handdator

Visa fullständig version : Snabba metanolplan



js_
2009-05-11, 13:04
Nu börjar jag tycka att min Bobcat är för långsam o skulle vilja ha ett snabbare plan, hellst med motorn i nosen, för det är så svårt o få tag i skutande proppar.

Är det nån som vet vad det här är för plan? YouTube - viper rc airplane fast past la loma gurabo santiago R.d

När jag letar på Viper eller Quickie 500 så kommer jag till GP viper, men den är ju högvingad.

Kom gärna med en massa förslag på snabba plan i samma storlek som bobcat eller större.

Corsair
2009-05-11, 13:28
Kolla med , jaka på forumet, han kan allt om dessa kärrorna...:thumbup:

DrHanke
2009-05-11, 13:51
_js du ska ha en Weston Magnum R med west 50 å pipa, god för 320+

YouTube - Very Fast R/C Plane 175 mph

DrHanke
2009-05-11, 13:54
Hittade en till

YouTube - Magnam Madness 200mph

DrHanke
2009-05-11, 13:57
Hittade min tråd om min egen:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=15703

MarcusG
2009-05-11, 14:11
Jaså, det är här JS får stöd för sina fartfantasier. Han bara svamlar om att bobcaten går för långsamt hemma på motorportalen! :sarcastic:

Ludde
2009-05-11, 14:21
Har nyss bytt åt mig en sådan :-) en MagnumR alltså,

Väntar med skräck och förtjusning på första försöket.. :-)

js_
2009-05-11, 15:30
Jo jag har nog kikat på den där, men det skulle helst få va en lite större.
Men hittar jag ingen annan så får det väl bli en sån där:)

Men den som jag länkade till i första inlägget verkar ju gå fortare.
Det är ju sån tjusning o köra fort som fan just ovanför marken

No4
2009-05-11, 16:11
Jojo då har ni inte sätt mycket som går fort.

Ett tips är att åka och kolla på en F3D pylontävling (om ni törs) .

Vi kommer att visa upp och köra med 2 plan i samband med Norbergsträffen nu den 21 Maj. 350 Km/h i planflykt . Med lite dykning så går det fortare.

jaka
2009-05-11, 16:44
Hej!
Skoj att du intresserar dig för lite snabba flygplan! -Nu är det ju inte speciellt svårt att flyga fort direkt utan det svåra är att flyga fort tillsammans med andra= Pylonracing!!!
I snabbaste pylonklassen F3D pratar vi om 350-400km/h i planflykt, men då heter 6,5cc motorerna Nelson,IR eller Profi och inte Weston=Webra!

Kärrorna på bilderna ovan går ju inte speciellt fort och inte gör de några 320km/h heller!
Snarare runt 200km/h.

Vill du ha tag i en Q-500 kärra som flygs i första filmen så finns det en mängd sådana att få tag från amerika och även några från svenska tillverkare. Bl.a tillverkas "Ryggskott" (ursprungs-Q-500-kärran från 1972) och "Dodger" här i sverige av Erik Person i Säter.
En sådan kärra med vanlig 6,5cc sportmotor, ASP.40 eller Webra .40 GT, 80/20 soppa och 10x6 RAM eller Graupner snurra, gör ca 160-180km/h.

En likadan kärra men med Nelson eller Jett motor, 8,8x8,75 APC snurra,10% nitro och 17% syntetolja, gör ca 225-250km/.
Här nedan ser du några modeller som används i Q-500 racing. Från vänster 2st "Dodger" Q-500 kärror!
2:a bilden. 6,5cc Nelson LS motor avsedd för Super Q-500 racing,varvar ca 20000v/m med 8,8x8,75 APC snurra.
3:e Webra .40 GT i en "Viper", Varvar ca 14000v/m med 10x6 RAM prop.
4:e Start i Q-500 pylon.
5:e "Grand Chelem 2" Q-500 modell från tjeckiska Topmodels.
6:e China -Clipper eller som den också heter; "Sonic 500"!
7:e Min första China -Clipper, byggd 1993l! Still going strong!
8:e Kyosho GX .40 i China -Clipper! samma tillverkare som ASP.
9:e Sonic 500 byggsats!
10:e "Taipan" Q-500 kärra i glasfiber från Big Bruce racing products i USA

Krille
2009-05-11, 16:51
Hittade min tråd om min egen:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=15703


Hörru hanke... sluta spamma inlägg, eller måste jag lära dig hur man går in å redigerar inlägg ;) :sarcastic:

