handdator

Visa fullständig version : Pilot RC - YAK 2,2m Premiärflyg



Sigun
2009-04-26, 16:53
Hej på er.
Trots blåst så blev det premiärflyg med min Yak idag. Motorn behöver mer gångtid och efter första flygning så justerade vi om den från scratch så till nästa gång ska de bli intressant och se hur den kommer gå. Här är lite bilder före premiären.

Kåpan på och klar för premiär
http://www.dackeflyers.se/images/pilotrc/PICT8912.jpg

Nöjd ägare till Yaken
http://www.dackeflyers.se/images/pilotrc/PICT8913.jpg

Spektrum Powaa
http://www.dackeflyers.se/images/pilotrc/PICT8918.jpg

http://www.dackeflyers.se/images/pilotrc/PICT8930.jpg

Vår son ville också vara med på någon bild så här är den :)
http://www.dackeflyers.se/images/pilotrc/PICT8934.jpg

Och så får vi väl ge er en bit film med, Fabian filmade spektaklet tack för det :)

http://www.viddler.com/explore/DontHitMe/videos/14/


/Martin

KenPro
2009-04-26, 17:09
Det var ingen Da det där ;). Ett tips vid start. På med choke, gas på tomgång, slå tills den tänder till. Av med choke o slå igång den. Har du skruvat den snål kommer den va tråkig att få igång. Fin kärra förresten o grattis.

Sigun
2009-04-26, 17:40
Det var ingen Da det där ;). Ett tips vid start. På med choke, gas på tomgång, slå tills den tänder till. Av med choke o slå igång den. Har du skruvat den snål kommer den va tråkig att få igång. Fin kärra förresten o grattis.

Hej Ken
Alla är vi nybörjare i början. Detta är min första bensinare och de som hänt var att jag ställt ut tomgångsnålen lite väl mycket och fick låg tomgång. Men efter premiärturen så tog vi av kåpan och justerade om förgasaren från scratch enligt denna Walbro guide. Efter denna justering så går motorn bra och tomgångsvavet satte vi på 1800 varv/min toppvarvet ligger just nu på 6300 varv/min med Xoar 23x8 på.

Förmodligen blir det fler justeringar när motorn gått några liter till men det känns skönt att ha premiären avklarad även om de blåste 5-6m/sek i byarna. Blir kul att ta upp kärran en dag när det är lite lugnare ute och testa egenskaperna lite mer.

Kul att du fått ordning på din DA med nu ken.
/Martin

Nyroth
2009-04-26, 18:04
Grattis Martin!

Underbart hur snabbt man kan avancera i denna hobby, med sunt förnuft, bra grejer och ett utmärkt forum :)
Mindre höjd och på den igen bara!

Mvh,
Niklas

anders e
2009-04-26, 18:09
Grattis:thumbup:

Sigun
2009-04-26, 18:52
Grattis Martin!

Underbart hur snabbt man kan avancera i denna hobby, med sunt förnuft, bra grejer och ett utmärkt forum :)
Mindre höjd och på den igen bara!

Mvh,
Niklas

Ja tiden går snabbt men ändå inte det är inte mer än 1,5 år sedan jag tog min första stapplande steg inom modellflyget med en liten Cessna i frigolit :). Tack för de uppmuntrande orden Nyroth och tack för all hjälp på forum och mail

/Martin

KenPro
2009-04-26, 19:54
Jag förstår Sigun, jag är också nybörjare i denna del av radiostyrt. Har flugit i två år nu. Personligen får jag inte ordning på Da:n men den startar lätt he he, börjar faktiskt tro att membran eller nåt annat strular på min då den inte går att få till så där riktigt bra. Du kan med fördel prova en Vess 23a propp om du skulle förstöra den du har nu. Blev markant skillnad mot min Mejzlik 23*8. Varvar mer o mer känsla o respons vid hovring o andra 3d övningar. Den drar dock inte riktigt lika hårt i vertikaler men det är ingen stor skillnad. Om några veckor så kommer du leka hej vilt med planet som om det vore vilken frigolit kärra som helst.

js_
2009-04-26, 20:00
Grattis till den lyckade premiären :thumbup:

M.B
2009-04-26, 20:08
grattis!!

taygher
2009-04-26, 20:16
Härligt Martin, grattis till den lyckade premiärturen! :icon_pidu::thumbup:

Snacka om kort rullsträcka efter landning!! Den där Yaken ser ut att flyga lätt som en fjäder. Du kommer att ha mycket roligt med den här modellen framöver, det är jag övertygad om.

Nej, nu skall jag kolla på videon en gång till.. :)

hakank
2009-04-26, 20:30
Grattis!

Kommer förresten ihåg filmerna med friggokärran du flög. Har för mig att nån vinge var inblandad ett tag också..

/Håkan

lassebetong
2009-04-26, 20:45
Heja Sigun!
Grattis till premiärturen och kul att det gick bra.

