handdator

Visa fullständig version : GWS picomottagare



isacken
2009-04-21, 17:50
Hejsan!

Jag håller på med mitt första projekt och känner att jag har tagit mig vatten över huvudet. Jag har skaffat en E-Sky-sändare (35Mhz kanal 72) och har en GWS-mottagare; En R4P2. Fartreglaget, ett ICS100, sitter kopplat mellan batteri motor och mottagare. Servona som jag avser koppla till mottagaren är av typen Futaba S3115.

Det har uppstått vissa problem. Jag är osäker på vilken av de 4kanalerna på mottagaren fartreglaget skall kopplas till. Servona går inte att koppla eftersom kontakterna har utbuktingar som skaver mot det klena plasthöljet på mottagaren. Modellen svarar inte på några som helst spakrörelser. Jag vet inte ens om det spelar någon roll vilket håll man sätter kristallerna på. Känns definitivt som jag har slängt ut en stor penning på något som inte kommer snurra igång.

Tack på förhand!

Daniel L
2009-04-21, 18:09
fartreglaget ska iaf sitta på kanal 3. är du säker på att du har vänt kontakterna (servokontakterna)rätt.

isacken
2009-04-21, 18:17
Najs, då tolkade jag instruktionerna rätt. Batteriacket verkar sakna kräm. När jag kopplar det direkt till motorn händer inget (hade förväntat mig en bränd motor åtminstone), men när jag kopplar ett vanligt AA(1,2V) så snurrar den på lågfart.

Daniel L
2009-04-21, 18:43
ja där har du svaret om battariet är slut så kan ju iget drivas.
du skulle kunna testa att ladda batteriet igen. Du måste dock ha det under uppsyn så att det inte bärjar brinna.

isacken
2009-04-21, 18:46
Äsch, kollar bara vad min bästa adapter kan ge, checkar att volten är lagom, räknar ut tiden, och sätter timern.

Tycker det är lite skumt att Zetterlunds säljer tomma ack...

Daniel L
2009-04-21, 18:48
finns du i västerås?? det är inte många företag som säljer fulladdade batterier

McRegor
2009-04-21, 19:52
Hej,
Om du bor i Västerås så är du välkommen att besöka Västerås Modellflygklubbs fält Arosängen så skall vi försöka hjälpa dig - http://www.vmfk.se/Arosangen.htm . Är det fint väder så finns det ofta någon där. Annars kan du "PM:a" mig via den funktionen på detta Forum så löser vi det säkert.
Sen kan du ju börja med att kolla igenom min "Elflygskola" på min hemsida - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
Lycka till hälsar
Roger

isacken
2009-04-21, 22:48
Jisses vad här fanns vänliga själar. Jag är snart färdigutbildad kamikaze-pilot på Hässlö. Eftersom jag vrålar runt och stör med flygskolans cessnor trodde jag inte att modellflyg skulle bli en sådan utmaning, modellbygge däremot...

Jag tror jag har ytor så det räcker, men jag måste tacka McRegor för länken även om sidan håller en väl hög nivå för min del.

Btw, finns det nåt sätt man kan göra R4P:an robustare? Jag tror den faller isär bara jag tittar på den.

Daniel L
2009-04-21, 23:20
nämen jag går på hässlö jag med fast jag utbildar mig till flygtekniker istället.
Vet inte om du såg mig men det är jag som har flygit över området i en paramotor.

Daniel L
2009-04-21, 23:25
huset var närmare än vad jag trodde;) Viddler.com - aaah HUS!!! - Uploaded by daniel_L@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/6abfd05b/@@AMEPARAM@@6abfd05b/

Det är verkligen något du borde testa istället för cessnorna.

Brukar modellflyga lite ute på ängen så vi kanske ses.

isacken
2009-04-22, 13:44
Dig har jag ju träffat på teknikerfester! Har du nån bra laddare, kan jag använda en 9Volts till mitt 7,2V batteri lr är det för mycket? Jag tror inte det blir tillräcklig ems om jag skarvar mobilladdaren på 3,9V.

Daniel L
2009-04-22, 13:49
du får nog allt ta och köpa dig en laddare.