Michael
2009-05-11, 18:29
Är man ute efter att flyga riktigt snabbt och inte har något tävlingsreglemente att ta hänsyn till är en Q-500 modell inte bästa lösningen. Nyckeln till att flyga snabbt är först och främst att hitta/bygga en modell med tillräckligt lågt luftmotstånd.
Jag flyger inte speed själv men har en kompis i England som gör det. Jag har hört mig för och hans förslag till en kombination som fungerar och som är verkligt snabb (>250 km/h) är följande:

Flygplan: Stinger 40 (http://www.speedmodels.nl/stinger40/stinger40.htm)
Motor: OS 46 VX-DF
Propeller: APC 8.75X9.0W kortad till 8x9
Pipa: MACS 1150 (http://www.macspro.com/tunedpipes.asp)

/Michael

DaEk
2009-05-11, 19:01
Vem säljer dessa dära nelsonmotorerna och vad går dem på?

(menar såklart vad dem kostar, inte vad dem går på för bränsle)

Ålänning
2009-05-11, 19:19
JS, sa inte du att du hade svårt se Kamikazes Combat-Mustang när han flög med den? =)

kenneth67
2009-05-11, 20:06
YouTube - Diamond Dust Flights
kan du få tag i en sådan här .. så .. dom e ruskigt snabba ! .. å inget motstånd i luften heller ..
har själv en sådan med en magnum gp 46 vikt fulltankad knappa kilot .. och dessutom husteriskt roliga att flyga kom i full fart å ge full höjd går det i 200 knyck så viker den i 90 grader rakt upp utan att tveka .. med rejäla utslag en roll hastighet så du inte hinner med att räkna ... även detta i full fart utan att tveka elle rammla i bitar ...
den består av ett par balsa bitar samt 3 kolfiber rör samt klädsel sök på diamond dust

jaka
2009-05-11, 20:08
Hej!
Nelson säljs bl.a av Dave Shadel (Flerfaldig världsmästare i pylon), se hans företag performance specialties. De kan också köpas från Henry Nelson som för övrigt gör motorerna.
Jett tillverkas av Dub Jett.
IR och Profi tillverkas i Ryssland och kan beställas via några av pylonflygarna i sverige, åtminstone kan de ge dig adressen till tillverkarna.

Har man aldrig kört en Nelson, Jett, IR eller Profi så vet man inte vad riktig kraft innebär. OS .46 VF DX kan inte jämföras med ovanstående motorer...
Men trots att dessa racingmotorer är så fruktansvärt starka så är de samtidigt väldigt lätta att använda och ställa in. Dessutom håller de i åratal. Det enda man behöver göra då och då är att byta kullager och eventuellt kolv och foder.

Nelsonmotorn finns i olika utföranden, en F3D pylonvariant, en värsting, med frontinsug och bakutblås (ingen trottel) och en lite tamare variant (se bild nedan) avsedd för Super Q-500 pylon, i USA kallad Q-500, AMA 428.
Motorn nedan är i sidutblåsutförande med kromat aluminiumfoder (sk AAC foder) och har en enkel nylonförgasare med ett insug på 9mm.Ljudämparen är en minipipa sk Magic Muffler.

Till sådana här motorer används Tettras "Bubblesstank" på mellan 150cc och 170cc.
Till F3D motorn som varvar mellan 27500-31000v/m används 7" kolfiberproppar och till Q-500 varianten 8,8x8,75 eller 8,8x9 APC snurror. Samliga dessa pylonmotorer körs Nelson glödstift som har koniskt tätning utan kopparbricka.

Nedan ser du hur Tettratanken kan monteras i en Great Planes " Viper " avsedd för Super Q-500 samt lite fler amerikanska Q-500 modeller, bl.a "Bird of Pray", "Shotgun" och "Slingshot samt Travis Flynn och Jeff Bridges, vilka är några av Topp flygarna i USA, som flyger med "Vortex" !
Vikten på en Super Q-500 modell ligger på min 1,6kg och motsvarande Q-500 modell , 1,8kg.

Om du vill pröva Q-500 pylonracing (enklaste klassen) så rekommenderar jag dig att skaffa dig antingen en ASP .40 (samma som Kyosho GX.40) eller Webra GT.40 motor, vilka är de vassaste standardmotorerna idag. Glöm bort de snabbare kärrorna (super Q-500 och F3D)om du inte flugit pylon tidigare!
Hör gärna av dig igen med frågor!

js_
2009-05-11, 20:44
Tackar för dom svaren, av all den informationen så har jag o göra flera dagar bara med o kolla upp va det är för flyg.

Sen kommer det antagligen flera frågor:)

Michael
2009-05-11, 23:08
Hej!
Har man aldrig kört en Nelson, Jett, IR eller Profi så vet man inte vad riktig kraft innebär. OS .46 VF DX kan inte jämföras med ovanstående motorer...

