handdator

Visa fullständig version : dämparen åkte av när jag flög



ronas 22
2009-05-01, 18:34
Hej. I tisdags var jag ute och flög med min trainer.
Efter 2 lyckade flygningar så flög dämparen nedre bit av.
Jag hade inte kollat på den långa skruven som som sträcker sig från dämparens övre del till längst ner där den satt fast med en mutter.
Tyvärr vibbrerade den loss och flög av. Efter en lyckad landning undrade jag vad jag ska göra med dämparen?. kan man köpa den nedre biten eller måste man köpa hela dämparen? i så fall vart? hur mycket kostar en dämpare till en 46 motor?ca pris.

obs motorn är en tunder tiger pro 46

mvh ronas

Nexus
2009-05-01, 18:43
Hej. I tisdags var jag ute och flög med min trainer.
Efter 2 lyckade flygningar så flög dämparen nedre bit av.
Jag hade inte kollat på den långa skruven som som sträcker sig från dämparens övre del till längst ner där den satt fast med en mutter.
Tyvärr vibbrerade den loss och flög av. Efter en lyckad landning undrade jag vad jag ska göra med dämparen?. kan man köpa den nedre biten eller måste man köpa hela dämparen? i så fall vart? hur mycket kostar en dämpare till en 46 motor?ca pris.

obs motorn är en tunder tiger pro 46

mvh ronas

Hej !
Javisst har hänt med mig också med min lilla helikopter så jag såg inte den så tills jag såg för mycket i rök jag blev ???
så jag landade den så det blev sönder i ljuddämpe likande som din typen

MVH Steve

:stupido2::stupido2:

jaka
2009-05-02, 13:38
Hej!
Nej den bakre delen på dämparen går inte att köpa separat! Blir att köpa hela dämparen!
Kostar väl runt 200-275:-.
Tänk på att om det sitter en papperspackning mellan dämpare och motor så måste dämparens skruvar efterdras efter att du kört motorn några gånger! Annars lossar dämparen. Eller skippa packningen helt! Den behövs inte!

gimbo
2009-05-02, 13:56
Tyvärr så är det så att den dämparen delar på sig ganska så lätt. Mitt förslag är att du köper en icke delad dämpare.

Sigun
2009-05-02, 14:47
loctite ?

gimbo
2009-05-02, 15:14
....den smälter pga värmen. om det inte finns någon som tål värmen.

knas
2009-05-02, 16:52
Kanske går med RTV silikon för motorer. Det borde ju tåla värme och när det stelnar så förhindrar det urgängning.

jaka
2009-05-02, 20:28
Hej!
Problemet är att den långa bulten går av, inte att muttern gängar ur. Metallutnmattning!

ronas 22
2009-05-02, 20:46
Tack för alla svaren. ska kolla alla skruvar så inget lossnar nästa gång! hehe.
ska köpa en dämpare så snart som möjligt.

mvh ronas

knas
2009-05-02, 20:48
Ser inte ut som att det var det som var problemet.

Bäst är väl kanske att köpa en odelad dämpare.


Hej!
Problemet är att den långa bulten går av, inte att muttern gängar ur. Metallutnmattning!

gimbo
2009-05-03, 21:17
Hatori-dämpare är varmt rekomenderat från mig.