare om ni orkat läsa hit :-)

knas
2009-07-27, 22:22
250V är nog knappast kondingarna i en sändare specad till. Kanske 25, snarare 16. Hade kunna kollat när jag hade min JR 9X2 öppen idag då jag lödde dit kabel och kontakt på de extra paddarna för att ansluta mitt nya ENELOOP TX batteri :D

Nu har jag totalt tre st batteripack till min sändare, orginal som inte är helt hundra och ett gammalt jag hittade i ett hörn, de två får gå som mekbänk/simulator-batterier.


Kondensatorerna är oftast på 250v så..

MVH Malfamartin

Krålle
2010-10-27, 12:12
Om volten blir för hög med li-po då borde den bli för hög med torr batterier också, eller?

McRegor
2010-10-27, 14:36
Om volten blir för hög med li-po då borde den bli för hög med torr batterier också, eller?

Hej,
De flesta lite mera avancerade sändare är knappast anpassade för torrbatterier utan för det mesta för 9,6 V NiCd/NiMH-ack.
Men det största problemet är säkert inte den något höga spänningen med 3SLiPo utan snarare att man missar lågspänningsvarningen. Det är alltså större risk att man inte tänker på att acken snart är tom eftersom moderna LiPo håller spänningen såpass bra till sista "sucken".
Sen kan jag inte låta bli att reflektera lite runt detta med att glömma sändaren påslagen - i bilen eller hemma i hobbyrummet. Varje säsong är det i alla fall nån i klubben som gjort det misstaget. Och med en LiPo kan konsekvensen bli långt mer omfattande än med en NiMH-ack.
Numera finns det ju NiMH-ackar med väldigt låg självurladdning och stor kapacitet så jag förstår egentligen inte riktigt intresset att använda en 3SLiPo i utrustning som inte är byggd för sådana.
Hälsningar
Roger