Jag kan verkligen inte plasera dig när träffades vi?

isacken
2009-04-22, 17:16
Jag kan ha förståelse för om du inte minns mig... Återigen, kan man använda en laddare som ligger 1,8V över batterispänningen eller blir det överhettat?

sundqvistjohan
2009-04-22, 17:48
Börja med att berätta vad du har för batteri, av tidigare inlägg (7,2V) låter det som om det är ett NiMh batteri med 6 celler. Hur stor kapacitet (hur många mAh)?

Om det är en NiMh ack är det billigaste alternativet en automatisk peak-laddare för 6–7 celler (kostar knappt 300 kr), men om du tror att du kommer att fortsätta hobbyn är det lika bra att köpa en AC/DC-laddare med display som klarar NiCd/NiMh/LiPo/LiIo/Bly/ kostar drygt 1000 kr. Då kan man ladda batteriet med laddaren kopplad till vägguttaget eller kopplad till ett 12V blybatteri.

Den laddare du pratar om som ligger 1,8V över batterispänningen - vad är den avsedd för? Är det en peak-laddare?

isacken
2009-04-22, 18:17
Det är en vanlig batteriladdare, en UNIROSS X-PRESS 150 för att vara exakt. Du har på pricken rätt angående acket, 6st 1,2V celler som ger 300mAh.

McRegor
2009-04-22, 19:58
Hej,
Såvitt jag kan se så är din laddare gjord för att ladda 4 st celler - alltså 4,8V batterispänning nominellt. M a o fungerar den inte att ladda 6 seriekopplade celler med.
Hälsningar
Roger

isacken
2009-04-22, 21:20
Nu vet jag inte riktigt om vi talar samma språk här, UNIROSS 150 har portar för 9V batterier (sånna där roliga alla höll på tungan på tekniklektionerna på mellanstadiet för att känna elektroner rusa genom käften). I de portarna (2st) är laddspänningen 9V.

sundqvistjohan
2009-04-22, 21:41
Du ska inte använda en sådan laddare. En enkel peak-laddare för seriekopplade NiMh-celler eller en "computer-laddare" med display för olika batterityper är vad som behövs.

Här finns en förmånlig laddare om du inte vill satsa på en mer avancerad. (kopplas till bilbatteri) http://www.hudikhobby.com/visa_produkt.asp?id=1605&t=MIRAGE+Laddare+DP1200

Angående Futabas servokontakter är det bara att skära bort den lilla plastfliken (men skär inte bort för mycket). Kolla noga att du sätter i servokontakterna och fartreglaget rätt väg. Vanligen - (=svart kabel) utåt eller "neråt" på mottagaren, men det borde nog stå på mottagaren var - ska vara.

McRegor
2009-04-22, 22:10
Hej igen,
Du kan inte trolla med den laddare du har. Endera laddar den 4 separata celler eller så ett 9V-batteri. Inget av dessa passar din drivack så ny laddare är vad som gäller.
Hälningar
Roger

isacken
2009-04-23, 12:41
Tack så mycket för den informationen. Fartreglaget hade en ganska utförlig beskrivning, jag kan ju alltid fixa nya kontakter om jag inte vill hacka originalen. Jag har en shysst peakladdare på annan ort, får bli en hemresa i helgen.

Vet ni nåt bra ställe man kan köpa depronark?

McRegor
2009-04-23, 14:40
Hej igen,
Närmast från Västerås är nog Autopartner i Eskilstuna. Ring dock och kolla först - inte säkert dom har i lager under "sommarsäsongen".
Hälsningar
Roger

isacken
2009-04-26, 22:25
Skaffade en laddare som man kan välja volten på, den laddar däremot alltid med 1,8A vilket är intressant då jag har ett 300mAh-ack. Jag ska i teorin kunna förvänta mig en laddtid på 10minuter vilket ändå känns lite för bra för att vara sant. Jag har kört in motorn och märkte att batteriet blev slött fort som tusan. Jag laddade om körde igen och då var allt frid och fröjd. Jag misstänker att kopplingarna glappade lite första gången. Om inte, kan den höga laddströmmen skada ett litet ack?

Btw, inforskaffade depron i sthlm, lyckades slå in härligheten i papper, men skivorna for runt som tusan i vinden. Jag hade tur att allt höll.

freddan_6
2009-04-27, 13:12
INGA nimh tål att laddas med 6C. Ett 300mAh ack kan du snabbladda med 300mA, och inte mer.
m.v.h. //Fredrik

isacken
2009-04-28, 09:35
Fint.