Må så vara, jag har inte möjlighet att jämföra. Jag noterar dock att OS:en enkelt kan köpas över disk, reservdelar finns hos bl.a. ModelCraft i Malmö och att det inte behövs något dyrt specialglödstift. OS nr 8 fungerar perfekt.

För pylon på triangelbana är de motorer och plan Jaka nämner säkert optimala. Vill man flyga ännu fortare är det tydligen enklast att använda lite större "ducted fan"-motorer. Se exempelvis den tyska speed cupen. Vid tävlingarna 2008 var det snabbaste förbränningsmotordrivna planet framdrivet av en OS 91 VR-DF. Hastighet: 383,2 km/h.

Hade pylonkärrorna varit snabbare hade man givetvis använt dem...

No4
2009-05-12, 09:42
I dag så beställer man reservdelar, stift mm över nätet och betalar på samma sätt och får hem grejjerna med posten på ett par dagar. Oftast är är delarna mycket billigare också med tanke på att man sparar in bilresor och mycket mer som ingen vill tala om kostnaden för.

Tex så kostar de sk specialstiften som används i pylonmotorer betydligt mindre än ett OS 8 glödstift och håller betydligt bättre när mycket effekt och höga varvtal ska tas ur motorn.

Tex ett nytt kolv, foder, kolvbult, klipps och ny vevstake kostar mindre till pylonmotorerna en till de flesta standard motorer.

Vi har 40 års teknisk utveckling bakom det som i dag är dagens pylonflygutrustning vilket självklart medför att dom prylarna är överlägsna när det gäller att köra fortast.

Elstartern och glowdriwern tex togs fram för pylonflygare av pylonflygare för snart 40 år sedan.

jaka
2009-05-12, 15:27
Hej!
Det förvånar mig lite när jag ser vilka motorer tyskarna använder i speed cup:n. De tycks inte känna till att Nelson även gjorde en .91:a ducted fan motor som gick att köpa via Fd pylonvärldsmästaren 1974, idag känd för sina jetkärror, Bob Violett (BVM models)! Den motorn var definitivt den vassaste .91 ducted fan motorn man kunde få tag på i slutet av 90 talet början av 2000talet.
Idag har förståss kolvmotorerna blivit omsprungna av både turbiner och el-motorer i fläktkärror.

Ett tips!
Att köra på OS 8 stift i en .46 OS Ducted fan kan aldrig vara optimalt! I synnerhet om man använder 5%-15% nitro. Det stiftet är för varmt för att ge maximalt prestanda.
Pröva ett Rossi 6,7 eller 8 i stället!

js_
2009-05-13, 10:40
Nu har jag hittat 2 flyg som jag undrar lite hur snabba dom är o bästa motorvalet?

VIPER 500 ARF http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/product.asp?qsLang=swe&type=1&id=100&pid=GPMA1266

http://www.sodersrchobby.se/sodersrchobby/produkter/greatplanes/images/gpma1266.jpg


Sportsman Aviation Sonic 500 http://www.fullkontroll.se/sportsman-aviation-sonic-p-1898.html

http://www.fullkontroll.se/images/sportsmansonic.jpg

McRegor
2009-05-13, 11:00
Hej,
Om du läser Jakas inlägg (#10) i denna tråd så har du nog svaren där...
Hälsningar
Roger

js_
2009-05-13, 11:27
Hej,
Om du läser Jakas inlägg (#10) i denna tråd så har du nog svaren där...
Hälsningar
Roger
Jag ville bara ha lite bekräftelse att jag förstod det rätt:)
Om jag köper en Nelson motor o en Sonic 500 så ska den gå 225-250 kmh.

Michael
2009-05-13, 17:35
Planen du hittat är Q500-modeller. De är byggda för att passa en tävlingsklass i pylon där avsikten är att planen ska gå lagom fort för att passa "rookies". Därför har man infört regler som bl.a begränsar hur tunn vingen får vara och hur stort kroppstvärsnittet måste vara, allt i syfte att något begränsa toppfarten.

Ska du flyga riktigt fort finns det alltså bättre modeller som designats enbart för fart utan hänsyn taget till några klassregler, exv. Stinger 40. Om man nu inte vill använda en D/F motor så är enligt min engelska kompis ett riktigt vasst alternativ att para ihop Stingern med en Jett FIRE .60LX High. Motorn kostar 350 dollar + pipa men det kanske det kan vara värt för att kanske tangera 300 km/h.

jaka
2009-05-13, 18:05
Hej!
De flygplan du visar funkar bra att börja med, de är ju bägge avsedda för Q-500 pylon.
Vipern överst har V-tail så där funkar inte sidroderfunktionen så bra jämfört med ett plan med konventionellt sidoroder. Vanligt sidroder "tar" bättre på marklen!

