handdator

Visa fullständig version : Monterings förslag



sm3xrq
2009-04-25, 17:37
Jag har ett litet bekymmer...

har monterat en bensinare i ett plan och när jag drar igång motorn så vibrerar den ju ohjälpligen lite... men det är lite för mycket. tillräckligt mycket för att skruvarna till canopyn ska skrammla loss...

http://lh5.ggpht.com/_YikI9nd7m-Y/SfM7KSdwCqI/AAAAAAAAAkc/SSKy4_Q0kv4/PICT2990.JPG
och de andra tre med

är det någon som har något bra förslag på hur jag ska lösa mitt problem utan att göra FÖR stora ingrepp i planet. har funderat på om man inte skulle kunna sätta en fjäder belastad "läpp" som huv lås... men det går inte att sätta dit ena sidan av huven före den andra.

// Ubbe

dacke jocke
2009-04-25, 18:13
balansera propelen??

sm3xrq
2009-04-25, 18:33
tror inte att det är så enkelt.. det var inte groteska vibrationer... skruvarna bara sitter inte fast :P det går liksom inte att dra dem sp att de sitter för då är jag tvungen att dra in dem i balsan och då kommer canopyn att lossna för att det inte finns någe materiall kvar att skruva i så att säga.

jaka
2009-04-26, 16:43
Hej!
Du har väl inte metallskruvar?? Sådana funkar inte, vibrerar loss! Måste vara nylon.

Nexus
2009-04-26, 18:24
enkelt att förslag du kan använder med Limpistol på skruv så det blir inte problem då


MVH Steve

DrHanke
2009-04-26, 21:43
Ta lite bensin slang på skruven så fjädrar den tillbaka och håller skruven eller så fäst den med nylon skruv de skruvar inte ur sig.

2009-04-27, 20:01
Du kan ju droppa på lite loctite. Om du aldrig vill ha lös den igen så funkar CA lim

jaka
2009-04-27, 20:47
Hej!
Aah! När du monterar en en sådan kåpa som på bilden, så vill man ju gärna behålla små plåtskruvar ! Vad man gör då är att borra med 3,6mm borr i träklossarna och sedan pressa in korta bitar (avskurna) "golden rods" i hålen.

Man ska nämligen aldrig skruva fast motorkåpor eller andra kåpor direkt i träbitar ...då lossar alltid skruvarna. Med "golden rods" i hålen sitter plåtskruvarna fast ordentligt samtidigt som det är lätt att lossa skruvarna när man så vill!
Pröva får du se!

DrHanke
2009-04-27, 21:33
Jaka om man borrar hålen å sen gängar den, tar tunn ca för att skydda gängen å sen nylon skruv varför skulle inte det funka? hittills har inga av mina skakat bort men vad vet jag...

sm3xrq
2009-04-27, 21:50
grejjen e den att jag tror att jag har hittat en bra lösning.
Någonting som nexus sa fick mej att börja tänka.
Smält lim. det är ju sällan permanent.
så jag fyllde islagsmuttern med smält lim sedan drog jag i skruven med följden att den fick liksom en egen liten nailock (eller hur det nu stavas)
vet inte hur många i och urskruvningar plasten sitter kvar på gängan men det är iaf värt ett försök.

jag kan inte sätta fast det med CA eller locktite. jag e ju liksom tvungen att kunna ta av den kåpan för att få lös vingarna. annars blir det liksom lite problem att få in den i min lilla bil :P

men som sagt jag tror att jag har löst problemet
Tack för all hjälp :)

// Ubbe