/lasse

LAB
2009-04-26, 20:57
GRATTIS Martin:thumbup::thumbup::thumbup:

Sigun
2009-04-26, 21:05
Tack för alla glada tillrop, det ska bli väldigt kul att få flyga lite mer med yaken framöver. Den verkar vara väldigt trevlig i luften ska bara flyga den lite mer så kommer det mer kommentarer över hur den är, var lite vindigt idag och precis när jag skulle sätta ner modellen så fick jag sidvind men de syns ju på videon trots det så gick det ju bra fastän modellen nästan stod still i luften :) verkligen trevlig modell det lilla jag han få känna på den idag.

Kenpro: ska se om jag testar en Vess prop framöver men borde man inte köra B varianten ? De rekomenderar ju en 24x8 eller 24x10 till MT-57:an när den är inkörd så vi får se vad det blir för nått :)

/Martin

DrHanke
2009-04-26, 21:50
Kul Martin å grattis!

QatHome
2009-04-26, 22:22
Kul att det gick bra med premiären :thumbup:

jobex
2009-04-26, 22:53
Grattis till premiären Martin, känns skönt efter alla timmar vid byggbordet va?

Hoppas få se den live senare i sommar.

Mvh Johan B

jocke1963
2009-04-26, 23:27
Grattis !!
Fin kärra som verkar flyga kanonfint !!

matbos
2009-04-27, 07:13
Grattis till en lyckad premiär :thumbup::thumbup:

Sigun
2009-04-27, 07:32
Grattis till premiären Martin, känns skönt efter alla timmar vid byggbordet va?

Hoppas få se den live senare i sommar.

Mvh Johan B

Hej Johan och ni andra. Det känns jätteskönt att få upp den i luften och allt som behövdes var tre klick på höjden sen gick den som på räls :). Monteringstiden har ju varit dryg då jag inte haft speciellt mycket tid till montering med fru, barn och allt annat som kommer emellan men med några timmars nattjobb så blev den ju klar till slut :)

Nu längtar man redan till nästa tillfälle att få flyga den. Får se om de kan bli redan nu på onsdag kväll. Ska försöka få loss ett par timmar byggtid tills dess och fixa till de sista på den. Den lille piloten har heller inte infunnit sig men han kommer väl framöver.

/Martin

qrt
2009-04-27, 07:53
Kanon Martin och det såg lungt och fint ut när du flög. GRATTIS!!!

kenneth67
2009-04-27, 09:28
grattis till en lyckad premiär martin !! såg riktigt fint ut ... tarmen skriker här efter att få klart gilesen här nu ! ..

härligt att se alla premiärer som haglar tätt både jet och vanligt ! ... å alla klarar det galant utan att ens testat pylon ;)

genland
2009-04-27, 11:54
Ahh... stort grattis till en fin maskin
o en fin flygning!:thumbup::thumbup::thumbup:

Mvh Kent

Per P
2009-04-27, 15:42
Stort grattis till den lyckade provturen Martin!! Kul o se!

Tobbe O
2009-04-27, 15:57
Bara att erkänna att man blir lite sugen på en pilot-rc Yak, hoppas att den flyger lika bra som den ser ut.

Grattis :1wav:

Sigun
2009-04-27, 19:43
Bara att erkänna att man blir lite sugen på en pilot-rc Yak, hoppas att den flyger lika bra som den ser ut.

Grattis :1wav:

Säger bara köp en Tobbe du kommer inte bli missnöjd :)

Tomass
2009-04-29, 16:24
Hej på er

Jag står i startgroparna för min provflygning av samma modell....
Har lite problem med att starta motorn bara. Den gick bra i bänk, lite svårstartad första gången men sedan gick den bra. I kärran så är den tillsynes död, den har tänt till lite efter flirtning med startgas men inget mer...

Tänkte kolla avståndet på stiftet till nästa försök och testa en annan tändningsacc.

I övrigt är jag otroligt nöjd med allt :-)

Sigun
2009-04-29, 21:21
Hej Tomass ! om du inte får snurr på motorn kan jag rekomdera dig att använda dig av denna guiden för Walbro förgasare. Min motor går numera betydligt bättre efter att jag justerat om förgasaren enligt denna guide.

http://reviews.ebay.com/Indiana-Tiny-Gas-Engines-WALBRO-Carb-Tuning-Guide_W0QQugidZ10000000003424535

Hoppas de kan hjälpa dig med om det inte är något annat som strular förståss.
/Martin

Tomass
2009-04-30, 07:49
Tusen tack!!! Jag ska göra ett nytt försök nästa helg 8-10/5 då vi har en liten vårflyghelg i Norrtälje. Jag har fått några bra tips av Niklas rörande motorn också så nu måste det bara fungera..

Din film lugnade mig lite inför provflygningen, det såg otroligt stabilt ut :-).

Trevlig helg på er alla

Sigun
2009-04-30, 09:42
Den flyger väldigt bra, de enda trim jag gjorde var 3 klick på höjdroder därefter flyg den spikrakt :)

/Martin