Nu tycker jag nog inte att du ska börja med en Nelson (eller Jett) motor utan pröva med en lite "tamare" motor först, som ASP.40 (Kyosho GX.40) eller Webra .40 GT.
Krast sagt! -Du kommer inte att klara av att flyga med en Nelson motor! -Nu kanske mitt kategoriska svar kommer att sporra dig att ändå försöka med Nelson men i ärlighetens namn så pröva något mindre motorstarkt först.
-Det är så pass svårt att få en sån här modell att fungera bra i början att du troligen kommer att krascha nästan direkt! Tyvärr!

När vi pratar om farter runt 200-250km/h så är det oerhört viktigt att man är observant på att "kärran" är välbyggd! Man bör ha en ganska stor del byggvana...inte bara sätta-ihop-ARF-kärror-vana.
Farterna är helt enkelt för höga för att bägge dessa plan ska fungera utan modifieringar med Nelson och Jett motor.

"Viper" t.ex har en svag bakkropp (precis framför stabben). Här måste kroppen förstärkas om den inte ska gå av, görs inte det så kommer V-stabben garanterat att slitas loss i luften, vilket har hänt en del gånger. För 6,5cc standardmotorer håller dock kroppen (oftast i alla fall)!

Sonic 500 vingen klarar heller inte av farten som en Nelson motor ger! Vingen går helt enkelt av om du bankar i de farterna eftersom planet inte är avsett att flygas så fort. Däremot klarar Sonic 500 av farterna i Q-500 utan problem (150-180km/h). Motorspantets fastsättning i kroppshalvorna är också för vekt för en Nelson eller Jett.

Jag vet inte om du bara är ute efter att flyga fort rakt fram eller om du vill pröva pylonracing? som är mycket svårare! Men jag hoppas naturligtvis att det är det senare!
-För det är en himla skillnad att bara "forsa fram" ensam i lufthavet och att göra det med 3-4 andra flygplan tätt inpå sig! -Det senare ställer mycket högre krav på dig som pilot!
Hoppas mina svar inte avskräcker dig utan att vi får se dig på någon Q-500 tävling framöver.

Här nedan ser du "Ryggskott" eller som den kallades i USA 1972 ,"Q-500"! -Ursprungsmodellen till Q-500 pylon!

Hälsningar!
Jan K

kenneth67
2009-05-13, 19:51
just sonicen e ruskigt snabb iaf .. palleman här på forumet vet detta .. då han defakto satte i mindra motor i sin för att den var för snabb för hans smak .. om jag inte minns fel så hade han en .46 av ngt slah i den .. å fort som attans gick det .. fast inte lika snabb som diamond dust deltan

js_
2009-05-13, 19:56
Oj det här vart betydligt mera invecklat än va jag tänkt mig.
Jag tänkte nog flyga bara på skoj till o börja med, men man vet ju inte om man kanske börjar tävla sen.

Kanske bättre o börja med en lite snabbare elmodell isället?
Hab har en snabb el kärra komplett http://www.mamut.net/controls/shop/shops/12/5/productdet.asp?gid=92&subgid=100&wwwalias=hab_ab&pid=5482

Och var hittar jag en stinger 40? Handlar hellst från sverige.

/Jocke

js_
2009-05-13, 20:32
En Sonic 500 blev beställd nu, har en OS46a ligger här hemma o prova med, så får vi väl se vart det här leder:)

jaka
2009-05-13, 20:36
Hej!
-Invecklat...?? Varför då!?? Kan ju inte bli enklare!
-Skaffa en Sonic-500,en ASP .40 eller Webra .40 GT motor och förse den med antingen 10x6 RAM eller Graupner prop plus Nova Rossi 3 eller 4 stift samt 150cc tank (vanlig) och bara flyg....!!
Och blir du sedan sugen på att mäta dina färdigheter med oss pylonflygare så är du välkommen. Gå in på SPI:s hemsida så kan du se datum för alla årets pylontävlingar.

Här är länkar till Q-500 kärror i USA


Seeker and Hurricane - www.supertrc.com

Vortex - email marcus18992000@yahoo.com

Bird of Prey - www.calspeedpros.com/Q500.htm

Slingshot & Shotgun - www.darrolcady.com

Ninja - www.flycontrolline.com and/or http://adrenaline-products.com/about-us.html

Dawg Gone it, Mad Dog, Pit Bull - www.matneymodels.com/q500.html

Scat Cat - www.lonestar-models.com (had a fire, down right now)

Xciter - www.aerocrafts.net

Neme-Q Plus - www.flyfastcomposites.com

Sam-Rai - www.sam-rairacing.com/default.asp

Viper - www.towerhobbies.com

Det här är Q-500 kärror i en helt annan klass än Viper! Prisena på t.ex "Neme-Q plus" ligger på 650 dollar men då får man en färdiglackad glasfiberkärra med ihålig glasfibervinge som klarar en Nelsonmotor utan problem.

