handdator

Visa fullständig version : Propeller fråga!?



Anton
2009-05-04, 18:25
Hej jag undrar om man kan sätta propellern på nått sätt mot kolven så man minska vibrationerna på tomgång?

DanneG
2009-05-04, 18:47
Propellern i sig ska inte ge några vibrationer, gör den det så bör du balansera den.
Alltså ska motorn ha lika lite vibrationer med som utan propeller

jaka
2009-05-04, 21:03
Hej!
Vilka vibrationer??
Klart en 50cc motor (eller större) vibrerar lite. Men tycker du din att din vibrerar för mycket?? Beskriv!
Vilken motor har du?

Jag kan inte påstå att min 45cc MVVS vibrerar speciellt mycket på tomgång med 24x8 Mentz snurra! Visst "rör sig" (rister lite) kärran lite på tomgång (runt 1400-1600v/m ) men inte så att det stör på något sätt.

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF

Kenneth E
2009-05-05, 12:59
Jag förstår hur du tänker, i båtracing monterar jag alltid propellern så att en bladspets är på väg ner i vattnet när kolven är i dödläget, för att sedan driva bladet ner i vattnet.

Om en sådan tanke fungerar på ett flygplan vet jag inte, det borde i såfall ha med gravitationen att göra och det vore enklare med en 1-bladig propeller att räkna ut hur bladet sedan skall stå i förhållande till kolven.

En motor är inte perfekt balanserad när man köper den, så det finns mycket att göra där om man orkar, jag har gjort det en gång på en metanol motor och resultatet blev betydligt bättre än original. Tyvärr så blev motorn mycket varv villigare och inte lika stark, då balanseringen fungerar som en lättning av vevaxeln.

Det finns kanske någon annan som har erfarenhet av detta? Det vore mycket intressant att läsa om Er teori.

Mvh
Kenneth

Anton
2009-05-05, 13:08
Hej.
Det är vid ett visst läge i provbänken som motorn "hoppar" upp och ner.
Visst provbänken är bara 1 träskiva som är fastspänd i en en kundkärra ala IKEA så det är förmodligen därför den gungar upp och ner men jag tänkte bara så att planet inte vibrerar sönder.

jaka
2009-05-05, 21:52
Hej!
En kundvagn duger inte! Har Inte tillräckligt med massa för att dämpa vibrationerna.
Men balansera propellern bör man alltid göra.

Likaså kan man bearbeta propellerytan för att få bättre prestanda. Breda blad är aldrig bra! Tänk i så fall på att man alltid bearbetar den kurvade ytan (framsidan)och inte den platta ytan!