Hälsningar!
Jan K
Väsby Modellflygare

js_
2009-05-13, 21:06
Och blir du sedan sugen på att mäta dina färdigheter med oss pylonflygare så är du välkommen. Gå in på SPI:s hemsida så kan du se datum för alla årets pylontävlingar.

Väsby Modellflygare
Jag får tacka för all hjälp.

Jag kommer helsäkert o kikar när ni flyger, men flyga med er tror jag inte att jag vågar på ett tag:)

När jag flyger bobcat här hemma så brukar jag bli ensam i luften.

js_
2009-05-19, 09:01
Idag dök det ju upp ett paket:)

Ludde
2009-05-19, 15:30
Testade min MagnumR häromdan och det var lite scary..

gick som ett troll men hade på tok för lågt höjdroder utslag, landade med full
höjd, tur nog var det mjukt i gräset så det gick fint, ingen skada alls..

West .50 me pipa :-)

http://www.unpoornet.com/Pics/MagnumR/0905%20015.JPG

Krille
2009-05-19, 16:09
Testade min MagnumR häromdan och det var lite scary..

gick som ett troll men hade på tok för lågt höjdroder utslag, landade med full
höjd, tur nog var det mjukt i gräset så det gick fint, ingen skada alls..

West .50 me pipa :-)




Flytta bak TP så behövs mindre höjdroder när det går långsamt ;)

js_
2009-05-19, 17:54
Dom är snygga o säkert roliga o flyga, men dom är ju så små att jag är rädd o tappa bort den i luften,eller syns den bra i luften?

DrHanke
2009-05-19, 21:01
Ludde hade samma probs, TP skall om ja inte minns fel vara på ca 155 från kanten där vingen fäster fram, dvs mitten av vingen å bak. Min flög ja med 10mm utslag å hade inte höjd, sen ändrade ja TP å då vart den som en dröm. Den är riktigt snäll att landa så flytta tillbaka TP tills du är nöjd med den.

Ludde
2009-05-19, 21:12
Dom är snygga o säkert roliga o flyga, men dom är ju så små att jag är rädd o tappa bort den i luften,eller syns den bra i luften?

Den syns men som sagt den försvinner ätt lång bort väldigt fort så man får lixom ha lite i minnet hur den ligger.. gör man en stor vänster sväng lär den ju komma tebax efter ett tag :-)

Kul som fan..

Ludde
2009-05-19, 21:14
Ludde hade samma probs, TP skall om ja inte minns fel vara på ca 155 från kanten där vingen fäster fram, dvs mitten av vingen å bak. Min flög ja med 10mm utslag å hade inte höjd, sen ändrade ja TP å då vart den som en dröm. Den är riktigt snäll att landa så flytta tillbaka TP tills du är nöjd med den.

ahaa.. funderade lite på det.. 135mm är det nu.. ska prova flytta bak lite..
dock sitter tanken långt fram.. vilket gör att den blir klart mer framtung tankad..



Tnx :-)

js_
2009-05-21, 19:55
Nu är min Sonic premiärad med en 40 i nosen, men den vart en stor besvikelse, blev ju ifrånåkt av en styrox bit:banghead:

Skulle tippa på att den gick lite under 100 kmh.

Mr X
2009-05-21, 20:18
Nu är min Sonic premiärad med en 40 i nosen, men den vart en stor besvikelse, blev ju ifrånåkt av en styrox bit:banghead:

Skulle tippa på att den gick lite under 100 kmh.
Här blåser man förbi Sonicen med min lilla frigolit kärra :sarcastic:
Du borde kanske hänga en DL-50 i nosen för att få fart på Sonicen.

Pylonflyg :icon_butt:

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/197_fltet_17_maj_2009_024_1.jpg

js_
2009-05-21, 20:50
Blir nog o hänga på min Irvine 72, så kanske jag kör ifrån dig:)

Mr X
2009-05-21, 21:47
Blir nog o hänga på min Irvine 72, så kanske jag kör ifrån dig:)
Måste vara ett skämt att man rekommenderar motor från 25 på den kärran
Blir då att släpa på en hel massa bly i nosen och en trainer flyger snabbare.

jaka
2009-05-22, 08:15
Hej!
Under 100kmh...!???
Vilken motor och propeller kör du med då?? Har du OS .46 så passar en APC 9x7 eller 10x6 bra. Likaså en RAM 10x6 eller 10x7.
Master A (de med vita spetsar) är de absolut sämsta propellrarna på marknaden så undvik dem! MA Scimitar är däremot bättre.
Med en OS.46 och rätt glödstift,soppa,tank och propeller samt en flygklar vikt runt 1700-1800g ... kommer du lätt upp i 180km/h med Sonic 500.
Tips! Ta bort överbyggnaden på kroppen!

Kom gärna över till os på fastlandet och se en pylontävling! Närmast i tid och rum är Q-500 tävlingen (och Super Q-500) i Trosa den 13 juni.

js_
2009-05-22, 08:45
Jag körde med en gammal HP 40 och en APC 10x6, bränsle va 70/15/15 från söders rc.
Canopyn hade jag borta.

jaka
2009-05-22, 15:42
Hej!

Vad varvar HP:n med 10x6 RAM eller Graupner snurra?? En så gammal motor (antar att den är körd tidigare) behöver säkert nya kullager för att funka bra.

Webra .40 GT varvar ca 14000v/m med gamla dämparen och ca 15000 v/m med nya dämparen med 80/20 soppa (20% ricinolja) och Nova Rossi 3 eller 4 stift.

ASP .40 (Kyosho .40 GX ) varvar ca 14500-14600 v/m med 10x6 RAM eller Graupner cam-prop snurra och Nova Rossi 3 eller 4 stift.

Ålänning
2009-05-23, 11:00
Trodde jag möttes av en trainer när jag kom till fältet, en liten sådan, det
var ju dock din Sonic JS... Sen ojoj kom nåt ylande förbi, måste vart den
där styroksbiten du har Mr X. Den gillar jag. Snabb jevvel! ... :D

Mr X
2009-05-23, 15:35
Ja dom där pylonracerna pratar om att sätta i mindre maskiner för att det går för fort.
Mister bob kör ju ca 180 på fältet och styroxbitarna snart nästan lika fort.

Ska man märka att det går fort måste man nog upp i 250 - 300 här på Åland.

js_
2009-05-23, 19:16
Det sitter en 60 med pipa på den nu, kanske det blir en provtur i morgon kväll:)

jaka
2009-05-23, 20:30
Hej!
....Måste bli j...framtung med 10cc motor!! ...Förresten...Vilken 10cc då???

Ett vanligt nybörjarfel att tro att det går fortare bara för man sätter i en större motor. Nej! Sätt i någon av ovanstående motorer .40 (Webra eller ASP (Kyosho GX.40)) istället och kom över och testa lite racing.

Mr X
2009-05-23, 20:30
Sportsman Aviation Sonic 500 Motor: 25-46 2T

The djäkenway är tydligen 60 med pipa :dance3:

Mr X
2009-05-23, 21:13
Hej!
....Måste bli j...framtung med 10cc motor!! ...Förresten...Vilken 10cc då???
Då är frågan varför flyga med en 40 med bly i nosen när man kan flyga en 60 utan.
Måste väl gå fortare med en 60 utan bly.

Fråga inte mig för jag flyger bara frigolit.
Nu retas jag men JS flyg hade en massa bly i nosen Jaka när jag flög förbi honom.

jaka
2009-05-24, 19:45
Hej!
Bly!?? Vad vägde kärran då??
1800g-+ 10g är vad som är riktmärke för en Q-500 kärra! Som i all racing är det låg vikt som gäller.

hakank
2009-06-06, 19:26
Hur har det gått med 60:ian i nosen?

/Håkan

js_
2009-06-06, 19:55
Hur har det gått med 60:ian i nosen?

/Håkan
Jag fick den aldrig o gå riktigt bra, men i morgon ska den upp med en OS 46 i nosen.
Tredje gången gillt hoppas jag på nu:) blir det inte bra nu så får jag väl ta o köpa en värsting motor bara.

hakank
2009-06-06, 19:59
Aha!

Ok, lycka till!

Hoppas dessutom att ni har videokamera med er så man kan få njuta av en Ålandsfilm på söndagskvällen.

/Håkan

js_
2009-06-06, 20:29
Aha!

Ok, lycka till!

Hoppas dessutom att ni har videokamera med er så man kan få njuta av en Ålandsfilm på söndagskvällen.

/Håkan
Vi har alltid videokameran med:) Tänkte även flyga cub med kamera på i morgon, det blir premiär med 100cc i den, har haft DL 50 i den förut.

EPG
2009-06-07, 12:11
Det skulle vara kul att bygga nåt med den här motorn i nosen: http://www.modellmotorentechnik.de/m+r.jpg
Nån som har någon erfarenhet av den?
En i klubben har nämligen drösvis med reservdelar till sådana.

Mikson
2009-06-07, 21:20
Hej!
Bly!?? Vad vägde kärran då??
1800g-+ 10g är vad som är riktmärke för en Q-500 kärra! Som i all racing är det låg vikt som gäller.

Du har pm.

js_
2009-06-07, 22:20
Aha!

Ok, lycka till!

Hoppas dessutom att ni har videokamera med er så man kan få njuta av en Ålandsfilm på söndagskvällen.

/Håkan
Nu har jag flugit med os46 o den gick fortare:) men när jag dök i full fart så låste den sig o börja dra åt vänster, sen så vet jag inte om det är servona som inte orkar eller om det är nåt annat, iallafall så blir den helt normal så fort jag släppte på gasen.

Mr X
2009-06-07, 23:29
Blev lite snabbare med en OS 46 i nosen tyckte jag.
Men så där riktigt snabb blev den aldrig.

Behöver nog vara mera varv på maskinerna för att det ska gå fort och inte klassas som en snabb trainer.
Men nu blev jag efter med min styroxbit.

EPG
2009-07-03, 00:58
Annars om man vill åka snabbt så kan man ju göra som jag.
Skaffa en begagnad F3D, skruva ur Jett, IR, Nelson eller whatever som sitter där framme och lägg den i en låda i väntan på bättre tider.
Sen skaffar man en trottlad bakutblåst Rossi 40:a med långpipa (och helst med en sån topp så att man kan köra med bi-turbo-glödstift) som man sen lär sig att hantera flygplanet med.
När man känner sig redo så sätter man i orginalmotorn och flyger.

Edit: Denna motorn är nog rätt svår att få tag i idag, men MVVS har ju rättså potenta bakutblåsta (om man vill) trottlade motorer.

Mr X
2009-07-24, 16:45
Bara att konstatera att Sonic 500 flög inte snabbt nog för nu är den till salu.
Behövs nog värre saker för JS för att pumpen ska börja slå :sarcastic:

js_
2009-11-10, 08:23
Sonic 500 kändes som en trainer i luften, så nu blev det en magnum med west50 o pipa:)

http://www.motorportalen.net/phpbb/download/file.php?id=181

jaka
2009-11-10, 16:31
Hej!
Sätt i en JETT eller Nelon i Sonic 500:an så ska du se att det går fortare (ca 250km/h).
Men nu är ju inte farten det som ger någon adrenalinrush direkt! Det enda som ger det är racing!!! Ställ upp på någon av nästa års Q-500 pylon tävlingar så ska du får se vad adrenalin rush innebär !
4-5 kärror på låg höjd (4-6m) runt banan ger definitivt adrenalinrush!

Mikson
2009-11-10, 17:04
För att förtydliga vad Jaka pratar om: YouTube- Richard Jeromey & Randy Q500
Anar att det sitter en nelson eller Jett i nosen på dessa maskiner...

js_
2009-11-10, 19:17
Ja på den filmen verkar dom ju gå lite snabbare.

DrHanke
2009-11-10, 19:23
jösses åsså klagar folk på FPV flygare att det är farligt...

sm3xrq
2009-11-10, 20:16
går det att svänga högervarv med en sån där inga sak oxå ?

Mikson
2009-11-10, 20:39
går det att svänga högervarv med en sån där inga sak oxå ?

Svar ja! Men pylonracing går ut på att flyga vänstervarv.

sm3xrq
2009-11-10, 20:44
lite trist måste jag säga ...

jaka
2009-11-12, 19:04
Hej!
De var ju bara 3..!
Men när vi flyger 5 stycken som han som flög den orangevingade Q-500 kärran...lågt och tight, då blir det adrenalinrush!
Manligt!!!

Klart det går att flyga vad som helst med en pylonkärra...! Inte Hovra kanske men allt annat.
Med en vikt på 1,6kg (super Q-500) och 1,8kg (Q-500) och en 6,5cc motor på 2,5hk (i super Q-500) 1,3hk (Q-500) så finns det kraft!

Varför inte pröva??

Per P
2009-11-12, 19:35
Hmm.... Världsmästerskap i "Yr-i-huvudet"...

jaka
2009-11-13, 14:15
Hej!
Only for the best!

Supersonic
2009-11-13, 16:27
Hejsan!

Kul å se att det finns fler speedfreaks där ute!:lollypop:
Magnumen är otroligt frän och väldigt prisvärd, eftersom den är kapabel till jet-hastigheter (300+). Hoppas man får se film på den framöver!:)

Och "Jaka": Att alla inte tycker att pylonflyg är det fränaste och manligaste som finns får man nog finna sig i. Farten i sig räcker nog till för många, men vill man börja tävla så är det bra att du erbjuder hjälp!:)

Själv så gillar jag alla hastigheter!:sarcastic:

js_
2009-11-13, 20:56
Hejsan!

Kul å se att det finns fler speedfreaks där ute!:lollypop:
Magnumen är otroligt frän och väldigt prisvärd, eftersom den är kapabel till jet-hastigheter (300+). Hoppas man får se film på den framöver!:)

Och "Jaka": Att alla inte tycker att pylonflyg är det fränaste och manligaste som finns får man nog finna sig i. Farten i sig räcker nog till för många, men vill man börja tävla så är det bra att du erbjuder hjälp!:)

Själv så gillar jag alla hastigheter!:sarcastic:
Film kommer nog, men jag vet inte när för jag hatar kyla, så det kan bli till våren.

Finns det nåt härligare än o komma fort nära marken:)
Hoppas bara man lyckas hålla den i luften så länge.

kenneth67
2009-11-13, 21:15
jösses åsså klagar folk på FPV flygare att det är farligt...
:thumbup:

Mr X
2009-11-13, 21:22
Ja du JS jag tror jag inte hänger med längre med ett styroxflyg men har lite i bakfickan till våren :icon_wink:
Manligt är att flyga 300 knyck upp som ner över fältet och inte runt två pinnar :proud:

Supersonic
2009-11-13, 22:05
:1wav:

MarcusG
2009-11-15, 08:26
Finns det nåt härligare än o komma fort nära marken:)

"Jag kommer lågt". "Jag kommer lägre!"
[JS svar till en flygare i Norrtälje 15/8 2009]

jaka
2009-11-16, 21:22
Hej!
Några 300+km/t kommer inte Magnumen upp i med West motorn! Möjligtvis 200Km/t.
Vill du flyga fort med en sån så är det JETT eller Nelson .40 motor som gäller.

jaka
2009-11-16, 21:31
Hej!
Några 300+km/t kommer tyvärr inte Magnum:en upp i med West motorn! Möjligtvis 200Km/t.
Vill du flyga fort med en sån kärra så är det JETT eller Nelson .40 motor som gäller.
En Nelson LS (long stroke) se bild varvar ca 20000v/m med 8,8x8,75 APC snurra och ger en Viper(Q-500 kärra) en fart på ca 250km/t.

Supersonic
2009-11-16, 21:39
Hej!
Några 300+km/t kommer tyvärr inte Magnum:en upp i med West motorn! Möjligtvis 200Km/t.


Okej okej... tog kanske i lite:lollypop:. Poängen är att efter vad jag sett och hört så är magnumen ett prisvärt alternativ som går som på räls i höga farter, men samtidigt inte heller är så pjåkig i andra manövrar än vänstersvängar. Sedan är det förstås säkert möjligt att kombinera den med en jett eller nelsonmotor:thumbup:.

Förrästen, hur är tillförlitligheten på dessa motorer? Slits de fort? Är de väldigt kritiska på nålinställningen? Någon med insikt kan väl svara!

Michael
2009-11-16, 21:49
Hmm.... Världsmästerskap i "Yr-i-huvudet"...

Pylon kommer inte ens i närheten. Här är yr-i-huvudet-faktorn hög:

YouTube- F2A World Record - Control-line model aircraft speed.

Linspeed flygs med 2,5 cc motorer och varje varv har en omkrets på 100 m.

wesse
2009-11-16, 22:10
Pylon kommer inte ens i närheten. Här är yr-i-huvudet-faktorn hög:

YouTube- F2A World Record - Control-line model aircraft speed. (http://www.youtube.com/watch?v=4vAw1CC4A3g)

Linspeed flygs med 2,5 cc motorer och varje varv har en omkrets på 100 m.


ha ha den filmen fick mig att skratta ordentligt rackarns va det gick undan....

lassebetong
2009-11-17, 08:49
jösses åsså klagar folk på FPV flygare att det är farligt...

Haha ja varför inte spetsa till det lite och flyga pylon FPV style.:thumbup:

Tycker nog annars att det såg rätt fränt ut och kan tänka mig en viss förhöjning av pulsen när det är tävling.

/Lasse

jaka
2009-11-17, 16:41
Hej!
Både Nelson och JETT motorerna är tillverkade med så hög precision att de håller betydligt bättre än vanliga OS eller Webra motorer de är också ,precis som vanliga sportmotorer som OS , ASP och Webra, lätta att ställa in och få att fungera.

Tyvärr slutade Henry Nelson att tillverka .40 motorn för några månader sedan men reservdelar kommer dock att finnas i åratal framöver.
Dub Jett:s motorer finns flera olika storlekar och trimningsgarder.